E85
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15
E85
Met een beetje geluk rijdt mijn Legacy voor het eind van het jaar op E85 (85% Bio-Ethanol, 15% Euro). De auto zal hierop 100% aangepast zijn en in noodgevallen nog wel op Euro kunnen rijden maar dan moet handmatig het mengsel (ie. MAF-signaal) worden bijgesteld afhankelijk van de verhouding E85 en Euro in de tank. Dit zal mogelijk zijn d.m.v. een aantal spanningsdeler welke worden aangestuurd d.m.v. een aangepaste koplamphoogteschakelaar.
Waarom E85? In Duitsland en Frankrijk kost E85 ca. 60% van de prijs van Euro, en ik wil de primeur hebben van eerste Subaru die 100% geschikt is voor pure E85. De auto zal overigens ook gewoon op LPG gebruikt kunnen worden, dus eigenlijk is dat heel bijzonder.
Vorderingen en foto's zal ik hier plaatsen.
Waarom E85? In Duitsland en Frankrijk kost E85 ca. 60% van de prijs van Euro, en ik wil de primeur hebben van eerste Subaru die 100% geschikt is voor pure E85. De auto zal overigens ook gewoon op LPG gebruikt kunnen worden, dus eigenlijk is dat heel bijzonder.
Vorderingen en foto's zal ik hier plaatsen.
Re: E85
spannend , maar wat houden die aanpassingen precies in?? kan je een tipje van de sluier oplichten?
Als het namelijk hier ook goed vekrijgbaar wordt is het misschien ook interessant voor de watersport sector.
Als het namelijk hier ook goed vekrijgbaar wordt is het misschien ook interessant voor de watersport sector.
fozzy time
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
Re: E85
Er staat me iets van bij dat de aanpassingen aan het brandstofsysteem vrij gering zijn. Los van het mengsel "probleem" dan
Injectoren zouden een paar maatjes groter moeten zijn en enkele leidingen zouden vervangen moeten worden om ook met E85 heel te blijven.
Dacht dat het dat was.
Maar als je het mengsel kunt regelen met een koplamphoogte schakelaar en tevens op LPG kunt gaan rijden, dan heb je mnet recht een primeur!
Als je nu klaar bent met testen, wellicht bouw ik die van mij dan ook wel om Alleen nog ff verkrijgbaar maken in NL!
Succes en we volgen het!
Injectoren zouden een paar maatjes groter moeten zijn en enkele leidingen zouden vervangen moeten worden om ook met E85 heel te blijven.
Dacht dat het dat was.
Maar als je het mengsel kunt regelen met een koplamphoogte schakelaar en tevens op LPG kunt gaan rijden, dan heb je mnet recht een primeur!
Als je nu klaar bent met testen, wellicht bouw ik die van mij dan ook wel om Alleen nog ff verkrijgbaar maken in NL!
Succes en we volgen het!
"I feel Legacy"
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15
Re: E85
Er moeten inderdaad grotere injectoren in omdat E85 per volume eenheid ca. 35% minder koolwaterstoffen heeft dan Euro. M.a.w. je moet zorgen dat er 35% meer brandstof ingespoten wordt. Dus als je injectoren erin zet die 35% meer flow-rate (cc/min) hebben, is het injectiesysteem al klaar voor E85. In principe zijn de leidingen en slangen bij Subaru vanaf 1990 geschikt voor kleinere of grotere hoeveelheden Ethanol, dus dat zit wel goed. Er moet wel een andere brandstofpomp in, die aan die 35% meer vraag kan voldoen. En dan dus, indien gewenst, de mogelijjkheid tot terugregelen van het MAF-signaal om de injector duty cycle lager te maken als er op Euro wordt gereden om te voorkomen dat de motor 35% teveel brandstof krijgt.
Maandag weten we meer, dan gaan de andere injectoren erin. Ik hoop dat ik dit weekend tijd heb om de schakeling te solderen voor de handmatige afregeling.
Zal ik de naam Tri-Fuel Boxer alvast vastleggen?
Maandag weten we meer, dan gaan de andere injectoren erin. Ik hoop dat ik dit weekend tijd heb om de schakeling te solderen voor de handmatige afregeling.
Zal ik de naam Tri-Fuel Boxer alvast vastleggen?
Re: E85
Dus als ik het goed begrijp, dan is het plaatsen van een GTT/WRX/STI/Walbro pomp en Injectoren van een dergelijk model al voldoende om op E85 te kunnen rijden.
Hetgeen jouw project zo bijzonder maakt is dat je terug wilt kunnen naar Euro én LPG. Vet hoor
Tri-fuel Boxer meteen vastleggen ja
Kun je straks gewoon stoppen met werken :P
Hetgeen jouw project zo bijzonder maakt is dat je terug wilt kunnen naar Euro én LPG. Vet hoor
Tri-fuel Boxer meteen vastleggen ja
Kun je straks gewoon stoppen met werken :P
"I feel Legacy"
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15
Re: E85
Dat denk ik niet hoor Maar ik ga de domeinnaam wel pakken denk ik.
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15
Re: E85
Het elektronische gedeelte zit erin. Hij loopt nu wel wat bagger (weet niet of het MAF-signaal nu iets gestoord is) maar ik ga even de grotere injectoren erin zetten en kijken of het dan beter wordt. En dan vanmiddah even naar Wijchen en volgooien met E85.
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15
Re: E85
De aanpassing van het MAF-signaal werkt wel maar de ECU 'pakt' het niet, ik denk dat het buiten de kenvelden komt (voltage van het signaal te laag bij maximaal terugregelen voor Euro). Dus heb dat maar weer buiten werking gesteld. De grotere Nissan injectoren (van een RB20DET motor) deden 'het' niet dus er een setje ingezet van een TwinScroll Legacy B4, maar daarop loopt de motor ietwat rijk... Dikke wolken erachter! Toch het erop gewaagd naar Wijchen te rijden om E85 te tanken. Er zit nu 45L E85 en 15L Euro in de tank. In het begin leek de motor hierop zichzelf te hervinden en begin hij mooi op lambda te regelen, maar nu loopt hij weer bagger en moet teveel terug regelen. Ik denk dat de injectoren (veel) te groot zijn (ik schat 500cc/min i.p.v. de benodigde 380cc/min).
Ik ga vandaag een andere inlaatspruitstuk erop zetten met 380cc injectoren, hopen dat die wel werken, maar moet het spruitstuk voorbereiden voor gasnippels en de bedrading overzetten en het is pokke koud buiten, dus...
Al met al wel een teleurstelling, maar alle begin is moeilijk en hier zijn prototypen voor
Ik ga vandaag een andere inlaatspruitstuk erop zetten met 380cc injectoren, hopen dat die wel werken, maar moet het spruitstuk voorbereiden voor gasnippels en de bedrading overzetten en het is pokke koud buiten, dus...
Al met al wel een teleurstelling, maar alle begin is moeilijk en hier zijn prototypen voor
Re: E85
had je nu maar een lekker schuurtje met hete lucht verwarming he. heb mijn impreza vanochtend APK klaar gemaakt bij de baas in de werkplaats. droog en verwarmd.
Gek dat hij eerst goed gaat lopen (is dan vermoedelijk door een andere verhouding benzine / Bio ethanol omdat er natuurlijk nog benzine in het systeem zit) maar naarmate hij meer Bio ethanol kreeg begon hij weer slecht te lopen ??? als ik het goed begrijp?.
hoe kunnen dan de injectoren te groot zijn als je juist van bio ethanol meer nodig hebt.
ben benieuwd wat de uitkomst is
Gek dat hij eerst goed gaat lopen (is dan vermoedelijk door een andere verhouding benzine / Bio ethanol omdat er natuurlijk nog benzine in het systeem zit) maar naarmate hij meer Bio ethanol kreeg begon hij weer slecht te lopen ??? als ik het goed begrijp?.
hoe kunnen dan de injectoren te groot zijn als je juist van bio ethanol meer nodig hebt.
ben benieuwd wat de uitkomst is
fozzy time
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15
Re: E85
Standaard injectoren zijn 280 cc; E85 heeft ca. 30% meer nodig, dus ca. 360cc. Die er nu inzitten zijn ca. 500 cc, iets overkill dus. Hopelijk donderdag het spruitstuk erop met 380 cc, dat zou perfect moeten zijn.
Re: E85
Blijft interessant dit.
Hoe zie jij verder de opkomst van e85 hier in nederland?
Ben nu druk doende wat voorbereidingen te treffen voor lpg ombouw van mijn benzineslurper 280GE.
Dit zal dan in principe een 100% lpg blok worden, geen benzine meer voor starten of nood.
Je e85 gedachten geven me echter nog wat nieuwe inzichten.
Bram
Hoe zie jij verder de opkomst van e85 hier in nederland?
Ben nu druk doende wat voorbereidingen te treffen voor lpg ombouw van mijn benzineslurper 280GE.
Dit zal dan in principe een 100% lpg blok worden, geen benzine meer voor starten of nood.
Je e85 gedachten geven me echter nog wat nieuwe inzichten.
Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15
Re: E85
In Nederland is het afhankelijk van wat de overheid gaat doen. In het buitenland wordt E85 gesubsidieerd (Frankrijk, Duitsland) daar zijn de accijnzen lager dan op gewone brandstoffen.
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15
Re: E85
Na wat ge-emmer met een gasklepsensor (die van een GTT heeft massa en voeding omgekeerd zitten t.o.v. non-turbo waardoor met dichte gasklep de ECU een volgas signaal kreeg) loopt de motor nu (eindelijk) als een zonnetje. Stationair regelt de ECU keurig de lambda af en de bijregeling van het mengsel varieert van +2 tot -2% stationair, wat betekent dat de injectoren qua opbrengst precies goed zijn voor E85.
Dit is de setup waarmee ik vanaf nu dus ga rijden:
- JDM TwinTurbo spruitstuk (niet noodzakelijk)
- Legacy Turbo/Impreza GTT/Legacy TwinTurbo 380 cc injectoren
Nog te doen:
- Apexi droog open luchtfilter (i.v.m. spruitstuk klopt de buis tussen gasklep en MAF niet meer dus bleef luchtfilterhuis niet zitten, teveel spanning)
- grotere brandstofpomp monteren (weet niet of het strikt noodzakelijk is maar wel een veilige gedachte)
Al met al is het fatsoenlijk en veilig rijden op E85 met een paar relatief kleine ingrepen te doen: grotere injectoren (niet absoluut noodzakelijjk op een 2L maar wel op alles erboven) die van een Nissan 200 SX zijn 380 cc en passen in SOHC spruitstukken en in de 2.5L DOHC spruitstukken zonder aanpassingen, en een grotere brandstofpomp (WRX of STI is al voldoende). Er wordt geadviseerd om na 2 tanks E85 het brandstoffilter te vervangen omdat E85 een sterk reinigende werking heeft en dus veel troep uit tank en leidingen in het filter zal zitten.
Dit is de setup waarmee ik vanaf nu dus ga rijden:
- JDM TwinTurbo spruitstuk (niet noodzakelijk)
- Legacy Turbo/Impreza GTT/Legacy TwinTurbo 380 cc injectoren
Nog te doen:
- Apexi droog open luchtfilter (i.v.m. spruitstuk klopt de buis tussen gasklep en MAF niet meer dus bleef luchtfilterhuis niet zitten, teveel spanning)
- grotere brandstofpomp monteren (weet niet of het strikt noodzakelijk is maar wel een veilige gedachte)
Al met al is het fatsoenlijk en veilig rijden op E85 met een paar relatief kleine ingrepen te doen: grotere injectoren (niet absoluut noodzakelijjk op een 2L maar wel op alles erboven) die van een Nissan 200 SX zijn 380 cc en passen in SOHC spruitstukken en in de 2.5L DOHC spruitstukken zonder aanpassingen, en een grotere brandstofpomp (WRX of STI is al voldoende). Er wordt geadviseerd om na 2 tanks E85 het brandstoffilter te vervangen omdat E85 een sterk reinigende werking heeft en dus veel troep uit tank en leidingen in het filter zal zitten.
Re: E85
thanks voor de uitvoerige uitleg. als het hier in Noord-holland beschikbaar wordt, weet ik je te vinden. Wellicht kunnen we het project dan ook uitvoeren op mijn Suzuki DF 70 buitenboordmotor.
Hoewel die geen Lambda regeling heeft moet het volgens mij wel kunnen.
Hoewel die geen Lambda regeling heeft moet het volgens mij wel kunnen.
fozzy time
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
Re: E85
Echt mooi werk dit.
We houden de e85 ontwikkelingen in de gaten.
Hoe zit dat nu trouwens met omswitchen naar LPG zoals in de startpost stond? Hoe zit dat ingebouwd?
Bram
We houden de e85 ontwikkelingen in de gaten.
Hoe zit dat nu trouwens met omswitchen naar LPG zoals in de startpost stond? Hoe zit dat ingebouwd?
Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15
Re: E85
Gewoon hetzelfde als van Euro naar LPG.
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15
Re: E85
G3 dus met verdamper en 4 injectoren, van Landi. Mooi systeem, werkt goed.
Re: E85
Bravo!
Wel interessant om dit ook op mijn nieuwe blok te bouwen. Met het weglaten van de LPG dan
Werd afgelopen week in Frankrijk overigens gewaarschuwd voor het tanken van Euro 95, omdat daar 10% Ethanol in zou zitten.
Nou ging ik toch in Zwitserland tanken (Euro 95 voor €1,05!), maar gaf al aan dat dat met de Subaru niet zo'n probleem zou zijn.
Volgens de Franse ANWB zou een Toyota Corrolla (1997) er echter niet goed tegen kunnen? Vreemd, en vooral slecht, indien waar.
Wel interessant om dit ook op mijn nieuwe blok te bouwen. Met het weglaten van de LPG dan
Werd afgelopen week in Frankrijk overigens gewaarschuwd voor het tanken van Euro 95, omdat daar 10% Ethanol in zou zitten.
Nou ging ik toch in Zwitserland tanken (Euro 95 voor €1,05!), maar gaf al aan dat dat met de Subaru niet zo'n probleem zou zijn.
Volgens de Franse ANWB zou een Toyota Corrolla (1997) er echter niet goed tegen kunnen? Vreemd, en vooral slecht, indien waar.
"I feel Legacy"
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15
Re: E85
Hmmm. Foutloos loopt de motor nog niet op E85. Boven de 3000 toeren begint de motor in de houden en wil de ECU maximaal verarmen (-25%) en lambda blijft 0.92 V (zeer rijk). Ik denk toch dat de turbo injectoren geen 380 cc zijn maar 450 cc zoals op o.a. NASIOC veel wordt beweerd (en door mij tegengesproken, eigenwijs he).
Ik heb echter een passende set injectoren gevonden die getest zijn (zie o.a. http://www.witchhunter.com/injectordata1.php4) op 385 cc. Ze zijn afkomstig van Nissan en worden toegepast op o.a. de VGDETT (Nissan Z32 300 ZX TwinTurbo vanaf 1989) en de KA24DET motor (Nissan 240 SX Turbo). Setje op Ebay voor 35 US$ gekocht en verzenden was slechts 18 US$ dus dan kan het laten reinigen voor montage bij een Bosch Car Service Center er ook nog wel vanaf, eer schijnt er hier een in Arnhem te zitten, eens bellen.
Ik heb echter een passende set injectoren gevonden die getest zijn (zie o.a. http://www.witchhunter.com/injectordata1.php4) op 385 cc. Ze zijn afkomstig van Nissan en worden toegepast op o.a. de VGDETT (Nissan Z32 300 ZX TwinTurbo vanaf 1989) en de KA24DET motor (Nissan 240 SX Turbo). Setje op Ebay voor 35 US$ gekocht en verzenden was slechts 18 US$ dus dan kan het laten reinigen voor montage bij een Bosch Car Service Center er ook nog wel vanaf, eer schijnt er hier een in Arnhem te zitten, eens bellen.
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15
Re: E85
Ja dat klopt, omdat de aanpassing van MAF niet werkt om de injector duty cycle te verkorten voor gebruik op Euro 95 kan dat niet echt meer, in noodgevallen nog wel maar dan zal de motor rijk lopen. Als ik het beu ben klets ik er weer gewoon standaard injectoren in en is alles weer bij het oude.
Re: E85
Het artikel heeft natuurlijk niks met benzine-motoren te maken, maar kende je dit ook al Marnix?
- Bijlagen
-
- Document waterstofgas dieselmotoren.rtf
- (3.5 KiB) 160 keer gedownload
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN