P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem
Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem
Nou Boesjman, het kapot gaan van die secundaire kleppen komt niet door lpg. Bij benzinemotoren komt het ook voor na verloop van tijd. Wel is het zo dat die kleppen in alle Subaru's vanaf 2006 zitten, is inderdaad een milieumaatregel.
Groeten, Louis
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem
Lpg heeft geen invloed op levensduur luchtkleppen en ja, motor moet
eruit bij kleppen stellen.
Gelukkig maar om de 80-90k waar de oudere motoren elke 35-40k
gesteld moesten worden.
Overigens weet ik dat een 2.0R ook wel de 4,5 ton haalt voor dat de kop eraf moet.
Kleppen en luchtpomp werken alleen bij koude motor tbv kortere opwarmfase.
Eric
eruit bij kleppen stellen.
Gelukkig maar om de 80-90k waar de oudere motoren elke 35-40k
gesteld moesten worden.
Overigens weet ik dat een 2.0R ook wel de 4,5 ton haalt voor dat de kop eraf moet.
Kleppen en luchtpomp werken alleen bij koude motor tbv kortere opwarmfase.
Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 04 jun 2019 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem
Het komt er eigenlijk op neer dat alle ellende begint zodra het membraan van de kleppen niet meer goed afsluit door roetvervuiling.
Op het moment dat het membraan open blijft staan ( hoeft maar een klein kiertje te zijn) komt er vervuiling en vocht bij de klep de klep wat het begin van het einde is.
Het membraan schoon maken is lastig omdat de twee kleine kruiskop boutjes vrijwel altijd afbreken als je ze los wilt maken.
Op het moment dat het membraan open blijft staan ( hoeft maar een klein kiertje te zijn) komt er vervuiling en vocht bij de klep de klep wat het begin van het einde is.
Het membraan schoon maken is lastig omdat de twee kleine kruiskop boutjes vrijwel altijd afbreken als je ze los wilt maken.
If you can’t fix it with a hammer, you’ve got a electrical problem.
Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem
Tja, misschien toch aan een kastje. Het lijkt bij mij (nu) goed te werken.
Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem
Ik heb twee goede kleppen plus een pomp kunnen kopen voor € 50.-
Toch heb ik er voor gekozen om alles af te doppen, pomp draait de eerste 30 seconden en de twee kleppen gaan open en dicht maar nu zonder dat er vuil bij kan komen. Alleen de lucht van de pomp gaat er nu door.
Die tweede pomp kreeg ik er gratis bij en ligt nu als reserve op de plank
Toch heb ik er voor gekozen om alles af te doppen, pomp draait de eerste 30 seconden en de twee kleppen gaan open en dicht maar nu zonder dat er vuil bij kan komen. Alleen de lucht van de pomp gaat er nu door.
Die tweede pomp kreeg ik er gratis bij en ligt nu als reserve op de plank
If you can’t fix it with a hammer, you’ve got a electrical problem.
Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem
Werkt dat zo ook? De computer zal toch wel iets meten?
Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem
Het systeem pompt alleen gedurende de eerste 20 a 30 seconden lucht in de uitlaat,dit word gedaan zodat de kat sneller opwarmt en dus sneller begint te werken(koude start).Het enige wat er dan gebeurd is dat de lambdasonde meer zuurstof meet en dan aan de ECU doorgeeft dat er meer brandstof moet word ingespoten,ook dit zorgt voor het sneller opwarmen van de kat.Dit systeem zorgt ervoor dat er meer brandstof word gebruikt maar dat er een kortere tijd nodig is om de uitlaatgassen te reinigen.RJS schreef:Werkt dat zo ook? De computer zal toch wel iets meten?
Als de pomp gewoon lucht blaast in ''het niets''...zal de lambdasonde geen signaal geven aan de ECU om extra brandstof in te spuiten,je verbruik is minder...maar de kat heeft wat langer tijd nodig om op temperatuur te komen en de uitlaatgassen te reinigen.
Zolang de kleppen open en dicht gaan merkt de ECU niks bijzonders.
Gr.Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem
Ik kan zeggen dat afdoppen werkt.
Tijdens de koude start blaast de pomp lucht langs de kleppen die open en dicht gaan.
Een voorwaarde is wel dat het systeem voor het afdoppen storingsvrij moet werken, heb je een storing in het secundaire luchtpomp systeem blijf je dat ook na het afdoppen houden. Ik kon me voorstellen dat de lambdasensor een fout signaal zou kunnen geven door gebrek aan een hoger zuurstof verhouding tijdens de periode dat de luchtpomp werkt, maar dat “afwijkend” signaal wordt (gelukkig) niet als storing gemeten
Tijdens de koude start blaast de pomp lucht langs de kleppen die open en dicht gaan.
Een voorwaarde is wel dat het systeem voor het afdoppen storingsvrij moet werken, heb je een storing in het secundaire luchtpomp systeem blijf je dat ook na het afdoppen houden. Ik kon me voorstellen dat de lambdasensor een fout signaal zou kunnen geven door gebrek aan een hoger zuurstof verhouding tijdens de periode dat de luchtpomp werkt, maar dat “afwijkend” signaal wordt (gelukkig) niet als storing gemeten
If you can’t fix it with a hammer, you’ve got a electrical problem.
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem
Lambda werkt nog niet bij de koude start.
Mengsel wordt door middel van bepaalde kenvelden in de ecu programmering verrijkt.
Eric
Mengsel wordt door middel van bepaalde kenvelden in de ecu programmering verrijkt.
Eric
Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem
Ik begrijp het.
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 10 jan 2022 13:05
Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem
Even inhaken op een ouder draadje.
Vanochtend had mijn Forester met EJ20 blok de p0410 storing.
Uitgelezen en ging om n luchtklep die open bleef staan.
Beide kleppen gedemonteerd en geopend om ze te reinigen. Boel weer gangbaar gemaakt, storing gewist en klaar.
Maar, dit euvel voorkom ik liever. Is het afdoppen van het buisje zodat de luchtpomp en kleppen wel actief blijven mogen bij een EJ20?
Of kan ik deze beter door n tuner weg laten schrijven en het hele zaakje demonteren?
Vanochtend had mijn Forester met EJ20 blok de p0410 storing.
Uitgelezen en ging om n luchtklep die open bleef staan.
Beide kleppen gedemonteerd en geopend om ze te reinigen. Boel weer gangbaar gemaakt, storing gewist en klaar.
Maar, dit euvel voorkom ik liever. Is het afdoppen van het buisje zodat de luchtpomp en kleppen wel actief blijven mogen bij een EJ20?
Of kan ik deze beter door n tuner weg laten schrijven en het hele zaakje demonteren?
Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem
@f.schermers
Niet te lang rondrijden met lekkende kleppen dan gaat de pomp er ook aan deze zal zich vullen met vocht/condensaat uit het uitlaat systeem.
Dat had ik bij de Forester ik moest ook een andere pomp monteren, luchtpompen van een Opel passen na een kleine aanpassing ook en zijn goedkoper.
Niet te lang rondrijden met lekkende kleppen dan gaat de pomp er ook aan deze zal zich vullen met vocht/condensaat uit het uitlaat systeem.
Dat had ik bij de Forester ik moest ook een andere pomp monteren, luchtpompen van een Opel passen na een kleine aanpassing ook en zijn goedkoper.
Re: P1410 en P2444 Secundair luchtsysteem
Ik kan de pomp en kleppen weg halen voor je en softwarematig uitschrijven ,dan heb je nooit meer gezeur ermee
Gr
Pascal
Koppeling stuk wij vervangen ze
Grote beurt ook geen probleem
Pascal
Koppeling stuk wij vervangen ze
Grote beurt ook geen probleem
-
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 10 jan 2022 13:05
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 14 nov 2022 16:46