Tikkende motor,

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
patrick
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 jan 2009 21:12

Tikkende motor,

Bericht door patrick »

Bij mijn EA82T heb ik een behoorlijk hoorbare tik, deze lijkt op als je een te weinig olie in de motor hebt. Zou het kunnen wezen dat ( als ze erin zitten ) dit door de hydraulische klepstoters komt? en anders hoe kom ik eraf iemand een idee,

groeten

patrick
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: Tikkende motor,

Bericht door niksnut »

zou heel goed een hydraulische stoter kunnen zijn. maar als je denkt dat er te weinig olie in zit heb je dit al gekontroleerd??

stoters is best wel eeen veel voorkomend probleem. laat je niet gek maken met atf olie toevoegen en veel gas geven. helpt allemaal niet gewoon op de sloop of via via een paar goede gebruikte regelen. zijn vrij makkelijk te vervangen. als je tenminste je kleppendeksel eraf kan krijgen zonder je blok te demonteren :mrgreen:
patrick
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 jan 2009 21:12

Re: Tikkende motor,

Bericht door patrick »

De olie was het eerste wat ik gecontroleerd heb, was prima in orde, net onder het randje.
ik heb nog een aantal blokjes liggen waar 1 van compleet uit elkaar ( ex blokje van the dude ) waar ik dan klepstoters van zou kunnen gebruiken.
het blok hoeft er volgens mij niet uit, alleen moet er een hoop gedemonteerd worden, zoals uitlaat en koelleidingen. maar dat maakt niet zo uit.
( dunnere olie zou dat niet helpen ) er zit nu 10w40 in

groet
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: Tikkende motor,

Bericht door niksnut »

herstel gaat niet meer, de schade is er al. Ze zitten gewoon vast. of door vuil of door vreten. Heel soms kan je het vuil losweken door (tijdelijk) ATF olie toe te voegen . maar als je nog een tijd wil blijven rijden kun je ze beter vervangen want het komt gewoon weer terug. Bij mij kwam het gewoon niet meer goed. paar andere erin en hij was weer muisstil.
Je moet wel zeker weten dat het de stoters zijn en niet iets anders natuurlijk, maar zoals eerder vermeld komt dit redelijk veel voor.
heb ze toen laten vervangen en het was met een uurtje klaar . deksel eraf . tuimelas eraf , oude stoters eruit nieuwe erin en dezelfde weg weer terug.
patrick
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 jan 2009 21:12

Re: Tikkende motor,

Bericht door patrick »

lijkt me inderdaad een klusje van niets zoals je het omschrijft, maar nieuwe of gebruikte stoters?
en is er een manier om uit te zoeken welke er aan vervanging toe zijn?

groeten patrick
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: Tikkende motor,

Bericht door LeoneTurbo »

Alle 8 vervangen. En ga er maar vanuit dat ze bijzonder lastig los te krijgen zijn (vastgekoekt).
patrick
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 jan 2009 21:12

Re: Tikkende motor,

Bericht door patrick »

ga ik zeker doen, ben alleen nog op dit moment druk doende met het tunen van een 1600cc blok van een kever voor mij rally kever maar ik denk dat ik dan meteen een 1800 Turbo blok eens onder handen ga nemen om extra vermogen uit te halen. 175 PK moet te halen zijn
maar eerst zal ik de tweede hands stoters gaan vervangen samen met het aanbrengen van een demper ( welke er tot op de dag van vandaag nog niet onder gezeten heeft ) zodat ik met de kever weer kan rijden, vervolgens mijn blok afmaken voor mijn andere kever en dan ,,,,,,,,, het 1800 turbo blok wat ik nog heb liggen gaan bleu-printen en tunen.

bedankt zover voor de adviezen

groeten patrick

ps heb trouwen stiekem al bijna 4000 KM met de EZ82 T zonder motorische problemen gereden.
de top tot nu toe +/- 160km/H
Gebruikersavatar
Subonno
Berichten: 655
Lid geworden op: 13 nov 2008 19:34

Re: Tikkende motor,

Bericht door Subonno »

Ik kwam via motoren en dingen op de term Big end lager. (gewoon out of the blue)
Ik typ Big End Bearing in op youtube, de eerste 3 filmpjes alleen subaru's???!!!
http://www.youtube.com/results?search_q ... type=&aq=f

http://www.youtube.com/watch?v=doXMX5omzmY

Hoe kan dit Marnix? Technisch gezien?

Iemand meer voorbeelden van motorische geluiden met uitleg ?
Gebruikersavatar
Subonno
Berichten: 655
Lid geworden op: 13 nov 2008 19:34

Re: Tikkende motor,

Bericht door Subonno »

Filmpje met geluid van drijstanglagers.
http://www.youtube.com/watch?v=6yNVD0bfGcU

Misschien andere dingen nog?
't is niet om te lachen maar wel een raadgever toch?
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: Tikkende motor,

Bericht door LeoneTurbo »

Het is een typische kwaal van EJ-serie motoren, en dan vooral de EJ20 turbo en EJ25D non-turbo. Heeft overigens niets met de EA82(T) te maken, daar lopen de lagers vrijwel nooit uit, enige twee problemen van die motoren zijn scheurende koppen (motor wordt heet) en tikkende/vervuilde hydraulische stoters.
Gebruikersavatar
Subonno
Berichten: 655
Lid geworden op: 13 nov 2008 19:34

Re: Tikkende motor,

Bericht door Subonno »

http://www.youtube.com/watch?v=oQCOBZRS ... re=related
OK Sea Foam,
Alle zooi uit je motor losweken en hij loopt als nieuw.
True or false?

Zou het weleens willen zien in het echt ( niet bij mijn auto ) ;)
patrick
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 jan 2009 21:12

Re: Tikkende motor,

Bericht door patrick »

Het is eindelijk zover,

nadat de kever vanaf januarie op de parkeer plaats heeft doorgebracht is afgelopen weekeind het blok uit de kever gehaald nadat we de compressie gemeten hadden. 4 en 5 bar aan mijn linker kant en 9,5 en 10 bar aan de rechter zijde.
wat het ook zou moeten wezen, dit klopte niet en zo na een 4 uur sleutelen lag het blok ernaast.
het geheel de schuur in en demonteren.
beide koppen gescheurd, klepzittingen verbrand, veel koolaanslag op de kleppen en beweegbare en vastzittende klepstoters.
al met al niet goed.
gescheurde koppen zijn volgens mij niet te repareren en ben dus op zoek naar vervangers hiervoor ( iemand? ). de verbrande klepzittingen zou volgens mij kunnen komen, daar het tussen de kleppen gescheurd is, dat hier de meeste hitte is ontstaan. koolaanslag zou te maken kunnen hebben met,,,,,,,,,,,,EGR klep???, dat ding heeft nog iets met een goed millieu te maken, hoe is deze te verwijderen zonder dat je ECU over de zeik gaat? en als laatste de klepstoters, deze verdacht ik wel alleen weet ik nu niet welke nog goed zijn. diegene die ik met de hand kan indrukken of diegene die niet te bewegen zijn met de hand. het lijkt mij de eerste. deze worden toch door de oliedruk "vaster".
verder gaat het onderblok nu ook meteen geheel uit elkaar en gaan we alles maar meteen beet pakken. ben benieuwd wat dit allemaal gaat brengen.

groeten
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: Tikkende motor,

Bericht door LeoneTurbo »

Ik heb misschien over een paar dagen een EA82T uit een XT voor je en anders heeft buurman Oldskool ook nog een goed lopende EA82T (met auto eromheen) die hij tegen een goed bod misschien wel wil verkopen.
patrick
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 jan 2009 21:12

Re: Tikkende motor,

Bericht door patrick »

Voor een blok wat goede onderdelen heeft, heb ik best intresse, voor een komplete auto ook wel alleen moet ik dan wel gegedigden vinden die intresse hebben in de delen die ik over hou. want het weggooien van XT delen blijft volgens mij zonde.
graag verneem ik van je als je alleen een blok hebt wat goed is! en anders wat iets uit een gehele auto zou moeten kosten
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: Tikkende motor,

Bericht door LeoneTurbo »

Als ik die XT kan kopen doe ik alleen de aandrijflijn weg, en als Marcel zijn blok wil verkopen zal het ook alleen het blok zijn en niet de rest van de auto!
nilez
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 nov 2008 22:48

Re: Tikkende motor,

Bericht door nilez »

Tijdens mijn revisie van mijn ea82t, bleek ik ook gescheurde koppen te hebben. Ik heb 2 koppen bij een revisiebedrijf uit Amerika laten komen, mocht je interesse hebben kan ik wel eens zoeken hoe dat bedrijf heet. Je moet wel iemand kennen in Amerika want ze sturen niet iets op naar europa.

Mocht je na aankoop van een blok, het onderblok overhouden heb ik daar wel interesse in. Ik zoek namelijk nog een reserve onderblok voor mijn kever.
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: Tikkende motor,

Bericht door Bram_R »

nilez schreef:Tijdens mijn revisie van mijn ea82t, bleek ik ook gescheurde koppen te hebben. Ik heb 2 koppen bij een revisiebedrijf uit Amerika laten komen, mocht je interesse hebben kan ik wel eens zoeken hoe dat bedrijf heet. Je moet wel iemand kennen in Amerika want ze sturen niet iets op naar europa.
Klopt, dit was een bedrijf via eBay toch en niet duur dacht ik.
Ik zal nog eens checken bij het XTforum welk bedrijf dat was, op dit forum ken ik ook wel mensen die onderdelen willen doorsturen.

edit: bedrijf het J&c enterprices, adresinfo is op http://www.industrynet.com/listing/1893 ... nterprises.
Helaas geen internetadres.

Als je wat googled op dit bedrijf vind je nog wel wat extra info, maar ik zou gewoon even bellen naar ze.

Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: Tikkende motor,

Bericht door Bram_R »

Waar zijn je koppen gescheurd trouwens?
Scheuren tussen de kleppen kunnen wel gerepareerd worden (bridging cracks volgens Subaru), scheuren in de klep'poorten' zijn niet te repareren.
Dit is wat ik lees op het XT forum.

Heb je ook foto's?

bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: Tikkende motor,

Bericht door LeoneTurbo »

Het is helaas niets geworden met die XT...
nilez
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 nov 2008 22:48

Re: Tikkende motor,

Bericht door nilez »

Er staat nu een compleet ea82t blok op marktplaats. Misschien kun je deze koppen gebruiken. Ik heb eventueel ook wel interesse in een paar onderdelen van dit blok.
Plaats reactie