Kantelende zuigers, olie: een bier en chips weekend topic

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2425
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Kantelende zuigers, olie: een bier en chips weekend topic

Bericht door boswachterfan »

Zomaar 'ns wat meningen vragen: Al snel nadat ik deze fijne auto kocht, hoorde ik bij koude motor een tikje. Verdwijnt vrij snel als hij warm wordt of als je een beetje gas geeft. De afgelopen vakantie was het eigenlijk wel duidelijk hoorbaar. Dan leef je 2 1/2 week zo'n beetje in je auto en ga je alles weer horen en voelen. Een beetje verontrustend, vond ik. Met de hut erachter zit je ook meer in het gebied van net-niet gas-los en dan hoor je het ook. Zonder hut is het nauwelijks hoorbaar. Uiteraard hier en op .org zitten lezen en daar kwam ik uit op piston slap. Een Saab die ik vroeger had, vertoonde dit ook. Toen zei men dat hij er heel, heel oud mee kon worden. Ik heb recent olie gewisseld, heb er een 10W40 volsyntheet in gedaan. Het is nu nauwelijks meer hoorbaar. Ik overweeg om de verversingstermijn van 15 naar 10K te halen, omdat ik het gevoel heb dat het erger werd naarmate de olie ouder werd. Het is de non turbomotor en hij heeft nu rond de 240K gedraaid. Wat denken jullie hiervan?
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: Kantelende zuigers, olie: een bier en chips weekend topi

Bericht door Verzamelaar »

Inderdaad, daar worden ze heel oud mee. Verversingstermijn op 10K is niet onverstandig.
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Kantelende zuigers, olie: een bier en chips weekend topi

Bericht door SP-Boxer »

10W40 volsyntheet? Is onnodig duur, half syntheet volstaat prima.

Vervangingstermijn zou ik laten afhangen van het type kilometers... Rij je vrijwel alleen maar lange afstanden, dan is 15k ook prima.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2425
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Kantelende zuigers, olie: een bier en chips weekend topi

Bericht door boswachterfan »

Bedankt voor jullie reacties. Een beetje geruststellend. :) Die volsyntheet heb ik gekocht omdat ze veranderd zijn van merk bij de plaatselijke onderdelenboer. Hij was maar iets duurder dan de halfsyntheet die ik daarvoor gebruikte, vandaar. En de auto rijdt ook wel korte stukjes, dus ik denk dat ik idd maar naar 10K wisseltermijnen ga.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Kantelende zuigers, olie: een bier en chips weekend topi

Bericht door erichendri »

Mijne heeft die tik al vanaf ik hem heb.
Heb hem nu 210000 km.

Eric
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2425
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: Kantelende zuigers, olie: een bier en chips weekend topi

Bericht door boswachterfan »

Mooi, dan kan ik nog zo'n 14 jaar tikkend voorwaarts.. :mrgreen: :mrgreen:
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
Plaats reactie