Brandstof euro95 of 98?

Motoren, injectiesystemen etc.
Shadow
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 dec 2015 19:10

Brandstof euro95 of 98?

Bericht door Shadow »

hallo, ik ben een nieuweling in de Subaru wereld en sinds kort eigenaar van een Forester uit 2000. Het betreft hier de Turbo versie. Nu ons ons verteld dat we uitsluitend 98, Shell V-power etc moeten tanken en vooral geen euro95.

Nu is 98 niet overal, zeker niet in onze omgeving te krijgen. Wat is jullie ervaring/mening met het rijden op euro 95?

We zijn net terug uit Valkenburg en hebben er een kleine 490 km op zitten met een verbruik van een goeie 1:10.3....even ter info. Snelweg rond de 120/130, stukjes stad...lijkt me redelijk toch?

Mvg,
Janco
Gebruikersavatar
DennisGTT94
Berichten: 219
Lid geworden op: 15 jul 2013 18:52

Re: Brandstof euro95 of 98?

Bericht door DennisGTT94 »

Hoi Janco,

Ten eerste: Welkom!
Je kunt best 95 tanken, echter zou ik alleen RON 95 tanken als je echt zonder benzine zit en er geen RON 98 in de buurt is ;)
Nederlandse Shell V-power is geen RON 98 maar eerder RON 95/96.
BP Ultimate is aan te raden :okeee:

Wat het verbruik betreft: 1 op 10 is normaal. Je kunt wel zuiniger rijden maar dan moet je 110 gaan rijden.
Maar wie wil dat nou met zo'n snelle auto :lol:
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: Brandstof euro95 of 98?

Bericht door Verzamelaar »

Octaan getal is alleen belangrijk als je flink gaat knallen. Bij rustig rijden of lange afstanden met 'normale' snelheden kan je best 95 tanken.
Gewoon omdat het kan.
dj rene
Berichten: 548
Lid geworden op: 22 jul 2013 07:48

Re: Brandstof euro95 of 98?

Bericht door dj rene »

Is dit ook van toepassing op de H6 van mij.
Daar zit een Japanse ECU bij en daar rijden ze toch ook op 98?
Of geld dan ook het bovenstaande verhaal.

Groet René 8-)
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Brandstof euro95 of 98?

Bericht door *thomas* »

In the us of a rijden Subaru turbo's en H6'en op premium, zijnde, octaan 91 dacht ik.

Maw, 95 is normaal voldoende. Wat staat er op je tankklep?
dj rene
Berichten: 548
Lid geworden op: 22 jul 2013 07:48

Re: Brandstof euro95 of 98?

Bericht door dj rene »

Ik heb geen tankklepje. ;)
Heb alleen de losse motor met kabelboom en ecu zonder startonderbreking.
Afbeelding
Afbeelding
Het geheel gaat in m'n Kitcar komen.
Afbeelding

Groet René 8-)
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Brandstof euro95 of 98?

Bericht door *thomas* »

Ik had het ook over de kwestie van de topicstarter.

Hoe het zit met Japanse ECU's durf ik niet zeggen. Als ik zelf moet gokken, dan vermoed ik dat 95 voldoet.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Brandstof euro95 of 98?

Bericht door quikfit »

Flink wat turbo's bij de buren rijden op 98...
95 Kan ook.
Zelf rijd ik (non turbo) op 98...auto pakt iets beter op vanaf lage toeren een heuveltje op...Als ik vol gas door Duitsland rij gooi ik er 100/102 in...
Je kan eens een tank vol gooien met 98 en kijken of je verschil merkt.

Gr. Quikfit :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: Brandstof euro95 of 98?

Bericht door Verzamelaar »

@ *thomas* vermoedens zijn slechte adviezen. Of je weet het wel, of je weet het niet.

Amerikaanse ECU's zijn veel conservatiever afgesteld dan Europese of vooral Japanse, i.v.m. brandstofkwaliteit. Altijd gebruiken wat de OEM voorschrijft voor de betreffende motor/regio.

Voor atmosferische motoren is brandstofkwaliteit minder kritiek dan turbo's. In jouw geval, Rene, kan je best met 85 rijden.
Gewoon omdat het kan.
dj rene
Berichten: 548
Lid geworden op: 22 jul 2013 07:48

Re: Brandstof euro95 of 98?

Bericht door dj rene »

Bedankt voor het verlossende antwoord.
Je bedoeld vast 95 denk ik. ;)
Maar goed om te weten dat ik me daar geen zorgen over hoef te maken.
Ik dacht namelijk dat ze daar in Japan op 98 reden vandaar dat ik het ook maar vroeg.

Groet René 8-)
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Brandstof euro95 of 98?

Bericht door erichendri »

De motor is gemapt op de voorgeschreven brandstof zoals
Wordt voorgeschreve in het boekje of tankklepje.
Hoger octaan kan altijd maar lager is niet aan te bevelen.
Kan wel minder kwaad dan vroeger dankzij de knocksensor.
Meen dat er vroeger merken waren met een octaanschakelaar onder
de motorkap, dan kon men kiezen tussen 91 en 95.

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Brandstof euro95 of 98?

Bericht door SP-Boxer »

Weet niet hoe wat de knocksensoren tegenwoordig doen, maar op mijn oude 2.2 werkt deze enkel onder de 5000rpm.
Plankgas om de autobaan met slechte benzine kan dus nog altijd ernstige schade veroorzaken.


Overigens zijn Japanse ECU's niet op 98 afgesteld maar op 100 of nog hoger.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Brandstof euro95 of 98?

Bericht door quikfit »

SP-Boxer schreef:Weet niet hoe wat de knocksensoren tegenwoordig doen, maar op mijn oude 2.2 werkt deze enkel onder de 5000rpm.
Plankgas om de autobaan met slechte benzine kan dus nog altijd ernstige schade veroorzaken.


Overigens zijn Japanse ECU's niet op 98 afgesteld maar op 100 of nog hoger.
Pingelen gebeurd hoofdzakelijk bij lage toeren en relatief zware belasting(te lage versnelling)...dus je knocksensor doet z'n werk ;)
Autobahn... volgas is overdreven en niet aan te bevelen op lange trajecten maar als je karretje bijna 200 loopt is 170/180 echt geen probleem...en daarom RON100 :mrgreen:

Gr. Quikfit :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Brandstof euro95 of 98?

Bericht door erichendri »

Raar maar waar maar je hebt ook high speed knoking.
Dus pingelen op hoge toerentallen.
En die zijn nog slechter.

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Brandstof euro95 of 98?

Bericht door SP-Boxer »

Precies, er is een verschil tussen low speed en high speed knock. High speed knock is veel sneller einde motor dan low speed knock.
Bovendien hoor je low speed knock gewoon en kun je dus gas terugnemen.

En ik vertik het om onnodig dure brandstof te tanken. Daarom in Duitsland altijd E10. Grappige is dat ik daar in de praktijk vaak zelfs zuiniger op rijd dan op Euro95, terwijl het andersom zou moeten zijn.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Brandstof euro95 of 98?

Bericht door quikfit »

High speed knock...Daarom tank ik 100 als ik hoge snelheden rij... ;)

Hier nog een link voor de TS... https://nl.wikipedia.org/wiki/Pingelen

Gr. Quikfit :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Brandstof euro95 of 98?

Bericht door SP-Boxer »

Mijn auto's pingelen niet op Euro95!

Maar ik heb ook alleen maar SOHC blokken zonder de gevoelige elektronica. Komt dan gewoon wat minder nauw.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Brandstof euro95 of 98?

Bericht door quikfit »

SP-Boxer schreef:Mijn auto's pingelen niet op Euro95!

Maar ik heb ook alleen maar SOHC blokken zonder de gevoelige elektronica. Komt dan gewoon wat minder nauw.
De mijne pingelt ook niet...maar rijd wat prettiger op 98... ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
F Wheel
Berichten: 137
Lid geworden op: 19 jun 2015 21:00

Re: Brandstof euro95 of 98?

Bericht door F Wheel »

Ik tank in dagelijks gebruik altijd V-Power. De motor is rustiger, sneller warm. Pakt ook beter op. Als bonus; iets zuiniger. Voor wat het waard is ;)

In het buitenland met caravan tank ik altijd 98 of hoger. Merkbaar beter voor de motor dan de 95 benzine. Een keer 95 moeten tanken in Frankrijk, was de parkeerplaats nog niet af of ik moest alweer tanken.... Daarnaast deed de motor het merkbaar slechter.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Brandstof euro95 of 98?

Bericht door quikfit »

:okeee:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Brandstof euro95 of 98?

Bericht door erichendri »

Had je niet per ongeluk die milieu 95 getankt.

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Brandstof euro95 of 98?

Bericht door SP-Boxer »

Franse euro 95 is net slootwater!
Vroeger al een pingelende Legacy I gehad (alleen met caravan erachter), terwijl deze genoegen nam met RON91.

Caravan achter de auto is in Frankrijk overal 98 tanken. De rest van Europa gaat prima op 95.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Brandstof euro95 of 98?

Bericht door quikfit »

SP-Boxer schreef:Franse euro 95 is net slootwater!
Vroeger al een pingelende Legacy I gehad (alleen met caravan erachter), terwijl deze genoegen nam met RON91.

Caravan achter de auto is in Frankrijk overal 98 tanken. De rest van Europa gaat prima op 95.
Dat ''slootwater'' waar je het over hebt is E10...en dat tank jij in Duitsland volgens je reactie van 16 dec 2015 22:55 :?:

http://www.anwb.nl/vakantie/frankrijk/t ... -frankrijk
http://www.anwb.nl/auto/brandstof/e10

Gr. Quikfit :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Brandstof euro95 of 98?

Bericht door SP-Boxer »

Nee, dit is van ruim voor het E10 tijdperk ;)
20-25 jaar terug kenden ze dat nog niet. Bovendien wordt het octaangetal niet lager volgens mij wanneer je Ethanol toevoegd.

Bovendien rijd ik altijd solo, dus zou het nog niet uitmaken. Maar die Fransen gingen inderdaad plots 10% Ethanol toevoegen zonder duidelijke bekendmaking, daar waar wij sinds jaar en dag gewoon 5% toevoeging in onze Euro 95 hebben.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
eduard
Berichten: 232
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:23

Re: Brandstof euro95 of 98?

Bericht door eduard »

quikfit schreef:
SP-Boxer schreef:Mijn auto's pingelen niet op Euro95!

Maar ik heb ook alleen maar SOHC blokken zonder de gevoelige elektronica. Komt dan gewoon wat minder nauw.
De mijne pingelt ook niet...maar rijd wat prettiger op 98... ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Mijn Forester SH09 moet nomaliter 95 in maar bij (rustig) optrekken tussen toerental 1500-1700 voel je dat de motor ietsje pietsje een hapering optreed. Bij 98 heeft hij het niet.
Op vakantie en tijdens greenlanen krijgt ze 98 :P
Voor volhouders is geen weg onbegaanbaar
Gebruikersavatar
F Wheel
Berichten: 137
Lid geworden op: 19 jun 2015 21:00

Re: Brandstof euro95 of 98?

Bericht door F Wheel »

Dat was Ron95, inderdaad net slootwater. Wat een drama kwaliteit was dat :twisted:
Gebruikersavatar
F Wheel
Berichten: 137
Lid geworden op: 19 jun 2015 21:00

Re: Brandstof euro95 of 98?

Bericht door F Wheel »

Excuus, E10 meuk was dat. Kon toen helaas niet anders tanken in Frankrijk. Het was dat of diesel. Paar liter getankt en bij de volgende 98 erin gegooid.
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Brandstof euro95 of 98?

Bericht door RJS »

Ik merk geen verschil tussen E10, 95 of 98, zowel qua gebruik als het functioneren van de motor...
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Brandstof euro95 of 98?

Bericht door quikfit »

RJS schreef:Ik merk geen verschil tussen E10, 95 of 98, zowel qua gebruik als het functioneren van de motor...
Modernere motoren zijn daar wat gevoeliger voor...

Gr. Quikfit :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Impreza
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 feb 2016 18:14

Re: Brandstof euro95 of 98?

Bericht door Impreza »

Kwam toevallig langs een handige uitleg van de ANWB over E10 benzine: http://www.anwb.nl/auto/brandstof/e10

Het is inderdaad zo dat Euro95 in Frankrijk erg lastig te krijgen is. Ook Duitsland stapt langzaam over naar E10.

Hoe moet dat straks op vakantie? Jerrycans met Euro95 / Euro98 gaan vullen? :roll:
“Aerodynamics are for people who can’t build engines.” | Extreme-Carstyling.nl
Plaats reactie