Olieprobleem
Olieprobleem
Beste allen,
Zelf ben ik geen autotechnicus. Heb 4 maanden geleden onder BOVAG een subaru outback gekocht.
Uit 2006 met 159000 km op de teller.
Zelf heb ik er nog geen 6000 km mee gereden.
Nu is van de week de drijfveer door het motorblok geslagen. Het motorblok is dus overleden.
Heel ziek ben ik daar natuurlijk van.
Nu komt dat doordat de drijfveer geen genoeg smering heeft gehad.
Volgens de garage is het mogelijk en normaal dat op die 6000 km de outback zijn volledige 4,3 ltr aan olie verbrandt heeft.
Is dit normaal? Ik vind dat zelf namelijk gigantisch veel.
Graag hoor ik van jullie een reactie.
Dank
Zelf ben ik geen autotechnicus. Heb 4 maanden geleden onder BOVAG een subaru outback gekocht.
Uit 2006 met 159000 km op de teller.
Zelf heb ik er nog geen 6000 km mee gereden.
Nu is van de week de drijfveer door het motorblok geslagen. Het motorblok is dus overleden.
Heel ziek ben ik daar natuurlijk van.
Nu komt dat doordat de drijfveer geen genoeg smering heeft gehad.
Volgens de garage is het mogelijk en normaal dat op die 6000 km de outback zijn volledige 4,3 ltr aan olie verbrandt heeft.
Is dit normaal? Ik vind dat zelf namelijk gigantisch veel.
Graag hoor ik van jullie een reactie.
Dank
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Olieprobleem
Je bedoelt denk ik een drijfstang.
Denk dat je hem ook gekocht hebt bij een subarudealer gezien zijn opmerking.
Hij heeft daarin wel gelijk, de 2.5 staat bekend om zijn olie verbruik en 6000 km zonder
de olie te peilen kan funest zijn.
Maar je outback is niet de enige auto die door de huidige dunnere olie meer olie verbruikt.
Heb je het niet in het begin dat je met deze auto bent gaan rijden een paar keer
gepeild om een indruk te krijgen wat hij verbruikt?
In jouw geval zou ik kijken of je een deal kan sluiten met de verkoper.
Want bij een auto van 2006 en bovag voorwaarden heb je waarschijnlijk 6 maanden
garantie gehad bij de aankoop.
Eric
Denk dat je hem ook gekocht hebt bij een subarudealer gezien zijn opmerking.
Hij heeft daarin wel gelijk, de 2.5 staat bekend om zijn olie verbruik en 6000 km zonder
de olie te peilen kan funest zijn.
Maar je outback is niet de enige auto die door de huidige dunnere olie meer olie verbruikt.
Heb je het niet in het begin dat je met deze auto bent gaan rijden een paar keer
gepeild om een indruk te krijgen wat hij verbruikt?
In jouw geval zou ik kijken of je een deal kan sluiten met de verkoper.
Want bij een auto van 2006 en bovag voorwaarden heb je waarschijnlijk 6 maanden
garantie gehad bij de aankoop.
Eric
Re: Olieprobleem
Dank je wel,
Heb inderdaad bovag garantie voor 6maanden.
Maar als dit bekend is bij deze motoren waarom zegt een verkoper dat niet?
Dank in ieder geval voor de uitleg en hoop op een goede afhandeling, want heb er best de pest in.
Heb inderdaad bovag garantie voor 6maanden.
Maar als dit bekend is bij deze motoren waarom zegt een verkoper dat niet?
Dank in ieder geval voor de uitleg en hoop op een goede afhandeling, want heb er best de pest in.
-
- Berichten: 260
- Lid geworden op: 14 sep 2014 20:37
Re: Olieprobleem
Waarom zegt een willekeurige witgoedhandelaar dat moderne Bosch/Siemens goede machines zijn, terwijl ze een B-merk zijn? Natuurlijk, het gaat om het geld!Frikip schreef:Dank je wel,
Heb inderdaad bovag garantie voor 6maanden.
Maar als dit bekend is bij deze motoren waarom zegt een verkoper dat niet?
Dank in ieder geval voor de uitleg en hoop op een goede afhandeling, want heb er best de pest in.
tl;dr: dat boeit 90% van de auto-kopers niet. Behalve als je naam Justy1300AWD is, of je een beetje verstand hebt van auto's.
Re: Olieprobleem
Deze snap ik even niet, maar dat zal wel aan mij liggen.
Re: Olieprobleem
Hei,
Allereerst vind ik het hartstikke sneu voor je...
Maar als je een andere auto koopt (ongeacht merk of bouwjaar) hoor je toch wel het oliepeil te meten na de eerste ritjes,al na zo'n 500 km... (vanwege verbruik of lekkages)
Je hebt 6000 km gereden en er is zo'n 4 liter pleite...dat is een verbruik van 1 liter op 1500 km...
Zo'n verbruik is pittig maar er zijn zat merken die 1 liter op 1000 km acceptabel vinden...
Een verkoper zal je niet vertellen dat een bepaald merk/auto/type een bovengemiddeld olieverbruik heeft(dan blijft ie zitten met die/zijn auto's)
Hoop dat je nog wat coulance krijgt maar als een motor zonder olie draait...daar kan geen garantie tegenop...
Gr. Quikfit
Allereerst vind ik het hartstikke sneu voor je...
Maar als je een andere auto koopt (ongeacht merk of bouwjaar) hoor je toch wel het oliepeil te meten na de eerste ritjes,al na zo'n 500 km... (vanwege verbruik of lekkages)
Je hebt 6000 km gereden en er is zo'n 4 liter pleite...dat is een verbruik van 1 liter op 1500 km...
Zo'n verbruik is pittig maar er zijn zat merken die 1 liter op 1000 km acceptabel vinden...
Een verkoper zal je niet vertellen dat een bepaald merk/auto/type een bovengemiddeld olieverbruik heeft(dan blijft ie zitten met die/zijn auto's)
Hoop dat je nog wat coulance krijgt maar als een motor zonder olie draait...daar kan geen garantie tegenop...
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
-
- Berichten: 260
- Lid geworden op: 14 sep 2014 20:37
Re: Olieprobleem
Als je geen garantieaanspraak kan doen: ruilblok geen optie?
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Olieprobleem
Was de verkopende partij een subarudealer.
Het is al een tijdje dat je zonder olie bijvullen van beurt naar beurt kunt rijden.
Hij had inderdaad kunnen zeggen dat je de olie in de gaten moet houden.
zal een onderhandelingsstrijd worden maar reken er op dat het 50/50 wordt of minder.
Het is tenslotte een tekort koming van jou.
En is middels een olietest aantoonbaar dat je met te weinig olie hebt gereden.
Bij ons in de garage kwam de TD van leasemaatschappijen soms een oliemonstertje
halen bij een gesneuvelde motor.
Eric
Het is al een tijdje dat je zonder olie bijvullen van beurt naar beurt kunt rijden.
Hij had inderdaad kunnen zeggen dat je de olie in de gaten moet houden.
zal een onderhandelingsstrijd worden maar reken er op dat het 50/50 wordt of minder.
Het is tenslotte een tekort koming van jou.
En is middels een olietest aantoonbaar dat je met te weinig olie hebt gereden.
Bij ons in de garage kwam de TD van leasemaatschappijen soms een oliemonstertje
halen bij een gesneuvelde motor.
Eric
Re: Olieprobleem
Dank je wel voor jullie reacties.
Inderdaad je kan zeggen wat een sukkel dat je je oliepeil niet gemeten hebt nadat je net paar 100km gereden hebt.
Maar ik ben geen technicus en heb totaal geen verstand van motoren.
Ik koop een andere auto en voor mij is een paar maanden echt niets. Ik verwacht dat die auto goed is en zeker niet dat ik zo'n probleem krijg. Dat is volgens een leek toch ook een normale gedachte.
Waarom gaat er geen olielampje branden. Weet dat die voor oliedruk is maar hoe minder olie hoe minder druk.
Lampje heeft nooit gebrand.
Al met al blijft klote
Inderdaad je kan zeggen wat een sukkel dat je je oliepeil niet gemeten hebt nadat je net paar 100km gereden hebt.
Maar ik ben geen technicus en heb totaal geen verstand van motoren.
Ik koop een andere auto en voor mij is een paar maanden echt niets. Ik verwacht dat die auto goed is en zeker niet dat ik zo'n probleem krijg. Dat is volgens een leek toch ook een normale gedachte.
Waarom gaat er geen olielampje branden. Weet dat die voor oliedruk is maar hoe minder olie hoe minder druk.
Lampje heeft nooit gebrand.
Al met al blijft klote
Re: Olieprobleem
Zodra het lampje gaat branden is het al te laat. Vermoedelijk is ook niet de volledige 4,3L weg, maar als de ruime helft weg is, kan dat ook voor forse schade zorgen!
Afhankelijk van het gebruik verbruikt elke 2,5 stevig. Ik zit doorgaans op 1L per 3000-3500km. Veel korte ritjes resulteren in een hoger olieverbruik.
ELK merk hanteert 1L op 1000km als acceptabel! Dit is het natuurlijk niet.
En ja, misschien niet slim om niet te peilen, maar ik denk dat het gros van de mensen dit niet doet. 6000km en 4 maanden is niets. Je verwacht dat het goed is, heel begrijpelijk.
Hopelijk is de garage bereid om wat coulance te geven, maar het zal een dure les blijven, helaas...
Afhankelijk van het gebruik verbruikt elke 2,5 stevig. Ik zit doorgaans op 1L per 3000-3500km. Veel korte ritjes resulteren in een hoger olieverbruik.
ELK merk hanteert 1L op 1000km als acceptabel! Dit is het natuurlijk niet.
En ja, misschien niet slim om niet te peilen, maar ik denk dat het gros van de mensen dit niet doet. 6000km en 4 maanden is niets. Je verwacht dat het goed is, heel begrijpelijk.
Hopelijk is de garage bereid om wat coulance te geven, maar het zal een dure les blijven, helaas...
"I feel Legacy"
-
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04
Re: Olieprobleem
Tenzij er gewoon genoeg olie in zat, dat vertelt het verhaal niet...
Gewoon omdat het kan.
Re: Olieprobleem
De auto staat bij de garage nu.
Gaat een expert onderzoek plaatsvinden. Onafhankelijk.
Proberen te achterhalen wat er gebeurd is.
Heb de auto gekocht met net kets meer dan 159000 op de teller en ging kapot op net iets meer dan 164000 dus is nog minder dan 6000 km.
Wat kost eigenlijk een revisie/ tweede hands motor?
Gaat een expert onderzoek plaatsvinden. Onafhankelijk.
Proberen te achterhalen wat er gebeurd is.
Heb de auto gekocht met net kets meer dan 159000 op de teller en ging kapot op net iets meer dan 164000 dus is nog minder dan 6000 km.
Wat kost eigenlijk een revisie/ tweede hands motor?
-
- Berichten: 260
- Lid geworden op: 14 sep 2014 20:37
Re: Olieprobleem
Not sure qua revisie, maar ruilmotoren: kijk is op Marktplaats of bij de Onderdelenlijn?Frikip schreef:De auto staat bij de garage nu.
Gaat een expert onderzoek plaatsvinden. Onafhankelijk.
Proberen te achterhalen wat er gebeurd is.
Heb de auto gekocht met net kets meer dan 159000 op de teller en ging kapot op net iets meer dan 164000 dus is nog minder dan 6000 km.
Wat kost eigenlijk een revisie/ tweede hands motor?
Re: Olieprobleem
Marktplaats of onderdelen lijn zou ik gezien de reputatie van deze motor niet doen.
Beter om deze in de revisie te doen of er 1 op de kop zien te tikken die aantoonbaar is opgeknapt..
Beter om deze in de revisie te doen of er 1 op de kop zien te tikken die aantoonbaar is opgeknapt..
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt Rene
Grt Rene
Re: Olieprobleem
Heel vervelend maar ook de garage heeft een probleempje. Jij hebt garantie en zij zullen dus moeten aantonen dat je erg nalatig geweest bent. Dat lijkt mij al vrij moeilijk worden. Wie of wat is de zogenaamde onafhankelijke expert ?
Als de "expert" ook de schuld bij jou neerlegt zou ik, als je er niet met de garage uitkomt naar de rechter gaan.
Als de "expert" ook de schuld bij jou neerlegt zou ik, als je er niet met de garage uitkomt naar de rechter gaan.
Subaru Outback
Saab 900 T16S Aero
Saab 900 T16S Aero
-
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04
Re: Olieprobleem
De hamvraag zal zijn of er voldoende olie in zat toen de motor stuk ging. Heel zwart wit gezien komt het op het volgende neer: Indien niet dan is de gebruiker aansprakelijk. Indien wel dan moet de verkoper in de zure appel bijten.
Gewoon omdat het kan.
Re: Olieprobleem
Is dat aan te tonen dan?
Hoe kan een expert zien of er nog olie of niet in de motor heeft gezeten?
@ Rene, Wat bedoel je met de reputatie van deze motor? de 2,5 in het algemeen?
Hoe kan een expert zien of er nog olie of niet in de motor heeft gezeten?
@ Rene, Wat bedoel je met de reputatie van deze motor? de 2,5 in het algemeen?
-
- Berichten: 260
- Lid geworden op: 14 sep 2014 20:37
Re: Olieprobleem
EJ25 staat er bekend om koppakkingen te vreten als borrelnootjes, waardoor ze gaan lekken ofzo.Frikip schreef:Is dat aan te tonen dan?
Hoe kan een expert zien of er nog olie of niet in de motor heeft gezeten?
@ Rene, Wat bedoel je met de reputatie van deze motor? de 2,5 in het algemeen?
That's all I know, enige wat ik doe met Subaru's zijn de Justys.
Laatst gewijzigd door Justy1300AWD op 09 jul 2015 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Olieprobleem
Koppakkingen zijn net als olieverbruik een aandachtspunt bij de 2,5 liter motoren...
Valt het eea wel over te lezen op het forum...
Valt het eea wel over te lezen op het forum...
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt Rene
Grt Rene
Re: Olieprobleem
Ik neem aan dat in een oliemonster een hoge concentratie lagermateriaal is te vinden als het blok zonder, of met te weinig, olie heeft gelopen. Bevat de olie deze sporen niet, dan is een gebrekkige smering niet de oorzaak geweest van het stuklopen.
"I feel Legacy"
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Olieprobleem
Kan je ook wel vertellen dat een motor die met te weinig olie
heeft gereden ook erg stinkt, de olie dan.
En ook wat Marcel net schreef, deeltje van de lagers erin.
Motor kan volgens mij niet meer gereviseerd worden want er
zit een gat in denk ik gelezen te hebben in de openingspost.
Eric
heeft gereden ook erg stinkt, de olie dan.
En ook wat Marcel net schreef, deeltje van de lagers erin.
Motor kan volgens mij niet meer gereviseerd worden want er
zit een gat in denk ik gelezen te hebben in de openingspost.
Eric
-
- Berichten: 260
- Lid geworden op: 14 sep 2014 20:37
Re: Olieprobleem
Ander cartererichendri schreef:Kan je ook wel vertellen dat een motor die met te weinig olie
heeft gereden ook erg stinkt, de olie dan.
En ook wat Marcel net schreef, deeltje van de lagers erin.
Motor kan volgens mij niet meer gereviseerd worden want er
zit een gat in denk ik gelezen te hebben in de openingspost.
Eric
-
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04
Re: Olieprobleem
Ook bij een stukgelopen motor kan je gewoon oliepeilen.Frikip schreef:Is dat aan te tonen dan?
Hoe kan een expert zien of er nog olie of niet in de motor heeft gezeten?
Gewoon omdat het kan.
Re: Olieprobleem
Toen ik hem twee maanden had, ben ik teruggeweest dat ik vond dat er constant witte rook uit de uitlaat kwam en daarbij gezegd dat ik de auto vond stinken als ik uitstapte na een rit.
Toen ik hem ging ophalen zei de garage dat de witte rook bij een subaru hoort.
Tevens was het stinken ook normaal.
Toen het gebeurde begon de motor eerst te ratelen. Viel uit en op de vluchtstrook bij stilstaan enorme rook onder motorkap. Toen ging olielampje branden.
Hele reis en ook tijdens het gebeuren bleef motor op normale temperatuur. Tenminste wat de motor aangaf.
Toen ik hem ging ophalen zei de garage dat de witte rook bij een subaru hoort.
Tevens was het stinken ook normaal.
Toen het gebeurde begon de motor eerst te ratelen. Viel uit en op de vluchtstrook bij stilstaan enorme rook onder motorkap. Toen ging olielampje branden.
Hele reis en ook tijdens het gebeuren bleef motor op normale temperatuur. Tenminste wat de motor aangaf.
Re: Olieprobleem
Nou... witte rook is niet bepaald een standaard eigenschap van een Subaru. Evenmin het stinken. Als je dat zegt wil je iemand gewoon afwimpelen! Dat je hiervoor bij de garage bent geweest kun je zeker niet aantonen??
Ga toch vermoeden dat de koppakking de geest gegeven heeft.
Ga toch vermoeden dat de koppakking de geest gegeven heeft.
"I feel Legacy"
Re: Olieprobleem
ja ik kan aantonen dat ik bij de garage ben geweest. Heb namelijk een lijstje gemaild met wat punten en daar heb ik dat instaan.
Heb dit mailtje ook nog bewaard.
Hoe kan dan met een kapotte koppaking je drijfstang door het blok slaan?
Heb dit mailtje ook nog bewaard.
Hoe kan dan met een kapotte koppaking je drijfstang door het blok slaan?
-
- Berichten: 260
- Lid geworden op: 14 sep 2014 20:37
Re: Olieprobleem
ff extreem snel bedacht, flowcharts ftw:Frikip schreef:ja ik kan aantonen dat ik bij de garage ben geweest. Heb namelijk een lijstje gemaild met wat punten en daar heb ik dat instaan.
Heb dit mailtje ook nog bewaard.
Hoe kan dan met een kapotte koppaking je drijfstang door het blok slaan?
koppakking faalt > kvs/koelvloeistof in olie > olie verdunt > geen olie naar draaiende delen > blok naar de klote door gat in carter.
Laatst gewijzigd door Justy1300AWD op 30 jun 2015 15:58, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Olieprobleem
en via dat gat ben je de olie verloren?
omdat peilstok niets aan zit
omdat peilstok niets aan zit