Oliepomp

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HEZ
Berichten: 149
Lid geworden op: 05 feb 2014 14:09

Oliepomp

Bericht door HEZ »

Vorige week lag ik onder de Forester om de plastic bodemplaat te verwijderen. Ik wil daar een alu versie voor maken.
Met lichte teleurstelling constateerde ik oliedruppels bij oliepan en oliepomp. Daarom ben ik er even op gaan googelen: hoogstwaarschijnlijk keerring in de oliepomp of het seal van de oliepomp op het blok.
Ik zit nog te dubben of ik het zelf op ga lossen, uiteindelijk is het maar een o-ring, maar de distributieriem is een beetje het struikelblok. Ik heb begrepen dat je ze op bepaalde markeringen moet zetten voor dat je hem los kan halen.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Oliepomp

Bericht door erichendri »

Motor in ieder geval op tijd zetten.
Zou het eerst helemaal schoonspuiten en na een Week of 2
kijken waar je een oliespoortje ziet.
Oliepomp zit volgens mij achter de krukaspoelie.
Wanneer is je distributie weer aan de beurt?
Is het niet gewoon je carterpan pakking die wat zweet.

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Oliepomp

Bericht door SP-Boxer »

Denk niet dat het van de carterpan komt. Die zit "geplakt" (dus geen pakking) en dat geeft, mits nog af-fabriek, eigenlijk nooit problemen.
Oliepomp is een gebruikelijk punt. Als je niet weet wat te doen met de distributie, dan zou ik je adviseren om er niet zelf aan te gaan rommelen!
"I feel Legacy"
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: Oliepomp

Bericht door Verzamelaar »

Het is een uurtje werk (tenminste als ik het doe). Belangrijk is dat originele keerringen en o-ringen gebruikt worden en de juiste vloeibare pakking. Welke regio zit je?
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Oliepomp

Bericht door SP-Boxer »

Kan ik daaruit concluderen dat het gaat zonder de gehele riem te verwijderen? Of doe je de riemwissel ook in die tijd?

Kan me voorstellen dat je de pomp er net afkrijgt wanneer je de riem "aan de kant hangt".
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
HEZ
Berichten: 149
Lid geworden op: 05 feb 2014 14:09

Re: Oliepomp

Bericht door HEZ »

Verzamelaar schreef:Het is een uurtje werk (tenminste als ik het doe). Belangrijk is dat originele keerringen en o-ringen gebruikt worden en de juiste vloeibare pakking. Welke regio zit je?
Regio Gooi en Vechtstreek
Gebruikersavatar
HEZ
Berichten: 149
Lid geworden op: 05 feb 2014 14:09

Re: Oliepomp (of erger???)

Bericht door HEZ »

Ik heb er net nog eens even onder gelegen. Bij nader inzien zit het niet echt bij de oliepomp. De grootste plek zit links van het oliefilter. Rechts van de waterpomp zit ook wat....
Moet ik gaan vrezen voor serieus erge problemen?

De foto is voor referentie, niet mijn motor. Als ik hem zo had was het niet zo moeilijk hahaha.

Afbeelding
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Oliepomp

Bericht door erichendri »

Nokkenaskeerring of kleppendekselpakking?

Erric
Gebruikersavatar
HEZ
Berichten: 149
Lid geworden op: 05 feb 2014 14:09

Re: Oliepomp

Bericht door HEZ »

Ik heb de boel eerst maar even ontvet met Dasty en toen afgespoten, kijken waar de olie terugkomt. Het kleine kapje van de distributie er even af gehad maar kon bij die nokkenaspoelie eigenlijk weinig vinden. Was bijna brandschoon. Jammer dat je bij de andere niet makkelijk kunt komen...

Alle keerringen vervangen is toch een reparatie van een €400 :?
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: Oliepomp

Bericht door Verzamelaar »

SP-Boxer schreef:Kan ik daaruit concluderen dat het gaat zonder de gehele riem te verwijderen? Of doe je de riemwissel ook in die tijd?

Kan me voorstellen dat je de pomp er net afkrijgt wanneer je de riem "aan de kant hangt".
Nee dat kan niet. Riem moet er ook af maar dat is 10 minuten meerwerk.

Vervangen van oliepomp keerring, o-ring en nokkenaskeerringen doe ik voor 300 euro, incl. nieuwe distributieriem (excl. spanrollen/waterpomp). Motoren met nokkenasverstelling (DOHC) doe ik ook wel maar niet de nokkenaskeerringen. Zelfde prijs.
Gewoon omdat het kan.
Plaats reactie