Inlaatspruitstuk EJ20

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Area51
Berichten: 478
Lid geworden op: 11 feb 2011 10:12

Inlaatspruitstuk EJ20

Bericht door Area51 »

Vraagje,

Zijn er op de EJ20 SOHC NA motor verschillende inlaatspruitstukken gemonteerd geweest ?

Deze kom ik het vaakst tegen, met 'hoge' bochten en een laaghangende/diepliggende 'inlaatkamer';
Afbeelding

Maar ik kwam ook deze tegen, hoge bochten, maar ook een hoge 'inlaatkamer'
Afbeelding

Ik ben dus op zoek naar zo 'hoog' inlaatspruitstuk, waar er genoeg ruimte zit tussen motor en onderzijde inlaatspruitstuk.

Of zit ik er volkomen naast :?: :?
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Stock T1, T2 and T3 Buses Suck !!

I've reached that age where my brain went from;
"You probably shouldn't say that" ...to... "What the hell, let's see what happens!"
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Inlaatspruitstuk EJ20

Bericht door SP-Boxer »

Het inlaatspruitstuk op je foto is in ieder geval van een DOHC. Maar voor zover ik weet zijn er diverse spruitstukken geleverd, afhankelijk van het bouwjaar.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Area51
Berichten: 478
Lid geworden op: 11 feb 2011 10:12

Re: Inlaatspruitstuk EJ20

Bericht door Area51 »

In hoeverre is een DOHC inlaatspruitstuk uitwisselbaar met een SOHC motor? Zitten de inlaatpoorten bv op andere plaatsen of is de kop 'na' de inlaatpoorten pas anders?
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Stock T1, T2 and T3 Buses Suck !!

I've reached that age where my brain went from;
"You probably shouldn't say that" ...to... "What the hell, let's see what happens!"
Gebruikersavatar
Area51
Berichten: 478
Lid geworden op: 11 feb 2011 10:12

Re: Inlaatspruitstuk EJ20

Bericht door Area51 »

SOHC met hoog inlaatspruitstuk...

Afbeelding
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Stock T1, T2 and T3 Buses Suck !!

I've reached that age where my brain went from;
"You probably shouldn't say that" ...to... "What the hell, let's see what happens!"
Gebruikersavatar
fahtal
Berichten: 821
Lid geworden op: 21 jun 2012 21:57

Re: Inlaatspruitstuk EJ20

Bericht door fahtal »

kan ook aan de hoek en de orientatie van de foto liggen waardoor de ene dieper lijkt dan de andere.. foto 1 en foto 3 zijn 180 graden gedraaid tov elkaar qua spruitstuk..

maar waarom wil je dat? of hoeveel speling heb je nodig?

ik keek net even onder de motor kap van mijn sloper en ik vond niet dat het heel strak op het motor blok zat.
Gebruikersavatar
Area51
Berichten: 478
Lid geworden op: 11 feb 2011 10:12

Re: Inlaatspruitstuk EJ20

Bericht door Area51 »

Nee, het ligt niet aan de foto, er zit echt verschil in de 'diepte'.. het maakt niet uit of ze gekeerd zijn... het enige wat nog zou kunnen waarom een 'hoog' inlaatspruitstuk dezelfde tussenruimte (tussen inlaatspruitstuk en blok) heeft, is dat de hoogte van de verticale inlaatbuizen weer hoger is, waardoor de tussenruimte alsnog op dezelfde maat uitkomt.

Waarom wil ik dit weten vraag je.. ?

Ik ben bezig om een 911 dynamo/ventilator op mijn EJ20 te gaan monteren en daarvoor een koelkap moet gaan maken. Met de Jenvey throttle bodies is dat geen enkel probleem, maar ik wil ook kijken of dit mogelijk is om het met het standaard inlaatspruitstuk te gaan doen en daarvoor heb ik dus zoveel mogelijk tussenruimte nodig (de koelkap moet onder het inlaatspruitstuk doorgaan), want als de koelkap dadelijk past icm het orgineel -hoge- inlaatspruitstuk, dan past hij op zeker met de losse throttle bodies !!
Laatst gewijzigd door Area51 op 17 aug 2015 18:18, 1 keer totaal gewijzigd.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Stock T1, T2 and T3 Buses Suck !!

I've reached that age where my brain went from;
"You probably shouldn't say that" ...to... "What the hell, let's see what happens!"
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Inlaatspruitstuk EJ20

Bericht door SP-Boxer »

Ik weet niet welk spruitstuk wanneer en waarop is gemonteerd, maar volgens mij zijn alle phase I spruitstukken uitwisselbaar. T/m 1998 geloof ik.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Area51
Berichten: 478
Lid geworden op: 11 feb 2011 10:12

Re: Inlaatspruitstuk EJ20

Bericht door Area51 »

Ik heb ondertussen wat inlaatspruitstukken kunnen vergelijken en er is geen verschil.... dwz, de ruimte tussen de onderzijde van het inlaatspruitstuk is bij zowel de hoge als lage uitvoering gelijk, dus daar valt geen -tussenruimte- winst te behalen :|

Maandag is 'Mac Gyver' weer terug van vakantie... ga eens met hem overleggen om het spruitstuk aan te gaan passen. Heb al gekeken waar ik hem door kan halen en dan opnieuw kan gaan lassen... centimeter of vijf 'ophogen' moet mogelijk zijn, nu kijken of het spul te lassen is.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Stock T1, T2 and T3 Buses Suck !!

I've reached that age where my brain went from;
"You probably shouldn't say that" ...to... "What the hell, let's see what happens!"
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: Inlaatspruitstuk EJ20

Bericht door Verzamelaar »

Tot en met 1998 zijn SOHC en DOHC spruitstukken niet uitwisselbaar.

Alle SOHC EJ20E en EJ22E spruitstukken zijn wel hetzelfde en hebben in Europa altijd lange bochten voor een beter koppel.

Voor de USA is voor 1998-1999 een EJ22E motor geleverd met een enkele uitlaatpoort per kop. Deze motor had een vlakker spruitstuk met kortere kanalen.
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Inlaatspruitstuk EJ20

Bericht door SP-Boxer »

Nuttige toevoeging, van die eerste regel was ik dus niet op de hoogte!
"I feel Legacy"
Plaats reactie