Tikkend geluid 1998 Forester EJ20

Motoren, injectiesystemen etc.
leggymarco
Berichten: 97
Lid geworden op: 20 okt 2015 12:43

Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20

Bericht door leggymarco »

Klinkt toch als kantelende zuigers,mijn 2.2 heeft die heel even als hij koud is s'morgens maar niet zo uitgesproken als dit.het in natuurlijk een enerverend geluid als dit warm ook blijft.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20

Bericht door erichendri »

Dit heeft mijn legacy ook als hij koud is.
Met warme motor is het weg.
Is toch een subaru kwaaltje waar ze heel oud mee worden?

Eric
Gebruikersavatar
B.A.
Berichten: 88
Lid geworden op: 12 okt 2015 14:30

Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20

Bericht door B.A. »

Om jullie op de hoogte te houden:

Mijn schema:

-Mogelijk (niet zeker) ga ik komend weekend kijken of de ratel van de distributie riem spanner komt. Dit kost tijd dus ik hoop dat dit dit weekend gaat lukken. Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat het probleem hier vandaan komt. Tevens ga ik het luchtfilter controleren.

-Volgende week ga ik de olie vervangen en bekijken i.v.m. metaal deeltjes. Eerst een olie flush er in voor het vervangen. Carter pan er af en de krukas bekijken/voelen i.v.m. speling.
Welke olie raden jullie aan om in de Forester te gooien?

-Auto uit laten lezen bij garage en ontstekingstijdstip laten checken (klop sensor o.a.).

-Kleppen stellen en bekijken (moet de motor er hiervoor uit?).

Verdere acties heb ik nog niet.

Ik ben druk aan het overwegen wat ik moet doen:

-Motor reviseren? En de Forester in de loods zetten?

-Forester verkopen?

-Extra motor erbij kopen en deze opknappen? Ander type motor dan de EJ20? Doorrijden met de huidige.

-Kever motor er in zetten :mrgreen:
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20

Bericht door Verzamelaar »

De EJ20 die je erin hebt is makkelijk aan te komen. Is vanaf 1992 t/m 1998 ook in de Legacy geleverd en van 1995 t/m 1998 in de Impreza. Ander blok hoeft niet duur te zijn. Mocht er lagerschade zijn kan ik je huidige motor repareren/reviseren bij interesse stuur maar PB.
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4871
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20

Bericht door quikfit »

Denk dat je wat knopen moet ''doorhakken''...'98 benzine tanken...luchtfilter controleren...dat werkt niet echt met ''nare'' geluiden...
@Verzamelaar heeft je een mogelijkheid geboden om op een zo goedkoop mogelijke manier je blok te vervangen/repareren...

Misschien(dat weet ik niet)kan hij ook je ''rotte'' plek fiksen...i.p.v. dat je dat zelf gaat doen... :idea:
Kan je daarna weer lekker rijden....en je hebt meer tijd voor je hobby's :!: :?:

Gr. Quikfit :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
B.A.
Berichten: 88
Lid geworden op: 12 okt 2015 14:30

Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20

Bericht door B.A. »

Wederom bedankt voor je betrokkenheid Quikfit :okeee:

Ik ga maandag de olie verwisselen en analyseren. Deze wordt gewoon voor originele olie vervangen. Dinsdag gaat de auto voor apk naar de garage en daarna nog een paar dingen uitsluiten voordat ik knopen ga doorhakken.

Verzamelaar, ik stuur zo wie zo nog een bericht, bedankt voor het aanbod.
Gebruikersavatar
B.A.
Berichten: 88
Lid geworden op: 12 okt 2015 14:30

Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20

Bericht door B.A. »

Kleine update:

Olie vervangen voor de voorgeschreven 5w30 kroon olie, maar de tik is er nog steeds. Niks geen slurry of metaaldeeltjes in de olie kunnen vinden. De olie is door meerdere filters gegoten. Vanochtend was het goed koud en de tik klinkt extra luid als het kouder weer is, wat een dieseltrekker :mrgreen:

Nu staat de auto bij de garage voor Apk, de monteurs zullen er ook nog goed naar kijken. Heb gevraagd of ze naar de distributieriemspanner willen kijken. (link filmpje van Quikfit) :)

Ik houd jullie up to date! (kan ik hier af en toe nog even lekker zeiken)
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20

Bericht door erichendri »

Volgens mij moet er 10W40 in jouw forester.
Dus waarom 5W30?
Gaat ie meer ven gebruiken en tikken want de olie is
bij elke temperatuur iets dunner. (en ook duurder)

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 03 nov 2015 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4871
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20

Bericht door quikfit »

Komt toch vaak 5W30 uit...en 10W40 wat minder...maar zou ik ook gedaan hebben...zeker met wat ''geluidjes''(is dikker op temperatuur)

http://wagenegaw.com/motorolie/subaru/forester.html
http://www.kroon-oil.com/nl/productadvi ... ent:55377/
http://www.mijnautoonderdelen.nl/subaru ... /motorolie
http://www.oreillyauto.com/site/c/searc ... ake=Subaru

5W30 Volsynthetisch of 10W40 Halfsynthetisch...

Gr. Quikfit :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
B.A.
Berichten: 88
Lid geworden op: 12 okt 2015 14:30

Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20

Bericht door B.A. »

Ik dacht inderdaad: laat ik de meest voorgeschreven olie maar gebruiken :okeee:

De auto heeft weer Apk. Was afgekeurd op de ruitensproeier, maar bleek dat de garage de knop aan het eind van de hendel niet ingedrukt had :mrgreen:

Nog een garage gevraagd om een offerte betreft distr. riem vervangen met spanrollen en waterpomp. Vroeg men 1500,- voor :roll:


Is het verstandig bepaalde onderdelen preventief te vervangen bij een distributieriem vervanging? (Waterpomp, spanrollen en spanner wordt zeker vervangen!)

En welke sets hebben jullie goede/slechte ervaringen mee?

Je hebt: FEBI, Quinton Hazell, Nipparts, Contitech, SKF, Blue print, Ina.

Pff wat een keus :o
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20

Bericht door SP-Boxer »

Deze onderdelen altijd origineel nemen. OEM riem is foutloos en rollen kunnen in jouw auto 200.000km mee.
Eventueel mee te vervangen onderdelen zijn de kruskas-en nokkenaskeerringen. Zelf zou ik de moeite niet nemen...

€1500,-? De helft lijkt er meer op!!
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20

Bericht door erichendri »

Ik was voor mijn distributie volgens mij nog geen 500 euro
kwijt bij autobedrijf nuland in Volkel.
Hij doet alleen de delen vervangen als dat nodig is.
Waterpomp is niet gedaan, ook niet bij 200000 km toen ik bij
schalkwijk in Oudewater mijn distributie liet doen.
Daar zijn volgens mij toen wel alle spanwielen vervangen.
Keerringen zijn ook nog nooit vervangen, waarschijnlijk
omdat ze op niet zaten te zweten.

Ericdiehetookwelvoor1500wildoen :mrgreen:
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4871
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20

Bericht door quikfit »

1500,-...Wat een geld. :o
Hier staan niet originele setjes (zonder waterpomp) vanaf 121 t/m 278 incl BTW http://www.mijnautoonderdelen.nl/subaru ... ieriem-kit
Heb zelf nooit problemen met Nipparts en SKF gehad.Ik monteer origineel maar doe het zelf.
Bel een dealer op met de vraag wat het kost inclusief waterpomp en montage...zou me verbazen als het richting 1500 €uro ging.

De rammel kwam uit de distributie :?:

Gr. Quikfit :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
B.A.
Berichten: 88
Lid geworden op: 12 okt 2015 14:30

Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20

Bericht door B.A. »

Ik krijg de krukas poelie er niet af, dus heb een sleutel besteld voor 'the job'.

Heb de rechterkap van de distributieriem er al wel afgehad en de spanner gevoeld tijdens draaien. Het ding klappert en stoot wel behoorlijk.
Bij demontage merkte ik dat beide spanners (van de V-riemen) ook afgebroken waren. Deze veroorzaakten niet het geluid, maar ik heb wel een nieuwe beugel gemaakt (van Aluminium 7075 i.p.v. kunstof) en een 12.9 inbus bout geplaatst t.b.v. de dynamo spanner, omdat die bout afgebroken was.
Zo leren we langzaam Forest echt kennen :okeee:

Deze week met de fiets naar mijn werk, inmiddels ben ik het beu, maar ik geef de Subi niet op! Ik ga de Distributieriem en set zelf vervangen inclusief olie keerringen van de nokkenas en krukas :okeee:

Waterpomp word ook vervangen.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties!
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20

Bericht door SP-Boxer »

Leuk om te lezen dat je het meteen volledig aanpakt. De meesten hadden een auto van deze leeftijd met deze kosten al lang opgegeven! Dat is helaas gemeengoed geworden in deze wegwerpmaatschappij.

Heel goed dus!
Heb je misschien ook een foto van je nieuwe beugel?
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4871
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20

Bericht door quikfit »

Goed bezig! Straks weer een stille Forester. :okeee:

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Frank 1.6
Berichten: 24
Lid geworden op: 02 sep 2014 23:38

Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20

Bericht door Frank 1.6 »

Ik ben van ook van plan binnenkort mijn distributieriem te gaan vervangen.

Wat is het probleem met de krukas poelie? en wat voor een sleutel heb je daar voor besteld?
Ben wel benieuwd of je nog meer problemen tegenkomt.
Maak je ook foto's als je het gaat vervangen?

Gr Frank
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20

Bericht door SP-Boxer »

Auto in zijn 5, iemand op de rem laten trappen en een pijp op de sleutel, dan komt de bout vaak wel los.
Maar ik heb vaker gehoord dat het niet lukt inderdaad. Ben ook wel benieuwd welke sleutel je hebt besteld.

SG (speciaalgereedschap) is doorgaans duur voor het aantal keren dat je het gebruikt.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4871
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20

Bericht door quikfit »

@Frank 1.6 Waarschijnlijk zoiets als in dit filmpje... https://www.youtube.com/watch?v=tAxiFJ2rHBE (Step 5 op 2.31)

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
B.A.
Berichten: 88
Lid geworden op: 12 okt 2015 14:30

Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20

Bericht door B.A. »

Frank 1.6: Wat Quickfit zegt, zo'n sleutel maar dan de officiële. Het is een investering, maar ik hoop dat ik de auto erg lang kan gaan houden :mrgreen: En erg veel kilometers kan gaan maken!
Als ik deze sleutel heb, en ook gebruikt heb, maar je deze eventueel wel lenen. Maar het kan nog een paar weekjes duren voordat ik aan de slag ga.


Ik heb wel een paar foto's van de reparatie:

Oh nee, een kapotte (kunstoffen) ring op het spanner beugeltje en het wiel:
Afbeelding

De kapotte delen:
Afbeelding

Nieuwe delen er op:
Afbeelding

Nu aluminium beugel:
Afbeelding

Aaargh, hoogstwaarschijnlijk de boosdoener:
Afbeelding


Vandaag nog even met de Stethoscoop geluisterd. Kleppen tikken mooi, het geluid kwam vooral van de voorzijde...ja....bij de distributieriem spanner dus :roll: :mrgreen:

Gewoon alles vervangen en dan weer zien.

Als de spanner ratelt/tikt, kan dit er binnen aanzienlijke tijd voor zorgen dat de riem een tand overslaat? Zijn er dergelijke verhalen bekend?

Fijn weekend allemaal, ik houd jullie op de hoogte, hopelijk kunnen mensen (en ikzelf) hier van leren.
Gebruikersavatar
B.A.
Berichten: 88
Lid geworden op: 12 okt 2015 14:30

Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20

Bericht door B.A. »

Zit er trouwens nog een groot verschil in de EJ20J of de EJ202 motor?

Ik geloof dat ik de EJ20J heb :mrgreen:
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4871
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20

Bericht door quikfit »

Op het plaatje in de motorruimte vind je ,je motortype.

Verschil weet ik niet maar vond wel dit draadje http://www.subaruforester.org/vbulletin ... 20e-57380/

Gr. Quikfit :okeee:
Bijlagen
IndentificatieplaatjeJPG.JPG
IndentificatieplaatjeJPG.JPG (23.41 KiB) 7173 keer bekeken
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
B.A.
Berichten: 88
Lid geworden op: 12 okt 2015 14:30

Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20

Bericht door B.A. »

Volgens mij kan dit topic naar Motoren (aangezien ik aanvankelijk niet wist waar het probleem zat) :mrgreen:

Krukas poelie gereedschap kan ik op het moment nog nergens verkrijgen, Brezan, Easyparts, Van Rijn en Subaru dealer geprobeerd... niks.

Dus ik fabriceer er één zelf van afval materiaal :mrgreen:

Nokkenas blokkeer gereedschap is al gereed :okeee:

Distributieriem set is ook al binnen. Keerringen komen vandaag binnen op de post. Een logistiek hoogstandje al zeg ik het zelf :D

Updates en foto's volgen!
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20

Bericht door Verzamelaar »

Nokkenassen hoef je niet te blokkeren.

De EJ202 is heel anders dan de EJ20J. EJ20J is Phase 1 en EJ202 is Phase 2. De EJ20J is zeer nauw verwand aan de EJ20E die in de Legacy vanaf 1992 gebruikt is en t/m 1998 in de Legacy en Impreza zat.
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
B.A.
Berichten: 88
Lid geworden op: 12 okt 2015 14:30

Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20

Bericht door B.A. »

Ben momenteel bezig met het vervangen van de distributieriem en alle spanrollen :okeee:

Heb er ook een krukas keerring en nokkenas keerringen bij, maar ik krijg het nokkenas tandwiel er gewoonweg niet af... Dus ik twijfel om het te laten zitten, de keerring is niet lek o.i.d.

Heb de krukas netjes met het nokje naar boven gezet, de pijl naar rechts. Nokkenas tekens klopten ook :okeee:

Waterpomp (van Meyle) is vervangen, thermostaat ook.

Morgen weer verder de boel monteren.

Foto's volgen nog!
Gebruikersavatar
B.A.
Berichten: 88
Lid geworden op: 12 okt 2015 14:30

Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20

Bericht door B.A. »

Hoe krijg ik die nokkenas bout los? Mensen met ideeën? Heb de oude distributie riem er al af.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20

Bericht door SP-Boxer »

Dan zul je toch echt de nokkenas moeten blokkeren...
Of het zou met een luchttol moeten gaan, mits je die tot je beschikking hebt.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
B.A.
Berichten: 88
Lid geworden op: 12 okt 2015 14:30

Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20

Bericht door B.A. »

Het is gelukt! Ik ben onderweg bij de Brezan gestopt en heb een blokkeersleutel gekocht.

De oude distributieriem spanner zag er als nieuw uit... bleek dat er geen schroefdraad meer in het motorblok zat :| Ik kon de spanner er zo afpakken toen de eerste spanrol er af was.
Dus heb er een helicoil ingezet. Pff wat had deze klus een bak geld gekocht bij een garage.

Ik heb de nokkenas keerringen en de krukaskeerring vervangen, maar er blijkt er nog één te lekken... en had geen nieuwe op zak :|

Maargoed, waterpomp, spanrollen en de riem zijn vervangen :mrgreen:

Foto's volgen nog, ben nu helemaal kapot na 12uur sleutelen.

Heeft iemand mogelijk nog een tip voor me voor gereedschap om de keerringen makkelijk te verwijderen?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4871
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20

Bericht door quikfit »

Lees hier wat artikels door: https://www.google.nl/search?q=oliekeer ... b9O7Tir_gH

Die keerring mag best stuk bij het verwijderen...kijk wel uit dat je de as en de buitendiameter van het gat niet beschadigd...
Montage luistert wat nauwer...je kan hem voorzichtig erin tikken(smeer wat vet of olie op de buiten en binnenkant) met behulp van een stukje pijp of een dop die net iets kleiner is dan de buitendiameter...zorg er wel voor dat ie er recht ingaat en dat je op de buitenring tikt... http://oldtimerrestauratie.com/index.ph ... n-monteren

Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20

Bericht door Verzamelaar »

Vet op het loopvlak van de keerring en olie op de buitenkant om montage makkelijker te maken.

Mijn ervaring met niet-originele keerringen is dat de pasvorm niet goed is en ze daardoor gaan lekken. De krukaskeerringen zitten zo los dat ze zelfs helemaal los kunnen raken. Ik gebruik alleen nog originele keerringen.
Gewoon omdat het kan.
Plaats reactie