Olieprobleem

Motoren, injectiesystemen etc.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4868
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Olieprobleem

Bericht door quikfit »

SP-Boxer schreef:En dat schuimt niet als de ziekte??? Die Dreft klinkt gevaarlijk als het op schuimen aankomt.
De Dreft gaat er het laatst in...ff schudden...laten staan...en dan voorzichtig vullen...

Streeploos :!: :mrgreen: Ook geen vlekken of shit op je raam of lak buiten het ruitenwisser-bereik...

Gr. Quikfit :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Justy1300AWD
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 sep 2014 20:37

Re: Olieprobleem

Bericht door Justy1300AWD »

quikfit schreef:
eduard schreef:Even off topic: Mijn blok is uit 2009 en betreft een 2.0 liter non turbo. Van beurt tot beurt is 15.000 km en hoef nimmer olie bij te vullen. Heeft inmiddels circa 120.000 km gelopen. Ik controleur wel ten minste een keer in de twee maanden voor de zekerheid en dat komt overeen met intervallen van 1500 km net als de check van de bandenspanning.
Heb een 2.0 zonder turbo van eind 2006...heb de eerste 2 keren nooit olie bijgevuld...(ong. 2x 10.000 KM)
Nu heb ik 15.000 KM gereden...ik schat dat het een half litertje is,de kilometerstand is 213.000...
Ik check wekelijks de bandenspanning en alle vloeistoffen omdat ik nogal veel ruitensproeiervloeistof verbruik... :mrgreen:

TIP: :!: :!: Als je goedkoop (zomer) ruitensproeiervloeistof wilt maken...

Neem een 10 liter can....9.5 liter water....kwart liter Dreft...en tussen een kwart en halve liter spiritus.... :idea:

Gr. Quikfit :okeee:
*gooit dit in to-do lijst "wat doen als de Justy eindelijk komt"*
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: Olieprobleem

Bericht door Verzamelaar »

SP-Boxer schreef:Mijn neiging naar de koppakking wordt puur bepaald door de witte rook die je al langer had.
Daarmee dacht ik inderdaad aan het verdunnen van de olie met kvs, met als gevolg een slechte smering. Ik weet alleen niet of dit de gebruikelijke lekrichting is bij deze motoren.
Koelvloeistof komt niet in de olie bij deze motoren (tenzij je echt als een debiel met een lekke koppakking door rijdt). De pakking slijt door aan de uitlaatkleppen kant van de kop richting de koelkanalen, zodoende komt er uitlaatgas in het koelwater en begint dit te borrelen en loopt over.

Witte rook is voor geen enkele (warme) motor normaal!
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Olieprobleem

Bericht door SP-Boxer »

Wat kan dan nog de oorzaak zijn van de witte rook?
Neem aan dat het een toch met het ander in verband staat.
"I feel Legacy"
DucATIRadeon
Berichten: 903
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Olieprobleem

Bericht door DucATIRadeon »

witte rook komt bijna enkel van verdampte koelvloeistof in het uitlaatcircuit...
koppakking is 9/10 gevallen de oorzaak.
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Olieprobleem

Bericht door RJS »

witte rook is niet bepaald een standaard eigenschap van een Subaru
Is meer iets voor een nieuwe paus. Maar wat een ellende zeg. Vind dat de garage ook niet helemaal is vrij te pleiten. Je zegt er komt een onpartijdige expert bij; hoe onpartijdig is die. Dat zo iemand erbij komt geeft wel aan dat ook de garage niet helemaal zeker is van zijn zaak. Of heb je de expert zelf uitgenodigd. Witte rook en stank lijken me inderdaad niet normaal. Doet inderdaad aan een lekke koppakking denken. Mijn broer had ook een Sierra met een lekke koppakking en dat leek wel een stoommachine. Maar stinken deed het niet, in ieder geval niet die specifieke zoete lucht van koelvloeistof. Wordt de glycol (toch een soort alcohol) als onderdeel van het brandstofmengsel niet verbrand? Wat voor stank was het?

Wel jammer dat dit gebeurd is: niet goed voor het imago van Subaru... Hoe dan ook sterkte ermee.
Frikip
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 jun 2015 22:09

Re: Olieprobleem

Bericht door Frikip »

even geleden van een berichtje maar nu heb ik meer duidelijkheid omtrent de motor en misschien willen jullie dat ook wel weten, gezien jullie enthousiasme van reageren.

Na twee keer onderzoek, motor is volledig uit de auto.
Het lijkt erop dat de motor gewoon olie verbruikt heeft.
Hij heeft net genoeg gehad om te smeren en druk te houden.
Echter door net te laag olieniveau heeft de olie niet genoeg kunnen koelen. Drijfstangen zijn daardoor zo heet geworden met alle gevolgen van dien.

Nu blijft het punt dat ik had moeten peilen. Maar al uitgelegd dat ik daar totaal niet over nadenk om na 4 maanden met 5000 km te peilen. Dat snapt de garage.
Ook gezegd dat ik het jammer vind, dat bekend is dat die 2,5l motoren veel olie kunnen verbruiken, dat mij dit niet vertelt is. Ook dit snapt de garage.

De witte rook leek toch echt vocht en misschien minimaal lek in de koppakking maar dat was niet meer goed te zien. Koelwater niveau stond gewoon goed.
De stank was een vetplek op de uitlaat waardoor die auto wat rook.
Wel gevraagd waarom toen niet de olie gepeild is. De garage gaf aan dat ze die discussie ook hebben in het team wanneer dit wel en wanneer niet te doen. Maar snapt dat ik daar van baal.

Kort gezegd had ik beter moeten peilen en had de garage betere instructie moeten geven.
Bovag doet geen uitspraak die zou alleen maar gaan bemiddelen.

Nu heb ik goed contact met de garage en komt de garage mij tegemoet door 50-50 de kosten te verdelen.
Bemiddelen is mijn inziens niet nodig omdat ik open en eerlijk met de garage kan communiceren.

Heel verhaal en een hele dure les. Maar de garage laat mij in die zin ook niet zitten en neemt ook verantwoordelijkheid op zich.

Zelf heb ik er nu wel een goed gevoel over.

Als jullie een motor weten, 2,5ltr EJ25 Subaru outback/ legacy dan hoor ik dat graag :)
Justy1300AWD
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 sep 2014 20:37

Re: Olieprobleem

Bericht door Justy1300AWD »

Frikip schreef:even geleden van een berichtje maar nu heb ik meer duidelijkheid omtrent de motor en misschien willen jullie dat ook wel weten, gezien jullie enthousiasme van reageren.

Na twee keer onderzoek, motor is volledig uit de auto.
Het lijkt erop dat de motor gewoon olie verbruikt heeft.
Hij heeft net genoeg gehad om te smeren en druk te houden.
Echter door net te laag olieniveau heeft de olie niet genoeg kunnen koelen. Drijfstangen zijn daardoor zo heet geworden met alle gevolgen van dien.

Nu blijft het punt dat ik had moeten peilen. Maar al uitgelegd dat ik daar totaal niet over nadenk om na 4 maanden met 5000 km te peilen. Dat snapt de garage.
Ook gezegd dat ik het jammer vind, dat bekend is dat die 2,5l motoren veel olie kunnen verbruiken, dat mij dit niet vertelt is. Ook dit snapt de garage.

De witte rook leek toch echt vocht en misschien minimaal lek in de koppakking maar dat was niet meer goed te zien. Koelwater niveau stond gewoon goed.
De stank was een vetplek op de uitlaat waardoor die auto wat rook.
Wel gevraagd waarom toen niet de olie gepeild is. De garage gaf aan dat ze die discussie ook hebben in het team wanneer dit wel en wanneer niet te doen. Maar snapt dat ik daar van baal.

Kort gezegd had ik beter moeten peilen en had de garage betere instructie moeten geven.
Bovag doet geen uitspraak die zou alleen maar gaan bemiddelen.

Nu heb ik goed contact met de garage en komt de garage mij tegemoet door 50-50 de kosten te verdelen.
Bemiddelen is mijn inziens niet nodig omdat ik open en eerlijk met de garage kan communiceren.

Heel verhaal en een hele dure les. Maar de garage laat mij in die zin ook niet zitten en neemt ook verantwoordelijkheid op zich.

Zelf heb ik er nu wel een goed gevoel over.

Als jullie een motor weten, 2,5ltr EJ25 Subaru outback/ legacy dan hoor ik dat graag :)
Is het ombouwen naar een EJ20 met turbo geen optie? Heb je ook geen kapotte koppakkingen meer.
Frikip
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 jun 2015 22:09

Re: Olieprobleem

Bericht door Frikip »

Zou dat kunnen?
Daar heb ik geen verstand van :)
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1634
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Olieprobleem

Bericht door Rene »

Frikip schreef:Zou dat kunnen?
Daar heb ik geen verstand van :)
Dat is heel veel meer werk dan een donormotor inbouwen...
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: Olieprobleem

Bericht door Verzamelaar »

Neem m.b.t. motorrevisie anders eens contact op met Veldetuning in Wormerveer. Is gespecialiseerd in Subaru. Een gebruikte 2.5L zou ik afraden i.v.m. bekende koppakking/lager problematiek.
Gewoon omdat het kan.
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: Olieprobleem

Bericht door Verzamelaar »

Of bestel een geheel nieuw onderblok bij Subaru. Volgens mij kosten die minder dan 2000 euro en dan je huidige koppen vlakken en erop zetten.

Onderdeelnummer is 10103AB570 opgevolgd door 10103AB770 en 10103AB7709L.
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Olieprobleem

Bericht door erichendri »

Is er al bekend wat er met de auto gaat gebeuren of heeft
de garage je wat opties voorgesteld?
Heb je er zelf al goed over nagedacht wat je wil?

Eric
Frikip
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 jun 2015 22:09

Re: Olieprobleem

Bericht door Frikip »

De garage en ik zijn overeengekomen dat ik een andere outback koop.
Daarin heeft hij een voorstel gedaan en zijn we op een gegeven moment op een akkoord gekomen.
Het volledige blok was kapot, zuigers en de koppen ook.
Bovenin het motorblok zat ook een gat

Er is geen blok te vinden op dit moment. Garage is ook bij een aantal bedrijven in Duitsland geweest.

Als er wel een blok zou zijn zou ik het blok betalen en hij alle arbeid, pakkingen, olies en daarbije het overzetten van dyname e.d. Tevens zou hij dan direct distributieriem vervangen en koppelingsplaten vervagen.

We zijn echter dus tot een compromis gekomen over een andere outback, die 3 jaar jonger is en 60000km minder heeft gereden.
Al met al blijft het veel geld.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4868
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Olieprobleem

Bericht door quikfit »

Ben blij voor je dat het is opgelost... :okeee:
Heel veel plezier van je nieuwe wagen toegewenst...

Nu willen fotootjes zien! ;) :ttiwwp:


Gr. Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Olieprobleem

Bericht door RJS »

Heel spijtig dat je dit nu juist met een Subaru moet overkomen...
Frikip
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 jun 2015 22:09

Re: Olieprobleem

Bericht door Frikip »

Foto's komen!

Was beetje regenachtig nu om ze te maken ;)
JOA77
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 okt 2018 13:56

Re: Olieprobleem

Bericht door JOA77 »

Zelfde verhaal... niet bekend met het merk maar enthousiast over mogelijkheden en prestatie. Outback bij dealer in zuid Nederland gekocht met 196.000 km op teller. Na 7 maanden, net maand na garantie motor drooggelopen en revisie dus. 3000 euro lichter. 2.5 blijkt na tig duizend km erg veel olie te verbruiken. Had verkoper wel op mogen wijzen maar goed eigen eind verantwoording. Ga nooit uit van een Subaru garage (midden Nederland maar noem geen naam) en controleer zelf, want na verversen schakelolie en filter en daarbij een belofte dat ‘alle’ vloeistoffen tevens nagekeken zijn stond ik mooi 2 weken later in het buitenland naast een overleden Outback. Schandalig en dom ook want of je bindt een klant voor t leven aan t merk of in mijn geval ruil ik hem zsm in voor of een jongere of een voor mij vertrouwd merk.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4868
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Olieprobleem

Bericht door quikfit »

Ja helaas verbruiken de 2,5l blokken olie,maar ongeacht wat voor auto je koopt/rijd is het sowieso verstandig om zeker in het begin het olieverbruik te checken,ook voordat je op vakantie gaat... en gewoon elke tankbeurt ff peilen(niet 2 weken niks doen) kan geen kwaad zeker omdat de auto zwaarder word belast en de snelheden/toerentallen flink hoger liggen.
De 2,0l motoren hebben een normaal olieverbruik...

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Olieprobleem

Bericht door SP-Boxer »

Pfff, zuur zeg!!!

Uiteindelijk kan elke auto olie gebruiken. Ik zou ook altijd adviseren met een andere auto om in het begin de vloeistofniveaus in de gaten te houden. Zelfs bij een 2.0 motor, je weet het nooit.
Op den duur weet je hoe het zit en controleer je nauwelijks meer. Of je ziet aan je kilometerstand dat het juist weer tijd wordt om wat bij te vullen. Zo ging dat bij mijn 2.5 in ieder geval. Het is een prima blok, maar zonder de info gaan helaas meerdere mensen de boot in en raken hun vertrouwen in het merk kwijt. Ergens begrijpelijk, helaas...
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: Olieprobleem

Bericht door aze2000 »

SP-Boxer schreef:Zodra het lampje gaat branden is het al te laat. Vermoedelijk is ook niet de volledige 4,3L weg, maar als de ruime helft weg is, kan dat ook voor forse schade zorgen!
Afhankelijk van het gebruik verbruikt elke 2,5 stevig. Ik zit doorgaans op 1L per 3000-3500km. Veel korte ritjes resulteren in een hoger olieverbruik.

ELK merk hanteert 1L op 1000km als acceptabel! Dit is het natuurlijk niet.
En ja, misschien niet slim om niet te peilen, maar ik denk dat het gros van de mensen dit niet doet. 6000km en 4 maanden is niets. Je verwacht dat het goed is, heel begrijpelijk.
Hopelijk is de garage bereid om wat coulance te geven, maar het zal een dure les blijven, helaas...

volledig mee eens,,, de fabrikanten houden z'n belachekijke marge aan dat het altijd aan jou ligt als er te weinig in zit.

gewoon een klote situatie,, klaar dat is het.

heb dat zelf ook met een trafic gehad,, wat een troep!!! daar vonden ze ook een aardig olie verbruik normaal.. :shock:

nu rij ik een vito, en daar zijn de marges een stuk minder gelukkig.

aan mn sup kan ik met zn 5k gereden te hebben nog weinig vertellen,, staat nog netjes op pijl.
Groet Robert
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Olieprobleem

Bericht door erichendri »

2 liter verbruikt ook maar veel minder dan de 2.5.
De groene verbruikte bij 400k minder dan de huidige grijze bij 298k.
Die moet na 4000 km al een litertje, de groene pas na 10k.
Peil zelf ook altijd een paar keer na aankoop.

Eric
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Olieprobleem

Bericht door *thomas* »

In feite moeten mensen er een gewoonte van maken om telkens na het tanken even te peilen. Dat het niet 100% correct is maakt niet uit.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4868
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Olieprobleem

Bericht door quikfit »

*thomas* schreef:In feite moeten mensen er een gewoonte van maken om telkens na het tanken even te peilen. Dat het niet 100% correct is maakt niet uit.
Precies,zeker op vakantie als je aan het laagvliegen bent,bovenop het normale verbruik kan er ook een lekkage optreden. Meten is weten...

Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Olieprobleem

Bericht door hummie »

quikfit schreef:Meten is weten...

Quikfit :mrgreen:
+1
En toch. Vraag eens om je heen. Je zult ervan schrikken hoeveel mensen niet eens weten hoe de kap open moet, laat staan de peilstok of nog moeilijker weten te vinden en lezen.
Wat JOA77 ook zegt, ook een stuk eigen verantwoordelijkheid. Peilen. Meten. Dan ben je ook op tijd om tijdig wel binnen de garantietermijn terug te gaan. Extreem verbruik of andere gebreken kun je in hooguit enkele weken weten.

Ook zag ik het al de nodige keren om mij heen gebeuren. Jarenlang altijd leasebakken gereden. Lekker stoer "Olie peilen? Dat doet de leasemaatschappij wel bij de beurt. Ik weet niet eens hoe de kap open moet. Nog nooit onder gekeken".
Crisis. Ontslag. Leaseauto ingeleverd. Genoodzaakt eigen auto te kopen. Geen drol verstand ervan. Resultaat: auto gekocht al vol met problemen, veel te duur natuurlijk "want bij garage/dealer is altijd betrouwbaar dus dat mag wat meer kosten". Zelf niets kunnen, en maar klagen dat het zo duur is.

Overigens ook nog steeds wettelijk verplicht, constateren dat alles (motor, banden, verlichting, etc) in orde is elke keer dat je gaat rijden. Wisten jullie dat? Veel niet.
En als je er té laks (nalatig) mee bent .... https://tinyurl.com/y4ev5nj5

Trouwens ooit twee auto's gehad met een olieverbruik rond 1:500 :mrgreen: Ja echt, uiterst betaalbare (lees cheap) auto's met de gedachte "ik zie wel hoelang ze het vol houden". Met allebei nog een ton en meer zakelijk gereden (€€€ :mrgreen: ), als je maar op tijd bijvult.
Plaats reactie