Olieprobleem

Motoren, injectiesystemen etc.
Gebruikersavatar
aze2000
Berichten: 684
Lid geworden op: 18 apr 2019 21:07

Re: Olieprobleem

Bericht door aze2000 »

SP-Boxer schreef:Zodra het lampje gaat branden is het al te laat. Vermoedelijk is ook niet de volledige 4,3L weg, maar als de ruime helft weg is, kan dat ook voor forse schade zorgen!
Afhankelijk van het gebruik verbruikt elke 2,5 stevig. Ik zit doorgaans op 1L per 3000-3500km. Veel korte ritjes resulteren in een hoger olieverbruik.

ELK merk hanteert 1L op 1000km als acceptabel! Dit is het natuurlijk niet.
En ja, misschien niet slim om niet te peilen, maar ik denk dat het gros van de mensen dit niet doet. 6000km en 4 maanden is niets. Je verwacht dat het goed is, heel begrijpelijk.
Hopelijk is de garage bereid om wat coulance te geven, maar het zal een dure les blijven, helaas...

volledig mee eens,,, de fabrikanten houden z'n belachekijke marge aan dat het altijd aan jou ligt als er te weinig in zit.

gewoon een klote situatie,, klaar dat is het.

heb dat zelf ook met een trafic gehad,, wat een troep!!! daar vonden ze ook een aardig olie verbruik normaal.. :shock:

nu rij ik een vito, en daar zijn de marges een stuk minder gelukkig.

aan mn sup kan ik met zn 5k gereden te hebben nog weinig vertellen,, staat nog netjes op pijl.
Groet Robert
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Olieprobleem

Bericht door erichendri »

2 liter verbruikt ook maar veel minder dan de 2.5.
De groene verbruikte bij 400k minder dan de huidige grijze bij 298k.
Die moet na 4000 km al een litertje, de groene pas na 10k.
Peil zelf ook altijd een paar keer na aankoop.

Eric
*thomas*
Berichten: 1715
Lid geworden op: 11 nov 2015 12:44

Re: Olieprobleem

Bericht door *thomas* »

In feite moeten mensen er een gewoonte van maken om telkens na het tanken even te peilen. Dat het niet 100% correct is maakt niet uit.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4871
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Olieprobleem

Bericht door quikfit »

*thomas* schreef:In feite moeten mensen er een gewoonte van maken om telkens na het tanken even te peilen. Dat het niet 100% correct is maakt niet uit.
Precies,zeker op vakantie als je aan het laagvliegen bent,bovenop het normale verbruik kan er ook een lekkage optreden. Meten is weten...

Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
hummie
Berichten: 898
Lid geworden op: 15 mei 2017 15:36

Re: Olieprobleem

Bericht door hummie »

quikfit schreef:Meten is weten...

Quikfit :mrgreen:
+1
En toch. Vraag eens om je heen. Je zult ervan schrikken hoeveel mensen niet eens weten hoe de kap open moet, laat staan de peilstok of nog moeilijker weten te vinden en lezen.
Wat JOA77 ook zegt, ook een stuk eigen verantwoordelijkheid. Peilen. Meten. Dan ben je ook op tijd om tijdig wel binnen de garantietermijn terug te gaan. Extreem verbruik of andere gebreken kun je in hooguit enkele weken weten.

Ook zag ik het al de nodige keren om mij heen gebeuren. Jarenlang altijd leasebakken gereden. Lekker stoer "Olie peilen? Dat doet de leasemaatschappij wel bij de beurt. Ik weet niet eens hoe de kap open moet. Nog nooit onder gekeken".
Crisis. Ontslag. Leaseauto ingeleverd. Genoodzaakt eigen auto te kopen. Geen drol verstand ervan. Resultaat: auto gekocht al vol met problemen, veel te duur natuurlijk "want bij garage/dealer is altijd betrouwbaar dus dat mag wat meer kosten". Zelf niets kunnen, en maar klagen dat het zo duur is.

Overigens ook nog steeds wettelijk verplicht, constateren dat alles (motor, banden, verlichting, etc) in orde is elke keer dat je gaat rijden. Wisten jullie dat? Veel niet.
En als je er té laks (nalatig) mee bent .... https://tinyurl.com/y4ev5nj5

Trouwens ooit twee auto's gehad met een olieverbruik rond 1:500 :mrgreen: Ja echt, uiterst betaalbare (lees cheap) auto's met de gedachte "ik zie wel hoelang ze het vol houden". Met allebei nog een ton en meer zakelijk gereden (€€€ :mrgreen: ), als je maar op tijd bijvult.
Plaats reactie