Tikkend geluid 1998 Forester EJ20
Tikkend geluid 1998 Forester EJ20
Beste mensen, ik zit nog naar pas op dit forum en vraag nu al om een hoop hulp
Ik heb dit topic maar even in 'Overige Techniek' gezet omdat ik niet weet waar het geluid vandaan komt.
Ik heb wat problemen met mijn Forester Automaat welke ik nog maar een paar weken in mijn bezit heb. Ik heb er nog geen lange trips mee kunnen maken omdat ik de auto nog niet vertrouw...
Het probleem:
Bij het accelereren tikt de motor (of iets anders). Als de motor koud is, is het het ergst. Na 10 minuten rustig rijden (ik rijd altijd rustig warm) is de tik nog hoorbaar, maar aanzienlijk minder aanwezig.
Ik heb een paar tests gedaan (toen ik de tik nog hoorde na 15 minuten rijden): In de 'N' (vrij) langzaam gas geven tot 2500 toeren hoor ik geen tik in de motor. Ga ik vervolgens rijden is de tik weer duidelijk hoorbaar.
Stationair is het niet hoorbaar.
Zet ik de bak in 'D' voor drive en de auto op de handrem, om vervolgens wat gas te geven hoor ik ook niks. Dus stilstaan met een beetje belasting op de motor.
De tik is gelijk aan het motor toerental, dus meer toeren om te accelereren met de automaat, is meer tikken.
De tik klinkt als een holle tik: een 'klok' samen met een samengevouwen schuurpapier wat heen en weer langs de hoek van een tafel gaat, dus een 'Tshjik' (jezus wat een beschrijving)
Na 10 minuten rijden verdwijnt de 'klok' en blijft die andere over.
De pakking voor het uitlaatspruitstuk is vervangen en de uitlaat is compleet nieuw.
Weet iemand wat dit zou kunnen zijn en hoe ik dit kan verhelpen?
Bij voorbaat dank!
Ik heb dit topic maar even in 'Overige Techniek' gezet omdat ik niet weet waar het geluid vandaan komt.
Ik heb wat problemen met mijn Forester Automaat welke ik nog maar een paar weken in mijn bezit heb. Ik heb er nog geen lange trips mee kunnen maken omdat ik de auto nog niet vertrouw...
Het probleem:
Bij het accelereren tikt de motor (of iets anders). Als de motor koud is, is het het ergst. Na 10 minuten rustig rijden (ik rijd altijd rustig warm) is de tik nog hoorbaar, maar aanzienlijk minder aanwezig.
Ik heb een paar tests gedaan (toen ik de tik nog hoorde na 15 minuten rijden): In de 'N' (vrij) langzaam gas geven tot 2500 toeren hoor ik geen tik in de motor. Ga ik vervolgens rijden is de tik weer duidelijk hoorbaar.
Stationair is het niet hoorbaar.
Zet ik de bak in 'D' voor drive en de auto op de handrem, om vervolgens wat gas te geven hoor ik ook niks. Dus stilstaan met een beetje belasting op de motor.
De tik is gelijk aan het motor toerental, dus meer toeren om te accelereren met de automaat, is meer tikken.
De tik klinkt als een holle tik: een 'klok' samen met een samengevouwen schuurpapier wat heen en weer langs de hoek van een tafel gaat, dus een 'Tshjik' (jezus wat een beschrijving)
Na 10 minuten rijden verdwijnt de 'klok' en blijft die andere over.
De pakking voor het uitlaatspruitstuk is vervangen en de uitlaat is compleet nieuw.
Weet iemand wat dit zou kunnen zijn en hoe ik dit kan verhelpen?
Bij voorbaat dank!
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20
Tsja, vanachter de PC zijn dit altijd lastige dingen.
De tik is een 2.0 motor kwaaltje, een licht kantelende zuiger en
daar worden ze heel oud mee en wordt inderdaad minder bij warme motor.
Die klok is nieuw en daar zou je even langs de subarudealer moeten rijden.
Waarom de dealer, zij kennen de kwaaltjes van de subaru modellen.
Ga nu niet meteen alles vervangen maar laat er eerst naar kijken.
Eric
De tik is een 2.0 motor kwaaltje, een licht kantelende zuiger en
daar worden ze heel oud mee en wordt inderdaad minder bij warme motor.
Die klok is nieuw en daar zou je even langs de subarudealer moeten rijden.
Waarom de dealer, zij kennen de kwaaltjes van de subaru modellen.
Ga nu niet meteen alles vervangen maar laat er eerst naar kijken.
Eric
Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20
Bedankt voor uw feedback. Ik heb zojuist een filmpje gevonden waarin het geluid nagenoeg overeenkomt:
https://m.youtube.com/watch?v=pZpX02U9uAQ
Mijn Volkswagen had dit ook. Einde motor...
https://m.youtube.com/watch?v=pZpX02U9uAQ
Mijn Volkswagen had dit ook. Einde motor...
-
- Berichten: 260
- Lid geworden op: 14 sep 2014 20:37
Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20
Piston slap of drijfstanglagers?
Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20
Dat had ik ook al in het ander topic geschreven,maar ik hoop dat ik het mis heb...Justy1300AWD schreef:Piston slap of drijfstanglagers?
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20
Binnenkort gaat de Forester naar de garage voor een diagnose. Ik houd jullie op de hoogte!
Ik wil de Forester toch wel graag houden, maar om er nou duizenden euro's in te gaan investeren...
Ik wil de Forester toch wel graag houden, maar om er nou duizenden euro's in te gaan investeren...
Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20
Gezien de prijzen...de duurste die ik gezien heb was 2500 €uro,de rest zit daar al gauw meer dan duizend €uro onder(marktplaats Bjr '97-'98)...B.A. schreef:Binnenkort gaat de Forester naar de garage voor een diagnose. Ik houd jullie op de hoogte!
Ik wil de Forester toch wel graag houden, maar om er nou duizenden euro's in te gaan investeren...
Misschien er een bij kopen en van twee 1 maken...
Of de jouwe verkopen en een betere terug kopen...
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20
Quickfit en iedereen, bedankt voor jullie steun (er zijn ergere dingen dan een tik in de motor) maar toch
Heb de uitlaat er nu strak onder zitten en helemaal dicht. Nog 30km gereden en daarna flink gas gegeven, niks hoorbaar. Alleen de mooie roffel in de uitlaat.
Nog een filmpje om de tik te horen:
https://m.youtube.com/watch?v=TkErVUxfuPc
Ik moet de beschrijving en titel van het filmpje nog aanpassen.
In het filmpje is de ratel/tik hoorbaar in het begin en bijna aan het eind.
Tevens met een stethoscoop geluisterd naar lagers en tikken op diverse plekken. Gekste geluid onder de grote zwarte pan van de (wat ik vermoed) automaatbak. Verder geen afwijkende geluiden betreft mijn ongetrainde oren.
Heb de uitlaat er nu strak onder zitten en helemaal dicht. Nog 30km gereden en daarna flink gas gegeven, niks hoorbaar. Alleen de mooie roffel in de uitlaat.
Nog een filmpje om de tik te horen:
https://m.youtube.com/watch?v=TkErVUxfuPc
Ik moet de beschrijving en titel van het filmpje nog aanpassen.
In het filmpje is de ratel/tik hoorbaar in het begin en bijna aan het eind.
Tevens met een stethoscoop geluisterd naar lagers en tikken op diverse plekken. Gekste geluid onder de grote zwarte pan van de (wat ik vermoed) automaatbak. Verder geen afwijkende geluiden betreft mijn ongetrainde oren.
Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20
Zit er onder de motor een plastic plaat?
Als je ''pan'' onder de motor ook zwart is...je hebt er twee,die van de motor zit meer naar voren...die van de automaat wat meer naar achteren(is vaak een soort plat deksel op de hoogte van je stoelen)
Dit zodat je kan concluderen of het de pan van de motor...of van de bak is...
Gr. Quikfit
P.S. Dit filmpje al gezien? https://www.youtube.com/watch?v=tAxiFJ2rHBE
Als je ''pan'' onder de motor ook zwart is...je hebt er twee,die van de motor zit meer naar voren...die van de automaat wat meer naar achteren(is vaak een soort plat deksel op de hoogte van je stoelen)
Dit zodat je kan concluderen of het de pan van de motor...of van de bak is...
Gr. Quikfit
P.S. Dit filmpje al gezien? https://www.youtube.com/watch?v=tAxiFJ2rHBE
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20
Quikfit dit filmpje heb ik inderdaad gezien. 3 November gaat de garage naar het motorblok luisteren. Mogelijk ga ik in de tussentijd de instructies van dit filmpje even opvolgen.
Ik geloof dat het de pan van de automaat bak is inderdaad.
Tevens wil ik nog mijn excuses aanbieden dat ik de zoekfunctie nog niet voldoende heb toegepast op dit forum. Ik lees meer berichten over een 'Tik' in de EJ20 motoren.
Even een leuke update: Gisteravond mijn complete nieuwe uitlaatsysteem gemonteerd en goed dicht gekregen. Deze had ik een paar weken geleden (voor de tik) al aangeschaft. De uitlaat pastte niet lekker omdat de leverancier het spruitstuk met kat uit Engeland had laten komen en het achterste gedeelte kwam gewoon uit Nederland waardoor er een maatvoerings-verschil was. Het is namelijk een imitatie uitlaat.
Ik moest een stalen ringetje met kraag draaien in de draaibank om de uitlaat goed pas en dicht te krijgen. Dit is gelukt:
(Tevens post ik deze foto's voor de experts, mochten deze wat geks zien onder mijn Subi)
De uitlaat geeft een best leuke roffel
De foto's zijn niet in chronologische volgorde
Ik geloof dat het de pan van de automaat bak is inderdaad.
Tevens wil ik nog mijn excuses aanbieden dat ik de zoekfunctie nog niet voldoende heb toegepast op dit forum. Ik lees meer berichten over een 'Tik' in de EJ20 motoren.
Even een leuke update: Gisteravond mijn complete nieuwe uitlaatsysteem gemonteerd en goed dicht gekregen. Deze had ik een paar weken geleden (voor de tik) al aangeschaft. De uitlaat pastte niet lekker omdat de leverancier het spruitstuk met kat uit Engeland had laten komen en het achterste gedeelte kwam gewoon uit Nederland waardoor er een maatvoerings-verschil was. Het is namelijk een imitatie uitlaat.
Ik moest een stalen ringetje met kraag draaien in de draaibank om de uitlaat goed pas en dicht te krijgen. Dit is gelukt:
(Tevens post ik deze foto's voor de experts, mochten deze wat geks zien onder mijn Subi)
De uitlaat geeft een best leuke roffel
De foto's zijn niet in chronologische volgorde
Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20
Je hebt een olielekje, aan de achterzijde van je motorblok (zo lijkt het). Je krikplaat is nat.
Maar belangrijker: Zoals ik het op de foto's kan beoordelen, heb je het principe van de tussenpijp naar de middenpijp niet begrepen. Excuses als ik het verkeerd zie, maar hier moet een conische pakking tussen. De stalen ring en de plat gedraaide veren werken niet!
De middenpijp + einddemper moeten ten opzichte van de tussenpijp kunnen bewegen, dit gebeurd middels de conische pakking.
En zie ik nu dat er met uitlaat reparatiepasta is gewerkt bij de aansluiting met de cilinderkop? Was een originele pakking niet voldoende?
Maar belangrijker: Zoals ik het op de foto's kan beoordelen, heb je het principe van de tussenpijp naar de middenpijp niet begrepen. Excuses als ik het verkeerd zie, maar hier moet een conische pakking tussen. De stalen ring en de plat gedraaide veren werken niet!
De middenpijp + einddemper moeten ten opzichte van de tussenpijp kunnen bewegen, dit gebeurd middels de conische pakking.
En zie ik nu dat er met uitlaat reparatiepasta is gewerkt bij de aansluiting met de cilinderkop? Was een originele pakking niet voldoende?
"I feel Legacy"
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20
Ja klopt, die conische ring moet je bij de dealer bestellen.
Prijs valt reuze mee en je hebt meteen de goede.
Eric
Prijs valt reuze mee en je hebt meteen de goede.
Eric
Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20
Vorige commentaren (positief advies) klopt...maar heb respect dat je het lekker zelf(met wat hulp van ons)wilt doen/uitdokteren
Heb je een link van je Engelse leverancier
Gr. Quikfit
Heb je een link van je Engelse leverancier
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
-
- Berichten: 260
- Lid geworden op: 14 sep 2014 20:37
Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20
Gokje: krukaskeerring?SP-Boxer schreef:Je hebt een olielekje, aan de achterzijde van je motorblok (zo lijkt het). Je krikplaat is nat.
Maar belangrijker: Zoals ik het op de foto's kan beoordelen, heb je het principe van de tussenpijp naar de middenpijp niet begrepen. Excuses als ik het verkeerd zie, maar hier moet een conische pakking tussen. De stalen ring en de plat gedraaide veren werken niet!
De middenpijp + einddemper moeten ten opzichte van de tussenpijp kunnen bewegen, dit gebeurd middels de conische pakking.
En zie ik nu dat er met uitlaat reparatiepasta is gewerkt bij de aansluiting met de cilinderkop? Was een originele pakking niet voldoende?
- Antoinette
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 31 aug 2015 19:58
Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20
Conische ring bij citroëndealer gehaald.
Was voor 2 euro klaar.
Was voor 2 euro klaar.
Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20
De conische ring zit er wel in. De opening van de uitlaat richting de einddemper was te groot. Daarom heb ik een ring gedraaid welke de al diepe conische ring dichtmaakt. De veer heb ik bijna helemaal aangedraaid voor als de conische ring zich gaat zetten door de warmte.
Ik begrijp dat het er uitziet alsof het niet klopt. Tevens heb ik de vorige keer veel pasta gebruikt omdat de uitlaat teveel lawaai maakte om naar huis te rijden.
Wat betreft de motor: Ik ga nog even verder zoeken naar het probleem. Ik denk er over na om een 2e motor te kopen. Mogelijk van een betrouwbaarder model subi
Ik begrijp dat het er uitziet alsof het niet klopt. Tevens heb ik de vorige keer veel pasta gebruikt omdat de uitlaat teveel lawaai maakte om naar huis te rijden.
Wat betreft de motor: Ik ga nog even verder zoeken naar het probleem. Ik denk er over na om een 2e motor te kopen. Mogelijk van een betrouwbaarder model subi
Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20
De uitlaat heb ik besteld bij Prettycars te Haaksbergen.
Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20
Ik ga straks even euro 98 tanken om te proberen of de motor pingelt. Mogelijk klopsensor kapot?
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20
Dan gaat je enginelampje branden op je dashboard.
Heb je hem al uit laten lezen dan?
Eric
Heb je hem al uit laten lezen dan?
Eric
Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20
Heb Competition 102 getankt bij Firezone, maar na 40km nog geen resultaat.
De auto word volgende week uitgelezen
Ik heb vanochtend nog een kort (7 Sec) filmpje gemaakt betreffende het geluid.
Deze zal ik zo spoedig mogelijk hier posten.
Vanavond bekijk ik het luchtfilter even.
Het filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=5Z90wz4oIcs
Op een bepaald punt geef ik kortstondig geen gas meer.
De auto word volgende week uitgelezen
Ik heb vanochtend nog een kort (7 Sec) filmpje gemaakt betreffende het geluid.
Deze zal ik zo spoedig mogelijk hier posten.
Vanavond bekijk ik het luchtfilter even.
Het filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=5Z90wz4oIcs
Op een bepaald punt geef ik kortstondig geen gas meer.
-
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 20 okt 2015 12:43
Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20
Klinkt toch als kantelende zuigers,mijn 2.2 heeft die heel even als hij koud is s'morgens maar niet zo uitgesproken als dit.het in natuurlijk een enerverend geluid als dit warm ook blijft.
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20
Dit heeft mijn legacy ook als hij koud is.
Met warme motor is het weg.
Is toch een subaru kwaaltje waar ze heel oud mee worden?
Eric
Met warme motor is het weg.
Is toch een subaru kwaaltje waar ze heel oud mee worden?
Eric
Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20
Om jullie op de hoogte te houden:
Mijn schema:
-Mogelijk (niet zeker) ga ik komend weekend kijken of de ratel van de distributie riem spanner komt. Dit kost tijd dus ik hoop dat dit dit weekend gaat lukken. Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat het probleem hier vandaan komt. Tevens ga ik het luchtfilter controleren.
-Volgende week ga ik de olie vervangen en bekijken i.v.m. metaal deeltjes. Eerst een olie flush er in voor het vervangen. Carter pan er af en de krukas bekijken/voelen i.v.m. speling.
Welke olie raden jullie aan om in de Forester te gooien?
-Auto uit laten lezen bij garage en ontstekingstijdstip laten checken (klop sensor o.a.).
-Kleppen stellen en bekijken (moet de motor er hiervoor uit?).
Verdere acties heb ik nog niet.
Ik ben druk aan het overwegen wat ik moet doen:
-Motor reviseren? En de Forester in de loods zetten?
-Forester verkopen?
-Extra motor erbij kopen en deze opknappen? Ander type motor dan de EJ20? Doorrijden met de huidige.
-Kever motor er in zetten
Mijn schema:
-Mogelijk (niet zeker) ga ik komend weekend kijken of de ratel van de distributie riem spanner komt. Dit kost tijd dus ik hoop dat dit dit weekend gaat lukken. Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat het probleem hier vandaan komt. Tevens ga ik het luchtfilter controleren.
-Volgende week ga ik de olie vervangen en bekijken i.v.m. metaal deeltjes. Eerst een olie flush er in voor het vervangen. Carter pan er af en de krukas bekijken/voelen i.v.m. speling.
Welke olie raden jullie aan om in de Forester te gooien?
-Auto uit laten lezen bij garage en ontstekingstijdstip laten checken (klop sensor o.a.).
-Kleppen stellen en bekijken (moet de motor er hiervoor uit?).
Verdere acties heb ik nog niet.
Ik ben druk aan het overwegen wat ik moet doen:
-Motor reviseren? En de Forester in de loods zetten?
-Forester verkopen?
-Extra motor erbij kopen en deze opknappen? Ander type motor dan de EJ20? Doorrijden met de huidige.
-Kever motor er in zetten
-
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04
Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20
De EJ20 die je erin hebt is makkelijk aan te komen. Is vanaf 1992 t/m 1998 ook in de Legacy geleverd en van 1995 t/m 1998 in de Impreza. Ander blok hoeft niet duur te zijn. Mocht er lagerschade zijn kan ik je huidige motor repareren/reviseren bij interesse stuur maar PB.
Gewoon omdat het kan.
Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20
Denk dat je wat knopen moet ''doorhakken''...'98 benzine tanken...luchtfilter controleren...dat werkt niet echt met ''nare'' geluiden...
@Verzamelaar heeft je een mogelijkheid geboden om op een zo goedkoop mogelijke manier je blok te vervangen/repareren...
Misschien(dat weet ik niet)kan hij ook je ''rotte'' plek fiksen...i.p.v. dat je dat zelf gaat doen...
Kan je daarna weer lekker rijden....en je hebt meer tijd voor je hobby's
Gr. Quikfit
@Verzamelaar heeft je een mogelijkheid geboden om op een zo goedkoop mogelijke manier je blok te vervangen/repareren...
Misschien(dat weet ik niet)kan hij ook je ''rotte'' plek fiksen...i.p.v. dat je dat zelf gaat doen...
Kan je daarna weer lekker rijden....en je hebt meer tijd voor je hobby's
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20
Wederom bedankt voor je betrokkenheid Quikfit
Ik ga maandag de olie verwisselen en analyseren. Deze wordt gewoon voor originele olie vervangen. Dinsdag gaat de auto voor apk naar de garage en daarna nog een paar dingen uitsluiten voordat ik knopen ga doorhakken.
Verzamelaar, ik stuur zo wie zo nog een bericht, bedankt voor het aanbod.
Ik ga maandag de olie verwisselen en analyseren. Deze wordt gewoon voor originele olie vervangen. Dinsdag gaat de auto voor apk naar de garage en daarna nog een paar dingen uitsluiten voordat ik knopen ga doorhakken.
Verzamelaar, ik stuur zo wie zo nog een bericht, bedankt voor het aanbod.
Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20
Kleine update:
Olie vervangen voor de voorgeschreven 5w30 kroon olie, maar de tik is er nog steeds. Niks geen slurry of metaaldeeltjes in de olie kunnen vinden. De olie is door meerdere filters gegoten. Vanochtend was het goed koud en de tik klinkt extra luid als het kouder weer is, wat een dieseltrekker
Nu staat de auto bij de garage voor Apk, de monteurs zullen er ook nog goed naar kijken. Heb gevraagd of ze naar de distributieriemspanner willen kijken. (link filmpje van Quikfit)
Ik houd jullie up to date! (kan ik hier af en toe nog even lekker zeiken)
Olie vervangen voor de voorgeschreven 5w30 kroon olie, maar de tik is er nog steeds. Niks geen slurry of metaaldeeltjes in de olie kunnen vinden. De olie is door meerdere filters gegoten. Vanochtend was het goed koud en de tik klinkt extra luid als het kouder weer is, wat een dieseltrekker
Nu staat de auto bij de garage voor Apk, de monteurs zullen er ook nog goed naar kijken. Heb gevraagd of ze naar de distributieriemspanner willen kijken. (link filmpje van Quikfit)
Ik houd jullie up to date! (kan ik hier af en toe nog even lekker zeiken)
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20
Volgens mij moet er 10W40 in jouw forester.
Dus waarom 5W30?
Gaat ie meer ven gebruiken en tikken want de olie is
bij elke temperatuur iets dunner. (en ook duurder)
Eric
Dus waarom 5W30?
Gaat ie meer ven gebruiken en tikken want de olie is
bij elke temperatuur iets dunner. (en ook duurder)
Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 03 nov 2015 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20
Komt toch vaak 5W30 uit...en 10W40 wat minder...maar zou ik ook gedaan hebben...zeker met wat ''geluidjes''(is dikker op temperatuur)
http://wagenegaw.com/motorolie/subaru/forester.html
http://www.kroon-oil.com/nl/productadvi ... ent:55377/
http://www.mijnautoonderdelen.nl/subaru ... /motorolie
http://www.oreillyauto.com/site/c/searc ... ake=Subaru
5W30 Volsynthetisch of 10W40 Halfsynthetisch...
Gr. Quikfit
http://wagenegaw.com/motorolie/subaru/forester.html
http://www.kroon-oil.com/nl/productadvi ... ent:55377/
http://www.mijnautoonderdelen.nl/subaru ... /motorolie
http://www.oreillyauto.com/site/c/searc ... ake=Subaru
5W30 Volsynthetisch of 10W40 Halfsynthetisch...
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20
Ik dacht inderdaad: laat ik de meest voorgeschreven olie maar gebruiken
De auto heeft weer Apk. Was afgekeurd op de ruitensproeier, maar bleek dat de garage de knop aan het eind van de hendel niet ingedrukt had
Nog een garage gevraagd om een offerte betreft distr. riem vervangen met spanrollen en waterpomp. Vroeg men 1500,- voor
Is het verstandig bepaalde onderdelen preventief te vervangen bij een distributieriem vervanging? (Waterpomp, spanrollen en spanner wordt zeker vervangen!)
En welke sets hebben jullie goede/slechte ervaringen mee?
Je hebt: FEBI, Quinton Hazell, Nipparts, Contitech, SKF, Blue print, Ina.
Pff wat een keus
De auto heeft weer Apk. Was afgekeurd op de ruitensproeier, maar bleek dat de garage de knop aan het eind van de hendel niet ingedrukt had
Nog een garage gevraagd om een offerte betreft distr. riem vervangen met spanrollen en waterpomp. Vroeg men 1500,- voor
Is het verstandig bepaalde onderdelen preventief te vervangen bij een distributieriem vervanging? (Waterpomp, spanrollen en spanner wordt zeker vervangen!)
En welke sets hebben jullie goede/slechte ervaringen mee?
Je hebt: FEBI, Quinton Hazell, Nipparts, Contitech, SKF, Blue print, Ina.
Pff wat een keus