EJ20E vs EJ20J

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RazorRoks
Berichten: 204
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:50

EJ20E vs EJ20J

Bericht door RazorRoks »

Hallo beste mensen,

Ik heb eem Subaru Legacy BC met een EJ20E erin (handgeschakeld), en we hebben een kapotte EJ20J (ook handgeschakeld) liggen in een '98 Forester. De EJ20J heeft iets meer PK dan de EJ20E, maar waar komt dat door? Zitten in de J scherpere nokkenassen? Grotere injectoren? Wat zijn de verschillen tussen de twee?

Bij voorbaat dank voor jullie hulp!
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: EJ20E vs EJ20J

Bericht door Verzamelaar »

Andere zuigers, andere nokkenassen, andere kleptuimelaars, ander inlaatspruitstuk, ander besturingssysteem.

Maar je kunt een EJ20E blok inbouwen zolang je krukastandwiel van de EJ20J overzet en ook inlaatspruitstuk en sensoren van Ej20J gebruikt. Qua vermogen zal het niet veel uitmaken.
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
B.A.
Berichten: 88
Lid geworden op: 12 okt 2015 14:30

Re: EJ20E vs EJ20J

Bericht door B.A. »

Nu er een topic over de oa EJ20J bestaat heb ik een vraag: (sorry Razorboks, ik wil je topic niet vernielen) ;)


Mijn (Januari 1998) Forester heeft de EJ20J motor, met vermoedelijk 122pk. Hier heb ik wat vragen over:

Wat zijn de gelijkenissen met de WRX EJ20 motor? Ik geloof dat interne delen zeker wel anders zullen zijn.

Aangezien mijn EJ20J niet vooruit te branden is onder 2500 toeren (Ik rijdt altijd eerst rustig warm) vraag ik mij af waarvoor deze motor gemaakt is:

Is deze motor erg geschikt voor hogere toerentallen? Of hoge belastingen?

Of misschien moet ik de vraag anders stellen: Waar zijn Subaru motoren echt goed in? Ik begrijp de filosofie betreft lager zwaartepunt en soepele loop...


Bij voorbaat dank!
DucATIRadeon
Berichten: 903
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: EJ20E vs EJ20J

Bericht door DucATIRadeon »

weet niet zo gauw meer welke type er in mijn ouwe legacy 2004 zat maar de 2.0i (dohc riem aangedreven) trok heel wat harder en liep ook beduidend sneller dan de FB20 in de 2014 forester (dohc ketting aangedreven)!
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: EJ20E vs EJ20J

Bericht door erichendri »

De legacy had 135 pk en weegt minder.
En misschien het koppel bij een lager toerental.
En niet te vergeten milieu aanpassingen.
Versnellingsbakverhoudingen.
Wijze van inrijden.

Eric
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: EJ20E vs EJ20J

Bericht door Verzamelaar »

Subaru motoren zijn niet gemaakt voor koppel bij lage toeren, alhoewel ze erg soepl zijn. Ze rijden het fijnst in het middengebied, laten we zeggen tussen de 3000 en 5500 toeren. Qua verbruik maakt dat overigens ook vrijwel niets uit.
Gewoon omdat het kan.
Plaats reactie