hoog toerental

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
stan_1
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 sep 2014 20:01

hoog toerental

Bericht door stan_1 »

Ik heb dus een Subaru Vivio met als gebrek hij rijd niet harder dan 80 a 90km/h.
motor loopt erg netjes en er is al wel het eea aan vernieuwd qua verdeelkap ed.

Nu wil ik er zoizo eens nw bougies en luchtfilter inzetten, maar kan me niet voorstellen dat dit het euvel is.

Heeft mijn Vivio een katalizator? de auto is uit 1996. Ik heb wel eens van een verstopte kat gehoord dus ik zoek het eigenlijk in die hoek.

wat is jullie idee hierover? Ik zou graag willen weten hoe de prestaties zijn van een dergelijke auto.
Laatst gewijzigd door stan_1 op 02 dec 2014 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.
ferluci
Berichten: 257
Lid geworden op: 15 mei 2014 10:25

Re: power verlies

Bericht door ferluci »

Stan
doe eens wat meer info?
automaat of schakel, bouwjaar, beschrijving probleem met detail?
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: power verlies

Bericht door SP-Boxer »

Ik heb ook ooit een proefrit gemaakt met een Vivio die met pijn en moeite 110 op de teller liep! Moest de auto eerst kopen en dan zou de garage het wel oplossen... Nee, bedankt!

Dit zit inderdaad meestal in de uitlaat. De auto heeft een kat, maar ik denk zelf dat het in de einddemper zit. Bij goedkopere einddempers wil het isolatiemateriaal wel eens los komen en de uitlaat blokkeren.

Als je zeker weet dat de ontsteking goed is (ook een veel voorkomend puntje), dan ga ik er van uit dat het dat is.
Alternatief kan nog het brandstoffilter zijn, maar dat lijkt me onwaarschijnlijker.
"I feel Legacy"
stan_1
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 sep 2014 20:01

Re: power verlies

Bericht door stan_1 »

het betreft een handgeschakelde 5 bak met 4 cilinders en bouwjaar 1996 de motoren zijn allemaal met dezelfde inhoud toch?

Het probleem is: bij het optrekken gaat het allemaal wel lekker maar zodra ik dus rond de 50a60 km/h kom gaat heel de fut eruit en haal ik in z'n 4 amper 80a90 km/h in z'n 5 is er geen verschil.

Ik heb gisteren nw bougies en een nw luchtfilter gezet maar dat had geen invloed.

Verder loopt het autotje perfect.

Hopend hier genoeg info te hebben gegeven.
Gebruikersavatar
quikfit
Berichten: 4870
Lid geworden op: 11 jul 2012 13:51

Re: power verlies

Bericht door quikfit »

Even de uitlaat en het brandstoffilter checken....misschien ook even controleren of de brandstoftank vacuüm zuigt....
Subaru Forester SJ FB20 2013 Noorwegen
viewtopic.php?t=6157
stan_1
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 sep 2014 20:01

Re: power verlies

Bericht door stan_1 »

thanks, ik heb zojuist eens naar de achterdemper gekeken en gevoeld en die zit aardig vol met prut dus ik ga een op zoek naar een nw uitlaat. ben er al wel achter dat onderdelen wat lastiger zijn
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: power verlies

Bericht door SP-Boxer »

Ik had een rammelend hitteschild, dus vandaag even vast gezet. Merkte inderdaad ook dat de einddemper vol met gruis zit!
Dat had ik bij mijn vorige Vivio volgens mij lang niet zo erg..

Maar ik gok dat het probleem met een andere demper verholpen is.


Hoezo zijn onderdelen lastig?
"I feel Legacy"
stan_1
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 sep 2014 20:01

Re: power verlies

Bericht door stan_1 »

ik ging gisteren naar van breemen en die konden alleen de achterdemper regelen de rest niet meer, vandaar mijn opmerking.

hebben jullie nog tips wat voor demper? bij winparts.nl heb je 3 verschillende ook sterk in prijs variërend.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: power verlies

Bericht door SP-Boxer »

Ah, ja, qua uitlaat is inderdaad enkel de einddemper beschikbaar als aftermarket. Ik heb de mijne destijds gekocht bij http://www.autoonderhoud.nl Was incl. verzending iets van 70 euro.

De lange middenpijp wil je niet vervangen, die kost bij de dealer maar liefst 700 euro... Bizarre prijs, zeker, omdat die van een Legacy maar rond de 200 euro zit!

De middenpijp gaat op den duur bij de conische koppeling lekken, ik heb destijds de pijp daar opnieuw gelast. Dat kost geen drol en is een degelijke reparatie.
Verder heb ik ooit het geluk gehad dat ik voor een eurootje of 5 het stukje pijp onder het carter nieuw heb kunnen kopen. Maar heb deze nog nooit hoeven vervangen.
"I feel Legacy"
ferluci
Berichten: 257
Lid geworden op: 15 mei 2014 10:25

Re: power verlies

Bericht door ferluci »

Stan

zo te horen is het inderdaad de uitlaat. heb zelf een justy die hetzelfde euvel had.
andere einddemper erop en opgelost.
als je met een fel lampje in de pijp schijnt en je ziet "haren" van glasvezel zitten dan is de pijp verstopt.
komt geregeld voor.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: power verlies

Bericht door SP-Boxer »

Is wel lastig te zijn bij een Vivio, want die pijp gaat meteen haaks de pot in ;)
Bij een Justy niet??
"I feel Legacy"
stan_1
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 sep 2014 20:01

Re: power verlies

Bericht door stan_1 »

Ik had voor deze week een afspraak gemaakt om een nw demper te zetten maar kon het niet laten om op onderzoek uit te gaan en idd de einddemper zat helemaal dicht. ik had hem al open gekregen met wat niet alledaagse middelen en voelde direct dat het allemaal verstop zat. ik heb de uitlaat open gekregen en voilà de auto reed ineens als een brand weer geweldig!!!
nu de nw demper monteren en de auto zal weer in orde zijn.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: power verlies

Bericht door SP-Boxer »

Mooi dat de diagnose juist was!

Veel plezier met de Vivio nu!
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: power verlies

Bericht door RJS »

Mooi hè, zo'n forum.... En dat arme motortje kan nu tenminste weer ademhalen...
stan_1
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 sep 2014 20:01

Re: power verlies

Bericht door stan_1 »

idd hij gaat als een brandweer nu heerlijk hoor!
stan_1
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 sep 2014 20:01

Re: power verlies

Bericht door stan_1 »

zo ik ga hier weer verder om zo andere post niet uite bereiden met mijn verhalen.

Ik had dus last van veel gestotter en een niet lekker lopende motor, en na wat info en onderzoek bleken de bougiekabel gaar te zijn. ik zag in het donker gewoon vonkoverslag(wel gaaf om te zien maar niet om mee te rijden).
na een set nw kabels gemonteerd te hebben rijd ie weer top en volgens mij zuiniger ook. mooi meegenomen. :D
stan_1
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 sep 2014 20:01

Re: hoog toerental

Bericht door stan_1 »

Wie weet mij te vertellen hoe het stationair toerental geregeld word, ik vind dat de auto wel erg lang met een open "choke" blijft rijden.
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: hoog toerental

Bericht door Verzamelaar »

Volgens mij met een bimetaaltje in het gasklephuis. Stationair toerental alleen bij volledig warme motor afstellen d.m.v. de stelschroef.
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
vke1981
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 apr 2015 05:21

Re: hoog toerental

Bericht door vke1981 »

stan_1 schreef:Wie weet mij te vertellen hoe het stationair toerental geregeld word, ik vind dat de auto wel erg lang met een open "choke" blijft rijden.
Mijn legacy had dat ook, maar sinds ik de bougies - bougiekabels - luchtfilter heb vervangen draait die weer normaal
Love my old subi, she drives me crazy
Plaats reactie