stationair toerental GSR1400

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
robbie62
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 apr 2015 19:30

stationair toerental GSR1400

Bericht door robbie62 »

Hallo Subaru liefhebbers,

ik heb hier een motorfiets van mijn vader staan, eigenbouw in 1980 met een 1400cc GSR motor met dubbele carburateurs.
het stationaire toerental bij een warme motor staat veel te hoog. Weet iemand hoe je deze moet verstellen?

groet, Rob
dj rene
Berichten: 548
Lid geworden op: 22 jul 2013 07:48

Re: stationair toerental GSR1400

Bericht door dj rene »

Zit ik nu al weer op het verkeerde forum. :shock:
Het ging hier toch over Subaru? :?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4870
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: stationair toerental GSR1400

Bericht door quikfit »

Om de carburateurs te synchroniseren heb je 2 vacuümmeters nodig.... ;) Voorbeeldje: http://www.gummen.org/forum/showthread. ... -afstellen

Als je die niet hebt word het moeilijk....allereerst zou ik de ''gasfabriek'' demonteren en schoonmaken en weer monteren...en ff testrijden...

Alle (vacuüm)slangen controleren op lekkage...
CO schroeven dichtdraaien en daarna anderhalve slag opendraaien....(onthou hoeveel slagen je ze dichtdraait) kijk nu naar het stationair toerental....(eventueel bijstellen met de stationair afstelschroef) en proefrijden....bij inhouden de CO schroeven(beide) telkens een kwartslag openen totdat de motor lekker oppakt en doorgetrokken kan worden....
Controleer ook of beide gaskleppen als ze dicht staan evenveel openstaan...

Maar zonder CO meter en vacuümmeters blijft het moeilijk :o

De CO schroef zit vaak wat verstopt in een gaatje op een de carburateur...terwijl de stationair-afstelschroef vaak een schroef met een veer eromheen is....


Wel apart zo'n ding.... :o
http://www.subaruholic.co.il/vbpicgalle ... 5&langid=1

https://www.google.no/search?q=1400+cc+ ... sQGzmIHQCQ

Gr.Quikfit :okeee:
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
robbie62
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 apr 2015 19:30

Re: stationair toerental GSR1400

Bericht door robbie62 »

Dank je, quickfit

Vacuümmeters kan ik wel regelen, goed idee om daar maar eens mee te beginnen. De motor loopt verder wel mooi en trekt waanzinnig op wat je wel kan verwachten met zo'n blok in een motorfiets :lol: Alleen het stationaire toerental staat veel te hoog. Denk dat ik de benzinetank moet demonteren om er goed bij te kunnen.

Renee, het gaat hier toch echt om een Subaru automotor :lol:

Afbeelding

Hier te zien zonder tank en zadel.
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 988
Lid geworden op: 13 nov 2008 12:47

Re: stationair toerental GSR1400

Bericht door Toon »

als deze ooit te koop komt

bel me.
dj rene
Berichten: 548
Lid geworden op: 22 jul 2013 07:48

Re: stationair toerental GSR1400

Bericht door dj rene »

Ok sorry, ik dacht even dat het om een motorfiets van Kawasaki ging. :oops:

Dit heb ik ook nog nooit eerder gezien, ik ga je volgen. :okeee:
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2422
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: stationair toerental GSR1400

Bericht door boswachterfan »

Mooi hoor! BMW frame/achterwiel/aandrijving, zo te zien? Italiaans voorwiel/vork, of die van een XS650? Fraai staaltje eigenbouw!! :okeee: :okeee:

En een godin met oude neus op de achtergrond, het kan niet op. ;)
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
robbie62
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 apr 2015 19:30

Re: stationair toerental GSR1400

Bericht door robbie62 »

Frame is eigenbouw, gebouwd door een Nederlandse framebouwer. Cardan en achterophanging BMW. Voorvork Ceriani/Ducati.

Hieronder nog een artikel in een Duits Motorblad, begin jaren 80.

http://home.planet.nl/~onac/Pics/Subaru4.jpeg

http://home.planet.nl/~onac/Pics/Subaru5.jpeg

Onze familie was (en is) bevriend met de lokale Subaru Dealer dus vandaar deze samenwerking. Ook reed mijn moeder een GSR Coupe uit '72 en mijn eerste auto was een GL 4-deurs met een GSR blok.
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2422
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: stationair toerental GSR1400

Bericht door boswachterfan »

Prachtig. "Immense Kraftreserven" Dat waren andere tijden. Wel een mooi compliment als een Duits blad zo lovend over je schreef.
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
robbie62
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 apr 2015 19:30

Re: stationair toerental GSR1400

Bericht door robbie62 »

Dank je, maar de motor is niet van mij maar van mijn vader. (links op de foto)

http://home.planet.nl/~onac/Pics/Subaru.jpeg

De motor is trouwens wel te koop hoorde ik vandaag van mijn vader.
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 988
Lid geworden op: 13 nov 2008 12:47

Re: stationair toerental GSR1400

Bericht door Toon »

VRAAGPRIJS?????
PM AUB
Gebruikersavatar
boswachterfan
Berichten: 2422
Lid geworden op: 19 nov 2014 10:30

Re: stationair toerental GSR1400

Bericht door boswachterfan »

robbie62 schreef:Dank je, maar de motor is niet van mij maar van mijn vader. (links op de foto)

http://home.planet.nl/~onac/Pics/Subaru.jpeg

De motor is trouwens wel te koop hoorde ik vandaag van mijn vader.
Hé, die foto herinner ik me. Uit "Motorsport" misschien...
Boswachter SG 2.5 XT Blasmusik
robbie62
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 apr 2015 19:30

Re: stationair toerental GSR1400

Bericht door robbie62 »

boswachterfan schreef:
robbie62 schreef:Dank je, maar de motor is niet van mij maar van mijn vader. (links op de foto)

http://home.planet.nl/~onac/Pics/Subaru.jpeg

De motor is trouwens wel te koop hoorde ik vandaag van mijn vader.
Hé, die foto herinner ik me. Uit "Motorsport" misschien...
Dat zou goed kunnen, de motoren hebben in diverse bladen gestaan destijds...
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: stationair toerental GSR1400

Bericht door SP-Boxer »

Een van deze twee motoren heeft enkele jaren terug ook op MP gestaan.
Deze komt bij Huisman vandaan neem ik aan?
"I feel Legacy"
robbie62
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 apr 2015 19:30

Re: stationair toerental GSR1400

Bericht door robbie62 »

Even een update,
Gisteren de benzinetank gedemonteerd zodat ik er een beetje bij kan. Ik heb slechts één vacuummeter die er op past (het frame loopt vlakboven de carbs)
De motor even goed warm laten draaien en de vacuummeter op de linker carb, het rode hoedje reageert direct en de motor reageert op het verdraaien van de luchtschroef. Bij de rechter carb gebeurd er niks, het hoedje in de vacuummeter regeert niet behalve bij volgas. Het verdraaien van de luchtschroef heeft geen enkel effect op het lopen van de motor, ook niet als ik deze helemaal dicht draai!
Ik denk dat ik de rechter carb er maar even af ga halen om te kijken wat er mis is.

http://home.planet.nl/~onac/Pics/1441.JPG
http://home.planet.nl/~onac/Pics/1442.JPG

Groeten
Plaats reactie