zwaar draaiende motor
zwaar draaiende motor
De kever reed net lekker totdat de motor ineens zomaar uitviel en niets meer deed. Net alsof er iemand een rem in het blok had gebouwd. De motor gaat ook enorm zwaar rond. De startmotor krijgt hem haast niet meer rond. Nieuwe accu helpt ook niets. Andere startmotor ook niet. Ook met de hand gaat hij haast niet rond. De compressie gemeten daar komt 150 PSI uit (10kpax). Draaien de sub motoren altijd zo zwaar rond? Of heb ik een ander probleem? (lager misschien of waterpomp od) Het lijkt mij echter dat als er een lager kapot gaat je dit van te voren toch hoor of zit ik er naast? Iemand een idee?
Re: zwaar draaiende motor
was de motor met het tornen nog warm?
heb je geen vastloper gehad a.g.v. te weinig koeling?
je kunt anders even de bougies eruit halen en dan voelen hoe het ronddraaien gaat
Bram
heb je geen vastloper gehad a.g.v. te weinig koeling?
je kunt anders even de bougies eruit halen en dan voelen hoe het ronddraaien gaat
Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Re: zwaar draaiende motor
De motor was koud (is koud nu)en dan draaid hij zwaar.
De koeling was goed. De fan was niet ingeslagen en volgens de temperatuurmeter was de temp ongeveer 70 graden a 80 graden. De bougies heb ik er inderdaad uitgehaald om de compressie te meten. En dan draaid de startmotor een stuk sneller rond. Ik twijffel dan ook of het aan de startmotoren ligt of aan de motor. Ik wil wel een hi torgue startmotor kopen (ad 275 euro) maar als dat het probleem niet is dan zonde geld. Binnenkort de kever maar proberen aan te slepen als Patrick een keer tijd heeft.
De koeling was goed. De fan was niet ingeslagen en volgens de temperatuurmeter was de temp ongeveer 70 graden a 80 graden. De bougies heb ik er inderdaad uitgehaald om de compressie te meten. En dan draaid de startmotor een stuk sneller rond. Ik twijffel dan ook of het aan de startmotoren ligt of aan de motor. Ik wil wel een hi torgue startmotor kopen (ad 275 euro) maar als dat het probleem niet is dan zonde geld. Binnenkort de kever maar proberen aan te slepen als Patrick een keer tijd heeft.
Re: zwaar draaiende motor
Distributieriem verschoven?? Verkeerde timing ??
Re: zwaar draaiende motor
Subonno schreef:Distributieriem verschoven?? Verkeerde timing ??
Daar heb ik nog niet naar gekeken. (kan er niet zo makkelijk bij nl). Kan deze riem makkelijk verschuiven?
ps als ik de ontsteking losmaak draaid de motor evenzwaar tijdens het starten.
Re: zwaar draaiende motor
Hey Dennis Ik heb ook een high torque startmotor maar die kostte nog niet de helft, informeer eens bij oldtimerparts in Etten-Leur voor je je geld uitgeeft.
Re: zwaar draaiende motor
Waarom denk je eigenlijk aan de startmotor? Motor liep toch en dan werkt de startmotor niet. Dus heeft deze de draaiende motor OOK NIET tegengehouden!? EN de starter is nog heel!
Heeft t niks met je vorige koppelingsproblemen te maken, dan zit t toch in de motor ben ik bang....
Heeft t niks met je vorige koppelingsproblemen te maken, dan zit t toch in de motor ben ik bang....
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Re: zwaar draaiende motor
Omdat nu de startmotor precies hetzelfde euvel heeft als al die andere startmotoren die ik hiervoor heb gebruikt voordat de motor uberhaupt loopt. Ook bij mijn cabrio met 2.0l motor heb ik problemen en wil de motor nog maar net aanslaan door het erg traag rond draaien van de startmotor. En ik wil eerst uitsluiten of het niet aan de startmotor ligt. Ik kan trouwens het euvel van het ineens afslaan niet nakijken want zolang de startmotor de motor niet rond krijg kan ik niet eens controleren of de bougies nog wel een vonk krijgt. De koppeling is nu helemaal in orde
Ik zal eens informeren Toon want als het de helft goedkoper is
Ik heb ook begrepen dat een startmotor van een semi automaat ook meer power heeft en dat deze zelf gelagerd is. Hier is er al 1 van onderweg naar mij toe per post. nu nog 1 goede startmotor scoren.
Ik zal eens informeren Toon want als het de helft goedkoper is
Ik heb ook begrepen dat een startmotor van een semi automaat ook meer power heeft en dat deze zelf gelagerd is. Hier is er al 1 van onderweg naar mij toe per post. nu nog 1 goede startmotor scoren.
Re: zwaar draaiende motor
Heb jij een echte high torque? of de chrome high power startmotor van 149 euro? oldtimerparts haald nl zijn onderdelen bij paruzzi vandaan.Toon schreef:Hey Dennis Ik heb ook een high torque startmotor maar die kostte nog niet de helft, informeer eens bij oldtimerparts in Etten-Leur voor je je geld uitgeeft.
Re: zwaar draaiende motor
ben het met Jan eens. hoe kun je nu aan je startmotor gaan denken. volgens mij heb je een heel ander probleem.De kever reed net lekker totdat de motor ineens zomaar uitviel en niets meer deed
fozzy time
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
Re: zwaar draaiende motor
Tja het zou bijvoorbeeld een elektrisch probleem kunnen zijn waarom de kever zomaar stopte (hij reed toen op LPG). Misschien dat een afsluitklep sloot of een relais niet meer goed functioneerde of de bobine geen vonk meer geeft of ..... Maar dat alles kan ik nu niet controleren dus even wachten op een andere startmotor. Als hij het dan nog niet doet ga ik het blok wel weer eruit halen en intern onderzoeken en er dan voorlopig een ander blok welke ik nog heb liggen erin zetten. Alleen al dat werk zie ik nog niet zo zitten als het straks daar niet aan ligt.niksnut schreef:ben het met Jan eens. hoe kun je nu aan je startmotor gaan denken. volgens mij heb je een heel ander probleem.De kever reed net lekker totdat de motor ineens zomaar uitviel en niets meer deed
Re: zwaar draaiende motor
waarom zou een Legacy motor ineens een andere startmotor nodig hebben als die achterin een kever ligt?Dennis schreef:De motor was koud (is koud nu)en dan draaid hij zwaar.
De koeling was goed. De fan was niet ingeslagen en volgens de temperatuurmeter was de temp ongeveer 70 graden a 80 graden. De bougies heb ik er inderdaad uitgehaald om de compressie te meten. En dan draaid de startmotor een stuk sneller rond. Ik twijffel dan ook of het aan de startmotoren ligt of aan de motor. Ik wil wel een hi torgue startmotor kopen (ad 275 euro) maar als dat het probleem niet is dan zonde geld. Binnenkort de kever maar proberen aan te slepen als Patrick een keer tijd heeft.
ik ben het met de rest eens, zou het niet in deze hoek zoeken.
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Re: zwaar draaiende motor
Omdat we de startmotor van de kever gebruiken die niet al te sterk zijn. Zijn ook niet geheel gelagerd. Ik heb een keer een 2 liter luchtgekoelde busmotor in mijn kever gehad en daar had de startmotor ook al problemen mee.Bram_R schreef:Dennis schreef:
waarom zou een Legacy motor ineens een andere startmotor nodig hebben als die achterin een kever ligt?
ik ben het met de rest eens, zou het niet in deze hoek zoeken.
ik ben het mee eens de oorzaak elders te moeten zoeken maar wil dit eerst uitsluiten. Ik vraag mij alleen af of een subarumotor altijd zwaar ronddraaid (als je het met de hand probeerd rond te draaien)Met een ratel op de dynamomoer (ik kan nl niet bij de krukasbout) krijg ik de motor wel rond gedraaid. Ik hoor dan geen vreemde geluiden.
Re: zwaar draaiende motor
Voor de subaru mensen: het is zoals Dennis al zegt omdat we de starterkrans en het koppelingshuis van de kever gebruiken zit je automatisch vast aan de kever startmotor en die hoeven meestal maar een twaalf-of dertienhonderd motortje aan te slingeren, dat vraagt minder vermogen dan een achtienhonderd of twee litermotor.
@ Dennis: Peter (oldtimerparts) verkoopt paruzzi delen maar de hoofdmoot van zijn delen komt van BBT in Belgie. Ik weet niet precies welke ik heb, mijn maat Jan en ik hebben er destijds twee ineens gekocht een voor mijn ej18 en een voor de ej22 voor de trike van Jan.
Toon
@ Dennis: Peter (oldtimerparts) verkoopt paruzzi delen maar de hoofdmoot van zijn delen komt van BBT in Belgie. Ik weet niet precies welke ik heb, mijn maat Jan en ik hebben er destijds twee ineens gekocht een voor mijn ej18 en een voor de ej22 voor de trike van Jan.
Toon
Re: zwaar draaiende motor
Ik ga morgen meteen informeren Toon. Bedankt alvast.
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15
Re: zwaar draaiende motor
Zonder bougies moet de motor op de hand makkelijk rond gaan. Zo niet, zit er ergens een weerstand. Probeer het ook met ingetrapte koppeling, misschien zit het probleem in de bak. Haal de distributiekappen er eens af, misschien is de riem stuk of een van de looprollen, daar heb je toch al eens een hitte probleem gehad?
Re: zwaar draaiende motor
Zonder de bougies gaat de motor inderdaad makkelijk rond en kan ik ook goed compressie meten. Met ingetrapte koppeling is er geen verschil. Ik zal dinsdag de kappen eraf proberen te halen van de distributieriem en opnieuw kijken. Hoe kan ik controleren of een van de looprollen stuk is. Moet ik hiervoor de riem eraf halen?Marnix schreef:Zonder bougies moet de motor op de hand makkelijk rond gaan. Zo niet, zit er ergens een weerstand. Probeer het ook met ingetrapte koppeling, misschien zit het probleem in de bak. Haal de distributiekappen er eens af, misschien is de riem stuk of een van de looprollen, daar heb je toch al eens een hitte probleem gehad?
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15
Re: zwaar draaiende motor
Ja. Kan je er meteen een nieuwe op zetten
Re: zwaar draaiende motor
lekker dan, deze riem zit er nog geen 40 km omheen hij was net nieuw). Maar toen ik de kappen eraf heb gehaald en deze heb vervangen (omdat de andere wat gesmolten waren) zag de riem er nog goed en onbeschadigd uit. Daarna is er nog geen 10 km mee gereden. Dus ik heb hier zo mijn twijffels over maar controleren kan natuurlijk altijd.
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15
Re: zwaar draaiende motor
In dat geval: lekker laten zitten!
Re: zwaar draaiende motor
Marnix schreef:In dat geval: lekker laten zitten!
Ik kon vanmorgen natuurlijk niet meer wachten totdat morgen de andere startmotor binnen is dus heb ik 24 volt op mijn huidige startmotor gezet. En jawel hij draaid nu rond zoals het hoort. Alleen wil de motor niet aanslaan grrr. Andere bobine geprobeerd geen verbetering. De onsteking en de bougies zijn nieuw. Toch maar even na gekeken maar die zijn ook in orde. Brandstof krijgt hij ook genoeg. De distibutie staat op tijd. Morgen maar even op de vrouw wachten. Kan zij starten en ik kijken of hij een vonk krijgt.
Alle zekeringen gecontroleerd ook allemaal in orde.
Kan een of andere sensor als deze defect is ervoor zorgen dat de motor niet wil aanslaan? cq ervoor zorgen dat de motor ineens afslaat?
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15
Re: zwaar draaiende motor
Ja, krukaspositiesensor of nokkenaspositiesensor.
Re: zwaar draaiende motor
Toch maar weer het achterpaneel verwijderd, distributiekappen weggehaald en wat ziet mijn oog allemaal haartjes aan de zijkant van de riem en een scheurtje in de riem. Zit er een braam op de linker nokkenastandwiel. Men heeft daar een keer een inkeping ingeslagen blijkbaar en de braam niet weggehaald. Ook staat de rechternokkenastandwiel niet meer op tijd. grrrrr. Maar weer een nieuwe riem gemonteerd, braam weggehaald. Meteen de binnen gekomen startmotor van een automaat gemonteerd. Even testen of de startmotor het doet en meteen slaat de motor aan
De startmotor gaat als een jeko tekeer. Dus meteen maar op zoek naar nog zo'n startmotor voor de cabrio.
De startmotor gaat als een jeko tekeer. Dus meteen maar op zoek naar nog zo'n startmotor voor de cabrio.
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15
Re: zwaar draaiende motor
Die riem verspringt niet zonder reden. Spanner vervangen!
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15
Re: zwaar draaiende motor
Ook een nieuwe spanner kan kapot, wees voorzichtig met het op spanning brengen, als je dat te snel doet gaat de spanner stuk!
Re: zwaar draaiende motor
aha weer wat geleerd. Kan ik ook nog controleren of de spanner stuk is? (ik was al blij dat ik het stukje metaal eruit kreeg. Er staat behoorlijk wat kracht achter).
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15
Re: zwaar draaiende motor
Ik bedoel het op spanning brengen van de spanner, niet de riem zelf! Als je de/een riem monteerd, moet de spanner ingedrukt worden en middels een metalen stift/pennetje ingespannen gehouden bij montage op de motor. Dat indrukken moet je heel langzaam doen. Hoe merk je dat de spanner kapot is? Veel minder weerstand bij het indrukken. Normaal gaat dat behoorlijk zwaar.
Re: zwaar draaiende motor
Nou ik moest de spanner tussen de bankschroef doen om hem ingedrukt te krijgen. Ik kreeg hem zelfs niet met een hele grote waterpomptang ingedrukt. Na de montage van de riem kreeg ik ook haast het metalen pennetje er niet meer uit omdat er zo'n grote "kracht" op stond dus ik denk dat hij nog wel goed is.
Re: zwaar draaiende motor
elke ochtend een groot bord BRINTA en je krijgt alles voor elkaar.Ik kreeg hem zelfs niet met een hele grote waterpomptang ingedrukt
sorry , maar kon het niet laten , hoop dat het goedkomt met je projekt
fozzy time
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]