Verbrand rubber/olie luchtje

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ghiaap
Berichten: 65
Lid geworden op: 01 apr 2011 14:32

Verbrand rubber/olie luchtje

Bericht door Ghiaap »

Beste forumleden,

Mijn 98' Forester gaat nog steeds lekker maar heeft de laatste tijd wat last van een vies luchtje.
Na een langere rit ruik ik bij stilstand een verbrande rubber/olielucht. Ik vermoed dat er een lekkage langs de krukaskeerring zit die op de hete uitlaat druppelt. Kan dit kloppen?

Er is geen sprake van rookontwikkeling en ook merk ik niet een extreme verlaging van het oliepeil, dus de lekkage zal (nog) niet zo erg zijn. Is het een kostbare ingreep om een krukaskeerring te (laten) vervangen. Of is er sprake van een andere oorzaak?

Vorige week ging na de start even het <check engine> lampje branden maar ging ook weer uit na ongeveer 2 kilometer te hebben gereden. Sindsdien is het niet meer gaan branden. Vreemd.
Nu hou ik wel van zichzelf oplossende storingen maar zal toch maar storingen laten uitlezen bij mijn garage.
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2410
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Verbrand rubber/olie luchtje

Bericht door boswachterfan »

Check je bougiedoppen, of daar geen olie aan zit. Dit heb ik nu nl aan de hand. Ook bij mij ging dat lampje branden. Blijkt een lekkende pakking in het kleppendeksel. Uitlezen gaf als resultaat "misfire cil. 4".
Laatst gewijzigd door boswachterfan op 23 nov 2015 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Verbrand rubber/olie luchtje

Bericht door erichendri »

Kan lekkage keerringen zijn.
Maar ook een lekke ashoes.
Lampje kan lambdasonde zijn of knocksensor.
Even uit lezen, wissen en weer kijken of de
storing terugkomt.

Eric
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: Verbrand rubber/olie luchtje

Bericht door Verzamelaar »

Keerring of klepdekselpakking. Dat laatste is in 15 minuten gedaan, keerring kost meer tijd omdat distributieriem en tandwiel eraf moet.
Gewoon omdat het kan.
2tand
Berichten: 61
Lid geworden op: 09 okt 2014 20:11

Re: Verbrand rubber/olie luchtje

Bericht door 2tand »

Waarschijnlijk hertzelfde wat ik had.

http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=2699
Gebruikersavatar
Ghiaap
Berichten: 65
Lid geworden op: 01 apr 2011 14:32

Re: Verbrand rubber/olie luchtje

Bericht door Ghiaap »

Dank voor de tips. Ik zal de boel a.s. zaterdag laten uitlezen bij mijn garage. Ik heb niet het idee dat de kleppendeksel pakking lekt. Ook heeft de motor geen slag gemist, geen vermogensverlies of op drie poten lopen. Maar goed, de boel moet niet lekken op welke plek dan ook. de ashoezen zijn bij de vorige beurt allemaal vervangen.
2tand
Berichten: 61
Lid geworden op: 09 okt 2014 20:11

Re: Verbrand rubber/olie luchtje

Bericht door 2tand »

bij mij waren de bougies versloeten/op , waardoor de motor minder presteerde.
Sinds het vervangen van de bougies liep weer zoals het moet, maar lekte nog steeds langs de bougie afdichtingen/rubbers. Het is alleen de stank waar je iets van merkt.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Verbrand rubber/olie luchtje

Bericht door quikfit »

2tand schreef:bij mij waren de bougies versloeten/op , waardoor de motor minder presteerde.
Sinds het vervangen van de bougies liep weer zoals het moet, maar lekte nog steeds langs de bougie afdichtingen/rubbers. Het is alleen de stank waar je iets van merkt.
Als er olie bij je bougies komen hoor je altijd de rubber bougieringen(pakkingen) te vervangen...anders is het een kwestie van tijd totdat het weer problemen veroorzaakt...
Je merkt het al als je er een dop aftrekt en olie aantreft...

Gr. Quikfit :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
2tand
Berichten: 61
Lid geworden op: 09 okt 2014 20:11

Re: Verbrand rubber/olie luchtje

Bericht door 2tand »

quikfit schreef: Als er olie bij je bougies komen hoor je altijd de rubber bougieringen(pakkingen) te vervangen...anders is het een kwestie van tijd totdat het weer problemen veroorzaakt...
Je merkt het al als je er een dop aftrekt en olie aantreft...

Gr. Quikfit :okeee:
Duh, is reeds gebeurd, zie eerdere post.

Het is slechts een toelichting op Ghiaap zn reactie, dat de prestatievermindering niet kwam door het lekken. maar door slechte bougies.
De lekkage langs de bougies is immers niet zo groot, (het spuit er niet uit) dat het merkbaar effect heeft op compressie oid en vervolgend prestatie vermindering.
Plaats reactie