Olieprobleem

Motoren, injectiesystemen etc.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Olieprobleem

Bericht door SP-Boxer »

Ik neem aan dat in een oliemonster een hoge concentratie lagermateriaal is te vinden als het blok zonder, of met te weinig, olie heeft gelopen. Bevat de olie deze sporen niet, dan is een gebrekkige smering niet de oorzaak geweest van het stuklopen.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Olieprobleem

Bericht door erichendri »

Kan je ook wel vertellen dat een motor die met te weinig olie
heeft gereden ook erg stinkt, de olie dan.
En ook wat Marcel net schreef, deeltje van de lagers erin.
Motor kan volgens mij niet meer gereviseerd worden want er
zit een gat in denk ik gelezen te hebben in de openingspost.

Eric
Justy1300AWD
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 sep 2014 20:37

Re: Olieprobleem

Bericht door Justy1300AWD »

erichendri schreef:Kan je ook wel vertellen dat een motor die met te weinig olie
heeft gereden ook erg stinkt, de olie dan.
En ook wat Marcel net schreef, deeltje van de lagers erin.
Motor kan volgens mij niet meer gereviseerd worden want er
zit een gat in denk ik gelezen te hebben in de openingspost.


Eric
Ander carter :lol:
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: Olieprobleem

Bericht door Verzamelaar »

Frikip schreef:Is dat aan te tonen dan?
Hoe kan een expert zien of er nog olie of niet in de motor heeft gezeten?
Ook bij een stukgelopen motor kan je gewoon oliepeilen.
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Olieprobleem

Bericht door SP-Boxer »

:mrgreen:
"I feel Legacy"
Frikip
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 jun 2015 22:09

Re: Olieprobleem

Bericht door Frikip »

Toen ik hem twee maanden had, ben ik teruggeweest dat ik vond dat er constant witte rook uit de uitlaat kwam en daarbij gezegd dat ik de auto vond stinken als ik uitstapte na een rit.

Toen ik hem ging ophalen zei de garage dat de witte rook bij een subaru hoort.
Tevens was het stinken ook normaal.

Toen het gebeurde begon de motor eerst te ratelen. Viel uit en op de vluchtstrook bij stilstaan enorme rook onder motorkap. Toen ging olielampje branden.
Hele reis en ook tijdens het gebeuren bleef motor op normale temperatuur. Tenminste wat de motor aangaf.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Olieprobleem

Bericht door SP-Boxer »

Nou... witte rook is niet bepaald een standaard eigenschap van een Subaru. Evenmin het stinken. Als je dat zegt wil je iemand gewoon afwimpelen! Dat je hiervoor bij de garage bent geweest kun je zeker niet aantonen??

Ga toch vermoeden dat de koppakking de geest gegeven heeft.
"I feel Legacy"
Frikip
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 jun 2015 22:09

Re: Olieprobleem

Bericht door Frikip »

ja ik kan aantonen dat ik bij de garage ben geweest. Heb namelijk een lijstje gemaild met wat punten en daar heb ik dat instaan.

Heb dit mailtje ook nog bewaard.

Hoe kan dan met een kapotte koppaking je drijfstang door het blok slaan?
Justy1300AWD
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 sep 2014 20:37

Re: Olieprobleem

Bericht door Justy1300AWD »

Frikip schreef:ja ik kan aantonen dat ik bij de garage ben geweest. Heb namelijk een lijstje gemaild met wat punten en daar heb ik dat instaan.

Heb dit mailtje ook nog bewaard.

Hoe kan dan met een kapotte koppaking je drijfstang door het blok slaan?
ff extreem snel bedacht, flowcharts ftw:

koppakking faalt > kvs/koelvloeistof in olie > olie verdunt > geen olie naar draaiende delen > blok naar de klote door gat in carter.
Laatst gewijzigd door Justy1300AWD op 30 jun 2015 15:58, 3 keer totaal gewijzigd.
Frikip
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 jun 2015 22:09

Re: Olieprobleem

Bericht door Frikip »

en via dat gat ben je de olie verloren?
omdat peilstok niets aan zit
Gebruikersavatar
fahtal
Berichten: 821
Lid geworden op: 21 jun 2012 21:57

Re: Olieprobleem

Bericht door fahtal »

ja koppakking met witte rook lijkt me een goede optie.

en is waarschijnlijk ook wel te zien als je de kop eraf hebt.

ik zou zeggen vooralsnog niets te doen en als eerste met je rechtsbijstand te bellen(als je die hebt).

als je nu je blok door jantje uitelkaar laat trekken dan heb je mischien geen poot meer op te staan..
Frikip
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 jun 2015 22:09

Re: Olieprobleem

Bericht door Frikip »

Rechtsbijstand heb k idd.

De motor wordt beoordeeld door iemand van de bovag.
Justy1300AWD
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 sep 2014 20:37

Re: Olieprobleem

Bericht door Justy1300AWD »

Justy1300AWD schreef:
Frikip schreef:ja ik kan aantonen dat ik bij de garage ben geweest. Heb namelijk een lijstje gemaild met wat punten en daar heb ik dat instaan.

Heb dit mailtje ook nog bewaard.

Hoe kan dan met een kapotte koppaking je drijfstang door het blok slaan?
ff extreem snel bedacht, flowcharts ftw:

koppakking faalt > kvs/koelvloeistof in olie > olie verdunt > geen olie naar draaiende delen > blok naar de klote door gat in carter.
Potentieel andere mogelijkheid:

koppakking faalt > olie komt in cilinders > motor gaat oliestoken > witte rook > uiteindelijk geen olie in carterpan > motor slaat vast > ramt drijfstang door blok > blok naar de klote.

Kan ook goed zijn nu dat de katalysator verrot is nu vanwege het oliestoken.
Frikip
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 jun 2015 22:09

Re: Olieprobleem

Bericht door Frikip »

ik vind t wel echt top dat jullie zo meedenken!
DucATIRadeon
Berichten: 903
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Olieprobleem

Bericht door DucATIRadeon »

als ik zo vrij mag zijn:
witte (zoet ruikend) rook is koelvloeistof
blauwe (stinkende) rook is olie
zwarte rook is brandstof (benzine/diesel).
Toen het gebeurde begon de motor eerst te ratelen. Viel uit en op de vluchtstrook bij stilstaan enorme rook onder motorkap. Toen ging olielampje branden.
Hele reis en ook tijdens het gebeuren bleef motor op normale temperatuur. Tenminste wat de motor aangaf.
ben je daarna, met brandende olie lamp, verder gaan rijden? nee toch?!
heb je fotos van de drijstang? als de drijfstang bij de bigend goed zwart/donker is (evenals de krukwangen) dan heeft ie geen olie gehad bij de bigend. dan vind je o.a. lager materiaal in het olie en filter (beetje metallic-achtig kleur).

olie en koelmiddel wordt door warmte een emulsie en dan verminderd de levensduur van de glijlagers. echter, als er maar genoeg druk achter staat dan blijft de werking van de lagers wel intact (iaw: ze blijven aquaplanen/glijden).
zelfs water kan als glijlager medium gebruikt worden! onder belasting wordt dat een ander verhaal natuurlijk, echter in verhouding met dit geval kan dat mss nog mee vallen.

mijn grootste zorg in dit geval zou zijn om te achterhalen hoeveel olie er nog in zat vlak voor het stuk ging. geen enkele motor, zelfs een honda, kan niet heel blijven met gebrekkige (hoofd- en bigend-)lager smering! gaat ie lucht happen dan heb je de sjaak.

blijft wel: een sub/motor hoort geen 4,5L op zo weinig kms op verbruiken! daar ging het al mis. roken en stinken normaal voor een sub? wat voor meer onzin had ie nog vertelt?!

dit is mijn mening.
iig suc6 met de rechtbijstandverzekering (mooi scrabble/wordfeud woordje) en laat je niet afwimpelen!
Frikip
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 jun 2015 22:09

Re: Olieprobleem

Bericht door Frikip »

DucATIRadeon schreef:als ik zo vrij mag zijn:

ben je daarna, met brandende olie lamp, verder gaan rijden? nee toch?!
heb je fotos van de drijstang? als de drijfstang bij de bigend goed zwart/donker is (evenals de krukwangen) dan heeft ie geen olie gehad bij de bigend. dan vind je o.a. lager materiaal in het olie en filter (beetje metallic-achtig kleur).

Ik ben zeker niet verder gaan rijden met een brandend lampje. Toen de auto uitgerold was en op de vluchtstrook stond en aan het roken was begon het lampje te branden. Hij heeft geen meter gereden met een brandend lampje.

Foto's heb ik helaas niet.

Dank je wel voor je reactie.
Gebruikersavatar
eduard
Berichten: 232
Lid geworden op: 22 mar 2013 11:23

Re: Olieprobleem

Bericht door eduard »

En toch vraag ik mij af of er wel voldoende olie in het blok heeft gezeten ten tijde van de aflevering!?? Toch wel een serieuze vraag.
Is er bij de aflevering een beurt geweest? staat dat op papier cq checklist van de garage?

Even off topic: Mijn blok is uit 2009 en betreft een 2.0 liter non turbo. Van beurt tot beurt is 15.000 km en hoef nimmer olie bij te vullen. Heeft inmiddels circa 120.000 km gelopen. Ik controleur wel ten minste een keer in de twee maanden voor de zekerheid en dat komt overeen met intervallen van 1500 km net als de check van de bandenspanning.
Voor volhouders is geen weg onbegaanbaar
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Olieprobleem

Bericht door SP-Boxer »

Mijn neiging naar de koppakking wordt puur bepaald door de witte rook die je al langer had.
Daarmee dacht ik inderdaad aan het verdunnen van de olie met kvs, met als gevolg een slechte smering. Ik weet alleen niet of dit de gebruikelijke lekrichting is bij deze motoren.

Heb je zelf geconstateerd dat de peilstok leeg was, of heeft de garage dat gezegd?

En Eduard, de 2.0 heeft inderdaad totaal geen last van olieverbruik. Dat is echt een 2.5 issue.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4870
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Olieprobleem

Bericht door quikfit »

eduard schreef:Even off topic: Mijn blok is uit 2009 en betreft een 2.0 liter non turbo. Van beurt tot beurt is 15.000 km en hoef nimmer olie bij te vullen. Heeft inmiddels circa 120.000 km gelopen. Ik controleur wel ten minste een keer in de twee maanden voor de zekerheid en dat komt overeen met intervallen van 1500 km net als de check van de bandenspanning.
Heb een 2.0 zonder turbo van eind 2006...heb de eerste 2 keren nooit olie bijgevuld...(ong. 2x 10.000 KM)
Nu heb ik 15.000 KM gereden...ik schat dat het een half litertje is,de kilometerstand is 213.000...
Ik check wekelijks de bandenspanning en alle vloeistoffen omdat ik nogal veel ruitensproeiervloeistof verbruik... :mrgreen:

TIP: :!: :!: Als je goedkoop (zomer) ruitensproeiervloeistof wilt maken...

Neem een 10 liter can....9.5 liter water....kwart liter Dreft...en tussen een kwart en halve liter spiritus.... :idea:

Gr. Quikfit :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Olieprobleem

Bericht door SP-Boxer »

En dat schuimt niet als de ziekte??? Die Dreft klinkt gevaarlijk als het op schuimen aankomt.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4870
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Olieprobleem

Bericht door quikfit »

SP-Boxer schreef:En dat schuimt niet als de ziekte??? Die Dreft klinkt gevaarlijk als het op schuimen aankomt.
De Dreft gaat er het laatst in...ff schudden...laten staan...en dan voorzichtig vullen...

Streeploos :!: :mrgreen: Ook geen vlekken of shit op je raam of lak buiten het ruitenwisser-bereik...

Gr. Quikfit :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Justy1300AWD
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 sep 2014 20:37

Re: Olieprobleem

Bericht door Justy1300AWD »

quikfit schreef:
eduard schreef:Even off topic: Mijn blok is uit 2009 en betreft een 2.0 liter non turbo. Van beurt tot beurt is 15.000 km en hoef nimmer olie bij te vullen. Heeft inmiddels circa 120.000 km gelopen. Ik controleur wel ten minste een keer in de twee maanden voor de zekerheid en dat komt overeen met intervallen van 1500 km net als de check van de bandenspanning.
Heb een 2.0 zonder turbo van eind 2006...heb de eerste 2 keren nooit olie bijgevuld...(ong. 2x 10.000 KM)
Nu heb ik 15.000 KM gereden...ik schat dat het een half litertje is,de kilometerstand is 213.000...
Ik check wekelijks de bandenspanning en alle vloeistoffen omdat ik nogal veel ruitensproeiervloeistof verbruik... :mrgreen:

TIP: :!: :!: Als je goedkoop (zomer) ruitensproeiervloeistof wilt maken...

Neem een 10 liter can....9.5 liter water....kwart liter Dreft...en tussen een kwart en halve liter spiritus.... :idea:

Gr. Quikfit :okeee:
*gooit dit in to-do lijst "wat doen als de Justy eindelijk komt"*
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: Olieprobleem

Bericht door Verzamelaar »

SP-Boxer schreef:Mijn neiging naar de koppakking wordt puur bepaald door de witte rook die je al langer had.
Daarmee dacht ik inderdaad aan het verdunnen van de olie met kvs, met als gevolg een slechte smering. Ik weet alleen niet of dit de gebruikelijke lekrichting is bij deze motoren.
Koelvloeistof komt niet in de olie bij deze motoren (tenzij je echt als een debiel met een lekke koppakking door rijdt). De pakking slijt door aan de uitlaatkleppen kant van de kop richting de koelkanalen, zodoende komt er uitlaatgas in het koelwater en begint dit te borrelen en loopt over.

Witte rook is voor geen enkele (warme) motor normaal!
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Olieprobleem

Bericht door SP-Boxer »

Wat kan dan nog de oorzaak zijn van de witte rook?
Neem aan dat het een toch met het ander in verband staat.
"I feel Legacy"
DucATIRadeon
Berichten: 903
Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53

Re: Olieprobleem

Bericht door DucATIRadeon »

witte rook komt bijna enkel van verdampte koelvloeistof in het uitlaatcircuit...
koppakking is 9/10 gevallen de oorzaak.
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Olieprobleem

Bericht door RJS »

witte rook is niet bepaald een standaard eigenschap van een Subaru
Is meer iets voor een nieuwe paus. Maar wat een ellende zeg. Vind dat de garage ook niet helemaal is vrij te pleiten. Je zegt er komt een onpartijdige expert bij; hoe onpartijdig is die. Dat zo iemand erbij komt geeft wel aan dat ook de garage niet helemaal zeker is van zijn zaak. Of heb je de expert zelf uitgenodigd. Witte rook en stank lijken me inderdaad niet normaal. Doet inderdaad aan een lekke koppakking denken. Mijn broer had ook een Sierra met een lekke koppakking en dat leek wel een stoommachine. Maar stinken deed het niet, in ieder geval niet die specifieke zoete lucht van koelvloeistof. Wordt de glycol (toch een soort alcohol) als onderdeel van het brandstofmengsel niet verbrand? Wat voor stank was het?

Wel jammer dat dit gebeurd is: niet goed voor het imago van Subaru... Hoe dan ook sterkte ermee.
Frikip
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 jun 2015 22:09

Re: Olieprobleem

Bericht door Frikip »

even geleden van een berichtje maar nu heb ik meer duidelijkheid omtrent de motor en misschien willen jullie dat ook wel weten, gezien jullie enthousiasme van reageren.

Na twee keer onderzoek, motor is volledig uit de auto.
Het lijkt erop dat de motor gewoon olie verbruikt heeft.
Hij heeft net genoeg gehad om te smeren en druk te houden.
Echter door net te laag olieniveau heeft de olie niet genoeg kunnen koelen. Drijfstangen zijn daardoor zo heet geworden met alle gevolgen van dien.

Nu blijft het punt dat ik had moeten peilen. Maar al uitgelegd dat ik daar totaal niet over nadenk om na 4 maanden met 5000 km te peilen. Dat snapt de garage.
Ook gezegd dat ik het jammer vind, dat bekend is dat die 2,5l motoren veel olie kunnen verbruiken, dat mij dit niet vertelt is. Ook dit snapt de garage.

De witte rook leek toch echt vocht en misschien minimaal lek in de koppakking maar dat was niet meer goed te zien. Koelwater niveau stond gewoon goed.
De stank was een vetplek op de uitlaat waardoor die auto wat rook.
Wel gevraagd waarom toen niet de olie gepeild is. De garage gaf aan dat ze die discussie ook hebben in het team wanneer dit wel en wanneer niet te doen. Maar snapt dat ik daar van baal.

Kort gezegd had ik beter moeten peilen en had de garage betere instructie moeten geven.
Bovag doet geen uitspraak die zou alleen maar gaan bemiddelen.

Nu heb ik goed contact met de garage en komt de garage mij tegemoet door 50-50 de kosten te verdelen.
Bemiddelen is mijn inziens niet nodig omdat ik open en eerlijk met de garage kan communiceren.

Heel verhaal en een hele dure les. Maar de garage laat mij in die zin ook niet zitten en neemt ook verantwoordelijkheid op zich.

Zelf heb ik er nu wel een goed gevoel over.

Als jullie een motor weten, 2,5ltr EJ25 Subaru outback/ legacy dan hoor ik dat graag :)
Justy1300AWD
Berichten: 260
Lid geworden op: 14 sep 2014 20:37

Re: Olieprobleem

Bericht door Justy1300AWD »

Frikip schreef:even geleden van een berichtje maar nu heb ik meer duidelijkheid omtrent de motor en misschien willen jullie dat ook wel weten, gezien jullie enthousiasme van reageren.

Na twee keer onderzoek, motor is volledig uit de auto.
Het lijkt erop dat de motor gewoon olie verbruikt heeft.
Hij heeft net genoeg gehad om te smeren en druk te houden.
Echter door net te laag olieniveau heeft de olie niet genoeg kunnen koelen. Drijfstangen zijn daardoor zo heet geworden met alle gevolgen van dien.

Nu blijft het punt dat ik had moeten peilen. Maar al uitgelegd dat ik daar totaal niet over nadenk om na 4 maanden met 5000 km te peilen. Dat snapt de garage.
Ook gezegd dat ik het jammer vind, dat bekend is dat die 2,5l motoren veel olie kunnen verbruiken, dat mij dit niet vertelt is. Ook dit snapt de garage.

De witte rook leek toch echt vocht en misschien minimaal lek in de koppakking maar dat was niet meer goed te zien. Koelwater niveau stond gewoon goed.
De stank was een vetplek op de uitlaat waardoor die auto wat rook.
Wel gevraagd waarom toen niet de olie gepeild is. De garage gaf aan dat ze die discussie ook hebben in het team wanneer dit wel en wanneer niet te doen. Maar snapt dat ik daar van baal.

Kort gezegd had ik beter moeten peilen en had de garage betere instructie moeten geven.
Bovag doet geen uitspraak die zou alleen maar gaan bemiddelen.

Nu heb ik goed contact met de garage en komt de garage mij tegemoet door 50-50 de kosten te verdelen.
Bemiddelen is mijn inziens niet nodig omdat ik open en eerlijk met de garage kan communiceren.

Heel verhaal en een hele dure les. Maar de garage laat mij in die zin ook niet zitten en neemt ook verantwoordelijkheid op zich.

Zelf heb ik er nu wel een goed gevoel over.

Als jullie een motor weten, 2,5ltr EJ25 Subaru outback/ legacy dan hoor ik dat graag :)
Is het ombouwen naar een EJ20 met turbo geen optie? Heb je ook geen kapotte koppakkingen meer.
Frikip
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 jun 2015 22:09

Re: Olieprobleem

Bericht door Frikip »

Zou dat kunnen?
Daar heb ik geen verstand van :)
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1634
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Olieprobleem

Bericht door Rene »

Frikip schreef:Zou dat kunnen?
Daar heb ik geen verstand van :)
Dat is heel veel meer werk dan een donormotor inbouwen...
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Plaats reactie