Tuning Subaru Impreza 2.0 Hatchback 2008

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Saber87
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 dec 2014 20:56

Tuning Subaru Impreza 2.0 Hatchback 2008

Bericht door Saber87 »

Op het moment ben ik aan het kijken hoe ik mijn Impreza voor mezelf kan verbeteren.
Gezien mijn Impreza zowel op Benzine als LPG loopt ben ik aan het zoeken naar de mogelijkheden, maar ook zeker de onmogelijkheden.

Mijn hoop is het acceleratievermogen te verbeteren en dan vooral bij de lagere toeren en snelheden. Een hogere topsnelheid mag ook, maar echt harder dan 200 zal ik alleen rijden bij toevalligheid in Duitsland dus is niet echt nodig. Daarbij wil ik kijken hoe ik het verbruik, ondanks het tunen, gelijk kan houden of misschien zelfs verbeteren.

Op het moment heeft mijn 2.0 motor geen turbo; is het mogelijk er alsnog een turbo op te zetten? En wat moet er dan eventueel verder gebeuren?

Ik heb zitten kijken voor chiptuning; maar het is mij onduidelijk welke bedrijven wel goed zijn en welke niet. Is "Datatechnic chiptuning" hier een goed bedrijf voor en weet iemand of het "ecotunen" ook echt werkt?

Daarbij had ik ook gelezen over het vervangen van het vliegwiel voor een lichtere versie, maar dit zou ook nadelen hebben. Weet iemand hier meer over?

En als laatste, het vervangen van de cardanas voor een carbon versie. Heeft iemand hier ervaring mee en heeft dit daadwerkelijk zoveel effect?

Mochten jullie tips hebben of andere/praktischere manieren weten voor een betere acceleratie en/of verbruik, dan hoor ik het graag. Ik ben nu nog aan het oriënteren naar mijn mogelijkheden en sta voor bijna alles open zolang ik maar een uitleg kan krijgen over hoe en waarom het werkt.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4871
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Tuning Subaru Impreza 2.0 Hatchback 2008

Bericht door quikfit »

Turbo...volgens mij heb je dan andere zuigers en lagers nodig...en flink wat ander ombouwwerk...
"Datatechnic chiptuning"...Ken het bedrijf niet...maar bij motoren zonder turbo is het veel moeilijker om het vermogen te laten toenemen...
Lichtgewicht vliegwiel zorgt ervoor dat je motor sneller op toeren komt bij gas geven...maar stationair gaat ie onregelmatiger lopen...
Carbon aandrijfas is hoofdzakelijk gewichtsbesparing...acceleratie zou iets sneller moeten zijn...

Misschien een sportuitlaat en inlaat?

Kijk hier eens http://www.scoobysport.nl/tuning Maar zonder turbo... :o

Gr. Quikfit :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
DennisGTT94
Berichten: 219
Lid geworden op: 15 jul 2013 18:52

Re: Tuning Subaru Impreza 2.0 Hatchback 2008

Bericht door DennisGTT94 »

Valt weinig tot geen winst te behalen met een 2 liter atmosferische motor ;)
'Chiptuning' is alleen zinvol op een Turbomotor.

Een Turbo toevoegen zou ik niet doen, de motor is daar niet op berekend.
Ik zou als ik jou was een turbo motor inbouwen of een Sub met turbo kopen.

Grt
Dennis
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Tuning Subaru Impreza 2.0 Hatchback 2008

Bericht door erichendri »

Eén simpel antwoord.
Zonde van je geld en de winst is minimaal.
Heb zelf de dikkere unequal voorpijp, open middenpijp
en achterdemper in plaats van zo'n schottendemper.
Zal vast wel iets meer opleveren maar ik heb een automaat.
Gas bijgeven is gelijk meer toeren dus meer koppel.
Meen dat rookbom ook dezelfde uitlaatsysteem heeft en die
had op een vermogensbank meer vermogen als af-fabriek.

Eric
Gebruikersavatar
B.A.
Berichten: 88
Lid geworden op: 12 okt 2015 14:30

Re: Tuning Subaru Impreza 2.0 Hatchback 2008

Bericht door B.A. »

Ik ga mee met de rest, een turbo-ombouw is mooi, maar kost veel geld als je het echt goed wil doen. Een ander motorblok is mogelijk rendabeler.

Een cardan van carbon kan stijver zijn waardoor de vermogensoverdracht directer voelt. Plus je hebt een beetje gewichtsbesparing, maar ik zou het het niet waard vinden, tenzij je je auto helemaal kaal/zo licht mogelijk maakt (bank eruit, interieur bekleding etc.) ;)

Ik heb ook een tijd lang geïnformeerd naar chips volgens het zogeheten "piggyback" of "powerbox" principe. Deze chips veranderen de waarde die jouw computer aan de onderdelen weergeeft en mogelijk ook andersom. Deze zorgen in sommige gevallen voor een verschil, maar 70% van de keren werkt het niet.

Chiptuning is inderdaad rendabeler bij een turbomotor :okeee:

Succes!
Plaats reactie