Lekkende koelvloeistof en luide servopomp

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
GingerBaker
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 jan 2015 11:23

Lekkende koelvloeistof en luide servopomp

Bericht door GingerBaker »

Beste forumleden, ik ben nieuw op het forum en heb soortgelijke problemen reeds opgezocht op het forum maar kon deze niet vinden.
Sinds kort ben ik eigenaar van een Subaru WRX STI van 2008.

Toen ik gisteren voor een kort ritje vertrok met mijn wagen en na een kilometer of twee stopte aan het tankstation verscheen er plots een hoop stoom uit de motorkap. Het was duidelijk dat er koelvloeistof uit de dop van het condensatievat was gespoten. Ik heb de koelvloeistof dan maar bijgevuld met water om terug naar huis te kunnen rijden, maar de temperatuur van de motor schoot weer pijlsnel de lucht in. Dus halfweg nog maar eens gestopt, motor volledig laten afkoelen en verder naar huis gereden.
De stuurbekrachtigingspomp maakte voordien altijd al een klein beetje geluid maar maakte kort voor dit voorval plots een hels lawaai, zelfs zonder aan het stuur te draaien.
Wanneer ik terug thuis was en de koelvloeistof opnieuw had bijgevuld heb ik de motor een tijdje stationair laten draaien en ben ik gaan zoeken naar een lek. Er lijkt nergens koelvloeistof te lekken uit een van de leidingen. Wel hoorde ik onmiddelijk dat er lucht ontsnapt uit het condensatievat en er vervolgens ook koelvloeistof uitsputtert.

Heeft iemand van jullie dit wel eens meegemaakt?
Is er een verband met de lawaaierige stuurbekrachtigingspomp?
Dank bij voorbaat
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: Lekkende koelvloeistof en luide servopomp

Bericht door Verzamelaar »

Klinkt als een lekke koppakking, is een bekend probleem van (getunede) 2.5L motoren. Wat is de kilometerstand?
Gewoon omdat het kan.
GingerBaker
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 jan 2015 11:23

Re: Lekkende koelvloeistof en luide servopomp

Bericht door GingerBaker »

Ik heb het lek gevonden het de leiding vervangen. De luide servo lag blijkbaar aan een slechte dichting bij de pomp, nieuw rubber ringertje erin en het geluid was weg.

Hoewel het er naar uit ziet dat alles nu in orde is (temperatuur en koelvloeistof niveau blijven constant) komt er na een tijdje nog steeds witte rook uit de motorruimte. Zou het kunnen dat dit achtergebleven vloeistof is die nog op de warme delen ligt of zou dat allang verdampt zijn?
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4864
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: Lekkende koelvloeistof en luide servopomp

Bericht door quikfit »

Laat je koelsysteem even ''afpersen''....dat kunnen ze bij alle garages.... ;)

Gr. Quikfit.
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
Plaats reactie