P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Motoren, injectiesystemen etc.
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door Louis »

Nou Boesjman, het kapot gaan van die secundaire kleppen komt niet door lpg. Bij benzinemotoren komt het ook voor na verloop van tijd. Wel is het zo dat die kleppen in alle Subaru's vanaf 2006 zitten, is inderdaad een milieumaatregel.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door erichendri »

Lpg heeft geen invloed op levensduur luchtkleppen en ja, motor moet
eruit bij kleppen stellen.
Gelukkig maar om de 80-90k waar de oudere motoren elke 35-40k
gesteld moesten worden.
Overigens weet ik dat een 2.0R ook wel de 4,5 ton haalt voor dat de kop eraf moet.
Kleppen en luchtpomp werken alleen bij koude motor tbv kortere opwarmfase.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 04 jun 2019 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Norge
Berichten: 113
Lid geworden op: 15 apr 2018 09:21

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door Norge »

Het komt er eigenlijk op neer dat alle ellende begint zodra het membraan van de kleppen niet meer goed afsluit door roetvervuiling.
Op het moment dat het membraan open blijft staan ( hoeft maar een klein kiertje te zijn) komt er vervuiling en vocht bij de klep de klep wat het begin van het einde is.
Het membraan schoon maken is lastig omdat de twee kleine kruiskop boutjes vrijwel altijd afbreken als je ze los wilt maken.
If you can’t fix it with a hammer, you’ve got a electrical problem.
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door RJS »

Tja, misschien toch aan een kastje. Het lijkt bij mij (nu) goed te werken.
Gebruikersavatar
Norge
Berichten: 113
Lid geworden op: 15 apr 2018 09:21

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door Norge »

Ik heb twee goede kleppen plus een pomp kunnen kopen voor € 50.-
Toch heb ik er voor gekozen om alles af te doppen, pomp draait de eerste 30 seconden en de twee kleppen gaan open en dicht maar nu zonder dat er vuil bij kan komen. Alleen de lucht van de pomp gaat er nu door.
Die tweede pomp kreeg ik er gratis bij en ligt nu als reserve op de plank
If you can’t fix it with a hammer, you’ve got a electrical problem.
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door RJS »

Werkt dat zo ook? De computer zal toch wel iets meten?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door quikfit »

RJS schreef:Werkt dat zo ook? De computer zal toch wel iets meten?
Het systeem pompt alleen gedurende de eerste 20 a 30 seconden lucht in de uitlaat,dit word gedaan zodat de kat sneller opwarmt en dus sneller begint te werken(koude start).Het enige wat er dan gebeurd is dat de lambdasonde meer zuurstof meet en dan aan de ECU doorgeeft dat er meer brandstof moet word ingespoten,ook dit zorgt voor het sneller opwarmen van de kat.Dit systeem zorgt ervoor dat er meer brandstof word gebruikt maar dat er een kortere tijd nodig is om de uitlaatgassen te reinigen. :?
Als de pomp gewoon lucht blaast in ''het niets''...zal de lambdasonde geen signaal geven aan de ECU om extra brandstof in te spuiten,je verbruik is minder...maar de kat heeft wat langer tijd nodig om op temperatuur te komen en de uitlaatgassen te reinigen.
Zolang de kleppen open en dicht gaan merkt de ECU niks bijzonders.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Norge
Berichten: 113
Lid geworden op: 15 apr 2018 09:21

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door Norge »

Ik kan zeggen dat afdoppen werkt.
Tijdens de koude start blaast de pomp lucht langs de kleppen die open en dicht gaan.
Een voorwaarde is wel dat het systeem voor het afdoppen storingsvrij moet werken, heb je een storing in het secundaire luchtpomp systeem blijf je dat ook na het afdoppen houden. Ik kon me voorstellen dat de lambdasensor een fout signaal zou kunnen geven door gebrek aan een hoger zuurstof verhouding tijdens de periode dat de luchtpomp werkt, maar dat “afwijkend” signaal wordt (gelukkig) niet als storing gemeten
If you can’t fix it with a hammer, you’ve got a electrical problem.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door erichendri »

Lambda werkt nog niet bij de koude start.
Mengsel wordt door middel van bepaalde kenvelden in de ecu programmering verrijkt.

Eric
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door RJS »

Ik begrijp het.
Boswachterjoer
Berichten: 83
Lid geworden op: 10 jan 2022 13:05

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door Boswachterjoer »

Even inhaken op een ouder draadje.
Vanochtend had mijn Forester met EJ20 blok de p0410 storing.
Uitgelezen en ging om n luchtklep die open bleef staan.
Beide kleppen gedemonteerd en geopend om ze te reinigen. Boel weer gangbaar gemaakt, storing gewist en klaar.

Maar, dit euvel voorkom ik liever. Is het afdoppen van het buisje zodat de luchtpomp en kleppen wel actief blijven mogen bij een EJ20?

Of kan ik deze beter door n tuner weg laten schrijven en het hele zaakje demonteren?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4863
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door quikfit »

Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
klein rot
Berichten: 45
Lid geworden op: 25 nov 2017 14:42

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door klein rot »

@f.schermers
Niet te lang rondrijden met lekkende kleppen dan gaat de pomp er ook aan deze zal zich vullen met vocht/condensaat uit het uitlaat systeem.
Dat had ik bij de Forester ik moest ook een andere pomp monteren, luchtpompen van een Opel passen na een kleine aanpassing ook en zijn goedkoper.
harbering
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 okt 2021 18:50

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door harbering »

Ik kan de pomp en kleppen weg halen voor je en softwarematig uitschrijven ,dan heb je nooit meer gezeur ermee
Gr
Pascal
Koppeling stuk wij vervangen ze
Grote beurt ook geen probleem
Boswachterjoer
Berichten: 83
Lid geworden op: 10 jan 2022 13:05

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door Boswachterjoer »

harbering schreef: 16 jul 2022 22:00 Ik kan de pomp en kleppen weg halen voor je en softwarematig uitschrijven ,dan heb je nooit meer gezeur ermee
Dank voor het aanbod! Dat hou ik zeker in gedachten, want ik verwacht dat het probleem vroeg of laat weer terugkomt.
renemei1957
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 nov 2022 16:46

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door renemei1957 »

harbering schreef: 16 jul 2022 22:00 Ik kan de pomp en kleppen weg halen voor je en softwarematig uitschrijven ,dan heb je nooit meer gezeur ermee
Goedemiddag ik heb een legacy 2.0r van 2006 kunt U dit ook voor mijn auto doen en wat zijn de kosten?
Mvg
Plaats reactie