nvm

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Justy1300AWD
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 sep 2014 20:37

nvm

Bericht door Justy1300AWD »

fuckhuge plaatjes verwijderd
Laatst gewijzigd door Justy1300AWD op 27 mar 2016 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Subarumouse

Re: Vervroegde ignition timing = zuinigere motor?

Bericht door Subarumouse »

Afhankelijk van het type motor zal hij eerst iets zuiniger lopen maar daarna hopeloos sneuvelen....
Bij te vroeg krijg je vroeger dan ivm het toerental moet, ontsteking, hoger toerental = eerder ontsteking.
De zuigers met alles wat er onder zit krijgen dan klappen met de moker, het bekende pingelen / detoneren
Elke motor heeft voorontsteking sportmotoren meer dan tamme motoren.
Elke motor word veilig afgesteld op iets te late ontsteking, evenals een wat te rijk mengsel om bovenstaand en te heet worden / smelten te voorkomen.
eea is wellicht nog iets op te vangen met koudere bougies, maar is in de marge.

Bij een Honda 390 agregaatmotor staat de voorontsteking op 5 graden (3600 toeren continu).
Bij een fijngetunede voor op een kart (13 pk netto) op 8-10 graden (max.5600 toeren)
Bij een opgefokte tot over 30 pk digitaal, van 8 graden naar meer vervroeging (7400 toeren)
Bij mijn Subarublok was dit 6 tot 13(?) graden (8200 toeren en meer)

Bij racemotoren zoekt men de grens op omdat meer vermogen nodig is en ze na elke race toch weer uit elkaar gaan.
Laatst gewijzigd door Subarumouse op 04 mar 2016 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Vervroegde ignition timing = zuinigere motor?

Bericht door erichendri »

Bij stationair toerental is de voorontsteking rond de 4-6°
Naar mate het toerental stijgt stijgt ook de voorontsteking.
Heeft met de tijd te maken tot ontsteking.(ontstekingsvertraging)
Dit kan wel oplopen tot 30° of meer.
Ligt aan de motor, hoogte toerental en waarvoor de motor gebruikt wordt.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 03 mar 2016 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: Vervroegde ignition timing = zuinigere motor?

Bericht door Verzamelaar »

En de boring... Motoren met een grotere boring hebben meer voorontsteking nodig.
Gewoon omdat het kan.
Justy1300AWD
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 sep 2014 20:37

Re: Vervroegde ignition timing = zuinigere motor?

Bericht door Justy1300AWD »

edit
Laatst gewijzigd door Justy1300AWD op 27 mar 2016 01:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Vervroegde ignition timing = zuinigere motor?

Bericht door erichendri »

Ga eens naar de specificaties kijken.

Eric
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: Vervroegde ignition timing = zuinigere motor?

Bericht door Verzamelaar »

Justy1300AWD schreef:
Verzamelaar schreef:En de boring... Motoren met een grotere boring hebben meer voorontsteking nodig.
Zal ook wel schelen dat de 4A31 in de OP 66x80 boring/slag is. (behoorlijk ondervierkant dus)

EDIT: Subarublokken zijn overvierkant toch? (korte slag omdat boxer + lange slag niet haalbaar is in de praktijk) vandaar dat ze vrij onzuinig zijn.
Heeft niks met onzuinig zijn te maken. De EA carburateurmotoren uit 1966-1994 waren superzuinig en en nog veel meer overvierkant (tot wel 92x60mm).

En de huidge generatie (FA/FB) boxermotoren zijn juist lange slag motoren dus technisch kan het wel.
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
Jo4WD
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 jun 2012 12:32

Re: Vervroegde ignition timing = zuinigere motor?

Bericht door Jo4WD »

Ik zie dat je in het spel een lijnblokje aan de tand voelt. Die heeft ook weer een andere timing vanwege de langere slag en andere compressie verhouding.

En carburateur zuinig? Ik reed met mijn pre-olicrisis Toyota carina 4A blokje 1600 8v met mechanische carburateur bij rustig gemiddeld gebruik 1:13,5 tot dik 1:15.Tevens het meeste koppel en ook nog betrouwbaarste blokje ooit zo ongeveer. Een boxer rijdt natuurlijk veel leuker/fijner :D
80`s boxer power!
Subarumouse

Re: Vervroegde ignition timing = zuinigere motor?

Bericht door Subarumouse »

Hallo Jo4wd,

Jouw verhaal klopt.
Alleen vergeet niet dat de huidige auto's veel zwaarder zijn, door stroomlijn bij gelijke snelheid wat zuiniger zijn. maar iedere keer dat gewicht mee moeten trekken.
Ook worden er veel meer extra agregaten, pompen etc. meegetrokken.
Vooruitgang op motortechnisch gebied is leuk maar als je er alles aan doet om aan de andere kant alles moeilijker te maken helpt het netto nog niets.

Heb ooit een Fiat 131 van 1600 / 75 pk naar 2 liter Abarth 145 pk omgebouwd.+/- 965 kg en geen stroomlijn...
De 1600 zoop bij trappen ook 1 op 8 maar rustig 1 op 13.
Laat dat bij de Abarth nu bijna gelijk zijn, waarbij je bij de laatste wat meer je best moest doen om zuinig en onzuinig te zijn.....

Benno!
Justy1300AWD
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 sep 2014 20:37

Re: Vervroegde ignition timing = zuinigere motor?

Bericht door Justy1300AWD »

Jo4WD schreef:Ik zie dat je in het spel een lijnblokje aan de tand voelt. Die heeft ook weer een andere timing vanwege de langere slag en andere compressie verhouding.

En carburateur zuinig? Ik reed met mijn pre-olicrisis Toyota carina 4A blokje 1600 8v met mechanische carburateur bij rustig gemiddeld gebruik 1:13,5 tot dik 1:15. Tevens het meeste koppel en ook nog betrouwbaarste blokje ooit zo ongeveer. Een boxer rijdt natuurlijk veel leuker/fijner :D
Compressie ingame is 12.0:1. En inderdaad, andere timing, hij is ook gigantisch ondervierkant omdat het een stroked 660cc Kei-car blok is. (66mm boring, 80mm slag)

4A-L toch? zijn iig betrouwbare blokken maar zeker geen performance oriented blokken vanwege de kop, daar moet je bij de 4A-GE zijn.
Gebruikersavatar
Jo4WD
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 jun 2012 12:32

Re: Vervroegde ignition timing = zuinigere motor?

Bericht door Jo4WD »

Subarumouse schreef:Hallo Jo4wd,

Jouw verhaal klopt.
Alleen vergeet niet dat de huidige auto's veel zwaarder zijn, door stroomlijn bij gelijke snelheid wat zuiniger zijn. maar iedere keer dat gewicht mee moeten trekken.
Ook worden er veel meer extra agregaten, pompen etc. meegetrokken.
Vooruitgang op motortechnisch gebied is leuk maar als je er alles aan doet om aan de andere kant alles moeilijker te maken helpt het netto nog niets.
Ja dat is zeker zo he! zo`n auto woog hooguit 1000 Kilo en nu weegt een kleine auto al 1100 Kilo of meer. Plus idd alles wat mee moet draaien, stroom trekt en omleidt.
Maar bedoelde ook te zeggen dat het wel kan.. zuinig, betrouwbaar en veeel koppel..
80`s boxer power!
Gebruikersavatar
Jo4WD
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 jun 2012 12:32

Re: Vervroegde ignition timing = zuinigere motor?

Bericht door Jo4WD »

Justy1300AWD schreef: 4A-L toch? zijn iig betrouwbare blokken maar zeker geen performance oriented blokken vanwege de kop, daar moet je bij de 4A-GE zijn.
Inderdaad, Justy. De FE is een aangepast bovenblok met injectie. Ook erg betrouwbaar en voor de "hight performence moet je de GE hebben, opgevoerd naar 120 PK, dubbele bovenliggende nokkenassen en 16v
80`s boxer power!
Gebruikersavatar
Jo4WD
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 jun 2012 12:32

Re: Vervroegde ignition timing = zuinigere motor?

Bericht door Jo4WD »

Slant/stroke blokken zijn ook vet betrouwbaar ja en leuk om een turbo op te zetten alleen wel oertijd-techniek :D
dat 4a-F blok had al hydraulische klepstors en zelftimende kleppen en performence (lees benzinebesparende trucjes) zoals een holle bovenliggende nokkenas :) foto ben ik kwijt helaas.. :geek:
80`s boxer power!
Justy1300AWD
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 sep 2014 20:37

Re: Vervroegde ignition timing = zuinigere motor?

Bericht door Justy1300AWD »

edit
Laatst gewijzigd door Justy1300AWD op 27 mar 2016 01:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jo4WD
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 jun 2012 12:32

Re: Vervroegde ignition timing = zuinigere motor?

Bericht door Jo4WD »

[/quote]
Holle nokkenas was toch alleen voor het gewicht en performance? (SSGTI G13B heeft ook holle nokkenassen bijvoorbeeld, en die gaat tot 7600 toeren)
4A-GE had je zelfs als 20V met 160 pk, BillZilla heeft een hele write-up op z'n site over 4A-GE blokken staan trouwens, misschien intressant om te lezen.[/quote]
Het komt wel uit de racerij inderdaad. Wie is BillZilla? lijkt me leuk om te lezen ja :)
80`s boxer power!
Justy1300AWD
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 sep 2014 20:37

Re: Vervroegde ignition timing = zuinigere motor?

Bericht door Justy1300AWD »

Jo4WD schreef:
Justy1300AWD schreef:Holle nokkenas was toch alleen voor het gewicht en performance? (SSGTI G13B heeft ook holle nokkenassen bijvoorbeeld, en die gaat tot 7600 toeren)
4A-GE had je zelfs als 20V met 160 pk, BillZilla heeft een hele write-up op z'n site over 4A-GE blokken staan trouwens, misschien intressant om te lezen.
Het komt wel uit de racerij inderdaad. Wie is BillZilla? lijkt me leuk om te lezen ja :)
Knock yourself out: http://www.billzilla.org/4agmods.htm
Laatst gewijzigd door Justy1300AWD op 05 mar 2016 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jo4WD
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 jun 2012 12:32

Re: Vervroegde ignition timing = zuinigere motor?

Bericht door Jo4WD »

Thx! I`ll knock myself out 8-)
80`s boxer power!
Plaats reactie