Supercharger?

Motoren, injectiesystemen etc.
Gebruikersavatar
Rickrrfur
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 Okt 2015 15:11
Type auto: Subaru Impreza 1.6 GL MY01 GC
Locatie: Limburg hea

Supercharger?

Berichtdoor Rickrrfur » 04 Nov 2015 17:58

Op mijn zoektocht naar meer wat power voor mijn EJ16'tje, kwam ik op de gedachte om misschien een (kleine) supercharger voor mijn beestje te halen.
Voor dat iedereen begint met een motor swap of TD04/TD05: ik hoef "maar" ~110-120pk met grofweg hetzelfde verbruik :D
Ja ik ben bekend met de verhalen van de (veelal Griekse) Impreza 1.6i/ts bug-eyes die er een heerlijke 180-190pk uit persen, maar dat wil ik niet.
Ik ben nog een redelijk beginnend bestuurder en met 180+pk zullen de bekeuringen en puntjes zeer snel binnen stromen, dus da's nie de bedoeling... :lol:

Persoonlijk zat ik te denken aan een compressor ter grootte van de airco pomp op de meeste andere Subies, aangezien ik toch geen airco heb en het me eigenlijk best wel handig leek als ik de gewone krukas pulley gebruikte.
Ik zat te denken aan boost van maximaal 0.7bar/10psi omdat ik niet zeker weet of mijn blok een open- of closed-deck is
(al kan ik wat Devcon er in gieten om een versteviging rondom de hulzen te maken), en het liefst de originele zuigers en drijfstangen wil gebruiken.

Ik neem aan dat ik moet gaan kijken voor een piggyback ECU aangezien ik gelezen heb dat de standaard ECU niet overschrijfbaar is en dat ik blijkbaar de motor verzuip als ik er een EJ20 ECU op zet...
Daarbij heb ik alles het liefst zo origineel mogelijk (dus ook de normale injectors, als dat mogelijk is).
Verder had ik de aaname dat ik de throttle body moet vervangen door, zeg, eentje van een EJ20/25 aangezien ik de mijne maar een beetje iel uit vind zien (schat 'm op 46mm?)voor het beoogde gebruik.
Het harmonisch tunen van de inlaat zal denk ik niet meer aan de orde zijn dus laat ik het orginele spruitstuk voor wat het is (komen wel zo'n thermische spacers op voor een ietwat koelere inlaat temperatuur).

Zit ik in de goede richting of mis ik nog iets? :P
Laatst gewijzigd door Rickrrfur op 04 Nov 2015 18:34, 3 keer totaal gewijzigd.
Stick with a car
Put in the work
And she may give you more than anyone ever expected

Without the bitter, the sweet isn’t as sweet.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 3264
Lid geworden op: 14 Nov 2010 22:02
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L
Locatie: Utrechtse Heuvelrug.

Re: Supercharger?

Berichtdoor erichendri » 04 Nov 2015 18:19

Grotere remmen??

Eric :mrgreen:
Gebruikersavatar
Rickrrfur
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 Okt 2015 15:11
Type auto: Subaru Impreza 1.6 GL MY01 GC
Locatie: Limburg hea

Re: Supercharger?

Berichtdoor Rickrrfur » 04 Nov 2015 18:28

erichendri schreef:Grotere remmen??


Ben ik al naar aan t kijken, al neem ik aan dat ik met de standaard limiter van 175km/h met de standaard remmen genoeg heb...?
(al heb ik op marktplaats een paar oranje quad-piston remklauwen van een oudere STi/GTT/WRX gezien, zou er niet verkeerd uit zien achter een paar nette 16" 5 spaaks 8-) )
Ben alleen niet zo zeker of ze nou DOT-3 of DOT-4 waren... :?
de schijven van mij zijn nog goed en netjes geventileerd
Stick with a car
Put in the work
And she may give you more than anyone ever expected

Without the bitter, the sweet isn’t as sweet.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 1682
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204-Daihatsu YRV 4WD

Re: Supercharger?

Berichtdoor quikfit » 04 Nov 2015 19:01

Al aan gedacht om een 2 Liter te kopen(standaard 125PK) :o

Gr. Quikfit :okeee:
Gebruikersavatar
Rickrrfur
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 Okt 2015 15:11
Type auto: Subaru Impreza 1.6 GL MY01 GC
Locatie: Limburg hea

Re: Supercharger?

Berichtdoor Rickrrfur » 04 Nov 2015 19:16

quikfit schreef:Al aan gedacht om een 2 Liter te kopen(standaard 125PK) :o


Daar heb ik uiteraard al aan gedacht, bv zo'n JDM EJ20 knijpt er al 135pk uit ;)
Ik heb verschillende EJ20's gezien (in verschillende condities) voor ca. €200+
Máár dan heb ik neem ik aan een nieuwe kabelboom en ecu en brandstofpomp en koppeling en waarschijnlijk een 6-bak en en en en... :(
Ik heb het voor de leuk opgezocht, op een gegeven moment was het niet zo leuk meer :lol:

Daarbij dan heb ik nogsteeds het zelfde karakteristiek, dus pas bij ~3200-3600rpm het maximale koppel, én een wat hoger brandstof verbruik.
Ben al blij dat ik gemiddeld de 1:14 haal als 20-jarige puber :D
Stick with a car
Put in the work
And she may give you more than anyone ever expected

Without the bitter, the sweet isn’t as sweet.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 1682
Lid geworden op: 11 Jul 2012 13:51
Type auto: Forester 2006 EJ204-Daihatsu YRV 4WD

Re: Supercharger?

Berichtdoor quikfit » 04 Nov 2015 19:30

Ik bedoel een andere auto (Impreza 2 Liter) ;)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Gebruikersavatar
Rickrrfur
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 Okt 2015 15:11
Type auto: Subaru Impreza 1.6 GL MY01 GC
Locatie: Limburg hea

Re: Supercharger?

Berichtdoor Rickrrfur » 04 Nov 2015 19:37

quikfit schreef:Ik bedoel een andere auto (Impreza 2 Liter) ;)


Ssshhhh, je verraad mijn toekomst plan ;) :twisted:

Al had ik laatst ergens bij een dealertje een Impreza uit '05-'07 gezien voor "maar" €13.950? had niets gelopen (misschien 20km vanuit de fabriek? niet goed kunnen zien), met alles erop en eraan! Had alleen geen kenteken :lol:
Stick with a car
Put in the work
And she may give you more than anyone ever expected

Without the bitter, the sweet isn’t as sweet.
dj rene
Berichten: 491
Lid geworden op: 22 Jul 2013 07:48
Type auto: FT Bonito en een VW T4
Locatie: Workum (Friesland)

Re: Supercharger?

Berichtdoor dj rene » 04 Nov 2015 20:20

Heb net weer een complete set-up klaar.
Is een EJ20 Sohc met 116 Pk.
Heeft net twee nieuwe koppakkingen gehad en wordt geleverd met ECU, aangepaste kabelboom, cockpitje voor in 't Dash, uitlaat spruitstuk en brandstofpomp.
De motor is draaiend te zien op de testbok en er kan een compressietest gedaan worden.

Groet René. 8-)
http://www.evolutionspeedbarn.com
Bijlagen
IMG-20151104-WA0002.jpg
Gebruikersavatar
Rickrrfur
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 Okt 2015 15:11
Type auto: Subaru Impreza 1.6 GL MY01 GC
Locatie: Limburg hea

Re: Supercharger?

Berichtdoor Rickrrfur » 04 Nov 2015 20:38

dj rene schreef:Heb net weer een complete set-up klaar.
Is een EJ20 Sohc met 116 Pk.
Heeft net twee nieuwe koppakkingen gehad en wordt geleverd met ECU, aangepaste kabelboom, cockpitje voor in 't Dash, uitlaat spruitstuk en brandstofpomp.
De motor is draaiend te zien op de testbok en er kan een compressietest gedaan worden.

Groet René. 8-)


Gaaf :okeee:
Wat was het verbruik toen ie nog in de auto zat?
En eh... quanta kosta? ;)
Stick with a car
Put in the work
And she may give you more than anyone ever expected

Without the bitter, the sweet isn’t as sweet.
dj rene
Berichten: 491
Lid geworden op: 22 Jul 2013 07:48
Type auto: FT Bonito en een VW T4
Locatie: Workum (Friesland)

Re: Supercharger?

Berichtdoor dj rene » 04 Nov 2015 22:01

Geen idee wat het verbruik was.
Ik haal dit type wagens op en demonteer ze voor de motor en toebehoren.
De mannen hier op het forum kunnen je dat vast beter vertellen.
De motor heeft 192.000 gedraaid en dit is aantoonbaar.
Normaal verkoop ik deze motoren en toebehoren aan de mannen met een VW of Kitcar, maar het kan ook heel goed weer terug in een Subaru. ;)
Voor de prijs stuur even een Pb.

Groet René. 8-)

Ps.
Dit is één van m'n motoren die ik verkocht heb en hoe je ze hier ook kunt bekijken.
https://www.youtube.com/watch?v=DUb33pLv_HM
Gebruikersavatar
Rickrrfur
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 Okt 2015 15:11
Type auto: Subaru Impreza 1.6 GL MY01 GC
Locatie: Limburg hea

Re: Supercharger?

Berichtdoor Rickrrfur » 04 Nov 2015 22:11

dj rene schreef:Geen idee wat het verbruik was.
Ik haal dit type wagens op en demonteer ze voor de motor en toebehoren.
De mannen hier op het forum kunnen je dat vast beter vertellen.
De motor heeft 192.000 gedraaid en dit is aantoonbaar.
Normaal verkoop ik deze motoren en toebehoren aan de mannen met een VW of Kitcar, maar het kan ook heel goed weer terug in een Subaru. ;)
Voor de prijs stuur even een Pb.

Groet René. 8-)


ja da's lastig... Die van mij heeft er "net" 100.000 gelopen :P
Ik zal er over nadenken aangezien dit ook mijn eerste Subaru is (en dus ook de eerste keer dat ik een motor swap)

En het filmpje had ik al bekeken op de site van jullie, klinkt netjes
Stick with a car
Put in the work
And she may give you more than anyone ever expected

Without the bitter, the sweet isn’t as sweet.
Gebruikersavatar
DennisGTT94
Berichten: 210
Lid geworden op: 15 Jul 2013 18:52
Type auto: Subaru Legacy I AWD Turbo / Legacy 3.0R Spec B

Re: Supercharger?

Berichtdoor DennisGTT94 » 04 Nov 2015 22:12

Rickrrfur schreef:Ik zat te denken aan boost van maximaal 0.7bar/10psi omdat ik niet zeker weet of mijn blok een open- of closed-deck is
(al kan ik wat Devcon er in gieten om een versteviging rondom de hulzen te maken)


Je hebt een open deck. En verbruik van een EJ20 ligt heel erg aan je voet, maar ga gemiddeld maar uit van de 1 op 10/11 ;)
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 3816
Lid geworden op: 10 Nov 2008 23:52
Type auto: Subaru Legacy 3.0R Spec B MY09; 2.2GX MY92; 2.0 turbo MY92; Vivio 0.7GLi MY97
Locatie: Veldhoven
Contact:

Re: Supercharger?

Berichtdoor SP-Boxer » 04 Nov 2015 22:15

Ik kan heel kort zijn: doe het niet.

Zeker niet als je een paar peekaatjes wil winnen. Zeer kostbaar verhaal voor een zeer kleine winst.
Als je meer plezier uit de auto wilt halen kun je beter het onderstel aanpassen en driving skills verbeteren.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Rickrrfur
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 Okt 2015 15:11
Type auto: Subaru Impreza 1.6 GL MY01 GC
Locatie: Limburg hea

Re: Supercharger?

Berichtdoor Rickrrfur » 04 Nov 2015 22:21

DennisGTT94 schreef:Je hebt een open deck. En verbruik van een EJ20 ligt heel erg aan je voet, maar ga gemiddeld maar uit van de 1 op 10/11 ;)


In dat geval ga ik rustig aan doen met de boost :D
Ik denk dat zo'n AMR500 van een Subie Pleo wel voldoet

En het verbruik... Ik rij nu al met 5 rauwe eieren onder het pedaal, hou m meestal tussen de 1500 en 2500, met soms een sprintje naar de 3600, dus 1:13-14 is wel fijn om te halen
Maar bedankt voor de info!
Stick with a car
Put in the work
And she may give you more than anyone ever expected

Without the bitter, the sweet isn’t as sweet.
Gebruikersavatar
Rickrrfur
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 Okt 2015 15:11
Type auto: Subaru Impreza 1.6 GL MY01 GC
Locatie: Limburg hea

Re: Supercharger?

Berichtdoor Rickrrfur » 04 Nov 2015 22:30

SP-Boxer schreef:Ik kan heel kort zijn: doe het niet.

Zeker niet als je een paar peekaatjes wil winnen. Zeer kostbaar verhaal voor een zeer kleine winst.
Als je meer plezier uit de auto wilt halen kun je beter het onderstel aanpassen en driving skills verbeteren.


Ik begrijp uiteraard dat het een duur grapje is, al vind ik persoonlijk dat een mogelijke winst van ca. 20-30pk en meer koppel onderin al redelijk "rewarding" is

Maar qua onderstel, Ik weet eigenlijk niet wat ik kan veranderen, behalve sway-bars, zonder al die heerlijke veerweg weg te nemen.
Want eerlijk gezegt, hij vliegt nu gemakkelijk over de wat mindere binnenwegen, waar ik met de Ford Fiesta (zeg maar niets ;) ), die ik eerder dit jaar deelde, met regelmaat met de boutjes aan de vloer kwam of grote moeite moest doen om gewoon recht door te rijden.
En ja, skills komen nog, wou komend jaar met vaderlief naar de Eifel, even trainen 8-)
Stick with a car
Put in the work
And she may give you more than anyone ever expected

Without the bitter, the sweet isn’t as sweet.
Justy1300AWD
Berichten: 256
Lid geworden op: 14 Sep 2014 20:37
Type auto: .

Re: Supercharger?

Berichtdoor Justy1300AWD » 05 Nov 2015 00:53

Rickrrfur schreef:
DennisGTT94 schreef:Je hebt een open deck. En verbruik van een EJ20 ligt heel erg aan je voet, maar ga gemiddeld maar uit van de 1 op 10/11 ;)


In dat geval ga ik rustig aan doen met de boost :D
Ik denk dat zo'n AMR500 van een Subie Pleo wel voldoet

En het verbruik... Ik rij nu al met 5 rauwe eieren onder het pedaal, hou m meestal tussen de 1500 en 2500, met soms een sprintje naar de 3600, dus 1:13-14 is wel fijn om te halen
Maar bedankt voor de info!

Als je denkt dat een AMR500 groot genoeg is voor een EJ16 dan ben je slecht bezig, 658cc =! 1597cc. (EN07X is geen EJ16 dus)

Ga is wat SC builds op NASIOC ofzo lezen, en kom dan maar terug. Oja, en ga is kijken naar een Eaton M45 of een Toyota 1G-GZE/SC14 SC. De eerste kan je in een gecrashte Mini Cooper S of Mercedes C200 Kompressor vinden, de laatste is JDM only en zeer zeldzaam in NL.

Ik wou ook een Justy met turbo, maar dat is veel meer werk dan je denkt. (veel custom spul), en dan is er nog de hamvraag of het betrouwbaar is/blijft. (EF12 heeft een zwakke oliepomp en daardoor vanwege leeftijd ook weinig oliedruk, daar wil je echt geen turbo op hebben!)

En vergeet ook niet brandstof, ECU, EGT, you name it. een keer arm draaien en je motor kan naar /user/schroot/

tl;dr: koop een Impreza 2.0 of spaar door en koop een WRX, heb je veel meer plezier aan dan een verbeunde EJ16.

Nietsch houd je tegen, though, er zijn wat mensen die het gedaan hebben op een EJ20 en er mooie vermogenwinsten gehaald hebben.
Gebruikersavatar
Rickrrfur
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 Okt 2015 15:11
Type auto: Subaru Impreza 1.6 GL MY01 GC
Locatie: Limburg hea

Re: Supercharger?

Berichtdoor Rickrrfur » 05 Nov 2015 01:22

Justy1300AWD schreef: Als je denkt dat een AMR500 groot genoeg is voor een EJ16 dan ben je slecht bezig, 658cc =! 1597cc. (EN07X is geen EJ16 dus)

Ga is wat SC builds op NASIOC ofzo lezen, en kom dan maar terug. Oja, en ga is kijken naar een Eaton M45 of een Toyota 1G-GZE/SC14 SC. De eerste kan je in een gecrashte Mini Cooper S of Mercedes C200 Kompressor vinden, de laatste is JDM only en zeer zeldzaam in NL.

Ik wou ook een Justy met turbo, maar dat is veel meer werk dan je denkt. (veel custom spul), en dan is er nog de hamvraag of het betrouwbaar is/blijft. (EF12 heeft een zwakke oliepomp en daardoor vanwege leeftijd ook weinig oliedruk, daar wil je echt geen turbo op hebben!)

En vergeet ook niet brandstof, ECU, EGT, you name it. een keer arm draaien en je motor kan naar /user/schroot/

tl;dr: koop een Impreza 2.0 of spaar door en koop een WRX, heb je veel meer plezier aan dan een verbeunde EJ16.

Nietsch houd je tegen, though, er zijn wat mensen die het gedaan hebben op een EJ20 en er mooie vermogenwinsten gehaald hebben.


Ik heb redelijk veel op NASIOC en RS25 gesnuffelt maar in de US hadden ze eigenlijk geen EJ16's.
Daar hebben ze veelal de EJ20's en 25's en de vermogens die je daar uit krijgt voel ik me als beginnend bestuurder niet prettig bij.
Ik heb bijvoorbeeld al eens in moederlief d'r Skoda Octavia met zo'n Audi TFSI motor er in gereden. Met ~160pk ga ik al redelijk vaak veel te hard rijden, zelfs zonder dat ik het door heb...
Wat de AMR500 betreft, de redenering erachter was dat ie een maximaal constant toerental had van ca 16.500rpm, dus mijn gedachte om hem 2-3 keer zo snel te laten draaien als het motor toerental, zoals ik gelezen heb bij verschillende Beetle forums (nee ik weet het, Subaru =/= Volkswagen).

Maar het was niet de bedoeling dat ik de ECU en EFI en EGT etc allemaal zelf ging uitvogelen,
met alleen enigzins competent zijn ga ik dat niet halen nee :D

Maar ik neem aan dat ik het dan maar het beste bij een K&N filterje (met misschien bijbehorende resonatie tuning?) en andere bougies en regelmatig onderhoud kan houden? *zucht* :(

Ik wou alleen wat meer koppel zodat ie wat beter meekomt en lekker de bochten uit trekt :oops: :lol:
Stick with a car
Put in the work
And she may give you more than anyone ever expected

Without the bitter, the sweet isn’t as sweet.
Justy1300AWD
Berichten: 256
Lid geworden op: 14 Sep 2014 20:37
Type auto: .

Re: Supercharger?

Berichtdoor Justy1300AWD » 05 Nov 2015 09:10

Rickrrfur schreef:
Justy1300AWD schreef: Als je denkt dat een AMR500 groot genoeg is voor een EJ16 dan ben je slecht bezig, 658cc =! 1597cc. (EN07X is geen EJ16 dus)

Ga is wat SC builds op NASIOC ofzo lezen, en kom dan maar terug. Oja, en ga is kijken naar een Eaton M45 of een Toyota 1G-GZE/SC14 SC. De eerste kan je in een gecrashte Mini Cooper S of Mercedes C200 Kompressor vinden, de laatste is JDM only en zeer zeldzaam in NL.

Ik wou ook een Justy met turbo, maar dat is veel meer werk dan je denkt. (veel custom spul), en dan is er nog de hamvraag of het betrouwbaar is/blijft. (EF12 heeft een zwakke oliepomp en daardoor vanwege leeftijd ook weinig oliedruk, daar wil je echt geen turbo op hebben!)

En vergeet ook niet brandstof, ECU, EGT, you name it. een keer arm draaien en je motor kan naar /user/schroot/

tl;dr: koop een Impreza 2.0 of spaar door en koop een WRX, heb je veel meer plezier aan dan een verbeunde EJ16.

Nietsch houd je tegen, though, er zijn wat mensen die het gedaan hebben op een EJ20 en er mooie vermogenwinsten gehaald hebben.


Ik heb redelijk veel op NASIOC en RS25 gesnuffelt maar in de US hadden ze eigenlijk geen EJ16's.
Daar hebben ze veelal de EJ20's en 25's en de vermogens die je daar uit krijgt voel ik me als beginnend bestuurder niet prettig bij.
Ik heb bijvoorbeeld al eens in moederlief d'r Skoda Octavia met zo'n Audi TFSI motor er in gereden. Met ~160pk ga ik al redelijk vaak veel te hard rijden, zelfs zonder dat ik het door heb...
Wat de AMR500 betreft, de redenering erachter was dat ie een maximaal constant toerental had van ca 16.500rpm, dus mijn gedachte om hem 2-3 keer zo snel te laten draaien als het motor toerental, zoals ik gelezen heb bij verschillende Beetle forums (nee ik weet het, Subaru =/= Volkswagen).

Maar het was niet de bedoeling dat ik de ECU en EFI en EGT etc allemaal zelf ging uitvogelen,
met alleen enigzins competent zijn ga ik dat niet halen nee :D

Maar ik neem aan dat ik het dan maar het beste bij een K&N filterje (met misschien bijbehorende resonatie tuning?) en andere bougies en regelmatig onderhoud kan houden? *zucht* :(

Ik wou alleen wat meer koppel zodat ie wat beter meekomt en lekker de bochten uit trekt :oops: :lol:

Luchtfilter doet ook niets baanbrekend, N/A tuning is sowieso een dood einde als je geen zin hebt om 10k+ euro wilt investeren, en dan is de degelijkheid ook afvraagbaar.

"N/A THE EXPENSIVE WAY TO GO SLOW" -iemand op RedlineGTI's forum
Gebruikersavatar
Rickrrfur
Berichten: 22
Lid geworden op: 12 Okt 2015 15:11
Type auto: Subaru Impreza 1.6 GL MY01 GC
Locatie: Limburg hea

Re: Supercharger?

Berichtdoor Rickrrfur » 05 Nov 2015 10:03

Justy1300AWD schreef:Luchtfilter doet ook niets baanbrekend, N/A tuning is sowieso een dood einde als je geen zin hebt om 10k+ euro wilt investeren, en dan is de degelijkheid ook afvraagbaar.

"N/A THE EXPENSIVE WAY TO GO SLOW" -iemand op RedlineGTI's forum


Ik weet niet of ik aan de 10k zal komen...?
heb eens rond gezocht op verschillende fora, kwam op dit lijstje uit:

2.5 RS inlaat spruitstuk,
2.5 RS uitlaat spruitstuk (is al onderweg, gewoon voor de boxer burble)
NGK bougie kabels
SAGE (of vergelijkbaar) brandstof regelaar
Lichtere pulleys
Hoogwaardige aard kabels (met misschien voltage stabilisator)
Fellere NGK bougies
65mm Throttle body (neem aan van een EJ20?)
2" tussen-pijp voor de uitlaat
STi demper
En misschien een Unichip piggyback

Of zijn de genoemde upgrades niet duurzaam genoeg :?: :D
Stick with a car
Put in the work
And she may give you more than anyone ever expected

Without the bitter, the sweet isn’t as sweet.
Maarten756
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 Mei 2015 22:40
Type auto: Subaru Impreza GL 98 plus

Re: Supercharger?

Berichtdoor Maarten756 » 21 Mar 2016 22:11

@Rick

heb je dit inmiddels al gedaan?
Ervaringen?

Terug naar “Motoren”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast