Tikkend geluid 1998 Forester EJ20

Motoren, injectiesystemen etc.
Gebruikersavatar
B.A.
Berichten: 88
Lid geworden op: 12 okt 2015 14:30

Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20

Bericht door B.A. »

Zit er trouwens nog een groot verschil in de EJ20J of de EJ202 motor?

Ik geloof dat ik de EJ20J heb :mrgreen:
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4870
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20

Bericht door quikfit »

Op het plaatje in de motorruimte vind je ,je motortype.

Verschil weet ik niet maar vond wel dit draadje http://www.subaruforester.org/vbulletin ... 20e-57380/

Gr. Quikfit :okeee:
Bijlagen
IndentificatieplaatjeJPG.JPG
IndentificatieplaatjeJPG.JPG (23.41 KiB) 7168 keer bekeken
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
B.A.
Berichten: 88
Lid geworden op: 12 okt 2015 14:30

Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20

Bericht door B.A. »

Volgens mij kan dit topic naar Motoren (aangezien ik aanvankelijk niet wist waar het probleem zat) :mrgreen:

Krukas poelie gereedschap kan ik op het moment nog nergens verkrijgen, Brezan, Easyparts, Van Rijn en Subaru dealer geprobeerd... niks.

Dus ik fabriceer er één zelf van afval materiaal :mrgreen:

Nokkenas blokkeer gereedschap is al gereed :okeee:

Distributieriem set is ook al binnen. Keerringen komen vandaag binnen op de post. Een logistiek hoogstandje al zeg ik het zelf :D

Updates en foto's volgen!
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20

Bericht door Verzamelaar »

Nokkenassen hoef je niet te blokkeren.

De EJ202 is heel anders dan de EJ20J. EJ20J is Phase 1 en EJ202 is Phase 2. De EJ20J is zeer nauw verwand aan de EJ20E die in de Legacy vanaf 1992 gebruikt is en t/m 1998 in de Legacy en Impreza zat.
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
B.A.
Berichten: 88
Lid geworden op: 12 okt 2015 14:30

Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20

Bericht door B.A. »

Ben momenteel bezig met het vervangen van de distributieriem en alle spanrollen :okeee:

Heb er ook een krukas keerring en nokkenas keerringen bij, maar ik krijg het nokkenas tandwiel er gewoonweg niet af... Dus ik twijfel om het te laten zitten, de keerring is niet lek o.i.d.

Heb de krukas netjes met het nokje naar boven gezet, de pijl naar rechts. Nokkenas tekens klopten ook :okeee:

Waterpomp (van Meyle) is vervangen, thermostaat ook.

Morgen weer verder de boel monteren.

Foto's volgen nog!
Gebruikersavatar
B.A.
Berichten: 88
Lid geworden op: 12 okt 2015 14:30

Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20

Bericht door B.A. »

Hoe krijg ik die nokkenas bout los? Mensen met ideeën? Heb de oude distributie riem er al af.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20

Bericht door SP-Boxer »

Dan zul je toch echt de nokkenas moeten blokkeren...
Of het zou met een luchttol moeten gaan, mits je die tot je beschikking hebt.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
B.A.
Berichten: 88
Lid geworden op: 12 okt 2015 14:30

Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20

Bericht door B.A. »

Het is gelukt! Ik ben onderweg bij de Brezan gestopt en heb een blokkeersleutel gekocht.

De oude distributieriem spanner zag er als nieuw uit... bleek dat er geen schroefdraad meer in het motorblok zat :| Ik kon de spanner er zo afpakken toen de eerste spanrol er af was.
Dus heb er een helicoil ingezet. Pff wat had deze klus een bak geld gekocht bij een garage.

Ik heb de nokkenas keerringen en de krukaskeerring vervangen, maar er blijkt er nog één te lekken... en had geen nieuwe op zak :|

Maargoed, waterpomp, spanrollen en de riem zijn vervangen :mrgreen:

Foto's volgen nog, ben nu helemaal kapot na 12uur sleutelen.

Heeft iemand mogelijk nog een tip voor me voor gereedschap om de keerringen makkelijk te verwijderen?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4870
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20

Bericht door quikfit »

Lees hier wat artikels door: https://www.google.nl/search?q=oliekeer ... b9O7Tir_gH

Die keerring mag best stuk bij het verwijderen...kijk wel uit dat je de as en de buitendiameter van het gat niet beschadigd...
Montage luistert wat nauwer...je kan hem voorzichtig erin tikken(smeer wat vet of olie op de buiten en binnenkant) met behulp van een stukje pijp of een dop die net iets kleiner is dan de buitendiameter...zorg er wel voor dat ie er recht ingaat en dat je op de buitenring tikt... http://oldtimerrestauratie.com/index.ph ... n-monteren

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20

Bericht door Verzamelaar »

Vet op het loopvlak van de keerring en olie op de buitenkant om montage makkelijker te maken.

Mijn ervaring met niet-originele keerringen is dat de pasvorm niet goed is en ze daardoor gaan lekken. De krukaskeerringen zitten zo los dat ze zelfs helemaal los kunnen raken. Ik gebruik alleen nog originele keerringen.
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20

Bericht door erichendri »

Denk hetzelfde erover als verzamelaar.

Eric
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4870
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20

Bericht door quikfit »

Keerringen kosten ''niets''...dus origineel is altijd goed... 8-)

Gr. Quikfit :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
B.A.
Berichten: 88
Lid geworden op: 12 okt 2015 14:30

Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20

Bericht door B.A. »

Enige tijd later....

Update: Distributieriem, waterpomp met spanrollen zijn vervangen.

De klus is best goed te doen, het kost gewoon tijd.

Originele keerringen zitten er in en de olie lekkage is ook verholpen.

Echter is de tik nog steeds aanwezig :mrgreen:

Het wordt niet erger, maar ook niet minder en het is hoorbaarder met een koudere motor.

Ik houd de Subaru gewoon en houd jullie op de hoogte van eventuele vorderingen.
De auto gaat in Januari nog voor een bakspoelbeurt en kleppen stellen, dus mogelijk valt er daar nog wat te behalen.

Foto's volgen nog! Ik was in het buitenland vandaar dat het allemaal wat langer duurde ;)
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20

Bericht door Verzamelaar »

Piston slap.
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
B.A.
Berichten: 88
Lid geworden op: 12 okt 2015 14:30

Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20

Bericht door B.A. »

Ik denk het. Ik vind het niet erg, zolang ik er nog twee ton mee kan rijden :okeee:

De auto rijdt behoorlijk constant 1 op 10.

Woon-werk verkeer 1 op 9 en de lange afstanden 1 op 11.

Een echte drankbak!
Alex1976
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 feb 2016 20:58

Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20

Bericht door Alex1976 »

Ik heb zelf ook een forester 1998 en heb laatst de distributie vervangen en ook de spanner omdat ik een tikkend geluid hoorde.Bij demonteren bleek de spanner in orde te zijn.Maar lang leve internet,op een amerikaanse site een beschrijving gezocht voor ik begon en deze beste man gaf ook de tip om gelijk even de oliepomp uit te bouwen.De boutjes waarmee de oliepomp in elkaar zit kunnen in de loop der jaren loslopen,hierdoor komt het deksel van pomp los te liggen wat de oliedruk niet ten goede komt en er liggen onderdelen te rammelen.Dit bleek bij mij het geval te zijn.Boutjes weer met locktite vastgezet,Alles weer in elkaar en ratel weg...De site waarop dit te vinden is www.beergarage.com.Geeft goede en duidelijke tips met foto erbij.En zijn motto is"en toen ik klaar was dronk ik mijn biertje op".Relaxen en alles komt goed dus.Ik hoop dat je er wat aan hebt
Groeten Alex
Plaats reactie