Legacy III met BKR 5E-11 bougies???

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Legacy III met BKR 5E-11 bougies???

Bericht door SP-Boxer »

De Legacy III 2.0GL van mijn vader zegt in de gebruikershandleiding dat er de BKR 5 bougies in moeten. (Bij de afwezigheid van een katalysator de BKR 6)

Waarom deze bougies, terwijl in de oudere Legacy 2.0/2.2 de BKR 6 wordt voorgeschreven??? Ook daar is al een katalysator aanwezig.

Is er een reden om de BKR 6 niet in de auto van mijn vader te monteren?
"I feel Legacy"
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: Legacy III met BKR 5E-11 bougies???

Bericht door LeoneTurbo »

Nee, ik zou juist voor een 6 gaan i.p.v. de 5, voor mijn gevoel loopt de auto daar lekkerder op.
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: Legacy III met BKR 5E-11 bougies???

Bericht door niksnut »

het heeft te maken met de temperatuur graad van de bougie. De ene is wat heter dan de andere (maar dat wisten we natuurlijk al). dit kan mede te maken hebben met de wijze van mengselvorming (single piont of multipoint injectie en de lengte van het inlaat spruitstuk b.v.) en bij de modernere uitvoering van een motor door bijvoorbeeld een lean burn management. ook de mapping van de ECU is van invloed op de warmtegraad van de te kiezen bougie.
NGK omschrijft de temperatuur graad alsvolgt
How do I find a colder or hotter plug?

First, consult the NGK numbering system page, (listed on the bottom left of the 411 info page) You should be able to see which digits identify the heat range for your spark plug.
EXAMPLE: The heat range for a BCPR6ES-11 is the "6" (ignore the -11, it is the gap).

After you have identified the numbering system for your plug, merely raise or lower that number to change the heat range.

REMEMBER, NGK PLUGS GET COLDER THE HIGHER THE NUMBER, HOTTER THE LOWER THE NUMBER.

Say you are starting with a BKR6E-11
if you want a colder plug, you would use BKR7E-11
if you want a hotter plug, you would use BKR5E-11
(again, on non-racing plugs, the number after the "-" refers to the gap)
Dus ik denk dat er toch een wezenlijk verschil zit in beide motoren. Zolang je geen wijzigingen aan de motor toepast zoals chip tuning op ander uitlaat systeem zou ik altijd kiezen voor de standaard bougie. Wel heb ik door de tijd heen gemerkt dat er best wel verschil kan zitten in het merk. Zelf ben ik nogal gek van NGK en Nippo Denso. maar dat laatste is persoonlijk.
Een andere reden voor het kiezen van een andere bougie zou je rijgedrag kunnen zijn. Veel korte stukjes zijn bijvoorbeeld gebaad bij een iets warmere bougie.
Het loont soms wel om er eens mee te stoeien.

oh ja . de temperatuur graad slaat puur op de temperatuur van de tip van de bougie tijdens het draaien van de motor. De ene bougie type kan de hitte beter afvoeren dan de andere waardoor het porselein kouder of warmer blijft. De bougie moet een bepaalde temperatuur bereiken om "schoon" te blijven. Hoe heter de verbranding hoe kouder de bougie.
Want wordt hij te heet dan gaat hij stuk, blijft hij te koud dan vervuilt hij zichzelf.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Legacy III met BKR 5E-11 bougies???

Bericht door SP-Boxer »

Ik ben uiteraard bekend met het kouder en warmer verhaal. Ik kon me alleen niet voorstellen dat Subaru voor die 11pk verschil tussen de 2.0 van mijn vader en de 2.2 van de mijne een koudere bougie in de 2.2 plaatst.

Kouder schaadt niet, maar baat waarschijnlijk ook niet.
Het boekje en de FSM zegt de 5, in het systeem van de winkel staat weer de 6. Ze kosten exact hetzelfde (ca. €4,-/stuk), dus heb ik de 6 meegenomen.

Ik verwachte het antwoord van Marnix, maar kon het katalysator verhaal uit het boekje niet helemaal verklaren...

Ik gooi de 6 in ieder geval gewoon in de III :okeee:
"I feel Legacy"
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: Legacy III met BKR 5E-11 bougies???

Bericht door LeoneTurbo »

Ik denk dat het ook een beetje emissieverhaal is bij koude start; maar vooral als er langere ritten worden gemaakt met hogere belastig (bijvoorbeeld met de caravan eracter) zou ik een 6 plaatsen.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Legacy III met BKR 5E-11 bougies???

Bericht door SP-Boxer »

Marnix schreef:...langere ritten worden gemaakt met hogere belastig (bijvoorbeeld met de caravan erachter)...

Kijk, zo overtuig ik die ouwe van mij ook meteen :) :okeee:
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Legacy III met BKR 5E-11 bougies???

Bericht door SP-Boxer »

Bougies zitten er inmiddels in. Er kwamen ook al BKR6 bougies uit, opzich een goed teken.

Echter dit waren BKR6ES bougies ipv. de BKR6E die er nu in zit en op menig plaats wordt voorgeschreven. De E is goed, dat weet ik zeker, maar waar zit hem nu het verschil in...
Ik heb al een tijdje gegoogled en op de website van NGK gekeken, maar ik heb het verschil nog niet kunnen ontdekken.

Iemand hier een idee?
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: Legacy III met BKR 5E-11 bougies???

Bericht door niksnut »

http://www.ngksparkplugs.com/docs/tech/ ... _plugs.pdf

eerst dacht ik dat de E te maken had met het soort elecrtode. (V groef)
maar volgens het bovenstaande document zou het een type bougie zijn met een pakking op de zitting.
het kan ook nog iets met het schroefdraad te maken hebben , maar dat hoop ik niet voor jouw :oops:
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: Legacy III met BKR 5E-11 bougies???

Bericht door LeoneTurbo »

Is E niet ontstoord? Een pakking op de zitting heeft bij mijn weten elke moderne bougie. Ik heb een NGK catalogus van 2009, als ik tijd en zin heb zal ik er eens in kijken.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Legacy III met BKR 5E-11 bougies???

Bericht door SP-Boxer »

Duidelijk nu.
Het bestand van Peter zocht ik gister, maar kon ik niet vinden.

E= met V-groef (heb ik ook gezien)
ES= standaard elektrode Ø2,5mm


Mag dus voor de werking geen verschil maken. (ik had de stille hoop dat het check engine lampje nu definitief zou uitblijven ;) )
"I feel Legacy"
Plaats reactie