Motor start opeens niet meer?????

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kester
Berichten: 53
Lid geworden op: 15 nov 2008 10:55

Motor start opeens niet meer?????

Bericht door Kester »

Hoi allemaal,

Er liep al een topic van me met de titel :distributieriem uitlijnen, hier heb ik nog foto's opgeplaatst, betreft een Subaru Kever project.
Ik heb alles goed lopend gehad maar nog geen testrit gemaakt. tijdens het monteren van mn distributie riem heb ik perongeluk een draad kapot gedraait (waar de spanrol aan vast zit). Dus voordat ik een testrit wou maken moest ik dit fixen> nieuwe blokje gekocht met vers draad, moest een nieuw bijpassend spanrol kopen, die van mij worden niet meer gemaakt. Dus ik dit monteren en de distributie riem weer er opzetten en uitlijnen >markeringen op de tandwielen van de nokkenas en krukas uitlijnen en de markeringen op het blok, en riem er goed opleggen met de markeringen, dit ging goed en heb ik nu dus al een paar keer gedaan.

Voordat ik de distrubutieriem er af haalde liep de motor gewoon goed, en nu start dat ding niet meer???????? hij pakt hem niet!
Ik begrijp er niets van , de kans is zo klein dat er precies nu iets kapot gegaan is??
Benzine toevoer heb ik al gecheckec en loopt goed door. Distrubutieriem ligt goed, heb ik handmatig terug gedraait en staat nog op tijd.
Ik kom niet bij de startmotor met een schroevendraaien of zo om mn ontsteking makkelijk te checken, dus ik weet niet hoe ik dit kan controleren. ik heb al geprobeert om met touwtjes en stokjes de sleutel om te draaien maar dit was ook geen succes!

Ik heb mn ontsteking er nu afgehaald en hoop dat iemand mij kan vertellen hoe ik dit kan checken?? Of weet iemand wat het probleem zou kunnen zijn??

alvast bedankt!


Kester


Kester
Gebruikersavatar
Kester
Berichten: 53
Lid geworden op: 15 nov 2008 10:55

Re: Motor start opeens niet meer?????

Bericht door Kester »

Oh ja, betreft een EJ2.0 blok uit een Legacy 1996. (SOHC single overhead camshaft)
Gebruikersavatar
Dennis
Berichten: 362
Lid geworden op: 05 dec 2008 20:12

Re: Motor start opeens niet meer?????

Bericht door Dennis »

Kester schreef: hij pakt hem niet!
Kester
Wat pakt hij precies niet? Pakt de startmotor de starterkrans niet? En hoe snel draaid de motor rond tijdens het starten? Had nl hetzelfde probleem. Toen heb ik een startmotor van een Kever(semi)automaat genomen en die draaid de motor perfect rond.

Volgens mij staat je ontsteking goed als je de distributieriem er goed omheen heb liggen. Heb je de riem 2x met de hand rondgedraaid en hem toen weer op tijd gezet?
Gebruikersavatar
Kester
Berichten: 53
Lid geworden op: 15 nov 2008 10:55

Re: Motor start opeens niet meer?????

Bericht door Kester »

Hai Dennis, Ik heb jou forum gelezen. Ten eertse heeft mn start motor altijd al een rot geluid gemaakt, ben er altijd vanuit gegaan dat ik het gesloopt had toen mn vliegwiel vast zat (dit was in het begin, ook onwijs vaag! heb toen mn bak van binnen moeten bijslijpen?!?!? werkte wel) en dat ik nu nu met een halfgare startmotor werk>komt later wel want hij start wel gewoon heel snel!
Mn motor liep goed, starte snel (wel met een rot start geluidje dan), ik heb alleen de spanrol en bevestigingsblok verwisseld en de riem er weer opnieuw opgezet en het lijkt alsof de ontsteking opeens niet meer goed is? af en toe een puf maar pakt niet op?!
Hij lijkt wel snel genoeg te draaien (niet echt qanders dan noormaal), daar ligt het volgens mij niet aan.

Hmmmmm
Gebruikersavatar
Kester
Berichten: 53
Lid geworden op: 15 nov 2008 10:55

Re: Motor start opeens niet meer?????

Bericht door Kester »

Als ik de riem er trouwens opzet draai ik een paar keer aan de krukas en dan weer terug checken of alles nog goed staat, dat is toch goed?!
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: Motor start opeens niet meer?????

Bericht door LeoneTurbo »

Wat heb je allemaal vervangen? Foto's helpen beter dan woorden. Ontsteking kan niet fout staan, kan je namelijk niet afstellen. E.e.a. is wel afhankelijk ervan dat de nokkenassen op tijd staan. Zijn alle sensoren nog aangesloten? Niet starten kan komen door kapotte krukas- of nokkenassensor.
Gebruikersavatar
Kester
Berichten: 53
Lid geworden op: 15 nov 2008 10:55

Re: Motor start opeens niet meer?????

Bericht door Kester »

ik kan morgen avond pas weer foto's maken, dat zal ik dan ook wel doen.
De krukas sensor zit boven de tandwiel van de krukas ,toch? ik weet niet waar de sensor van de nokkenas zit? zal even goed kijken.
Gebruikersavatar
Dennis
Berichten: 362
Lid geworden op: 05 dec 2008 20:12

Re: Motor start opeens niet meer?????

Bericht door Dennis »

De krukassensor is op de foto nr 1, de nokkenassensor is nr 2.

Afbeelding

Misschien heb je wat aan deze link (ik wel) of ken je hem al.
http://www.subaruforum.nl/manuals/1992_Legacy_W-M.pdf

Afbeelding
Gebruikersavatar
Kester
Berichten: 53
Lid geworden op: 15 nov 2008 10:55

Re: Motor start opeens niet meer?????

Bericht door Kester »

Manual had ik inderdaad al (the bible!)
Bedankt, ga morgen de nokkenas sensor checken, misschien beschadigd?!
Gebruikersavatar
Kester
Berichten: 53
Lid geworden op: 15 nov 2008 10:55

Re: Motor start opeens niet meer?????

Bericht door Kester »

mijn bougies vonken niet! dus deze ga ik eerst maandag vervangen!
Gebruikersavatar
Kester
Berichten: 53
Lid geworden op: 15 nov 2008 10:55

Re: Motor start opeens niet meer?????

Bericht door Kester »

mijn bougies vonken niet! dus deze ga ik eerst maandag vervangen!
Gebruikersavatar
Dennis
Berichten: 362
Lid geworden op: 05 dec 2008 20:12

Re: Motor start opeens niet meer?????

Bericht door Dennis »

Als ze alle 4 niet vonken lijkt het mij sterk dat het aan je bougies ligt. 1 defecte bougie kan maar dat e ineens alle 4 kapot zijn dat geloof ik niet. Heb je de krukas en nokkenas sensor al nagekeken en eventueel schoongemaakt? Het kan nl dat als deze geen signaal geven de bougies ook geen vonk krijgen. En weet je zeker dat je distibutieriem op tijd staat? Krijgt je bobine wel 12 volt?
Gebruikersavatar
Kester
Berichten: 53
Lid geworden op: 15 nov 2008 10:55

Re: Motor start opeens niet meer?????

Bericht door Kester »

Nou nou nou nou, ik heb inminddels ondekt dat het blok gewoon goed vonkt, aan de ontsteking ligt he dus blijkbaar niet.
Intussen heb ik een nieuwe startmotor gekocht omdat de originele langzamer leek te lopen en ook niet door kon blijven starten (stopte er dan gewoon mee)
De nieuwe start motor hielp ook niet, pakt ook niet lekker!
Ik heb inmiddels het hele blok er weer uit gehaald om te zien of alles wel goed zat, en ik kon niets vinden. Wel dat de pasplaat niet centrisch om mn vliegwiel zat, dit het ik dus centrisch gezet (de gaten voor de bevestigingsbouten zijn erg ruim waardor de pasplaat te verschuiven is)
Gister heb ik de bak weer proberen te starten (nadat alles er weeer op zat) maar wou nog niet starten :x . Het maakt ook een raar geluid, een soort tik geluid tijdens het starten (alsof het over iets heen slaat). Ik heb even in zn 1 proberen te starten om te zien of starter de vliegwiel wel pakt maar dat gaat wel goed. Vliegwiel is ook absoluut niet beschadigd!

Ik weet bijna 100% zeker dat ik de distributie riem er goed opgezet heb. Ik ga dit toch nog een keer controleren omdat je bijna zou zeggen datde klepppen de zuigers raken (het geluid wat ik hoor) en daardoor ook niet start??!!
Erg frustrerend allemaal en begint ook demotiverend te werken!
Bijlagen
blok 3.jpg
blok 3.jpg (43.32 KiB) 7876 keer bekeken
blok2.jpg
blok2.jpg (54.14 KiB) 7876 keer bekeken
blok 1.jpg
blok 1.jpg (45.65 KiB) 7876 keer bekeken
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: Motor start opeens niet meer?????

Bericht door LeoneTurbo »

Krijgt de motor wel brandstof? En bijna 100% zeker weten dat de riem goed erop ligt is niet goed genoeg!
Gebruikersavatar
Kester
Berichten: 53
Lid geworden op: 15 nov 2008 10:55

Re: Motor start opeens niet meer?????

Bericht door Kester »

Jep, brandstof loopt helemaal goed door (komt terug bij benzinepomp)
Tjs, de enige reden dat ik twijfel of de distributieriem er wel of niet goed op ligt is omdat ik geen andere reden kan bedenken wat het zou kunnen zijn, maar ik heb het vaker gedaan en het zorgvuldig uitgelijnd> nokkenassen en krukas op de indicatie markeringen uitlijnen op het blok en de riem met de lijntjes er goed opleggen, minimaal 2 keer doordraaien en voila. Achteraf gecontroleerd door handmatig terug te draaien en het klopte nog.
Gebruikersavatar
Kester
Berichten: 53
Lid geworden op: 15 nov 2008 10:55

Re: Motor start opeens niet meer?????

Bericht door Kester »

Maar ik ga het morgen nog eens opnieuw doen voor alle zekerheid!
Als er iets met de kleppen aan de hand is zou ik dat met een compressie meter moeten kunnen concluderen toch?
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: Motor start opeens niet meer?????

Bericht door the dude »

Er is mij wel eens verteld, dat de kleppen de zuiger niet kunnen raken. Klopt dat :?:
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
Kester
Berichten: 53
Lid geworden op: 15 nov 2008 10:55

Re: Motor start opeens niet meer?????

Bericht door Kester »

Heb ik ook van gehoord, echter is mijn blok te oud, paste ze toen nog niet toe. Dus als de distriem knapt zijn je kleppen gaar!, dus ook met verkeerd klokken.
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: Motor start opeens niet meer?????

Bericht door LeoneTurbo »

Alleen de oude motoren hebben dat, de nieuwe juist niet.
Gebruikersavatar
Kester
Berichten: 53
Lid geworden op: 15 nov 2008 10:55

Re: Motor start opeens niet meer?????

Bericht door Kester »

HHmm, oke, de dealer zei dit tegen mij, misschien verkeerd begrepen. Weet iemand of mijn blok dat zou hebben? komt uit 1996, EJ2.0 Legacy, SOHC.
Gebruikersavatar
marzon
Berichten: 87
Lid geworden op: 30 dec 2010 21:39

Re: Motor start opeens niet meer?????

Bericht door marzon »

10 tegen 1
de krukas 1 ronde verkeerd in de timing... tis een 4takt motor, 2 ronden op de krukas is 1 ronde op de nokkenassen, in 2 ronden kom je 2x het merk tegen.
Nulla tenaci invia est via !
Gebruikersavatar
marzon
Berichten: 87
Lid geworden op: 30 dec 2010 21:39

Re: Motor start opeens niet meer?????

Bericht door marzon »

whoops beetje oude post.. sorry
Nulla tenaci invia est via !
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 988
Lid geworden op: 13 nov 2008 12:47

Re: Motor start opeens niet meer?????

Bericht door Toon »

Ja ja hij loopt inmiddels hoor.
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: Motor start opeens niet meer?????

Bericht door niksnut »

en wat was het nou ??
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: Motor start opeens niet meer?????

Bericht door the dude »

niksnut schreef:en wat was het nou ??
Deze vraag is tussen het ene en t andere jaar ingevallen, de Twilight Zone in, za'k maar zeggen.

Dus....."wat was het nou ??"
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: Motor start opeens niet meer?????

Bericht door niksnut »

Geplaatst: 31 dec 2010 00:00
hoe krijg ik het voor elkaar :D
Gebruikersavatar
marzon
Berichten: 87
Lid geworden op: 30 dec 2010 21:39

Re: Motor start opeens niet meer?????

Bericht door marzon »

LOL hoe ? uhm niks te doen met ouwejaar ?
Nulla tenaci invia est via !
Plaats reactie