P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Motoren, injectiesystemen etc.
Gebruikersavatar
Viking
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 feb 2016 17:59

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door Viking »

Ok, dat is iets wat ik eerder heb gehoord, maar niet helemaal zo had begrepen.
Ik zal er werk van maken en posten als er iets anders uit komt.
Bedankt in ieder geval!
:okeee:
Gebruikersavatar
Viking
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 feb 2016 17:59

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door Viking »

Helaas mocht het niet baten, de code is weer terug bij thuiskomst van de dealer. Met een OBD reader en DashCommand-app op de I-phone kan ik checking welke code hij aangeeft (werkt goed!) en zodoende weet ik dus dat de P0410 er weer in zit.

Inmiddels ben ik in gesprek met een tuner om het systeem er uit te halen, maar dat is ook nog niet zo gemakkelijk.
De pomp moet uiteindelijk wel worden vervangen heb ik nu door, hij draait niet meer bij koude start.
Ik hoor jullie nu denken: dat is het! dus ik denk ook dat ik er maar geld tegenaan moet gooien om het goed te krijgen.
Mochten er nog luitjes zijn die een andere oplossing weten, ik hoor het graag!
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door erichendri »

Opel vectra luchtpomp, zijn veel goedkoper.
Krijgt hij wel spanning .

Eric
Gebruikersavatar
Viking
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 feb 2016 17:59

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door Viking »

Vanmorgen hoorde ik een heel vreemd geluid en bij openen van de kap, hoorde (en voelde) in de pomp rond draaien.
Alleen niet zoals het hoort... Ik heb hem open gehaald, zag en rook het verbrande plastic, dus duidelijk iets niet in de haak.

Puur uit curiositeit:
De dealer hier in Norway rekent Nok 11023,- voor deze pomp (ongeveer € 1102,- en levertijd een maand)
De dealer in Nederland € 678,- en drie dagen levertijd.

Als ik er dus verder niet uit kom met die tuner dan bestel ik hem wel.
Ander merk onderdelen leveren waarschijnlijk ook weer andere problemen op?
Gebruikersavatar
f.schermers
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 jun 2015 14:11

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door f.schermers »

Ik ben het ondertussen ook zat om constant mijn CEL te moeten resetten om van de cruise control gebruik te kunnen maken. Ik heb afgelopen weekend de luchtpomp eruit gesleuteld en die is compleet vastgelopen. Ik krijg er met geen fatsoen meer beweging in. Ik ben nu op zoek naar een goede oplossing om de pomp ter vervangen.

De makkelijkste oplossing is om een nieuwe pomp te bestellen @ €500 en die erin te sleutelen. Echter vind ik €500 erg veel voor een pompje. Ik heb ook gehoord dat het mogelijk is om de pomp ter vervangen voor een Opel pomp en/of Smart pomp. Ik heb geen idee welk type luchtpomp dit betreft en wat er aangepast moet worden om deze erin te zetten. Kan iemand mij hierin helpen? Nog mooier zou zijn als ik ergens in het weekend ergens langs kan komen om samen dit klusje te klaren.

Ik hoor graag van jullie!
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door erichendri »

Opel vectra luchtpomp past ook.
Anders subaruspecialist nuland in Volkel bellen.

Eric
Gebruikersavatar
f.schermers
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 jun 2015 14:11

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door f.schermers »

Het lijkt gelukt. Een denso luchtpomp van een smart op de kop getikt (A0001404185) voor €50. Smart was bij 60.000km gesloopt.
Pomp is vrijwel gelijk alleen de diameter voor de luchtslang is afwijkend. Hiervoor heb ik gewoon de oude manchet van de oude pomp afgezaagd en over de andere manchet gezet.
Ook de stekker om aan te sluiten is niet gelijk. Vraag daarom ook de contrastekker van de smart mee.
Vervolgens is het niks anders dan nog een montagepootje van de oude pomp overzetten, inbouwen en gaan.

Succes!! Helaas geen foto's gemaakt
Gebruikersavatar
f.schermers
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 jun 2015 14:11

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door f.schermers »

Jakkes... errorcode P0410 zit er nog in :(

Rest me niks anders dan ook de luchtklep aan de passagierszijde te vernieuwen (14845AA230). Dit is de laatste schakel. Ik zal vanmiddag eerst nog even kijken of de luchtpomp wel netjes aanslaat. Het zou nog kunnen dat het relais niet meer goed functioneert of de zekering is doorgebrand. De nieuwe pomp draait in ieder geval prima als ik het relais+zekering overbrug.

Ik houd jullie op de hoogte
Gebruikersavatar
f.schermers
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 jun 2015 14:11

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door f.schermers »

Ik begin ondertussen een expert te worden in het trouble shooten van dit secundaire luchtsysteem. Na het vervangen van mijn tweede luchtklep bleef ik last houden van de p0410 error. Toen dus maar even controleren wat er nou allemaal werkt en wat niet. Ik ben als volgt te werk gegaan:

1.) pomp gecontrolleerd: Die draait bij koude start. Pomprelais en pomp dus goed!
2.) rechterklep controleren: kleprelais eruit getrokken, stekker van de linkerklep gehaald. Vervolgens handmatig met installatiedraad het contact (van het relais) maken/verbreken, etc. De rechterklep tikt mooi open en dicht bij maken/verbreken contact. Dus goed!
3.) linkerklep controleren: kleprelais eruit laten, stekker van de rechterklep gehaald, linkerklep de stekker er weer in gedaan. Vervolgens wederom handmatig met installatiedraad het contact van het relais maken/verbreken, etc. Niks te horen, geen open/dicht tik. Beroerd dus! Deze klep lijkt (al weer) kaduuk.

Linkerklep lijkt dus na 9 maanden alweer overleden. Die had ik er sinds september 2015 inzitten. Dan maar weer eruit sleutelen kijken of ik hem vrij kan maken. Klep eruit heb ik tegenwoordig in 10 minuten voor elkaar, dus dat valt mee ;). Klep eruit gehaald, open geschroefd en jahoor geen beweging in te krijgen bij aansluiten op 12V. Ook is de klep alweer redelijk vochtig. Eerst gedroogd. Toen even wat WD40 voorzichtig op het asje gespoten. Voorzichtig met een rubberhamer op de behuizing geslagen om hem vrij te maken. De WD40 even in laten trekken en maar weer even aan de 12V hangen. Nog steeds geen beweging, toen met 12V aangesloten nog maar even met de rubberhamer op de behuizing getikt en ja hoor de klep beweegt!! Bij 12V eraf schiet hij weer dicht, weer erop en hij komt weer naar buiten. Na een paar keer tikt de klep weer zoals het hoort en lijkt hij weer vrij! Vannacht blijft de klep even binnen om goed te drogen en dan gaat hij er morgen weer in.

Hopelijk ben ik dan voor eens en altijd van die P0410 af.

Uiteraard blijf ik jullie op de hoogte houden :D
Gebruikersavatar
f.schermers
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 jun 2015 14:11

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door f.schermers »

(Nieuwe) Update

Ongelooflijk, alles wat fout kan gaan gaat ook fout ;), maar nu heb ik het hopelijk opgelost. Ik heb de klep aan de bestuurderskant dus weer vrij gemaakt. Uiteraard in de hoop dat daarmee de P0410 verdwenen zou zijn. Niet dus! Deze kwam vrolijk terug na 2 keer rijden. Wat kon het dan nog zijn? Alleen het relais dat de kleppen open en dicht stuurt had ik nog niet fysiek gecontroleerd. Dat dus nog maar even doen. Relais eruit, spanning erop en weerstand meten over de schakelcontacten. Werkte perfect! Klikte mooi open en dicht, dus dat kan het ook niet zijn.

Ook nog maar even de luchtpomp gecontroleerd, ik stond er toch met mijn multimeter en installatiedraad. Voor de zekerheid de luchtslang er maar afgehaald, zodat ik ook de blaaskracht kon controleren. Relais overbrugt, luchtpomp begint te draaien en spuugt en passant een hele plons water uit zijn inlaat!! Even nadenken... OEPS. Luchtpomp blijkbaar verkeerd om aangesloten, ofwel plus op min en min op plus. Dan draait de pomp lekker rond, maar zuigt hij in plaats van te pompen. Doordat ik de slang eraf had gehaald merkte ik dit nu, want nu zoog hij niet vacuüm en blies hij dus al het vocht uit de slangen naar buiten!

Snel de pomp andersom aangesloten. En nog maar even laten lopen, zodat hij al het vocht mooi uit de slang blies. Slang even los gelaten, zodat het restvocht kon verdampen. Vanochtend slang er weer op gedaan en rijden maar, tot nu toe nog geen error!! :okeee:

Ik juich nog niet te vroeg, ben er al een tijdje zoet mee. Gelukkig heeft het tot nu toe niet al teveel gekost, twee kleppen en een 2de hands luchtpomp (welke ook alle drie wel echt aan vervanging toe waren).

Update: Tot nu toe geen errorcodes meer gekregen. Systeem is dus weer functionerend, anders had er al lang weer een p0410 ingezeten!! Nu weer lekker rijden zonder de MIL te moeten resetten elke ochtend!
Gebruikersavatar
Norge
Berichten: 113
Lid geworden op: 15 apr 2018 09:21

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door Norge »

Even even oud topic omhoog gehaald.
Enige tijd gelede kreeg ik ook de beruchte storing P1410 van het sec. luchtpomp systeem.
Heb toen de desbetreffende klep schoon gemaakt en dat heeft ongeveer een half jaartje gehouden.
Nu is de storing dus weer terug.
Natuurlijk kunnen we nieuwe kleppen kopen maar omdat die dingen belachelijk aan de prijs zijn heb ik een ander idee.
De aansluiting van het metalen pijpje op het blok af te sluiten (blocking plates) en de pijpjes verwijderen.
De kleppen goed gangbaar te maken (schoonmaken en evt smeren)
Eventueel de membranen van de kleppen verwijderen.

Op deze manier kunnen de kleppen niet meer vuil worden door uitlaatgassen en blijft de pomp tijdens de koude start gewoon werken en blaast de kleppen door met schone lucht.
Volgens mij is de storing dan verholpen.
If you can’t fix it with a hammer, you’ve got a electrical problem.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4868
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door quikfit »

Norge schreef: De aansluiting van het metalen pijpje op het blok af te sluiten (blocking plates) en de pijpjes verwijderen.
De kleppen goed gangbaar te maken (schoonmaken en evt smeren)
Eventueel de membranen van de kleppen verwijderen.

Op deze manier kunnen de kleppen niet meer vuil worden door uitlaatgassen en blijft de pomp tijdens de koude start gewoon werken en blaast de kleppen door met schone lucht.
Volgens mij is de storing dan verholpen.
Hou ons op de hoogte ;)

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Norge
Berichten: 113
Lid geworden op: 15 apr 2018 09:21

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door Norge »

nou dat begint goed, eerste M6 boutje wat los moest brak meteen af.
Zo te zien aardig verrot, kan er ook geen griptang op zetten.
Het tweede boutje heb ik vooralsnog maar laten zitten zodat het metalen pijpje het onderliggende gat nog afsluit.
Zou het mogelijk zijn om draad te tappen in het blok? Het ziet er dik genoeg uit maar ik weet niet hoe groot de diameter is van het gat in het blok.
Het pijpje heeft een uitwendige diameter van 12,7mm en ik vermoedt dat de wanddikte 0,8mm is wat er op neer komt dat het gat ik het blok minimaal 11,1mm moet zijn.
Dan zou het mogelijk zijn om (bij voldoende dikte) om er dan M 12 of M 14 in te tappen en dan de zaak af te doppen.
Weet iemand of het mogelijk is???
62CA2A66-35A9-4102-8641-5B9EEF09B833.jpeg
A846A0EC-EE96-4B35-A39B-4A56CDC65FAA.jpeg
If you can’t fix it with a hammer, you’ve got a electrical problem.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4868
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door quikfit »

Geen idee of je ''vlees'' genoeg hebt...kan je geen gaatje boren in het boutje met een haakse boormachine en dan een linkse tap gebruiken? :idea:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Norge
Berichten: 113
Lid geworden op: 15 apr 2018 09:21

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door Norge »

als ik kijk naar de kop van de bout met het beetje roestige draad wat daar nog op zit denk ik dat het muurvast zit.
Het blijft een stalen boutje in aluminium, daarnaast is het maar een M6 boutje en zie daar maar eens een recht gat in te boren terwijl je er maar half bij komt.
Maar er is hoop!!!
vond op ebay een aantal foto's van dezelfde cilinderkop, ziet er naar uit dat we kunnen gaan tappen en afdoppen.

https://www.ebay.co.uk/itm/SUBARU-IMPRE ... Swfypcm4XC
If you can’t fix it with a hammer, you’ve got a electrical problem.
Gebruikersavatar
Norge
Berichten: 113
Lid geworden op: 15 apr 2018 09:21

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door Norge »

B909F833-FC8A-4334-AA94-C28DDBC5A9FB.jpeg
24D7F93D-CA2D-443A-B09A-23EB5B546235.jpeg
Draad tappen is gelukt! Zelfs zonder voor te boren, in 3 stappen M10 gesneden en daarna een inbus met verzonken kop om af te doppen.
Beide kleppen gedemonteerd en schoon en gangbaar gemaakt. De klep 14845aa230 was de boosdoener (alweer) maar de andere klep 14845aa220 was ook aardig vuil en de rubbers al redelijk verweerd. De membranen heb ik schoongemaakt en weer gemonteerd die houden toch het vuil van buiten tegen denk ik maar.
If you can’t fix it with a hammer, you’ve got a electrical problem.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4868
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door quikfit »

Zolang de kleppen gangbaar zijn zou het moeten blijven werken. :okeee:

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Norge
Berichten: 113
Lid geworden op: 15 apr 2018 09:21

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door Norge »

de pomp draait, kleppen gaan open en dicht, niets wat er aan vuil bij kan komen.
De foutcode gewist en komt (hopelijk) nooit meer terug.
If you can’t fix it with a hammer, you’ve got a electrical problem.
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door RJS »

Het 'kastje' zou ook kunnen helpen mocht het euvel terugkomen. Bij mij lijkt het nu echt goed te werken. Eerdere problemen lijken nu toch terug te voeren op een kapot relais, een foutcode op een slecht functionerende lambdasonde.
Boesjman8x
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 jun 2019 12:22

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door Boesjman8x »

Hallo, al van alles gelezen over het secundaire air systeem. Heb ws hetzelfde probleem. Foutcode bij uitlezen P2444. Auto staat sinds 133000 op lpg, nu op 177000. Sinds enige tijd storingsmelding, maar auto bleef het gewoon doen. Nu de laatste weken alleen maar slechter. Heb de stekker van de pomp los gegooid. Storingsmelding op dash uiteraard nog wel, maar rijdt nu weer beter. Als ik het allemaal zo lees, is het weer zo'n milieu systeem, en door grotere condensvorming functioneert 1 of allebeide kleppen niet meer. Was dus geen goed idee om hem op lpg te zetten. Had voorheen een 1995 Legacy 2.0 station. Zonder problemen 650000 op lpg gezet. Gaat nu niet meer lukken met die nieuwe subjes, ben ik bang. Bovendien kleppen stellen bij zo'n 2.0R is ook al een grote klus. Man man man, Subaru heeft voor mij ernstig in vertrouwen ingeboet. Heb nog een 3.0R spec B, maar naast de gebruikelijke zaken is die toch een pak beter als de 2.0R van 2007. Spijt dat ik die heb gekocht. Subaru's zijn volgens mij alleen nog maar weggelegd voor gepensioneerden met een heel goed pensioen.
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door Louis »

Nou Boesjman, het kapot gaan van die secundaire kleppen komt niet door lpg. Bij benzinemotoren komt het ook voor na verloop van tijd. Wel is het zo dat die kleppen in alle Subaru's vanaf 2006 zitten, is inderdaad een milieumaatregel.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door erichendri »

Lpg heeft geen invloed op levensduur luchtkleppen en ja, motor moet
eruit bij kleppen stellen.
Gelukkig maar om de 80-90k waar de oudere motoren elke 35-40k
gesteld moesten worden.
Overigens weet ik dat een 2.0R ook wel de 4,5 ton haalt voor dat de kop eraf moet.
Kleppen en luchtpomp werken alleen bij koude motor tbv kortere opwarmfase.

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 04 jun 2019 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Norge
Berichten: 113
Lid geworden op: 15 apr 2018 09:21

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door Norge »

Het komt er eigenlijk op neer dat alle ellende begint zodra het membraan van de kleppen niet meer goed afsluit door roetvervuiling.
Op het moment dat het membraan open blijft staan ( hoeft maar een klein kiertje te zijn) komt er vervuiling en vocht bij de klep de klep wat het begin van het einde is.
Het membraan schoon maken is lastig omdat de twee kleine kruiskop boutjes vrijwel altijd afbreken als je ze los wilt maken.
If you can’t fix it with a hammer, you’ve got a electrical problem.
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door RJS »

Tja, misschien toch aan een kastje. Het lijkt bij mij (nu) goed te werken.
Gebruikersavatar
Norge
Berichten: 113
Lid geworden op: 15 apr 2018 09:21

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door Norge »

Ik heb twee goede kleppen plus een pomp kunnen kopen voor € 50.-
Toch heb ik er voor gekozen om alles af te doppen, pomp draait de eerste 30 seconden en de twee kleppen gaan open en dicht maar nu zonder dat er vuil bij kan komen. Alleen de lucht van de pomp gaat er nu door.
Die tweede pomp kreeg ik er gratis bij en ligt nu als reserve op de plank
If you can’t fix it with a hammer, you’ve got a electrical problem.
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door RJS »

Werkt dat zo ook? De computer zal toch wel iets meten?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4868
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door quikfit »

RJS schreef:Werkt dat zo ook? De computer zal toch wel iets meten?
Het systeem pompt alleen gedurende de eerste 20 a 30 seconden lucht in de uitlaat,dit word gedaan zodat de kat sneller opwarmt en dus sneller begint te werken(koude start).Het enige wat er dan gebeurd is dat de lambdasonde meer zuurstof meet en dan aan de ECU doorgeeft dat er meer brandstof moet word ingespoten,ook dit zorgt voor het sneller opwarmen van de kat.Dit systeem zorgt ervoor dat er meer brandstof word gebruikt maar dat er een kortere tijd nodig is om de uitlaatgassen te reinigen. :?
Als de pomp gewoon lucht blaast in ''het niets''...zal de lambdasonde geen signaal geven aan de ECU om extra brandstof in te spuiten,je verbruik is minder...maar de kat heeft wat langer tijd nodig om op temperatuur te komen en de uitlaatgassen te reinigen.
Zolang de kleppen open en dicht gaan merkt de ECU niks bijzonders.

Gr.Quikfit :mrgreen:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Gebruikersavatar
Norge
Berichten: 113
Lid geworden op: 15 apr 2018 09:21

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door Norge »

Ik kan zeggen dat afdoppen werkt.
Tijdens de koude start blaast de pomp lucht langs de kleppen die open en dicht gaan.
Een voorwaarde is wel dat het systeem voor het afdoppen storingsvrij moet werken, heb je een storing in het secundaire luchtpomp systeem blijf je dat ook na het afdoppen houden. Ik kon me voorstellen dat de lambdasensor een fout signaal zou kunnen geven door gebrek aan een hoger zuurstof verhouding tijdens de periode dat de luchtpomp werkt, maar dat “afwijkend” signaal wordt (gelukkig) niet als storing gemeten
If you can’t fix it with a hammer, you’ve got a electrical problem.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door erichendri »

Lambda werkt nog niet bij de koude start.
Mengsel wordt door middel van bepaalde kenvelden in de ecu programmering verrijkt.

Eric
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem

Bericht door RJS »

Ik begrijp het.
Plaats reactie