geratel bij koude start
geratel bij koude start
Hallo mede-soebers. Ik ben nieuw hier (voorstellen komt binnenkort), maar ik ben net de trotse eigenaar geworden van een heel gelikte Legacy uit 2006 (zie foto). 200k op de teller, LPG, dus niet zuinig maar toch niet zo duur op de weg. En vooral gewoon érg mooi.
Ik heb 'm net een week, en ik ken de geluidjes van de wagen nog niet zo goed. Koud wil de multiriem nog wel eens wat piepjes geven (bij lage toeren wat langer piepen), maar gistermorgen hoorde ik een eng schrapend geratel bij de start. Na een minuutje hield het op en zoemde het blok weer soepeltjes, maar je begrijpt dat zulke geluiden net na de koop (en zonder soeb-kennis) wel wat schrik geven.
Ik heb er zonet een opname van gemaakt met mijn telefoon. Ongeveer 50 seconden met geratel, en de laatste 5 seconden zonder. Kan iemand van jullie me vertellen wat dit geluid is? Lagers van een rolletje? Dynamo naar z'n grootje? Waterpomp?
EDIT: een geluidsbestand toevoegen mag kennelijk niet. Ik heb een link naar het bestandje hieronder:
http://dw4.convertfiles.com/files/00187 ... 150418.mp3
Ik heb 'm net een week, en ik ken de geluidjes van de wagen nog niet zo goed. Koud wil de multiriem nog wel eens wat piepjes geven (bij lage toeren wat langer piepen), maar gistermorgen hoorde ik een eng schrapend geratel bij de start. Na een minuutje hield het op en zoemde het blok weer soepeltjes, maar je begrijpt dat zulke geluiden net na de koop (en zonder soeb-kennis) wel wat schrik geven.
Ik heb er zonet een opname van gemaakt met mijn telefoon. Ongeveer 50 seconden met geratel, en de laatste 5 seconden zonder. Kan iemand van jullie me vertellen wat dit geluid is? Lagers van een rolletje? Dynamo naar z'n grootje? Waterpomp?
EDIT: een geluidsbestand toevoegen mag kennelijk niet. Ik heb een link naar het bestandje hieronder:
http://dw4.convertfiles.com/files/00187 ... 150418.mp3
Laatst gewijzigd door DFreeze op 19 apr 2015 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 903
- Lid geworden op: 18 jan 2015 13:53
Re: geratel bij koude start
welkom!
mooie bak, ik heb precies dezelfde kleur en velgen maar dan benzine en 2005 model (touring wagon 2.0R)!!
piepend geluid heb ik ook bij lage toeren en dat schijnt mogelijk van de koppeling te komen. schrapen geluid heb ik gelukkig niet, maar ik ga zoiezo informeren bij de subaru garages voor een koppeling en ontluchting van de koppeling
(heb nog rvs omvlochten teflon remleiding liggen van mn motoren, mogelijk dat ik die er ook op zet, afhankelijk van de beschikbaarheid/maatvoering van de banjos).
mooie bak, ik heb precies dezelfde kleur en velgen maar dan benzine en 2005 model (touring wagon 2.0R)!!
piepend geluid heb ik ook bij lage toeren en dat schijnt mogelijk van de koppeling te komen. schrapen geluid heb ik gelukkig niet, maar ik ga zoiezo informeren bij de subaru garages voor een koppeling en ontluchting van de koppeling
(heb nog rvs omvlochten teflon remleiding liggen van mn motoren, mogelijk dat ik die er ook op zet, afhankelijk van de beschikbaarheid/maatvoering van de banjos).
Re: geratel bij koude start
Zo'n opname geeft wel een vertekend beeld.
Klinkt me enigszins bekend in de oren. Is het een automaat?
Waar komt het geluid vandaan, voor bij de radiateur of achterin bij luchtfilter?
Klinkt me enigszins bekend in de oren. Is het een automaat?
Waar komt het geluid vandaan, voor bij de radiateur of achterin bij luchtfilter?
Re: geratel bij koude start
Hmmm....Is heel moeilijk om dit geluid thuis te brengen met je opname...het word inderdaad minder na zo'n 50 seconden...
Wat gebeurt er qua geluid als je dit nog eens doet maar de motor bijvoorbeeld 2000 toeren laat draaien?
Gr. Quikfit
Wat gebeurt er qua geluid als je dit nog eens doet maar de motor bijvoorbeeld 2000 toeren laat draaien?
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: geratel bij koude start
He DucATIRadeon (hou je toevallig van volbloed italiaanse 2 pits videokaarten? , ik heb ook de 2.0R. Rijdt vorstelijk - zeker vergeleken bij mijn vorige auto, een Astra G wagon uit '98.
De opname geeft inderdaad veel compressie-vervorming. Het klinkt meer als ruis dan een ratel. Ik heb zonet nog eens gestart met de kap open (de opname vanochtend was vlug voor de zwemles van de kids, vanuit het bestuurdersraam en met de kap dicht). Het lawaai lijkt van een luchtpomp te komen (de voorste aanjager in de rode cirkel op de foto).
De opname geeft inderdaad veel compressie-vervorming. Het klinkt meer als ruis dan een ratel. Ik heb zonet nog eens gestart met de kap open (de opname vanochtend was vlug voor de zwemles van de kids, vanuit het bestuurdersraam en met de kap dicht). Het lawaai lijkt van een luchtpomp te komen (de voorste aanjager in de rode cirkel op de foto).
Re: geratel bij koude start
Oh ja, en toen ik zonet wat kneep in de rubberslang die er naar toe loopt (langs de oliefilterdop) hield het geratel ineens op. Nog geen 20 seconden lawaai, deze keer. Op toeren ga ik zo proberen, als de kids op bed liggen.
Re: geratel bij koude start
Hoe laat gaan die naar bed?DFreeze schreef:Oh ja, en toen ik zonet wat kneep in de rubberslang die er naar toe loopt (langs de oliefilterdop) hield het geratel ineens op. Nog geen 20 seconden lawaai, deze keer. Op toeren ga ik zo proberen, als de kids op bed liggen.
Je kan de stekker van de luchtpomp eraf trekken bij het(koud)starten...
Er zal wel een lampje op het dashboard gaan branden maar je weet dan wat het is(als het geratel wegblijft)
Gr. Quikfit
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: geratel bij koude start
Haha, ja zul je net zien: gisteravond bleef het lawaai uit. Ik ben er inderdaad ook achter gekomen dat het gaat om een (secundaire) luchtpomp. Vandaag ratelde hij er weer flink op los, wel korter dan de vorige keer. Het klinkt van dichtbij alsof je met een beslagmixer een een bak lego gaat mixen (voor de beelddenkers onder ons ).
Zodra hij stil wordt, doet hij volgens mij ook echt niks meer. Ik voel niks draaien, ik hoor niks - dood? Hij wordt in die 20-30 seconden voelbaar warm, en dan houdt het op.
Het Check Engine lampje brandt ook al een paar dagen - de auto stottert heel lichtjes bij optrekken op LPG, dus ik had het vermoeden dat de bougies niet meer optimaal zijn en het lampje vanwege de uitlaatwaardes. Maar ik denk nu dat het lampje komt vanwege een falende luchtpomp. Morgen maar even (laten) uitlezen.
Die stekker kan dus ongestraft los? Dan trek ik 'm eerst maar los, en zal ik de pomp binnenkort eens openmaken. Zien wat er nog van over is. De hele pomp vervangen gaat al gauw richting de 200,- euro vermoed ik.
Zodra hij stil wordt, doet hij volgens mij ook echt niks meer. Ik voel niks draaien, ik hoor niks - dood? Hij wordt in die 20-30 seconden voelbaar warm, en dan houdt het op.
Het Check Engine lampje brandt ook al een paar dagen - de auto stottert heel lichtjes bij optrekken op LPG, dus ik had het vermoeden dat de bougies niet meer optimaal zijn en het lampje vanwege de uitlaatwaardes. Maar ik denk nu dat het lampje komt vanwege een falende luchtpomp. Morgen maar even (laten) uitlezen.
Die stekker kan dus ongestraft los? Dan trek ik 'm eerst maar los, en zal ik de pomp binnenkort eens openmaken. Zien wat er nog van over is. De hele pomp vervangen gaat al gauw richting de 200,- euro vermoed ik.
Re: geratel bij koude start
Lees dit topic ook ff....DFreeze schreef:Haha, ja zul je net zien: gisteravond bleef het lawaai uit. Ik ben er inderdaad ook achter gekomen dat het gaat om een (secundaire) luchtpomp. Vandaag ratelde hij er weer flink op los, wel korter dan de vorige keer. Het klinkt van dichtbij alsof je met een beslagmixer een een bak lego gaat mixen (voor de beelddenkers onder ons ).
Zodra hij stil wordt, doet hij volgens mij ook echt niks meer. Ik voel niks draaien, ik hoor niks - dood? Hij wordt in die 20-30 seconden voelbaar warm, en dan houdt het op.
Het Check Engine lampje brandt ook al een paar dagen - de auto stottert heel lichtjes bij optrekken op LPG, dus ik had het vermoeden dat de bougies niet meer optimaal zijn en het lampje vanwege de uitlaatwaardes. Maar ik denk nu dat het lampje komt vanwege een falende luchtpomp. Morgen maar even (laten) uitlezen.
Die stekker kan dus ongestraft los? Dan trek ik 'm eerst maar los, en zal ik de pomp binnenkort eens openmaken. Zien wat er nog van over is. De hele pomp vervangen gaat al gauw richting de 200,- euro vermoed ik.
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php ... omp#p25127
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
viewtopic.php?t=6157
Re: geratel bij koude start
Allereerst welkom op het forum en gefeliciteerd met je auto, echt een mooie.quikfit schreef:Lees dit topic ook ff....DFreeze schreef:Haha, ja zul je net zien: gisteravond bleef het lawaai uit. Ik ben er inderdaad ook achter gekomen dat het gaat om een (secundaire) luchtpomp. Vandaag ratelde hij er weer flink op los, wel korter dan de vorige keer. Het klinkt van dichtbij alsof je met een beslagmixer een een bak lego gaat mixen (voor de beelddenkers onder ons ).
Zodra hij stil wordt, doet hij volgens mij ook echt niks meer. Ik voel niks draaien, ik hoor niks - dood? Hij wordt in die 20-30 seconden voelbaar warm, en dan houdt het op.
Het Check Engine lampje brandt ook al een paar dagen - de auto stottert heel lichtjes bij optrekken op LPG, dus ik had het vermoeden dat de bougies niet meer optimaal zijn en het lampje vanwege de uitlaatwaardes. Maar ik denk nu dat het lampje komt vanwege een falende luchtpomp. Morgen maar even (laten) uitlezen.
Die stekker kan dus ongestraft los? Dan trek ik 'm eerst maar los, en zal ik de pomp binnenkort eens openmaken. Zien wat er nog van over is. De hele pomp vervangen gaat al gauw richting de 200,- euro vermoed ik.
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php ... omp#p25127
Die secundaire luchtpomp draait alleen de eerste 20 á 30 seconden om koude lucht in de inlaat toe te voegen. Daarna slaat ie af.
Het check engine lampje gaat bij dit type motor al gauw branden, was mij ook al opgevallen. En dan doet de cruisecontrol het niet, is een ingebakken veiligheidsmaatregel. Hij kan na een paar dagen weer uitgaan, de melding is dan opgeslagen in de ecu.
Bij mij was het trouwens niet de pomp maar de luchtkleppen die kapot waren.
Groeten, Louis
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Re: geratel bij koude start
He Louis, dank voor je reactie. Ik had jouw thread al eens eerder gelezen - ik was voor de koop nieuwsgierig naar storingen en onderhoud aan de Subaru. Maar ik was alweer vergeten dat die ook over het secundaire luchtsysteem ging. Ik ga er maar van uit dat bij mij alleen de pomp kaduuk is en niet de kleppen ook (fingers crossed).
Wel een duur (en zwaar) systeem om de motor even door de koude start te helpen, zeg! Die pomp zal al gauw een kilootje of 4 wegen...
Ik heb al een melding geplaatst op de onderdelenlijn om te zien wat ze tweedehands kosten. 'k Had er gister nog even naar gekeken, maar de luchtpompt zit niet alleen met van die koperen klemmetjes aan elkaar. Hij lijkt ook gesealed, gekit of gelijmd. Hoe krijg ik zoiets netjes open, zodat het ook weer (lucht)dicht kan? Stanleymes en kit voldoende, of heb ik specialere tools nodig?
Wel een duur (en zwaar) systeem om de motor even door de koude start te helpen, zeg! Die pomp zal al gauw een kilootje of 4 wegen...
Ik heb al een melding geplaatst op de onderdelenlijn om te zien wat ze tweedehands kosten. 'k Had er gister nog even naar gekeken, maar de luchtpompt zit niet alleen met van die koperen klemmetjes aan elkaar. Hij lijkt ook gesealed, gekit of gelijmd. Hoe krijg ik zoiets netjes open, zodat het ook weer (lucht)dicht kan? Stanleymes en kit voldoende, of heb ik specialere tools nodig?
Re: geratel bij koude start
Voordat je allerlei (dure) onderdelen gaat kopen kan je beter de ecu eens goed laten uitlezen bij een dealer of specialist. Die kan dat tot het diepste niveau (dus ook de verwijderde meldingen van menig handscanner komen dan tevoorschijn). Dan weet je in ieder geval meer. Zo ben ik er destijds ook achter gekomen.
De secundaire lucht is bedoeld om de uitlaatgassen te verdunnen met lucht om zo tot een gunstige uitstoot te komen bij een koude start en verder helemaal niets.
Helaas is het niet uit te programmeren zoals bij een turbo motor. Die milieumaatregelen worden je zo door de strot geramd.
De secundaire lucht is bedoeld om de uitlaatgassen te verdunnen met lucht om zo tot een gunstige uitstoot te komen bij een koude start en verder helemaal niets.
Helaas is het niet uit te programmeren zoals bij een turbo motor. Die milieumaatregelen worden je zo door de strot geramd.
Groeten, Louis
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Re: geratel bij koude start
Goeie tip. Uitlezen bij de dealer is inderdaad altijd beter dan die zelfhulpscannertjes. Maar goed, een geratel als hierboven is kun je niet uitzetten in de ECU, ben ik bang...