Zelf testen injectoren op lekkage en sproeibeeld

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Zelf testen injectoren op lekkage en sproeibeeld

Bericht door Bram_R »

Ik ben op zoek naar mogelijkheden om zelf injectoren te kunnen testen op lekkage en sproeibeeld.

Is er iets vernuftigs te verzinnen dat je mogelijk met de aansluitingen van de auto zelf de injectoren kan aftesten?
Ik heb een set reserve fuel rails liggen. Deze zouden dan in een glazen/perspex bak moeten zitten.
Met de pomp in test modus bereik je meer dan de werkdruk.

Wat dan overblijft is een juiste duty cycle op de injectoren te zetten, of kun je ze gewoon 'open' zelf bij een permanente 12V spanning?

Iemand ideeën of links?

gr. bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Zelf testen injectoren op lekkage en sproeibeeld

Bericht door erichendri »

Raildruk is rond de 4- 5 bar en ja, je kunt ze gewoon continu even op 12 volt zetten.
Injectie beeld of verneveling moet je dan kunnen zien.
Of je zet hem op 12 volt en tip de minpool telkens even snel aan.

Eric
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: Zelf testen injectoren op lekkage en sproeibeeld

Bericht door Bram_R »

erichendri schreef:Raildruk is rond de 4- 5 bar en ja, je kunt ze gewoon continu even op 12 volt zetten.
Injectie beeld of verneveling moet je dan kunnen zien.
Of je zet hem op 12 volt en tip de minpool telkens even snel aan.

Eric
Ah, dat is goed om te weten.

Raildruk is volgens mij niet meer dan 2,5 bar, maar dat komt wel goed.
Sluit het dan gewoon aan 'op de auto', dus krijgt dezelfde druk.

Zijn er nog ideeën hoe de fuel rails netjes in een glazen bak o.i.d. te monteren?

gr. bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Gebruikersavatar
fahtal
Berichten: 821
Lid geworden op: 21 jun 2012 21:57

Re: Zelf testen injectoren op lekkage en sproeibeeld

Bericht door fahtal »

zou het kunnen met een petfles(cola fles)?
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Zelf testen injectoren op lekkage en sproeibeeld

Bericht door erichendri »

Bij mazda was de raildruk 4-5 bar.
Neem aan dat het bij subaru niet anders is.
En hoe hoger, des te beter de verneveling.

Eric
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: Zelf testen injectoren op lekkage en sproeibeeld

Bericht door Bram_R »

Ik heb eigenlijk maar besloten dat ik ze bij een bedrijf even langs breng.

In Goes zit http://www.westecmotoren.nl/Benzineinje ... testen.htm, dit zit niet al te ver van werk, dus daar kan ik ze wel eens achterlaten.

gr. Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Zelf testen injectoren op lekkage en sproeibeeld

Bericht door erichendri »

Oh ja, ik zou wel uitzoeken wat de werkspanning is.
Sommige injectoren werken op een lagere spanning.
Dus eerst stekker eraf en spanning meten.
Dat kan want ze worden in de Ecu aan de massa gelegd
als ze moeten inspuiten.

Eric
Gebruikersavatar
Bram_R
Berichten: 1216
Lid geworden op: 17 nov 2008 13:05

Re: Zelf testen injectoren op lekkage en sproeibeeld

Bericht door Bram_R »

erichendri schreef:Oh ja, ik zou wel uitzoeken wat de werkspanning is.
Sommige injectoren werken op een lagere spanning.
Dus eerst stekker eraf en spanning meten.
Dat kan want ze worden in de Ecu aan de massa gelegd
als ze moeten inspuiten.

Eric
Dat heb ik wel eens eerder gemeten, volgens mij heb ik alles uit de FSM nagelopen en ook de drukken getest.

Voor wat referentie, wat kost een set nieuwe Subaru injectoren voor 1992 Legacy Turbo? Volgens mij zijn dat de grey tops.

gr. Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Plaats reactie