Verbrand rubber/olie luchtje
Verbrand rubber/olie luchtje
Beste forumleden,
Mijn 98' Forester gaat nog steeds lekker maar heeft de laatste tijd wat last van een vies luchtje.
Na een langere rit ruik ik bij stilstand een verbrande rubber/olielucht. Ik vermoed dat er een lekkage langs de krukaskeerring zit die op de hete uitlaat druppelt. Kan dit kloppen?
Er is geen sprake van rookontwikkeling en ook merk ik niet een extreme verlaging van het oliepeil, dus de lekkage zal (nog) niet zo erg zijn. Is het een kostbare ingreep om een krukaskeerring te (laten) vervangen. Of is er sprake van een andere oorzaak?
Vorige week ging na de start even het <check engine> lampje branden maar ging ook weer uit na ongeveer 2 kilometer te hebben gereden. Sindsdien is het niet meer gaan branden. Vreemd.
Nu hou ik wel van zichzelf oplossende storingen maar zal toch maar storingen laten uitlezen bij mijn garage.
Mijn 98' Forester gaat nog steeds lekker maar heeft de laatste tijd wat last van een vies luchtje.
Na een langere rit ruik ik bij stilstand een verbrande rubber/olielucht. Ik vermoed dat er een lekkage langs de krukaskeerring zit die op de hete uitlaat druppelt. Kan dit kloppen?
Er is geen sprake van rookontwikkeling en ook merk ik niet een extreme verlaging van het oliepeil, dus de lekkage zal (nog) niet zo erg zijn. Is het een kostbare ingreep om een krukaskeerring te (laten) vervangen. Of is er sprake van een andere oorzaak?
Vorige week ging na de start even het <check engine> lampje branden maar ging ook weer uit na ongeveer 2 kilometer te hebben gereden. Sindsdien is het niet meer gaan branden. Vreemd.
Nu hou ik wel van zichzelf oplossende storingen maar zal toch maar storingen laten uitlezen bij mijn garage.
- boswachterfan
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30
Re: Verbrand rubber/olie luchtje
Check je bougiedoppen, of daar geen olie aan zit. Dit heb ik nu nl aan de hand. Ook bij mij ging dat lampje branden. Blijkt een lekkende pakking in het kleppendeksel. Uitlezen gaf als resultaat "misfire cil. 4".
Laatst gewijzigd door boswachterfan op 23 nov 2015 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Verbrand rubber/olie luchtje
Kan lekkage keerringen zijn.
Maar ook een lekke ashoes.
Lampje kan lambdasonde zijn of knocksensor.
Even uit lezen, wissen en weer kijken of de
storing terugkomt.
Eric
Maar ook een lekke ashoes.
Lampje kan lambdasonde zijn of knocksensor.
Even uit lezen, wissen en weer kijken of de
storing terugkomt.
Eric
-
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04
Re: Verbrand rubber/olie luchtje
Keerring of klepdekselpakking. Dat laatste is in 15 minuten gedaan, keerring kost meer tijd omdat distributieriem en tandwiel eraf moet.
Gewoon omdat het kan.
Re: Verbrand rubber/olie luchtje
Dank voor de tips. Ik zal de boel a.s. zaterdag laten uitlezen bij mijn garage. Ik heb niet het idee dat de kleppendeksel pakking lekt. Ook heeft de motor geen slag gemist, geen vermogensverlies of op drie poten lopen. Maar goed, de boel moet niet lekken op welke plek dan ook. de ashoezen zijn bij de vorige beurt allemaal vervangen.
Re: Verbrand rubber/olie luchtje
bij mij waren de bougies versloeten/op , waardoor de motor minder presteerde.
Sinds het vervangen van de bougies liep weer zoals het moet, maar lekte nog steeds langs de bougie afdichtingen/rubbers. Het is alleen de stank waar je iets van merkt.
Sinds het vervangen van de bougies liep weer zoals het moet, maar lekte nog steeds langs de bougie afdichtingen/rubbers. Het is alleen de stank waar je iets van merkt.
Re: Verbrand rubber/olie luchtje
Als er olie bij je bougies komen hoor je altijd de rubber bougieringen(pakkingen) te vervangen...anders is het een kwestie van tijd totdat het weer problemen veroorzaakt...2tand schreef:bij mij waren de bougies versloeten/op , waardoor de motor minder presteerde.
Sinds het vervangen van de bougies liep weer zoals het moet, maar lekte nog steeds langs de bougie afdichtingen/rubbers. Het is alleen de stank waar je iets van merkt.
Je merkt het al als je er een dop aftrekt en olie aantreft...
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Verbrand rubber/olie luchtje
Duh, is reeds gebeurd, zie eerdere post.quikfit schreef: Als er olie bij je bougies komen hoor je altijd de rubber bougieringen(pakkingen) te vervangen...anders is het een kwestie van tijd totdat het weer problemen veroorzaakt...
Je merkt het al als je er een dop aftrekt en olie aantreft...
Gr. Quikfit
Het is slechts een toelichting op Ghiaap zn reactie, dat de prestatievermindering niet kwam door het lekken. maar door slechte bougies.
De lekkage langs de bougies is immers niet zo groot, (het spuit er niet uit) dat het merkbaar effect heeft op compressie oid en vervolgend prestatie vermindering.