luchtmassa meter

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
patrick
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 jan 2009 21:12

luchtmassa meter

Bericht door patrick »

Heeft er iemand een idee of er een alternatief is voor een luchtmassameter welke in bij een EA82T hoort. de mijne heeft een beweegbare luchtschuif en geeft storing.
deze beweegt namelijk naar mijn idee bij een vast toerental van bijvoorbeeld 2000rpm. Alleen bij volgas of stationair toerental zijn er geen problemen met bokken. zijn er dan ook luchtmassameters welke geen bewegende delen heeft?
verder zijn de koelproblemen over!!!! heb namelijk 1 van de 2 fanen vervangen voor eentje van een volvo 940. als deze aanslaan komt de motor niet boven de 65 graden. dus de thermostaat kan er ook weer in.
hopelijk heeft iemand een idee?
groeten patrick
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: luchtmassa meter

Bericht door Bram_R »

hot wire MAF's hebben geen bewegende delen (zitten op 2e type XT's en op tal van andere auto's).

de flapper style MAF van eerste serie XT's bevatten idd wel bewegende delen.

Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: luchtmassa meter

Bericht door LeoneTurbo »

Zijn niet uitwisselbaar. Ik weet dat Marcel (Oldskool) nog een aantal flapper MAF's moet hebben, normaal geven deze geen problemen.
patrick
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 jan 2009 21:12

Re: luchtmassa meter

Bericht door patrick »

Zou ik dan het geluk hebben dat tot 2 maal toe bij mij een flapper maf kapot zijn?

nee toch?

Heb wel iemand gevonden die ze kan reviseren, misschien is dat wel een idee?

groeten

patrick
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: luchtmassa meter

Bericht door Bram_R »

patrick schreef:Zou ik dan het geluk hebben dat tot 2 maal toe bij mij een flapper maf kapot zijn?

nee toch?

Heb wel iemand gevonden die ze kan reviseren, misschien is dat wel een idee?

groeten

patrick
er is natuurlijk altijd een kans, maar ik heb tot nu toe nooit gelezen over vaak falende MAF'S binnen de XT wereld.
er is wellicht wat anders aan de hand.

wat is de diagnose dat de MAF kapot zou zijn?

Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
patrick
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 jan 2009 21:12

Re: luchtmassa meter

Bericht door patrick »

Ik heb de eerste sensor vervangen voor een exemplaar welke ik nog had liggen. voor dat ik deze verving heb ik een gewicht test gedaan op de klep. ( een schoevendraaier erop laten rusten en kijken hoeveel deze daalt en dan de waarde vergelijken.)
wat opviel was dat de " oude " mafsensorverder inzakte dan de reserve welke ik heb liggen.
het bokken van de auto gaf ik de schuld aan een kleperende klep welke in deze sensor zit en dan steeds de luchtstroom die erdoor gaat beinvloed of zelfs afsluit, met als gevolg dat het van kwaad tot erger wordt. Het probleem doet zich niet voor bij stationair draaiende motor ( lees de klep is dan gesloten, de lucht wordt via een bypass door gevoerd intern) bij volgas ook geen probleem, de klep staat vol open. alleen halverwege kan deze dan in de luchtstroom gaan klapperen.
toen ik de andere klep monteerde, welke minder onder het gewicht inzakte was heb probleem nagenoeg weg en helaas begint het weer steeds erger te worden.
wat een lap tekst maar ik hoop dat het probleem wel wat duidelijker is geworden

groeten,

patrick
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: luchtmassa meter

Bericht door LeoneTurbo »

Advies: ECU uitlezen met behulp van een Subaru Select Monitor. Tijdens het rijden kan je dan kijken of de waarde van de MAF-sensor afwijkt van wat je zou verwachten of dat er andere zaken spelen. De kans dat twee MAF's dezelfde fout vertonen is erg gering en dus zou ik naar andere mogelijke oorzaken zoeken!
patrick
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 jan 2009 21:12

Re: luchtmassa meter

Bericht door patrick »

De ECu uitlezen schijnt niet te gaan want volgens de subaru dealer in capelle is de stekker welke hij daarvoor nodig heeft niet aanwezig, nu kan ik me niet herinneren dat ik deze eraf geknipt heb
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: luchtmassa meter

Bericht door LeoneTurbo »

Is een geel-oranje stekker met ca. 8-10 polen (2 rijen) die in de buurt van de ECU moet zitten.
Plaats reactie