Toerenteller springt Subaru Justy 1.0 ECVT 1990. Waarom??

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Bob88
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 dec 2015 14:49

Toerenteller springt Subaru Justy 1.0 ECVT 1990. Waarom??

Bericht door Bob88 »

Wie weet raad??

Mijn Subaru Justy 1.0 ECVT start als een zonnetje. Stationair draait ie snaarstrak. Alleen sinds een paar dagen bemerk ik dat de toerenteller verspringt. Bij een constante snelheid van of 60 of 100 km/h. Naald schiet van bv 3500 toeren naar 4500 toeren en weer terug. Een paar keer. En dan vervolgens weer een flink aantal kilometers niks. Soms houdt ie een tikkie in. Maar ook dit is niet constant. Wie weet waar dit door komt, of het schadelijk voor de auto is en hoe dit eventueel te verhelpen is?

Autootje heeft 66.000 originele kilometers gelopoen en is van 1990. Heeft pas een beurt gehad incl nieuwe distributieriem.

Alvast bedankt voor de reacties!

Gr. Bob
Gebruikersavatar
justyfever
Berichten: 1438
Lid geworden op: 25 mar 2009 11:02

Re: Toerenteller springt Subaru Justy 1.0 ECVT 1990. Waarom?

Bericht door justyfever »

Het is alleen de teller toch?
Ik had hier ook wat last van, en sinds een paar dagen duurt het een kilometer of 3 voordat m'n toerenteller begint :lol:

De oplossing heb ik nog niet..
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Toerenteller springt Subaru Justy 1.0 ECVT 1990. Waarom?

Bericht door quikfit »

Laadstroom en accu oké? Stekkers/contacten instrumentarium/dynamo?

Gr. Quikfit :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Bob88
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 dec 2015 14:49

Re: Toerenteller springt Subaru Justy 1.0 ECVT 1990. Waarom?

Bericht door Bob88 »

RIP!

Althans.... Dat is misschien wat te snel geoordeeld maar vanmiddag bij het optrekken bij het verkeerslicht: stotter stotter stotter en niet meer aan te krijgen. K** zooi.

Anwb erbij. Verdelerkap eraf. Contacten gereinigd. Bougies gereinigd. (waren te zwart). Wel weer starten maar niet mee te rijden. Alleen maar bokken en doen.

Probleem zit em waarschijnlijk in de ontsteking. Staat nu bij de monteur. Deze gaat in ieder geval een nieuwe verdelerkap proberen te krijgen. Nieuwe bougies. Contactpunten zijn nog ok. Hopelijk gaat dat em weer helpen.

Iemand nog tips of adviezen of ervaringen hiermee?

Alvast bedankt voor de reacties.
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2406
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Toerenteller springt Subaru Justy 1.0 ECVT 1990. Waarom?

Bericht door boswachterfan »

Contactpunten! Yes! :D De koolstift in de verdelerkap was vaak de boosdoener. Zo niet, condensator en bobine zijn de volgende verdachten. Een bobine is vaak moeilijk te testen, uitwisselen is beter.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Toerenteller springt Subaru Justy 1.0 ECVT 1990. Waarom?

Bericht door quikfit »

Was toch in topstand en net een grote beurt gehad :?:
Ik heb je meteen aangeraden om een grote beurt uit te (laten) voeren....dan weet je dat de basis goed is :o
Maar een bobine kan altijd plotseling overlijden...

Vind het vanzelfsprekend wel naar voor je... :(
Heb je PM ontvangen...laat de condensator ook meteen vervangen...kost niets en zorgt ervoor dat je contactpunten niet inbranden...

Ik zelf zou verdelerkap,rotor,bougies,kabels,punten en condensator vernieuwen...kost niets...daarna kan je altijd nog de bobine vervangen...Een bobine openbaart zich 9 van de 10 keer als ie warm word(koude start vaak geen probleem)


Gr. Quikfit :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Justy1300AWD
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 sep 2014 20:37

Re: Toerenteller springt Subaru Justy 1.0 ECVT 1990. Waarom?

Bericht door Justy1300AWD »

Lambdasonde doormeten kan iig ook geen kwaad, als je een MPFI+KAT(alysator) blok hebt.

EDIT: Stottert je motor of alleen de toerenteller zelf?
Bob88
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 dec 2015 14:49

Re: Toerenteller springt Subaru Justy 1.0 ECVT 1990. Waarom?

Bericht door Bob88 »

Justy1300AWD schreef:Lambdasonde doormeten kan iig ook geen kwaad, als je een MPFI+KAT(alysator) blok hebt.

EDIT: Stottert je motor of alleen de toerenteller zelf?
Even niks van mij laten horen maar de problemen zijn al een tijdje opgelost. Probleem zat em idd in de ontsteking. Opgelost dus. Bedankt vor de reacties igg!
Plaats reactie