EJ22 DOHC op LPG

Motoren, injectiesystemen etc.
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

EJ22 DOHC op LPG

Bericht door LeoneTurbo »

Ik ga voor mijn eigen auto een nieuw blok bouwen op basis van een EJ22 onderblok van een Legacy. Motor krijgt custom gesmede zuigers voor een 11.0:1 compressieverhouding, sterkere drijfstangbouten en Legacy Turbo koppen. Ik vind dat de grotere klephoek van die koppen beter past bij een grote boring dan de latere DOHC koppen. Als de motor klaar is en ingereden, wil ik de auto een keer op de rollenbank bij Verhoeven Tuning in Harskamp zetten om het resultaat te zien. We zullen zien.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: EJ22 DOHC op LPG

Bericht door SP-Boxer »

11.0 : 1 = een iets verbeterde gasrespons denk ik?

Klephoek is groter bij de Legacy turbo koppen gok ik dan?
Interessante theorie! Ben benieuwd hoe de "latere" koppen bij mij zullen presteren.

En als je bezig gaat met de zuigers... Mijn setje mag ook gemaakt worden :) Moeten we het dan binnenkort maar eens over hebben :mrgreen:
"I feel Legacy"
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: EJ22 DOHC op LPG

Bericht door LeoneTurbo »

Als je jouw zuigers gelijktijdig wilt bestellen, dan moet ik het eind van de week weten (en ook betalen) :mrgreen:

Weet je al welke koppakking (ie. dikte) je gaat gebruiken en welke compressieverhouding je wilt?

Hogere compressieverhouding zorgt voor een efficientere verbranding en i.v.m. RON 105 van LPG hoef ik ook geen problemen te verwachten met voortijdige ongecontroleerde verbranding :)
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: EJ22 DOHC op LPG

Bericht door Bram_R »

waarschijnlijk heb je die al, maar als je nog Legacy Turbo koppen nodig hebt, wellicht dat je mijne ook kan gebruiken (van dat schade blok die toch andere koppen krijgt).

Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: EJ22 DOHC op LPG

Bericht door LeoneTurbo »

Heb nog een set die in uitstekende staat verkeerd, maar toch dank je!

@ SP: Ik heb al een set zuigers voor je doorgerekend met een compressieverhouding van 10.5 op 1 en een metalen 0.8 mm dikke koppakking.

Ik ga mijn zuigers met skirt coating bestellen (minder wrijving en naar het schijnt een wat lager olieverbruik) dat kost wel 125 Euro extra helaas.
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: EJ22 DOHC op LPG

Bericht door LeoneTurbo »

Heb vandaag op Ebay.de een sloop EJ22 motor gescoord voor 1 Euro in de buurt van Keulen. Ben erg blij!
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: EJ22 DOHC op LPG

Bericht door Bram_R »

Marnix schreef:Heb vandaag op Ebay.de een sloop EJ22 motor gescoord voor 1 Euro in de buurt van Keulen. Ben erg blij!
da's netjes.

Ik heb destijds nog de nodige info m.b.t. LPG kwaliteit (RON) ingewonnen bij Impco geloof ik.

Voor een gas-inbouw adres zou ik http://www.iwemaenterprise.nl/ aanraden, destijds goede indruk van gekregen.

Wat doe jij trouwens met de ontstekingstijdstip-curve?
Of regelt de ECU de onsteking net zo scherp totdat knock wordt gedetecteerd?

Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: EJ22 DOHC op LPG

Bericht door LeoneTurbo »

Gas zit er al 65.000 km in!

Ontsteking wordt op basis van knock-signaal door ECU bijgeregeld.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: EJ22 DOHC op LPG

Bericht door SP-Boxer »

Goede vondst, dat ebay blok :okeee:
Nu nog ff bouwen!

Zijn de zuigers de laatste delen die je nodig hebt alvorens je kunt gaan bouwen?
"I feel Legacy"
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: EJ22 DOHC op LPG

Bericht door LeoneTurbo »

Ja, koppakkingen heb ik al dus als de zuigers binnen zijn kan het blok geboord en gehoond worden, met wat geluk zit het er voor de kerst in.

Vrijdag gaat er een EJ20 DOHC in met compressieverhouding van 10.4 en klepstelplaatjes (EJ25D koppen). Deze motor is in principe verkocht maar ik wil er wat kilometers op zetten om zeker te weten dat het een goede motor is. Moet volgende week naar Italie voor mijn werk en doe dat met eigen auto, dus een goede gelegenheid om er even 2500 km op te zetten.
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: EJ22 DOHC op LPG

Bericht door the dude »

Tjee.... Je praat over het "even" wisselen van blok, alsof je n middagje gaat winkelen :shock:
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
Subonno
Berichten: 655
Lid geworden op: 13 nov 2008 19:34

Re: EJ22 DOHC op LPG

Bericht door Subonno »

the dude schreef:Tjee.... Je praat over het "even" wisselen van blok, alsof je n middagje gaat winkelen :shock:
Marnix is ook veeeel eerder klaar met het wisselen van een blok dan dat hij een middagje gaat winkelen met zijn vrouw! :okeee:
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: EJ22 DOHC op LPG

Bericht door SP-Boxer »

En Onno trekt zo'n blok er al in 2 uurtjes uit, laat staan Marnix! Die zet hem in de zelfde tijd weer terug ook :D
"I feel Legacy"
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: EJ22 DOHC op LPG

Bericht door LeoneTurbo »

Niet dus, dat viel even tegen zeg met gas! Ik moest zowat de hele bedrading uitbouwen (geen stekkers) en slangen idem natuurlijk. Eenmaal los de boel overbouwen op het DOHC inlaatspruitstuk alsvorens dat op de 'nieuwe' motor kon. Helaas kwamen de gasslangen qua lengte niet meer lekker uit tussen injector en inlaatspruitstuk (gaten dichter bij d ekop geboord maar slang 'dus' te kort) maar goed, het zit. Boel inbouwen. Toen stekkers solderen tussen motor en gaskabelboom, dat was flink wat werk maar wel in 1x goed, achteraf. Niet in 1x goed was lopen van de motor, de injectoren van het DOHC inlaatspruitstuk bleken totaal geen brandstof te geven (op remmenreiniger liep de motor wel) dus injectoren gewisseld, gelukkig pasten de 'oude' SOHC injectoren in de DOHC brandstofrails. Daarna liep de motor goed, wel duidelijk dat de ECU('s) weer even moesten wennen aan de nieuwe brandstof- en ontstekingsklant onder de motorkap.

Alles lijkt goed, vloeistoffen ook OK (de koppen komen van een mij onbekende schademotor dus blijft altijd afwachten, wel zelf kleppen ingeslepen en opnieuw gesteld) en de motor loopt inmiddels zijdezacht, een stuk stiller zelfs dan de SOHC motor.

Morgen naar Italie met het kadaver!
Gebruikersavatar
Subonno
Berichten: 655
Lid geworden op: 13 nov 2008 19:34

Re: EJ22 DOHC op LPG

Bericht door Subonno »

Jemig, flinke gok of vertrouw je op de samenwerking onder de kap??
Of

neem je de select monitor, doos onderdelen, gereedschap en takel mee ?? :D
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: EJ22 DOHC op LPG

Bericht door SP-Boxer »

Beetje spanning hoort erbij he!


Goeie rit morgen Marnix! Mooi tochje zo naar Italie :okeee:
"I feel Legacy"
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: EJ22 DOHC op LPG

Bericht door LeoneTurbo »

Heb wel wat basic gereedschap en slangen bij me, verder extra water en wat olie. Ben gelukkig lid van de ADAC maar verwacht geen grote problemen.

Moet morgenavondin Verona zijn, dus een leuke rit. Heb net het Zwitserland vignet gehaald, rij over Basel en Milaan.
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: EJ22 DOHC op LPG

Bericht door the dude »

Goede reis, marnix. We vertrouwen op de goede afloop :)
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: EJ22 DOHC op LPG

Bericht door SP-Boxer »

Persoonlijk prefeer ik de route door Oostenrijk via Innsbrück en de Brennerpas. Qua tijd niet zozeer langer en je hoeft niet door Zwitserland (geen euro en zonder vignet kom je nergens).

Verona is in een uurtje of 13 te doen schat ik.
"I feel Legacy"
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: EJ22 DOHC op LPG

Bericht door LeoneTurbo »

Ik denk nog wel wat minder, het is herfstvakantie in Duitsland :)
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: EJ22 DOHC op LPG

Bericht door SP-Boxer »

Kan inderdaad zomaar. Mijn zus zit nog een uur voorbij Verona (ik verlaat bij Verona altijd de autostrada) en rijd Oostenrijk altijd binnendoor.

Maar weet niet hoeveel pauze jij nodig hebt op zo'n rit :)

Het blijft in ieder geval een mooie roadtrip ;)
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Subonno
Berichten: 655
Lid geworden op: 13 nov 2008 19:34

Re: EJ22 DOHC op LPG

Bericht door Subonno »

Ben je er al ?? :mrgreen:
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: EJ22 DOHC op LPG

Bericht door LeoneTurbo »

Ik stond gisteren keurig om 19:30 bij het hotel in Verona, was om 09:15 vertrokken. Bleek echter het verkeerde hotel, het juiste hotel (met dezelfde naam) lag ten noord-oosten van Venetie, dus moest nog eens 168 km rijden (wat ik toen in een ruim uur heb gereden). Dus uiteindelijk pas om 21:00 uur ter plekke.

Motor heeft het prima gedaan, loopt goed (koppel onderin valt wel wat tegen, maar bovenin veel beter dan de SOHC) en vebruik ook een stuk lager. Gemiddeld 1 op 10.5 bij een snelheid van 120-160 op de TomTom. Geen olie en water verbruik.

Terug rij ik via Oostenrijk.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: EJ22 DOHC op LPG

Bericht door SP-Boxer »

Oeps :lol:

Vlot gegaan dan inderdaad.

Oostenrijk ook snelweg, of binnendoor?
(Binnendoor is een aanrader (Brennerpas/Fernpas), mits er niet al te veel verkeer is!)
"I feel Legacy"
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: EJ22 DOHC op LPG

Bericht door LeoneTurbo »

Snelweg, heb haast :)
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: EJ22 DOHC op LPG

Bericht door SP-Boxer »

Maar nu moet je stoppen voor een Oostenrijk vignet :mrgreen:
"I feel Legacy"
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: EJ22 DOHC op LPG

Bericht door LeoneTurbo »

Moet waarschijnlijk toch tanken en dan kan ik vast wel zo'n plaksticker scoren :)
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: EJ22 DOHC op LPG

Bericht door LeoneTurbo »

IMG_4344.JPG
IMG_4348.JPG
IMG_4352.JPG
IMG_4360.JPG
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: EJ22 DOHC op LPG

Bericht door SP-Boxer »

Heey, waarom heb ik niet zo'n mooi zuigerontwerp :mrgreen:
"I feel Legacy"
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: EJ22 DOHC op LPG

Bericht door LeoneTurbo »

Had je er maar om moeten vragen :P

Serieus: Ik gebruik Legacy Turbo koppen met 57cc volume in de kop, jij hebt latere DOHC koppen met 46cc in de kop. Daarom heb jij geen dome nodig, bovendien heb jij straks ook meer cilinderinhoud en langere drijfstangen dus nog minder dome nodig, of zelfs een kleine dish zoals in jouw geval. Bovendien is mijn compressieverhouding ook fors hoger.

Ik heb bij deze motor ARP drijfstangbouten gebruikt, dat is ook nog wel iets voor jou SP! Ze passen ook op de langere EJ25D drijfstangen en geven de lagerkappen en dus de lagers meer stabiliteit. Ik durf straks zonder problemen 7.5k toeren te draaien met deze motor, alhoewel het management wat ik ga gebruiken geloof een fuel cut heeft bij 7.2k.
Plaats reactie