Hoog stationair toerental
Hoog stationair toerental
Sinds enkele weken is het stationaire toerental van mijn Forester (ej20 non-turbo, 364000km) van slag. Het toerental blijft soms hangen op 1700-1800 t/pm en zakt dan niet terug naar de normale waarde.
Mijn garage heeft vorige week de boel nagelopen en dacht aan een vervuilde gasklephuis/gasklep. Na reinigen Bleef de klacht. Hij had geen lekkage geconstateerd bij het inlaatspruitstuk en dus heeft ie alsnog een nieuw (ruil) gasklephuis geplaatst.
De klachten zijn wel minder geworden maar nog steeds loopt ie niet helemaal regelmatig. Stationair toerental valt nu wel terug naar ongeveer 1000 t/pm maar als de motor warm wordt gestart blijft het toerental weer hangen op 1500-1750 t/pm.
Voor de rest loopt de motor prima. Geen tikken of vermogensverlies.
Wat kan er nog meer aan de hand zijn?
Mijn garage heeft vorige week de boel nagelopen en dacht aan een vervuilde gasklephuis/gasklep. Na reinigen Bleef de klacht. Hij had geen lekkage geconstateerd bij het inlaatspruitstuk en dus heeft ie alsnog een nieuw (ruil) gasklephuis geplaatst.
De klachten zijn wel minder geworden maar nog steeds loopt ie niet helemaal regelmatig. Stationair toerental valt nu wel terug naar ongeveer 1000 t/pm maar als de motor warm wordt gestart blijft het toerental weer hangen op 1500-1750 t/pm.
Voor de rest loopt de motor prima. Geen tikken of vermogensverlies.
Wat kan er nog meer aan de hand zijn?
-
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04
Re: Hoog stationair toerental
Wat voor sensor is dat, koelwatertemp? Doet de thermostaat dat niet? Ik merk geen problemen met de watertemperatuur.
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: Hoog stationair toerental
Basis even controleren.
Bougies, klepspeling, eventueel een stroeve gaskabel.
ECU uitlezen en gelijk wat sensor waardes.
Eric
Bougies, klepspeling, eventueel een stroeve gaskabel.
ECU uitlezen en gelijk wat sensor waardes.
Eric
Re: Hoog stationair toerental
Je hoeft ook niets aan de watertemperatuur te merken, maar als ze ECU denkt dat de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is, doordat het signaal van de sensor niet klopt, dan blijft hij verhoogd stationair aanhouden.
"I feel Legacy"
Re: Hoog stationair toerental
Dank voor de tips mannen. Ik zal het morgen bespreken. Ik hoop dat het opgelost wordt want ik vind het behoorlijk irritant, terwijl de Forester nog zo lekker rijdt!
Re: Hoog stationair toerental
Het lek is boven. Valse lucht en een Steenmarter. Ik had al wat vraat sporen gezien aan isolatie en bougiekabels maar een steenmarter had ook een afdichting weg gevreten aan de onderkant van het inlaatspruitstuk.
De monteur heeft de ECU uitgelezen maar dat gaf geen duidelijke oorzaak voor het hoge toerental. Bij nadere inspectie hoorde hij lucht sissen. Een minuscuul pijpje zoog valse lucht aan. Toen hij met z'n vingertop het pijpje afdichte daalde het toerental naar een normale waarde.
Opnieuw afgedopt en nu loopt de motor weer als een zonnetje.
Weet iemand waar dit pijpje voor dient?
De monteur heeft de ECU uitgelezen maar dat gaf geen duidelijke oorzaak voor het hoge toerental. Bij nadere inspectie hoorde hij lucht sissen. Een minuscuul pijpje zoog valse lucht aan. Toen hij met z'n vingertop het pijpje afdichte daalde het toerental naar een normale waarde.
Opnieuw afgedopt en nu loopt de motor weer als een zonnetje.
Weet iemand waar dit pijpje voor dient?
Re: Hoog stationair toerental
Welk pijpje, heb je foto's.
Eric
Eric
Re: Hoog stationair toerental
Pijpje zit op een onmogelijke plek maar ik zal proberen een fito te maken.