Brandstof euro95 of 98?
Brandstof euro95 of 98?
hallo, ik ben een nieuweling in de Subaru wereld en sinds kort eigenaar van een Forester uit 2000. Het betreft hier de Turbo versie. Nu ons ons verteld dat we uitsluitend 98, Shell V-power etc moeten tanken en vooral geen euro95.
Nu is 98 niet overal, zeker niet in onze omgeving te krijgen. Wat is jullie ervaring/mening met het rijden op euro 95?
We zijn net terug uit Valkenburg en hebben er een kleine 490 km op zitten met een verbruik van een goeie 1:10.3....even ter info. Snelweg rond de 120/130, stukjes stad...lijkt me redelijk toch?
Mvg,
Janco
Nu is 98 niet overal, zeker niet in onze omgeving te krijgen. Wat is jullie ervaring/mening met het rijden op euro 95?
We zijn net terug uit Valkenburg en hebben er een kleine 490 km op zitten met een verbruik van een goeie 1:10.3....even ter info. Snelweg rond de 120/130, stukjes stad...lijkt me redelijk toch?
Mvg,
Janco
- DennisGTT94
- Berichten: 219
- Lid geworden op: 15 jul 2013 18:52
Re: Brandstof euro95 of 98?
Hoi Janco,
Ten eerste: Welkom!
Je kunt best 95 tanken, echter zou ik alleen RON 95 tanken als je echt zonder benzine zit en er geen RON 98 in de buurt is
Nederlandse Shell V-power is geen RON 98 maar eerder RON 95/96.
BP Ultimate is aan te raden
Wat het verbruik betreft: 1 op 10 is normaal. Je kunt wel zuiniger rijden maar dan moet je 110 gaan rijden.
Maar wie wil dat nou met zo'n snelle auto
Ten eerste: Welkom!
Je kunt best 95 tanken, echter zou ik alleen RON 95 tanken als je echt zonder benzine zit en er geen RON 98 in de buurt is
Nederlandse Shell V-power is geen RON 98 maar eerder RON 95/96.
BP Ultimate is aan te raden
Wat het verbruik betreft: 1 op 10 is normaal. Je kunt wel zuiniger rijden maar dan moet je 110 gaan rijden.
Maar wie wil dat nou met zo'n snelle auto
-
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04
Re: Brandstof euro95 of 98?
Octaan getal is alleen belangrijk als je flink gaat knallen. Bij rustig rijden of lange afstanden met 'normale' snelheden kan je best 95 tanken.
Gewoon omdat het kan.
Re: Brandstof euro95 of 98?
Is dit ook van toepassing op de H6 van mij.
Daar zit een Japanse ECU bij en daar rijden ze toch ook op 98?
Of geld dan ook het bovenstaande verhaal.
Groet René
Daar zit een Japanse ECU bij en daar rijden ze toch ook op 98?
Of geld dan ook het bovenstaande verhaal.
Groet René
Re: Brandstof euro95 of 98?
In the us of a rijden Subaru turbo's en H6'en op premium, zijnde, octaan 91 dacht ik.
Maw, 95 is normaal voldoende. Wat staat er op je tankklep?
Maw, 95 is normaal voldoende. Wat staat er op je tankklep?
Mijn Subaru's スバル・レガシィ
Re: Brandstof euro95 of 98?
Ik had het ook over de kwestie van de topicstarter.
Hoe het zit met Japanse ECU's durf ik niet zeggen. Als ik zelf moet gokken, dan vermoed ik dat 95 voldoet.
Hoe het zit met Japanse ECU's durf ik niet zeggen. Als ik zelf moet gokken, dan vermoed ik dat 95 voldoet.
Mijn Subaru's スバル・レガシィ
Re: Brandstof euro95 of 98?
Flink wat turbo's bij de buren rijden op 98...
95 Kan ook.
Zelf rijd ik (non turbo) op 98...auto pakt iets beter op vanaf lage toeren een heuveltje op...Als ik vol gas door Duitsland rij gooi ik er 100/102 in...
Je kan eens een tank vol gooien met 98 en kijken of je verschil merkt.
Gr. Quikfit
95 Kan ook.
Zelf rijd ik (non turbo) op 98...auto pakt iets beter op vanaf lage toeren een heuveltje op...Als ik vol gas door Duitsland rij gooi ik er 100/102 in...
Je kan eens een tank vol gooien met 98 en kijken of je verschil merkt.
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
-
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04
Re: Brandstof euro95 of 98?
@ *thomas* vermoedens zijn slechte adviezen. Of je weet het wel, of je weet het niet.
Amerikaanse ECU's zijn veel conservatiever afgesteld dan Europese of vooral Japanse, i.v.m. brandstofkwaliteit. Altijd gebruiken wat de OEM voorschrijft voor de betreffende motor/regio.
Voor atmosferische motoren is brandstofkwaliteit minder kritiek dan turbo's. In jouw geval, Rene, kan je best met 85 rijden.
Amerikaanse ECU's zijn veel conservatiever afgesteld dan Europese of vooral Japanse, i.v.m. brandstofkwaliteit. Altijd gebruiken wat de OEM voorschrijft voor de betreffende motor/regio.
Voor atmosferische motoren is brandstofkwaliteit minder kritiek dan turbo's. In jouw geval, Rene, kan je best met 85 rijden.
Gewoon omdat het kan.
Re: Brandstof euro95 of 98?
Bedankt voor het verlossende antwoord.
Je bedoeld vast 95 denk ik.
Maar goed om te weten dat ik me daar geen zorgen over hoef te maken.
Ik dacht namelijk dat ze daar in Japan op 98 reden vandaar dat ik het ook maar vroeg.
Groet René
Je bedoeld vast 95 denk ik.
Maar goed om te weten dat ik me daar geen zorgen over hoef te maken.
Ik dacht namelijk dat ze daar in Japan op 98 reden vandaar dat ik het ook maar vroeg.
Groet René
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Brandstof euro95 of 98?
De motor is gemapt op de voorgeschreven brandstof zoals
Wordt voorgeschreve in het boekje of tankklepje.
Hoger octaan kan altijd maar lager is niet aan te bevelen.
Kan wel minder kwaad dan vroeger dankzij de knocksensor.
Meen dat er vroeger merken waren met een octaanschakelaar onder
de motorkap, dan kon men kiezen tussen 91 en 95.
Eric
Wordt voorgeschreve in het boekje of tankklepje.
Hoger octaan kan altijd maar lager is niet aan te bevelen.
Kan wel minder kwaad dan vroeger dankzij de knocksensor.
Meen dat er vroeger merken waren met een octaanschakelaar onder
de motorkap, dan kon men kiezen tussen 91 en 95.
Eric
Re: Brandstof euro95 of 98?
Weet niet hoe wat de knocksensoren tegenwoordig doen, maar op mijn oude 2.2 werkt deze enkel onder de 5000rpm.
Plankgas om de autobaan met slechte benzine kan dus nog altijd ernstige schade veroorzaken.
Overigens zijn Japanse ECU's niet op 98 afgesteld maar op 100 of nog hoger.
Plankgas om de autobaan met slechte benzine kan dus nog altijd ernstige schade veroorzaken.
Overigens zijn Japanse ECU's niet op 98 afgesteld maar op 100 of nog hoger.
"I feel Legacy"
Re: Brandstof euro95 of 98?
Pingelen gebeurd hoofdzakelijk bij lage toeren en relatief zware belasting(te lage versnelling)...dus je knocksensor doet z'n werkSP-Boxer schreef:Weet niet hoe wat de knocksensoren tegenwoordig doen, maar op mijn oude 2.2 werkt deze enkel onder de 5000rpm.
Plankgas om de autobaan met slechte benzine kan dus nog altijd ernstige schade veroorzaken.
Overigens zijn Japanse ECU's niet op 98 afgesteld maar op 100 of nog hoger.
Autobahn... volgas is overdreven en niet aan te bevelen op lange trajecten maar als je karretje bijna 200 loopt is 170/180 echt geen probleem...en daarom RON100
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Brandstof euro95 of 98?
Raar maar waar maar je hebt ook high speed knoking.
Dus pingelen op hoge toerentallen.
En die zijn nog slechter.
Eric
Dus pingelen op hoge toerentallen.
En die zijn nog slechter.
Eric
Re: Brandstof euro95 of 98?
Precies, er is een verschil tussen low speed en high speed knock. High speed knock is veel sneller einde motor dan low speed knock.
Bovendien hoor je low speed knock gewoon en kun je dus gas terugnemen.
En ik vertik het om onnodig dure brandstof te tanken. Daarom in Duitsland altijd E10. Grappige is dat ik daar in de praktijk vaak zelfs zuiniger op rijd dan op Euro95, terwijl het andersom zou moeten zijn.
Bovendien hoor je low speed knock gewoon en kun je dus gas terugnemen.
En ik vertik het om onnodig dure brandstof te tanken. Daarom in Duitsland altijd E10. Grappige is dat ik daar in de praktijk vaak zelfs zuiniger op rijd dan op Euro95, terwijl het andersom zou moeten zijn.
"I feel Legacy"
Re: Brandstof euro95 of 98?
High speed knock...Daarom tank ik 100 als ik hoge snelheden rij...
Hier nog een link voor de TS... https://nl.wikipedia.org/wiki/Pingelen
Gr. Quikfit
Hier nog een link voor de TS... https://nl.wikipedia.org/wiki/Pingelen
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Brandstof euro95 of 98?
Mijn auto's pingelen niet op Euro95!
Maar ik heb ook alleen maar SOHC blokken zonder de gevoelige elektronica. Komt dan gewoon wat minder nauw.
Maar ik heb ook alleen maar SOHC blokken zonder de gevoelige elektronica. Komt dan gewoon wat minder nauw.
"I feel Legacy"
Re: Brandstof euro95 of 98?
De mijne pingelt ook niet...maar rijd wat prettiger op 98...SP-Boxer schreef:Mijn auto's pingelen niet op Euro95!
Maar ik heb ook alleen maar SOHC blokken zonder de gevoelige elektronica. Komt dan gewoon wat minder nauw.
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Brandstof euro95 of 98?
Ik tank in dagelijks gebruik altijd V-Power. De motor is rustiger, sneller warm. Pakt ook beter op. Als bonus; iets zuiniger. Voor wat het waard is
In het buitenland met caravan tank ik altijd 98 of hoger. Merkbaar beter voor de motor dan de 95 benzine. Een keer 95 moeten tanken in Frankrijk, was de parkeerplaats nog niet af of ik moest alweer tanken.... Daarnaast deed de motor het merkbaar slechter.
In het buitenland met caravan tank ik altijd 98 of hoger. Merkbaar beter voor de motor dan de 95 benzine. Een keer 95 moeten tanken in Frankrijk, was de parkeerplaats nog niet af of ik moest alweer tanken.... Daarnaast deed de motor het merkbaar slechter.
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Brandstof euro95 of 98?
Had je niet per ongeluk die milieu 95 getankt.
Eric
Eric
Re: Brandstof euro95 of 98?
Franse euro 95 is net slootwater!
Vroeger al een pingelende Legacy I gehad (alleen met caravan erachter), terwijl deze genoegen nam met RON91.
Caravan achter de auto is in Frankrijk overal 98 tanken. De rest van Europa gaat prima op 95.
Vroeger al een pingelende Legacy I gehad (alleen met caravan erachter), terwijl deze genoegen nam met RON91.
Caravan achter de auto is in Frankrijk overal 98 tanken. De rest van Europa gaat prima op 95.
"I feel Legacy"
Re: Brandstof euro95 of 98?
Dat ''slootwater'' waar je het over hebt is E10...en dat tank jij in Duitsland volgens je reactie van 16 dec 2015 22:55SP-Boxer schreef:Franse euro 95 is net slootwater!
Vroeger al een pingelende Legacy I gehad (alleen met caravan erachter), terwijl deze genoegen nam met RON91.
Caravan achter de auto is in Frankrijk overal 98 tanken. De rest van Europa gaat prima op 95.
http://www.anwb.nl/vakantie/frankrijk/t ... -frankrijk
http://www.anwb.nl/auto/brandstof/e10
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Brandstof euro95 of 98?
Nee, dit is van ruim voor het E10 tijdperk
20-25 jaar terug kenden ze dat nog niet. Bovendien wordt het octaangetal niet lager volgens mij wanneer je Ethanol toevoegd.
Bovendien rijd ik altijd solo, dus zou het nog niet uitmaken. Maar die Fransen gingen inderdaad plots 10% Ethanol toevoegen zonder duidelijke bekendmaking, daar waar wij sinds jaar en dag gewoon 5% toevoeging in onze Euro 95 hebben.
20-25 jaar terug kenden ze dat nog niet. Bovendien wordt het octaangetal niet lager volgens mij wanneer je Ethanol toevoegd.
Bovendien rijd ik altijd solo, dus zou het nog niet uitmaken. Maar die Fransen gingen inderdaad plots 10% Ethanol toevoegen zonder duidelijke bekendmaking, daar waar wij sinds jaar en dag gewoon 5% toevoeging in onze Euro 95 hebben.
"I feel Legacy"
Re: Brandstof euro95 of 98?
Mijn Forester SH09 moet nomaliter 95 in maar bij (rustig) optrekken tussen toerental 1500-1700 voel je dat de motor ietsje pietsje een hapering optreed. Bij 98 heeft hij het niet.quikfit schreef:De mijne pingelt ook niet...maar rijd wat prettiger op 98...SP-Boxer schreef:Mijn auto's pingelen niet op Euro95!
Maar ik heb ook alleen maar SOHC blokken zonder de gevoelige elektronica. Komt dan gewoon wat minder nauw.
Gr. Quikfit
Op vakantie en tijdens greenlanen krijgt ze 98 :P
Voor volhouders is geen weg onbegaanbaar
Re: Brandstof euro95 of 98?
Dat was Ron95, inderdaad net slootwater. Wat een drama kwaliteit was dat
Re: Brandstof euro95 of 98?
Excuus, E10 meuk was dat. Kon toen helaas niet anders tanken in Frankrijk. Het was dat of diesel. Paar liter getankt en bij de volgende 98 erin gegooid.
Re: Brandstof euro95 of 98?
Ik merk geen verschil tussen E10, 95 of 98, zowel qua gebruik als het functioneren van de motor...
Re: Brandstof euro95 of 98?
Modernere motoren zijn daar wat gevoeliger voor...RJS schreef:Ik merk geen verschil tussen E10, 95 of 98, zowel qua gebruik als het functioneren van de motor...
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Brandstof euro95 of 98?
Kwam toevallig langs een handige uitleg van de ANWB over E10 benzine: http://www.anwb.nl/auto/brandstof/e10
Het is inderdaad zo dat Euro95 in Frankrijk erg lastig te krijgen is. Ook Duitsland stapt langzaam over naar E10.
Hoe moet dat straks op vakantie? Jerrycans met Euro95 / Euro98 gaan vullen?
Het is inderdaad zo dat Euro95 in Frankrijk erg lastig te krijgen is. Ook Duitsland stapt langzaam over naar E10.
Hoe moet dat straks op vakantie? Jerrycans met Euro95 / Euro98 gaan vullen?
“Aerodynamics are for people who can’t build engines.” | Extreme-Carstyling.nl