motorolie in de subaru's

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
ferluci
Berichten: 257
Lid geworden op: 15 mei 2014 10:25

motorolie in de subaru's

Bericht door ferluci »

Ik ben iets tegengekomen op een Wiki pagina (http://wiki.tdiclub.nl/Olie) en met name helemaal onderin zie ik iets staan wat toch wel serieus mijn interesse heeft.
lees onderin maar het kopje "diversen" en dan met name de laatste zin waar in kleine letters de benzine-turbo wordt beschreven en er daadwerkelijk gerefereerd wordt naar een "Subaru olietest".
Er zou in die test gebleken zijn dat een minerale olie 10w40 tot 5 x minder slijtage zou hebben dan alle volsyntheet 0w40 oliën.
in hoeverre is dit waar en is er bij iemand deze "Subaru olietest" bekend.
graag reacties en het liefst het bewijs van die test.
klinkt heel interessant. :mrgreen:
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4864
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: motorolie in de subaru's

Bericht door quikfit »

ferluci schreef:Ik ben iets tegengekomen op een Wiki pagina (http://wiki.tdiclub.nl/Olie) en met name helemaal onderin zie ik iets staan wat toch wel serieus mijn interesse heeft.
lees onderin maar het kopje "diversen" en dan met name de laatste zin waar in kleine letters de benzine-turbo wordt beschreven en er daadwerkelijk gerefereerd wordt naar een "Subaru olietest".
Er zou in die test gebleken zijn dat een minerale olie 10w40 tot 5 x minder slijtage zou hebben dan alle volsyntheet 0w40 oliën.
in hoeverre is dit waar en is er bij iemand deze "Subaru olietest" bekend.
graag reacties en het liefst het bewijs van die test.
klinkt heel interessant. :mrgreen:
Dit verhaal is inderdaad alleen op diverse VW forums te vinden...Helaas zonder link... :o
Dat minerale olie beter zou zijn dan een volsyntheitsche(fout geschreven op deze forums,dus makkelijk te achterhalen) olie geloof ik geen snars van....
Is volgens mij gewoon een fabeltje dat de wereld is in geholpen door.... :?: :?: :?:

Gr. Quikfit :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
DucATIRadeon
Berichten: 900
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: motorolie in de subaru's

Bericht door DucATIRadeon »

niet met de auto maar met de motor proefondervindelijk achter gekomen:
ik heb diverse klassieke ducati's (koningsassers, paralleltwin en pantah) en die hebben de volgende configuraties:
koningsasser: volledig rollager
pantah: alles rollagers maar glijlager bigend
paralleltwin: krukas volledig glijlager (hoofd als bigends), nokkenassen deels glijlager en rollager, en versnellingsbak volledig rollagers.

in de koningsassers mik ik per definitie vol mineraal olie, geen discussie. niet alleen is een koningsasser duur in onderhoud (als er wat stuk goit bist nait bliede!). deze hebben geen pitting op de tandvlanken door mineraal, vergeleken met een andere koningsasser die ik onlangs in mn vingers had die op volsyntheet 10W40 had gelopen. tandvlanken had pitting!

de pantah heb ik meer dan 351.000km gereden in onder 4 jaar tijd, en daar had ik mengsel mineraal/halfsyntheet 10W40. geen pitting maar de bigend lagers hadden meer slijtage dan toegestaan.

de paralleltwin is een bijzonder verhaal:
op mineraal liep het blok lekker maar begon te roken door versleten klepgeleiders. dus blok reviseren (moest er toch uit) en volsyntheet in gedaan 20W50. binnen 3 weken lagen bijde bigends en hoofdlagers eruit (nokkenas/kop bleef gespaard!). opnieuw reviseren en mineraal in gedaan, en ik heb er de ducati clubrace mee gereden, niks geen cnetje pijn...

ik geloof dat er wel een kern van waarheid in het verhaal zit tussen de mineraal/halfsyntheet/volsyntheet. en mijn voorkeur heeft altijd mineraal, tenzij afwijken van voorgeschreven type kan leiden tot vervallen v/d garantie.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4864
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: motorolie in de subaru's

Bericht door quikfit »

Persoonlijk denk ik dat de revisie niet goed gebeurd is...of er is idd synthetische olie in een ''klassieker'' gekwakt... :o

Na 1986 mag er in elke motor synthetische olie(i.v.m. de keerringen en afdichtingen en motorconstructie/produktiewijze)...en ik blijf erbij dat dat veeel beter is dan minerale olie...

Maar discussies over olie....daar staat 50 jaar leeswerk van op het net... ;) En iedere leek(reacties op 't wereldwijde web/net) weet het beter.... ;)

Gr. Quikfit :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: motorolie in de subaru's

Bericht door erichendri »

In de mazda RX-7 moest ook minerale olie gegooid worden.

Eric
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4864
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: motorolie in de subaru's

Bericht door quikfit »

erichendri schreef:In de mazda RX-7 moest ook minerale olie gegooid worden.

Eric
Yep... Ook auto's van ruim 20 a 30 jaar oud....en dat was om de afdichtingen van de rotor te beschermen die anders naar de klootte gingen....

Heb ook bij Mazda gewerkt... ;)

Gr. Quikfit :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: motorolie in de subaru's

Bericht door erichendri »

Als wat en welke periode?
Ikke van 1986 tot 2006 in Bussum bij croes & co.
Begonnen als monteur, geeindigd als 1ste monteur.
Vanaf 2008 buschauffeur openbaar vervoer.
Is ook erg leuk.

Oh ja, de minerale olie werdt ook verbruikt ter smering van de rotors.
Ongeveer een liter per 1000 km.
Toch een beetje on topic :mrgreen:

Eric
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2411
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: motorolie in de subaru's

Bericht door boswachterfan »

Ik rijd een BMW K75 motor, een driecilinder, ontworpen in de jaren '80. Uit gebruikerservaringen op het type-forum komt ook meestal dat er minerale olie in gaat. Zelf doe ik dat ook. Met 10W40 halfsyntheet gebruikte hij, met mineraal niet. Ook zit er een startkoppeling in die bij synthetische olie soms gaat doorslippen. Mineraal erin en hij doet het vaak weer. Maar er zijn er toch ook die volsyntheet probleemloos gebruiken.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
ferluci
Berichten: 257
Lid geworden op: 15 mei 2014 10:25

Re: motorolie in de subaru's

Bericht door ferluci »

Nu ben ik al even een tijdje wezen surfen op het net naar verschillende soorten motorolie, want naast de twee subarus rij ik ok nog een minibike uit "72 (Honda Monkey).
Deze heeft een meervoudige natte plaatkoppeling en heeft dus olie nodig die niet "glijd".
Zo ben ik uit gekomen op die TDI site. Ook zoek ik op diverse andere fora over dit onderwerp en ik kwam er 1 tegen op de autoweekforum waar iemand op een duidelijke manier uitlegd dat de hele boel rond synthetische en halfsyntheet eigenlijk een hele goeie merchandise is en dat deze oliën eigenlijk in niets afwijken van een goeie mineraal. Het enige wat het verschil maakt is de prijs die varieert van €3,00 voor litertje mineraal tot €36,00 voor hetzfde litertje syntheet. Tot op heden lees ik alleen de loftrompet over syntheet van de oliemaatschappijen en maar 1 verhaal die dit tegenspreekt, maar wel goed onderbouwd. Hoe is de kennis op dit forum over mineraal versus syntheet???
Gewoon uit nieuwsgierigheid en mss anderen ook?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4864
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: motorolie in de subaru's

Bericht door quikfit »

ferluci schreef:Nu ben ik al even een tijdje wezen surfen op het net naar verschillende soorten motorolie, want naast de twee subarus rij ik ok nog een minibike uit "72 (Honda Monkey).
Deze heeft een meervoudige natte plaatkoppeling en heeft dus olie nodig die niet "glijd".
Zo ben ik uit gekomen op die TDI site. Ook zoek ik op diverse andere fora over dit onderwerp en ik kwam er 1 tegen op de autoweekforum waar iemand op een duidelijke manier uitlegd dat de hele boel rond synthetische en halfsyntheet eigenlijk een hele goeie merchandise is en dat deze oliën eigenlijk in niets afwijken van een goeie mineraal. Het enige wat het verschil maakt is de prijs die varieert van €3,00 voor litertje mineraal tot €36,00 voor hetzfde litertje syntheet. Tot op heden lees ik alleen de loftrompet over syntheet van de oliemaatschappijen en maar 1 verhaal die dit tegenspreekt, maar wel goed onderbouwd. Hoe is de kennis op dit forum over mineraal versus syntheet???
Gewoon uit nieuwsgierigheid en mss anderen ook?
Minerale olie is hoofdzakelijk voor ouderwetse motoren en synthetisch voor moderne motoren...synthetische oliën hebben betere smeereigenschappen en kunnen tegen een hogere temperatuur...
Ook zijn de modern geproduceerde blokken niet te vergelijken met de oude gegoten blokken(spelling en toleranties zijn veel kleiner bij moderne blokken)
Qua prijs is het gewoon verstandig om verder ''dan je neus lang is'' te kijken...iedereen weet dat dealers vaak duurder zijn dan de supermarkt...zolang de specificaties hetzelfde zijn kan je gewoon het B-merk van de supermarkt pakken...

En niemand houd je tegen om overal minerale olie in te gooien...als ''jij'' denkt dat het niets uitmaakt... ;)

Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Justy1300AWD
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 sep 2014 20:37

Re: motorolie in de subaru's

Bericht door Justy1300AWD »

quikfit schreef:
erichendri schreef:In de mazda RX-7 moest ook minerale olie gegooid worden.

Eric
Yep... Ook auto's van ruim 20 a 30 jaar oud....en dat was om de afdichtingen van de rotor te beschermen die anders naar de klootte gingen....

Heb ook bij Mazda gewerkt...
;)

Gr. Quikfit :okeee:
Yey, meteen een paar vraagjes voor je:

Waren de Comprex-RF diesels van Mazda goed of slecht? En de KL-ZE Miller Cycle+Supercharged 2.3 V6?

En is de 323F laatste model een goede beginnersauto?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4864
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: motorolie in de subaru's

Bericht door quikfit »

In die tijd was ik al weg bij Mazda... ;)
Mazda's zijn over het algemeen probleemloze auto's...maar die types waar jij het over hebt hebben ''speciale'' niet gebruikelijke techniek aan boord...

En of de 323F een goede beginnersauto is?
Wat wil je dat ik daar op zeg?
Lijkt mij dat bij een beginnersauto de kosten binnen de perken blijven...

Gr. Quikfit :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: motorolie in de subaru's

Bericht door erichendri »

Comprex diesels waren prima motoren die makkelijk
over de 200000 km liepen.

De miller cycle 2.3 V6 weet ik niet.
Wij hebben hem nooit verkocht en in NL maar een paar volgens mij.

Elke auto is een goede beginners auto als hij maar goed is
als je hem koopt.

De 323F is wel op leeftijd he tegenwoordig.

Eric :mrgreen:
Gebruikersavatar
fahtal
Berichten: 821
Lid geworden op: 21 jun 2012 21:57

Re: motorolie in de subaru's

Bericht door fahtal »

Hierbij nodigen wij u uit voor de FEHAC Academy 'Olie & Smeermiddelen'.

Deze uitnodiging geldt ook voor uw geinteresseerde leden.

Kroon Oil, FEHAC Business Partner, geeft een technische avond over het gebruik van olie en smeermiddelen in oldtimers. Wat zijn additieven? Waarom kan verkeerde olie een gevaar opleveren voor uw klassieke voertuig?

Locatie: Amersfoort

Datum: woensdag 2 september 2015 (zaal open 19.00 uur)

19.30 tot 20.30 uur lezing deel 1

20.30 tot 21.00 uur pauze

21.00 tot 21.30 uur lezing deel 2

21.30 tot 22.00 uur vragen

Deelname à € 4,= per persoon (incl. koffie/thee).

Uw betaling op rekeningnummer NL 05 INGB 0001 3044 83 t.n.v. FEHAC onder vermelding van FEHAC Academy, het aantal deelnemers en uw emailadres zien wij graag tegemoet. U ontvangt per email de locatie en uw toegangsnummer.
Ik zou zeggen stel daar je vragen!
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4864
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: motorolie in de subaru's

Bericht door quikfit »

''Ik zou zeggen stel daar je vragen!''

A:Het is te ver...
B:Geen vragen...

Gr. Quikfit :okeee:
Norway ;)
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: motorolie in de subaru's

Bericht door Verzamelaar »

Minerale 10W40 bestaat niet. Wel een half-syntheet. De Subaru EJ-motor is met deze olie in gedachten ontwikkeld en waarom zou je er dan van afwijken?

De nieuwere FB/FA serie motoren zijn ontwikkeld voor gebruik van dunnere olie (0W20, 0W30 of 5W30).
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: motorolie in de subaru's

Bericht door SP-Boxer »

Wat ik altijd raar gevonden heb is dat er op een gegeven moment is over gegaan op volsyntheet voor de EJ-motoren. Ik maak me er zelf ook schuldig aan.
De MY04 krijgt 5W40, waar de oude Legacy's altijd op 10W40 draaien.

Advies van STI was ook ooit 5W40 toch?
"I feel Legacy"
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: motorolie in de subaru's

Bericht door Verzamelaar »

Dunnere volsyntheet werd puur uit emissie oogpunt voorgeschreven.
Gewoon omdat het kan.
Plaats reactie