Supercharger?

Motoren, injectiesystemen etc.
Gebruikersavatar
Rickrrfur
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 okt 2015 15:11

Supercharger?

Bericht door Rickrrfur »

Op mijn zoektocht naar meer wat power voor mijn EJ16'tje, kwam ik op de gedachte om misschien een (kleine) supercharger voor mijn beestje te halen.
Voor dat iedereen begint met een motor swap of TD04/TD05: ik hoef "maar" ~110-120pk met grofweg hetzelfde verbruik :D
Ja ik ben bekend met de verhalen van de (veelal Griekse) Impreza 1.6i/ts bug-eyes die er een heerlijke 180-190pk uit persen, maar dat wil ik niet.
Ik ben nog een redelijk beginnend bestuurder en met 180+pk zullen de bekeuringen en puntjes zeer snel binnen stromen, dus da's nie de bedoeling... :lol:

Persoonlijk zat ik te denken aan een compressor ter grootte van de airco pomp op de meeste andere Subies, aangezien ik toch geen airco heb en het me eigenlijk best wel handig leek als ik de gewone krukas pulley gebruikte.
Ik zat te denken aan boost van maximaal 0.7bar/10psi omdat ik niet zeker weet of mijn blok een open- of closed-deck is
(al kan ik wat Devcon er in gieten om een versteviging rondom de hulzen te maken), en het liefst de originele zuigers en drijfstangen wil gebruiken.

Ik neem aan dat ik moet gaan kijken voor een piggyback ECU aangezien ik gelezen heb dat de standaard ECU niet overschrijfbaar is en dat ik blijkbaar de motor verzuip als ik er een EJ20 ECU op zet...
Daarbij heb ik alles het liefst zo origineel mogelijk (dus ook de normale injectors, als dat mogelijk is).
Verder had ik de aaname dat ik de throttle body moet vervangen door, zeg, eentje van een EJ20/25 aangezien ik de mijne maar een beetje iel uit vind zien (schat 'm op 46mm?)voor het beoogde gebruik.
Het harmonisch tunen van de inlaat zal denk ik niet meer aan de orde zijn dus laat ik het orginele spruitstuk voor wat het is (komen wel zo'n thermische spacers op voor een ietwat koelere inlaat temperatuur).

Zit ik in de goede richting of mis ik nog iets? :P
Laatst gewijzigd door Rickrrfur op 04 nov 2015 17:34, 3 keer totaal gewijzigd.
Stick with a car
Put in the work
And she may give you more than anyone ever expected

Without the bitter, the sweet isn’t as sweet.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Supercharger?

Bericht door erichendri »

Grotere remmen??

Eric :mrgreen:
Gebruikersavatar
Rickrrfur
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 okt 2015 15:11

Re: Supercharger?

Bericht door Rickrrfur »

erichendri schreef:Grotere remmen??
Ben ik al naar aan t kijken, al neem ik aan dat ik met de standaard limiter van 175km/h met de standaard remmen genoeg heb...?
(al heb ik op marktplaats een paar oranje quad-piston remklauwen van een oudere STi/GTT/WRX gezien, zou er niet verkeerd uit zien achter een paar nette 16" 5 spaaks 8-) )
Ben alleen niet zo zeker of ze nou DOT-3 of DOT-4 waren... :?
de schijven van mij zijn nog goed en netjes geventileerd
Stick with a car
Put in the work
And she may give you more than anyone ever expected

Without the bitter, the sweet isn’t as sweet.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Supercharger?

Bericht door quikfit »

Al aan gedacht om een 2 Liter te kopen(standaard 125PK) :o

Gr. Quikfit :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Rickrrfur
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 okt 2015 15:11

Re: Supercharger?

Bericht door Rickrrfur »

quikfit schreef:Al aan gedacht om een 2 Liter te kopen(standaard 125PK) :o
Daar heb ik uiteraard al aan gedacht, bv zo'n JDM EJ20 knijpt er al 135pk uit ;)
Ik heb verschillende EJ20's gezien (in verschillende condities) voor ca. €200+
Máár dan heb ik neem ik aan een nieuwe kabelboom en ecu en brandstofpomp en koppeling en waarschijnlijk een 6-bak en en en en... :(
Ik heb het voor de leuk opgezocht, op een gegeven moment was het niet zo leuk meer :lol:

Daarbij dan heb ik nogsteeds het zelfde karakteristiek, dus pas bij ~3200-3600rpm het maximale koppel, én een wat hoger brandstof verbruik.
Ben al blij dat ik gemiddeld de 1:14 haal als 20-jarige puber :D
Stick with a car
Put in the work
And she may give you more than anyone ever expected

Without the bitter, the sweet isn’t as sweet.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Supercharger?

Bericht door quikfit »

Ik bedoel een andere auto (Impreza 2 Liter) ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Rickrrfur
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 okt 2015 15:11

Re: Supercharger?

Bericht door Rickrrfur »

quikfit schreef:Ik bedoel een andere auto (Impreza 2 Liter) ;)
Ssshhhh, je verraad mijn toekomst plan ;) :twisted:

Al had ik laatst ergens bij een dealertje een Impreza uit '05-'07 gezien voor "maar" €13.950? had niets gelopen (misschien 20km vanuit de fabriek? niet goed kunnen zien), met alles erop en eraan! Had alleen geen kenteken :lol:
Stick with a car
Put in the work
And she may give you more than anyone ever expected

Without the bitter, the sweet isn’t as sweet.
dj rene
Berichten: 548
Lid geworden op: 22 jul 2013 07:48

Re: Supercharger?

Bericht door dj rene »

Heb net weer een complete set-up klaar.
Is een EJ20 Sohc met 116 Pk.
Heeft net twee nieuwe koppakkingen gehad en wordt geleverd met ECU, aangepaste kabelboom, cockpitje voor in 't Dash, uitlaat spruitstuk en brandstofpomp.
De motor is draaiend te zien op de testbok en er kan een compressietest gedaan worden.

Groet René. 8-)
http://www.evolutionspeedbarn.com
Bijlagen
IMG-20151104-WA0002.jpg
Gebruikersavatar
Rickrrfur
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 okt 2015 15:11

Re: Supercharger?

Bericht door Rickrrfur »

dj rene schreef:Heb net weer een complete set-up klaar.
Is een EJ20 Sohc met 116 Pk.
Heeft net twee nieuwe koppakkingen gehad en wordt geleverd met ECU, aangepaste kabelboom, cockpitje voor in 't Dash, uitlaat spruitstuk en brandstofpomp.
De motor is draaiend te zien op de testbok en er kan een compressietest gedaan worden.

Groet René. 8-)
Gaaf :okeee:
Wat was het verbruik toen ie nog in de auto zat?
En eh... quanta kosta? ;)
Stick with a car
Put in the work
And she may give you more than anyone ever expected

Without the bitter, the sweet isn’t as sweet.
dj rene
Berichten: 548
Lid geworden op: 22 jul 2013 07:48

Re: Supercharger?

Bericht door dj rene »

Geen idee wat het verbruik was.
Ik haal dit type wagens op en demonteer ze voor de motor en toebehoren.
De mannen hier op het forum kunnen je dat vast beter vertellen.
De motor heeft 192.000 gedraaid en dit is aantoonbaar.
Normaal verkoop ik deze motoren en toebehoren aan de mannen met een VW of Kitcar, maar het kan ook heel goed weer terug in een Subaru. ;)
Voor de prijs stuur even een Pb.

Groet René. 8-)

Ps.
Dit is één van m'n motoren die ik verkocht heb en hoe je ze hier ook kunt bekijken.
https://www.youtube.com/watch?v=DUb33pLv_HM
Gebruikersavatar
Rickrrfur
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 okt 2015 15:11

Re: Supercharger?

Bericht door Rickrrfur »

dj rene schreef:Geen idee wat het verbruik was.
Ik haal dit type wagens op en demonteer ze voor de motor en toebehoren.
De mannen hier op het forum kunnen je dat vast beter vertellen.
De motor heeft 192.000 gedraaid en dit is aantoonbaar.
Normaal verkoop ik deze motoren en toebehoren aan de mannen met een VW of Kitcar, maar het kan ook heel goed weer terug in een Subaru. ;)
Voor de prijs stuur even een Pb.

Groet René. 8-)
ja da's lastig... Die van mij heeft er "net" 100.000 gelopen :P
Ik zal er over nadenken aangezien dit ook mijn eerste Subaru is (en dus ook de eerste keer dat ik een motor swap)

En het filmpje had ik al bekeken op de site van jullie, klinkt netjes
Stick with a car
Put in the work
And she may give you more than anyone ever expected

Without the bitter, the sweet isn’t as sweet.
Gebruikersavatar
DennisGTT94
Berichten: 219
Lid geworden op: 15 jul 2013 18:52

Re: Supercharger?

Bericht door DennisGTT94 »

Rickrrfur schreef: Ik zat te denken aan boost van maximaal 0.7bar/10psi omdat ik niet zeker weet of mijn blok een open- of closed-deck is
(al kan ik wat Devcon er in gieten om een versteviging rondom de hulzen te maken)
Je hebt een open deck. En verbruik van een EJ20 ligt heel erg aan je voet, maar ga gemiddeld maar uit van de 1 op 10/11 ;)
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Supercharger?

Bericht door SP-Boxer »

Ik kan heel kort zijn: doe het niet.

Zeker niet als je een paar peekaatjes wil winnen. Zeer kostbaar verhaal voor een zeer kleine winst.
Als je meer plezier uit de auto wilt halen kun je beter het onderstel aanpassen en driving skills verbeteren.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Rickrrfur
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 okt 2015 15:11

Re: Supercharger?

Bericht door Rickrrfur »

DennisGTT94 schreef:Je hebt een open deck. En verbruik van een EJ20 ligt heel erg aan je voet, maar ga gemiddeld maar uit van de 1 op 10/11 ;)
In dat geval ga ik rustig aan doen met de boost :D
Ik denk dat zo'n AMR500 van een Subie Pleo wel voldoet

En het verbruik... Ik rij nu al met 5 rauwe eieren onder het pedaal, hou m meestal tussen de 1500 en 2500, met soms een sprintje naar de 3600, dus 1:13-14 is wel fijn om te halen
Maar bedankt voor de info!
Stick with a car
Put in the work
And she may give you more than anyone ever expected

Without the bitter, the sweet isn’t as sweet.
Gebruikersavatar
Rickrrfur
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 okt 2015 15:11

Re: Supercharger?

Bericht door Rickrrfur »

SP-Boxer schreef:Ik kan heel kort zijn: doe het niet.

Zeker niet als je een paar peekaatjes wil winnen. Zeer kostbaar verhaal voor een zeer kleine winst.
Als je meer plezier uit de auto wilt halen kun je beter het onderstel aanpassen en driving skills verbeteren.
Ik begrijp uiteraard dat het een duur grapje is, al vind ik persoonlijk dat een mogelijke winst van ca. 20-30pk en meer koppel onderin al redelijk "rewarding" is

Maar qua onderstel, Ik weet eigenlijk niet wat ik kan veranderen, behalve sway-bars, zonder al die heerlijke veerweg weg te nemen.
Want eerlijk gezegt, hij vliegt nu gemakkelijk over de wat mindere binnenwegen, waar ik met de Ford Fiesta (zeg maar niets ;) ), die ik eerder dit jaar deelde, met regelmaat met de boutjes aan de vloer kwam of grote moeite moest doen om gewoon recht door te rijden.
En ja, skills komen nog, wou komend jaar met vaderlief naar de Eifel, even trainen 8-)
Stick with a car
Put in the work
And she may give you more than anyone ever expected

Without the bitter, the sweet isn’t as sweet.
Justy1300AWD
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 sep 2014 20:37

Re: Supercharger?

Bericht door Justy1300AWD »

Rickrrfur schreef:
DennisGTT94 schreef:Je hebt een open deck. En verbruik van een EJ20 ligt heel erg aan je voet, maar ga gemiddeld maar uit van de 1 op 10/11 ;)
In dat geval ga ik rustig aan doen met de boost :D
Ik denk dat zo'n AMR500 van een Subie Pleo wel voldoet

En het verbruik... Ik rij nu al met 5 rauwe eieren onder het pedaal, hou m meestal tussen de 1500 en 2500, met soms een sprintje naar de 3600, dus 1:13-14 is wel fijn om te halen
Maar bedankt voor de info!
Als je denkt dat een AMR500 groot genoeg is voor een EJ16 dan ben je slecht bezig, 658cc =! 1597cc. (EN07X is geen EJ16 dus)

Ga is wat SC builds op NASIOC ofzo lezen, en kom dan maar terug. Oja, en ga is kijken naar een Eaton M45 of een Toyota 1G-GZE/SC14 SC. De eerste kan je in een gecrashte Mini Cooper S of Mercedes C200 Kompressor vinden, de laatste is JDM only en zeer zeldzaam in NL.

Ik wou ook een Justy met turbo, maar dat is veel meer werk dan je denkt. (veel custom spul), en dan is er nog de hamvraag of het betrouwbaar is/blijft. (EF12 heeft een zwakke oliepomp en daardoor vanwege leeftijd ook weinig oliedruk, daar wil je echt geen turbo op hebben!)

En vergeet ook niet brandstof, ECU, EGT, you name it. een keer arm draaien en je motor kan naar /user/schroot/

tl;dr: koop een Impreza 2.0 of spaar door en koop een WRX, heb je veel meer plezier aan dan een verbeunde EJ16.

Nietsch houd je tegen, though, er zijn wat mensen die het gedaan hebben op een EJ20 en er mooie vermogenwinsten gehaald hebben.
Gebruikersavatar
Rickrrfur
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 okt 2015 15:11

Re: Supercharger?

Bericht door Rickrrfur »

Justy1300AWD schreef: Als je denkt dat een AMR500 groot genoeg is voor een EJ16 dan ben je slecht bezig, 658cc =! 1597cc. (EN07X is geen EJ16 dus)

Ga is wat SC builds op NASIOC ofzo lezen, en kom dan maar terug. Oja, en ga is kijken naar een Eaton M45 of een Toyota 1G-GZE/SC14 SC. De eerste kan je in een gecrashte Mini Cooper S of Mercedes C200 Kompressor vinden, de laatste is JDM only en zeer zeldzaam in NL.

Ik wou ook een Justy met turbo, maar dat is veel meer werk dan je denkt. (veel custom spul), en dan is er nog de hamvraag of het betrouwbaar is/blijft. (EF12 heeft een zwakke oliepomp en daardoor vanwege leeftijd ook weinig oliedruk, daar wil je echt geen turbo op hebben!)

En vergeet ook niet brandstof, ECU, EGT, you name it. een keer arm draaien en je motor kan naar /user/schroot/

tl;dr: koop een Impreza 2.0 of spaar door en koop een WRX, heb je veel meer plezier aan dan een verbeunde EJ16.

Nietsch houd je tegen, though, er zijn wat mensen die het gedaan hebben op een EJ20 en er mooie vermogenwinsten gehaald hebben.
Ik heb redelijk veel op NASIOC en RS25 gesnuffelt maar in de US hadden ze eigenlijk geen EJ16's.
Daar hebben ze veelal de EJ20's en 25's en de vermogens die je daar uit krijgt voel ik me als beginnend bestuurder niet prettig bij.
Ik heb bijvoorbeeld al eens in moederlief d'r Skoda Octavia met zo'n Audi TFSI motor er in gereden. Met ~160pk ga ik al redelijk vaak veel te hard rijden, zelfs zonder dat ik het door heb...
Wat de AMR500 betreft, de redenering erachter was dat ie een maximaal constant toerental had van ca 16.500rpm, dus mijn gedachte om hem 2-3 keer zo snel te laten draaien als het motor toerental, zoals ik gelezen heb bij verschillende Beetle forums (nee ik weet het, Subaru =/= Volkswagen).

Maar het was niet de bedoeling dat ik de ECU en EFI en EGT etc allemaal zelf ging uitvogelen,
met alleen enigzins competent zijn ga ik dat niet halen nee :D

Maar ik neem aan dat ik het dan maar het beste bij een K&N filterje (met misschien bijbehorende resonatie tuning?) en andere bougies en regelmatig onderhoud kan houden? *zucht* :(

Ik wou alleen wat meer koppel zodat ie wat beter meekomt en lekker de bochten uit trekt :oops: :lol:
Stick with a car
Put in the work
And she may give you more than anyone ever expected

Without the bitter, the sweet isn’t as sweet.
Justy1300AWD
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 sep 2014 20:37

Re: Supercharger?

Bericht door Justy1300AWD »

Rickrrfur schreef:
Justy1300AWD schreef: Als je denkt dat een AMR500 groot genoeg is voor een EJ16 dan ben je slecht bezig, 658cc =! 1597cc. (EN07X is geen EJ16 dus)

Ga is wat SC builds op NASIOC ofzo lezen, en kom dan maar terug. Oja, en ga is kijken naar een Eaton M45 of een Toyota 1G-GZE/SC14 SC. De eerste kan je in een gecrashte Mini Cooper S of Mercedes C200 Kompressor vinden, de laatste is JDM only en zeer zeldzaam in NL.

Ik wou ook een Justy met turbo, maar dat is veel meer werk dan je denkt. (veel custom spul), en dan is er nog de hamvraag of het betrouwbaar is/blijft. (EF12 heeft een zwakke oliepomp en daardoor vanwege leeftijd ook weinig oliedruk, daar wil je echt geen turbo op hebben!)

En vergeet ook niet brandstof, ECU, EGT, you name it. een keer arm draaien en je motor kan naar /user/schroot/

tl;dr: koop een Impreza 2.0 of spaar door en koop een WRX, heb je veel meer plezier aan dan een verbeunde EJ16.

Nietsch houd je tegen, though, er zijn wat mensen die het gedaan hebben op een EJ20 en er mooie vermogenwinsten gehaald hebben.
Ik heb redelijk veel op NASIOC en RS25 gesnuffelt maar in de US hadden ze eigenlijk geen EJ16's.
Daar hebben ze veelal de EJ20's en 25's en de vermogens die je daar uit krijgt voel ik me als beginnend bestuurder niet prettig bij.
Ik heb bijvoorbeeld al eens in moederlief d'r Skoda Octavia met zo'n Audi TFSI motor er in gereden. Met ~160pk ga ik al redelijk vaak veel te hard rijden, zelfs zonder dat ik het door heb...
Wat de AMR500 betreft, de redenering erachter was dat ie een maximaal constant toerental had van ca 16.500rpm, dus mijn gedachte om hem 2-3 keer zo snel te laten draaien als het motor toerental, zoals ik gelezen heb bij verschillende Beetle forums (nee ik weet het, Subaru =/= Volkswagen).

Maar het was niet de bedoeling dat ik de ECU en EFI en EGT etc allemaal zelf ging uitvogelen,
met alleen enigzins competent zijn ga ik dat niet halen nee :D

Maar ik neem aan dat ik het dan maar het beste bij een K&N filterje (met misschien bijbehorende resonatie tuning?) en andere bougies en regelmatig onderhoud kan houden? *zucht* :(

Ik wou alleen wat meer koppel zodat ie wat beter meekomt en lekker de bochten uit trekt :oops: :lol:
Luchtfilter doet ook niets baanbrekend, N/A tuning is sowieso een dood einde als je geen zin hebt om 10k+ euro wilt investeren, en dan is de degelijkheid ook afvraagbaar.

"N/A THE EXPENSIVE WAY TO GO SLOW" -iemand op RedlineGTI's forum
Gebruikersavatar
Rickrrfur
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 okt 2015 15:11

Re: Supercharger?

Bericht door Rickrrfur »

Justy1300AWD schreef:Luchtfilter doet ook niets baanbrekend, N/A tuning is sowieso een dood einde als je geen zin hebt om 10k+ euro wilt investeren, en dan is de degelijkheid ook afvraagbaar.

"N/A THE EXPENSIVE WAY TO GO SLOW" -iemand op RedlineGTI's forum
Ik weet niet of ik aan de 10k zal komen...?
heb eens rond gezocht op verschillende fora, kwam op dit lijstje uit:

2.5 RS inlaat spruitstuk,
2.5 RS uitlaat spruitstuk (is al onderweg, gewoon voor de boxer burble)
NGK bougie kabels
SAGE (of vergelijkbaar) brandstof regelaar
Lichtere pulleys
Hoogwaardige aard kabels (met misschien voltage stabilisator)
Fellere NGK bougies
65mm Throttle body (neem aan van een EJ20?)
2" tussen-pijp voor de uitlaat
STi demper
En misschien een Unichip piggyback

Of zijn de genoemde upgrades niet duurzaam genoeg :?: :D
Stick with a car
Put in the work
And she may give you more than anyone ever expected

Without the bitter, the sweet isn’t as sweet.
Maarten756
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:40

Re: Supercharger?

Bericht door Maarten756 »

@Rick

heb je dit inmiddels al gedaan?
Ervaringen?
Maarten756
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:40

Re: Supercharger?

Bericht door Maarten756 »

@Rick

heb je dit inmiddels al gedaan?
Ervaringen?
Gebruikersavatar
Jo4WD
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 jun 2012 12:32

Re: Supercharger?

Bericht door Jo4WD »

quikfit schreef:Al aan gedacht om een 2 Liter te kopen(standaard 125PK) :o

Gr. Quikfit :okeee:
Dan heb je gelijk voldoende koppel en hoef je ook niet de hele auto te verbouwen? En waarom honderden euro`s pompen in een auto die maar 500 Euro waard is?? :) 2 liters worden met tientallen tegelijk aangeboden voor een prikkie. evt een klein beetje tunen ;)
Gebruikersavatar
Jo4WD
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 jun 2012 12:32

Re: Supercharger?

Bericht door Jo4WD »

SP-Boxer schreef:Ik kan heel kort zijn: doe het niet.

Zeker niet als je een paar peekaatjes wil winnen. Zeer kostbaar verhaal voor een zeer kleine winst.
Als je meer plezier uit de auto wilt halen kun je beter het onderstel aanpassen en driving skills verbeteren.
En dat dus ja. Rustig rijden naar je werk/school en in het weekend lekker knallen als je zin hebt. Een turbo is in theorie idd heel efficiënt, maar niet als je al je spaargeld eraan uitgeeft. Daar kan een paar liter benzine niet tegenop! Daarbij ga je waarschijnlijk niet zuiniger of heel anders rijden op je turbo, dus gaan er nog meer liters door dan met een 2 liter ;)
Gebruikersavatar
Rickrrfur
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 okt 2015 15:11

Re: Supercharger?

Bericht door Rickrrfur »

@Jo4WD
Ik denk dat de meeste N/A EJ's een vergelijkbare koppelkromme hebben, da wou ik dus versterken met een compressor.
Verder heb ik ff gekeken, er is daadwerkelijk iemand geweest die een kleine Mitsubishi Turbo op zijn TS heeft gezet en daar een lekkere 147pk op 92 octaan uit de motor haalt :P

http://www.rs25.com/forums/f7/t149816-p ... ej16t.html

En verder... Met rustig rijden ben ik er achter gekomen dat ie minder zuinig loopt...? Voorheen altijd rond 2000-2200rpm schakelen, zo snel mogelijk naar de 5, haalde ik misschien net de 520km/tank mee...
Nu schakel ik later, vaker de 3000-4000rpm opzoeken, lekker in het koppelgebied zitten en gewoon rijden (lees: niet raggen, gewoon eerst rustig warm rijden, dan pas rustig WOT) met t beestje, met als gevolg dat ik bijna op de 600km zit wanneer het oh-zo irritante lampje aan gaat (dus nog zo'n 9 liter over) :lol:
Volgens mij heb ik m door het sportieve rijden schoongebrand? :?:

@Maarten756

Bedoel je de bovenstaande mods? Ik heb in de tussentijd veel rondgezocht, veel vd motoronderdelen zijn gewoon niet betaalbaar of te vinden...
Wat ik tenminste wel kan aanraden zijn de pulleys en de grounding-kit aangezien de theorie erachter zo simpel en duidelijk is dat het wel moet kloppen.
Ik kan je een PM sturen met de meetwaardes etc als je dat wenst. :3
Verder: veel rondzoeken op andere fora
Ik zag dat je wel aan't zoeken was voor zo'n UEL/spagetti uitlaatspruitstuk, ik heb er een van eBay gekocht
(aan de veteranen van dit forum: shush, is mijn wagen, verdomme :lol:), deze ga ik denk ik komend weekend/vakantie installeren en kijken of het past en de spatplaat niet laat smelten XD
Ook hierover kan ik je een PM sturen als je dat wilt?
Stick with a car
Put in the work
And she may give you more than anyone ever expected

Without the bitter, the sweet isn’t as sweet.
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: Supercharger?

Bericht door Verzamelaar »

Rickrrfur schreef: En verder... Met rustig rijden ben ik er achter gekomen dat ie minder zuinig loopt...? Voorheen altijd rond 2000-2200rpm schakelen, zo snel mogelijk naar de 5, haalde ik misschien net de 520km/tank mee...
Nu schakel ik later, vaker de 3000-4000rpm opzoeken, lekker in het koppelgebied zitten en gewoon rijden (lees: niet raggen, gewoon eerst rustig warm rijden, dan pas rustig WOT) met t beestje, met als gevolg dat ik bijna op de 600km zit wanneer het oh-zo irritante lampje aan gaat (dus nog zo'n 9 liter over) :lol:
Volgens mij heb ik m door het sportieve rijden schoongebrand? :?:
Is bekend, afwurgen van een Subaru motor kost brandstof, lekker door z'n toeren laten lopen is zuiniger, sneller en leuker.
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
Jo4WD
Berichten: 152
Lid geworden op: 30 jun 2012 12:32

Re: Supercharger?

Bericht door Jo4WD »

Je KUNT er ook wel efficient mee rijden met het koppelkromme, maar ik denk dat dat in de praktijk niet heel erg gaat lukken dus. Daarnaast is het koppel en karakter van een EJ20 kei-verslavend :D :o
Het ligt er ook aan hoe je rijdt natuurlijk, maar net boven de 3000 rpm zit je wel ongeveer goed.
Met 150pk heb je ook een turbo gat en is lage toeren helemaal niet meer te doen in de stad, en verslavend op de snelweg! (lees: 1:9 rijden..:))

Mss leuk om te weten: dat irritante lampje houd rekening met jouw rechtervoet... als het aangaat en je gaat opeens heel efficiënt rijden dan gaat t lampje weer uit:)
De inhoud van je reserve weet ik niet. Bij de legacy kan ik nog 3x heen en weer naar haarlem:P

Anyway een sub boxer houd van meer toeren en veel octaan rijke benzine :D welk type uitvoering dan ook
80`s boxer power!
Maarten756
Berichten: 17
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:40

Re: Supercharger?

Bericht door Maarten756 »

@rickkrfur

Pm is welkom. :d

Is het vervangen van die pulleys lastig?

En welk spruitstuk heb jij gekocht op eBay?
Gebruikersavatar
Rickrrfur
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 okt 2015 15:11

Re: Supercharger?

Bericht door Rickrrfur »

@Jo
Ik neem aan dat de karakerstieken van de N/A EJ motoren over het algemeen hetzelfde zijn, alleen natuurlijk wat meer power met grotere volumes (en hogere toeren met de DOHC kopjes)
Maar turbo-lag, ik weet niet zo... ja natuurlijk onderin gebeurt niets,
maar omdat dat Mitsu turbotje in principe een TD04 is met een kleiner slakkenhuis zou de lag/opspoel snelheid wel mee moeten vallen, lijkt mij.
(uiteraard moet je bovenin vermogen inleveren door de mindere flow maar daar rij ik zeer zelden)

als ik zuinig rijd, betekend dat voor mij heel veel rollen (gas los), motor bij treinovergangen/lange stoplichten/files uitzetten, geleidelijk gas erop etc.
Dus Ik neem aan dat dan de tank echt leeg leeg aan't raken is XD

En de inhoud vd reserve staat in de handleiding (die je natuurlijk voor het gebuik van de auto volledig en intensief hebt doorgelezen ;) )
Maar dat kan aan vanalles liggen, de aerodynamica van de Leggy, wat de ECU doet, jouw eigen rechtervoet, soort wegdek tussen jouw woonplek en Haarlem, banden etc etc.
Zelf heb ik gemerkt dat als ik de banden (nu nog die 14" pieletjes) 0.2-0.3 bar "te hard" oppomp dat dat al een redelijk verschil uitmaakt.

Euro 98 heb ik me nog niet aan gewaagt, Euro 100 ook niet (€€€), maar hij loopt lekker op E10, tot nogtoe niets gebeurt :okeee:

Muah, t wagentje houd gewoon van d'r baasje :P

@Maarten

Ok, zal ff kijken of alles past rond de bodemplaat en oliefilter enzo.
Betreft de pulley...
Wat ze meestal vervangen is de pulley op de krukas, de bout hiervan zit redelijk strak vast volgens verschillende bronnen, da's t enige lastige eraan.
En ik heb gewoon zo'n Borla replica gekocht dat eigenlijk voor de 2.5 RS is (toekomst project 8-) )
Maar omdat de koppen de moderne twinports zijn zou ie gewoon moeten passen.
En de groundingkit, daar is genoeg over te vinden op internet, zelf moet ik m nog halen
Stick with a car
Put in the work
And she may give you more than anyone ever expected

Without the bitter, the sweet isn’t as sweet.
Gebruikersavatar
richardcabrio
Berichten: 43
Lid geworden op: 03 feb 2013 16:58

Re: Supercharger?

Bericht door richardcabrio »

Ben eigenlijk wel benieuwd,hoever dit idee is
Ik heb nu al 2 jaar mijn sc motor klaar staan,alleen nog geen tijd voor inbouw
proud owner of the autoweek legacy
And legacy be5 twin turbo blitzen tm
Gebruikersavatar
Rickrrfur
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 okt 2015 15:11

Re: Supercharger?

Bericht door Rickrrfur »

@RichardCabrio

Dit project is momenteel even op ijs gelegd vanwege de hogere kosten.
(Al ben ik wel opzoek gegaan naar een EJ20(5) om deze (zelf een poging doen) te reviseren, en dan een turbo erop te knallen,
mits de kosten niet de prijs van een import JDM GFC overschrijden)

Maar voor wat uw project betreft, is het gewoon een Subaru boxer met een SC erop...??
Dan kan ik beter wat info van u vragen ;)
Want in (basale) theorie is het niet heel lastig om een supercharger erop te zetten

P.s. Ik zou me graag willen aanbieden als hulp bij het inbouwen (mits het niet te ver weg is van Limburg land), vind dit allemaal harstikke interessant!!
Stick with a car
Put in the work
And she may give you more than anyone ever expected

Without the bitter, the sweet isn’t as sweet.
Plaats reactie