Tikkend geluid 1998 Forester EJ20
Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20
Deze onderdelen altijd origineel nemen. OEM riem is foutloos en rollen kunnen in jouw auto 200.000km mee.
Eventueel mee te vervangen onderdelen zijn de kruskas-en nokkenaskeerringen. Zelf zou ik de moeite niet nemen...
€1500,-? De helft lijkt er meer op!!
Eventueel mee te vervangen onderdelen zijn de kruskas-en nokkenaskeerringen. Zelf zou ik de moeite niet nemen...
€1500,-? De helft lijkt er meer op!!
"I feel Legacy"
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20
Ik was voor mijn distributie volgens mij nog geen 500 euro
kwijt bij autobedrijf nuland in Volkel.
Hij doet alleen de delen vervangen als dat nodig is.
Waterpomp is niet gedaan, ook niet bij 200000 km toen ik bij
schalkwijk in Oudewater mijn distributie liet doen.
Daar zijn volgens mij toen wel alle spanwielen vervangen.
Keerringen zijn ook nog nooit vervangen, waarschijnlijk
omdat ze op niet zaten te zweten.
Ericdiehetookwelvoor1500wildoen
kwijt bij autobedrijf nuland in Volkel.
Hij doet alleen de delen vervangen als dat nodig is.
Waterpomp is niet gedaan, ook niet bij 200000 km toen ik bij
schalkwijk in Oudewater mijn distributie liet doen.
Daar zijn volgens mij toen wel alle spanwielen vervangen.
Keerringen zijn ook nog nooit vervangen, waarschijnlijk
omdat ze op niet zaten te zweten.
Ericdiehetookwelvoor1500wildoen
Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20
1500,-...Wat een geld.
Hier staan niet originele setjes (zonder waterpomp) vanaf 121 t/m 278 incl BTW http://www.mijnautoonderdelen.nl/subaru ... ieriem-kit
Heb zelf nooit problemen met Nipparts en SKF gehad.Ik monteer origineel maar doe het zelf.
Bel een dealer op met de vraag wat het kost inclusief waterpomp en montage...zou me verbazen als het richting 1500 €uro ging.
De rammel kwam uit de distributie
Gr. Quikfit
Hier staan niet originele setjes (zonder waterpomp) vanaf 121 t/m 278 incl BTW http://www.mijnautoonderdelen.nl/subaru ... ieriem-kit
Heb zelf nooit problemen met Nipparts en SKF gehad.Ik monteer origineel maar doe het zelf.
Bel een dealer op met de vraag wat het kost inclusief waterpomp en montage...zou me verbazen als het richting 1500 €uro ging.
De rammel kwam uit de distributie
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20
Ik krijg de krukas poelie er niet af, dus heb een sleutel besteld voor 'the job'.
Heb de rechterkap van de distributieriem er al wel afgehad en de spanner gevoeld tijdens draaien. Het ding klappert en stoot wel behoorlijk.
Bij demontage merkte ik dat beide spanners (van de V-riemen) ook afgebroken waren. Deze veroorzaakten niet het geluid, maar ik heb wel een nieuwe beugel gemaakt (van Aluminium 7075 i.p.v. kunstof) en een 12.9 inbus bout geplaatst t.b.v. de dynamo spanner, omdat die bout afgebroken was.
Zo leren we langzaam Forest echt kennen
Deze week met de fiets naar mijn werk, inmiddels ben ik het beu, maar ik geef de Subi niet op! Ik ga de Distributieriem en set zelf vervangen inclusief olie keerringen van de nokkenas en krukas
Waterpomp word ook vervangen.
Nogmaals bedankt voor jullie reacties!
Heb de rechterkap van de distributieriem er al wel afgehad en de spanner gevoeld tijdens draaien. Het ding klappert en stoot wel behoorlijk.
Bij demontage merkte ik dat beide spanners (van de V-riemen) ook afgebroken waren. Deze veroorzaakten niet het geluid, maar ik heb wel een nieuwe beugel gemaakt (van Aluminium 7075 i.p.v. kunstof) en een 12.9 inbus bout geplaatst t.b.v. de dynamo spanner, omdat die bout afgebroken was.
Zo leren we langzaam Forest echt kennen
Deze week met de fiets naar mijn werk, inmiddels ben ik het beu, maar ik geef de Subi niet op! Ik ga de Distributieriem en set zelf vervangen inclusief olie keerringen van de nokkenas en krukas
Waterpomp word ook vervangen.
Nogmaals bedankt voor jullie reacties!
Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20
Leuk om te lezen dat je het meteen volledig aanpakt. De meesten hadden een auto van deze leeftijd met deze kosten al lang opgegeven! Dat is helaas gemeengoed geworden in deze wegwerpmaatschappij.
Heel goed dus!
Heb je misschien ook een foto van je nieuwe beugel?
Heel goed dus!
Heb je misschien ook een foto van je nieuwe beugel?
"I feel Legacy"
Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20
Goed bezig! Straks weer een stille Forester.
Gr. Quikfit
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20
Ik ben van ook van plan binnenkort mijn distributieriem te gaan vervangen.
Wat is het probleem met de krukas poelie? en wat voor een sleutel heb je daar voor besteld?
Ben wel benieuwd of je nog meer problemen tegenkomt.
Maak je ook foto's als je het gaat vervangen?
Gr Frank
Wat is het probleem met de krukas poelie? en wat voor een sleutel heb je daar voor besteld?
Ben wel benieuwd of je nog meer problemen tegenkomt.
Maak je ook foto's als je het gaat vervangen?
Gr Frank
Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20
Auto in zijn 5, iemand op de rem laten trappen en een pijp op de sleutel, dan komt de bout vaak wel los.
Maar ik heb vaker gehoord dat het niet lukt inderdaad. Ben ook wel benieuwd welke sleutel je hebt besteld.
SG (speciaalgereedschap) is doorgaans duur voor het aantal keren dat je het gebruikt.
Maar ik heb vaker gehoord dat het niet lukt inderdaad. Ben ook wel benieuwd welke sleutel je hebt besteld.
SG (speciaalgereedschap) is doorgaans duur voor het aantal keren dat je het gebruikt.
"I feel Legacy"
Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20
@Frank 1.6 Waarschijnlijk zoiets als in dit filmpje... https://www.youtube.com/watch?v=tAxiFJ2rHBE (Step 5 op 2.31)
Gr. Quikfit
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20
Frank 1.6: Wat Quickfit zegt, zo'n sleutel maar dan de officiële. Het is een investering, maar ik hoop dat ik de auto erg lang kan gaan houden En erg veel kilometers kan gaan maken!
Als ik deze sleutel heb, en ook gebruikt heb, maar je deze eventueel wel lenen. Maar het kan nog een paar weekjes duren voordat ik aan de slag ga.
Ik heb wel een paar foto's van de reparatie:
Oh nee, een kapotte (kunstoffen) ring op het spanner beugeltje en het wiel:
De kapotte delen:
Nieuwe delen er op:
Nu aluminium beugel:
Aaargh, hoogstwaarschijnlijk de boosdoener:
Vandaag nog even met de Stethoscoop geluisterd. Kleppen tikken mooi, het geluid kwam vooral van de voorzijde...ja....bij de distributieriem spanner dus
Gewoon alles vervangen en dan weer zien.
Als de spanner ratelt/tikt, kan dit er binnen aanzienlijke tijd voor zorgen dat de riem een tand overslaat? Zijn er dergelijke verhalen bekend?
Fijn weekend allemaal, ik houd jullie op de hoogte, hopelijk kunnen mensen (en ikzelf) hier van leren.
Als ik deze sleutel heb, en ook gebruikt heb, maar je deze eventueel wel lenen. Maar het kan nog een paar weekjes duren voordat ik aan de slag ga.
Ik heb wel een paar foto's van de reparatie:
Oh nee, een kapotte (kunstoffen) ring op het spanner beugeltje en het wiel:
De kapotte delen:
Nieuwe delen er op:
Nu aluminium beugel:
Aaargh, hoogstwaarschijnlijk de boosdoener:
Vandaag nog even met de Stethoscoop geluisterd. Kleppen tikken mooi, het geluid kwam vooral van de voorzijde...ja....bij de distributieriem spanner dus
Gewoon alles vervangen en dan weer zien.
Als de spanner ratelt/tikt, kan dit er binnen aanzienlijke tijd voor zorgen dat de riem een tand overslaat? Zijn er dergelijke verhalen bekend?
Fijn weekend allemaal, ik houd jullie op de hoogte, hopelijk kunnen mensen (en ikzelf) hier van leren.
Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20
Zit er trouwens nog een groot verschil in de EJ20J of de EJ202 motor?
Ik geloof dat ik de EJ20J heb
Ik geloof dat ik de EJ20J heb
Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20
Op het plaatje in de motorruimte vind je ,je motortype.
Verschil weet ik niet maar vond wel dit draadje http://www.subaruforester.org/vbulletin ... 20e-57380/
Gr. Quikfit
Verschil weet ik niet maar vond wel dit draadje http://www.subaruforester.org/vbulletin ... 20e-57380/
Gr. Quikfit
- Bijlagen
-
- IndentificatieplaatjeJPG.JPG (23.41 KiB) 7169 keer bekeken
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20
Volgens mij kan dit topic naar Motoren (aangezien ik aanvankelijk niet wist waar het probleem zat)
Krukas poelie gereedschap kan ik op het moment nog nergens verkrijgen, Brezan, Easyparts, Van Rijn en Subaru dealer geprobeerd... niks.
Dus ik fabriceer er één zelf van afval materiaal
Nokkenas blokkeer gereedschap is al gereed
Distributieriem set is ook al binnen. Keerringen komen vandaag binnen op de post. Een logistiek hoogstandje al zeg ik het zelf
Updates en foto's volgen!
Krukas poelie gereedschap kan ik op het moment nog nergens verkrijgen, Brezan, Easyparts, Van Rijn en Subaru dealer geprobeerd... niks.
Dus ik fabriceer er één zelf van afval materiaal
Nokkenas blokkeer gereedschap is al gereed
Distributieriem set is ook al binnen. Keerringen komen vandaag binnen op de post. Een logistiek hoogstandje al zeg ik het zelf
Updates en foto's volgen!
-
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04
Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20
Nokkenassen hoef je niet te blokkeren.
De EJ202 is heel anders dan de EJ20J. EJ20J is Phase 1 en EJ202 is Phase 2. De EJ20J is zeer nauw verwand aan de EJ20E die in de Legacy vanaf 1992 gebruikt is en t/m 1998 in de Legacy en Impreza zat.
De EJ202 is heel anders dan de EJ20J. EJ20J is Phase 1 en EJ202 is Phase 2. De EJ20J is zeer nauw verwand aan de EJ20E die in de Legacy vanaf 1992 gebruikt is en t/m 1998 in de Legacy en Impreza zat.
Gewoon omdat het kan.
Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20
Ben momenteel bezig met het vervangen van de distributieriem en alle spanrollen
Heb er ook een krukas keerring en nokkenas keerringen bij, maar ik krijg het nokkenas tandwiel er gewoonweg niet af... Dus ik twijfel om het te laten zitten, de keerring is niet lek o.i.d.
Heb de krukas netjes met het nokje naar boven gezet, de pijl naar rechts. Nokkenas tekens klopten ook
Waterpomp (van Meyle) is vervangen, thermostaat ook.
Morgen weer verder de boel monteren.
Foto's volgen nog!
Heb er ook een krukas keerring en nokkenas keerringen bij, maar ik krijg het nokkenas tandwiel er gewoonweg niet af... Dus ik twijfel om het te laten zitten, de keerring is niet lek o.i.d.
Heb de krukas netjes met het nokje naar boven gezet, de pijl naar rechts. Nokkenas tekens klopten ook
Waterpomp (van Meyle) is vervangen, thermostaat ook.
Morgen weer verder de boel monteren.
Foto's volgen nog!
Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20
Hoe krijg ik die nokkenas bout los? Mensen met ideeën? Heb de oude distributie riem er al af.
Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20
Dan zul je toch echt de nokkenas moeten blokkeren...
Of het zou met een luchttol moeten gaan, mits je die tot je beschikking hebt.
Of het zou met een luchttol moeten gaan, mits je die tot je beschikking hebt.
"I feel Legacy"
Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20
Het is gelukt! Ik ben onderweg bij de Brezan gestopt en heb een blokkeersleutel gekocht.
De oude distributieriem spanner zag er als nieuw uit... bleek dat er geen schroefdraad meer in het motorblok zat Ik kon de spanner er zo afpakken toen de eerste spanrol er af was.
Dus heb er een helicoil ingezet. Pff wat had deze klus een bak geld gekocht bij een garage.
Ik heb de nokkenas keerringen en de krukaskeerring vervangen, maar er blijkt er nog één te lekken... en had geen nieuwe op zak
Maargoed, waterpomp, spanrollen en de riem zijn vervangen
Foto's volgen nog, ben nu helemaal kapot na 12uur sleutelen.
Heeft iemand mogelijk nog een tip voor me voor gereedschap om de keerringen makkelijk te verwijderen?
De oude distributieriem spanner zag er als nieuw uit... bleek dat er geen schroefdraad meer in het motorblok zat Ik kon de spanner er zo afpakken toen de eerste spanrol er af was.
Dus heb er een helicoil ingezet. Pff wat had deze klus een bak geld gekocht bij een garage.
Ik heb de nokkenas keerringen en de krukaskeerring vervangen, maar er blijkt er nog één te lekken... en had geen nieuwe op zak
Maargoed, waterpomp, spanrollen en de riem zijn vervangen
Foto's volgen nog, ben nu helemaal kapot na 12uur sleutelen.
Heeft iemand mogelijk nog een tip voor me voor gereedschap om de keerringen makkelijk te verwijderen?
Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20
Lees hier wat artikels door: https://www.google.nl/search?q=oliekeer ... b9O7Tir_gH
Die keerring mag best stuk bij het verwijderen...kijk wel uit dat je de as en de buitendiameter van het gat niet beschadigd...
Montage luistert wat nauwer...je kan hem voorzichtig erin tikken(smeer wat vet of olie op de buiten en binnenkant) met behulp van een stukje pijp of een dop die net iets kleiner is dan de buitendiameter...zorg er wel voor dat ie er recht ingaat en dat je op de buitenring tikt... http://oldtimerrestauratie.com/index.ph ... n-monteren
Gr. Quikfit
Die keerring mag best stuk bij het verwijderen...kijk wel uit dat je de as en de buitendiameter van het gat niet beschadigd...
Montage luistert wat nauwer...je kan hem voorzichtig erin tikken(smeer wat vet of olie op de buiten en binnenkant) met behulp van een stukje pijp of een dop die net iets kleiner is dan de buitendiameter...zorg er wel voor dat ie er recht ingaat en dat je op de buitenring tikt... http://oldtimerrestauratie.com/index.ph ... n-monteren
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
-
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04
Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20
Vet op het loopvlak van de keerring en olie op de buitenkant om montage makkelijker te maken.
Mijn ervaring met niet-originele keerringen is dat de pasvorm niet goed is en ze daardoor gaan lekken. De krukaskeerringen zitten zo los dat ze zelfs helemaal los kunnen raken. Ik gebruik alleen nog originele keerringen.
Mijn ervaring met niet-originele keerringen is dat de pasvorm niet goed is en ze daardoor gaan lekken. De krukaskeerringen zitten zo los dat ze zelfs helemaal los kunnen raken. Ik gebruik alleen nog originele keerringen.
Gewoon omdat het kan.
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20
Denk hetzelfde erover als verzamelaar.
Eric
Eric
Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20
Keerringen kosten ''niets''...dus origineel is altijd goed...
Gr. Quikfit
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20
Enige tijd later....
Update: Distributieriem, waterpomp met spanrollen zijn vervangen.
De klus is best goed te doen, het kost gewoon tijd.
Originele keerringen zitten er in en de olie lekkage is ook verholpen.
Echter is de tik nog steeds aanwezig
Het wordt niet erger, maar ook niet minder en het is hoorbaarder met een koudere motor.
Ik houd de Subaru gewoon en houd jullie op de hoogte van eventuele vorderingen.
De auto gaat in Januari nog voor een bakspoelbeurt en kleppen stellen, dus mogelijk valt er daar nog wat te behalen.
Foto's volgen nog! Ik was in het buitenland vandaar dat het allemaal wat langer duurde
Update: Distributieriem, waterpomp met spanrollen zijn vervangen.
De klus is best goed te doen, het kost gewoon tijd.
Originele keerringen zitten er in en de olie lekkage is ook verholpen.
Echter is de tik nog steeds aanwezig
Het wordt niet erger, maar ook niet minder en het is hoorbaarder met een koudere motor.
Ik houd de Subaru gewoon en houd jullie op de hoogte van eventuele vorderingen.
De auto gaat in Januari nog voor een bakspoelbeurt en kleppen stellen, dus mogelijk valt er daar nog wat te behalen.
Foto's volgen nog! Ik was in het buitenland vandaar dat het allemaal wat langer duurde
-
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04
Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20
Ik denk het. Ik vind het niet erg, zolang ik er nog twee ton mee kan rijden
De auto rijdt behoorlijk constant 1 op 10.
Woon-werk verkeer 1 op 9 en de lange afstanden 1 op 11.
Een echte drankbak!
De auto rijdt behoorlijk constant 1 op 10.
Woon-werk verkeer 1 op 9 en de lange afstanden 1 op 11.
Een echte drankbak!
Re: Tikkend geluid 1998 Forester EJ20
Ik heb zelf ook een forester 1998 en heb laatst de distributie vervangen en ook de spanner omdat ik een tikkend geluid hoorde.Bij demonteren bleek de spanner in orde te zijn.Maar lang leve internet,op een amerikaanse site een beschrijving gezocht voor ik begon en deze beste man gaf ook de tip om gelijk even de oliepomp uit te bouwen.De boutjes waarmee de oliepomp in elkaar zit kunnen in de loop der jaren loslopen,hierdoor komt het deksel van pomp los te liggen wat de oliedruk niet ten goede komt en er liggen onderdelen te rammelen.Dit bleek bij mij het geval te zijn.Boutjes weer met locktite vastgezet,Alles weer in elkaar en ratel weg...De site waarop dit te vinden is www.beergarage.com.Geeft goede en duidelijke tips met foto erbij.En zijn motto is"en toen ik klaar was dronk ik mijn biertje op".Relaxen en alles komt goed dus.Ik hoop dat je er wat aan hebt
Groeten Alex
Groeten Alex