euhm, barst heb ik dit..... tijdens rijden valt motor uit..

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 182
Lid geworden op: 02 mar 2014 14:37

euhm, barst heb ik dit..... tijdens rijden valt motor uit..

Bericht door Mark »

Reed ik van de week met de fos naar de winkel en terug. Valt deze tijdens de terugweg stil, motor uit. Daarna meteen weer starten lopen.

Ik dacht eenmalig grapje.... Maar nee...

Van de week reed mijn vriendin en tot 2x toe poef stil....

Lijkt erop dat de nieuwe software hem parten speelt ofzo... Vandaag maar eens bellen met de garage die de software erop heeft gezet.

Ook zetten ze hem daar even iets hoger stationair en dan is het issue van de zakkende toeren en dan het beginnen van het schommelen van het toerental wellicht ook voorbij.

Het vreemde is dat hij eerst wegzakt qua toerental en dan begint te schommelen.

Het zit niet echt mee. Wat wel opgelost is dat is het rottige schakelen. Van het weekend nog even de olie vervangen van de bak en dan is 75% procent ververst. Wellicht gaat het dan nog mooier.
Laatst gewijzigd door Mark op 03 jun 2014 21:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: euhm, barst heb ik dit.....

Bericht door Louis »

Hallo Mark,
Er is flink aan jouw Forester gewerkt, misschien zit er ergens een stekkertje of draadje los. Heb je de auto al laten checken op foutcodes?
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 182
Lid geworden op: 02 mar 2014 14:37

Re: euhm, barst heb ik dit.....

Bericht door Mark »

ik ga vrijdagochtend naar de dealer toe.

Het is na de software update dat de auto zo maar in ene uitvalt tijdens het rijden. Best bizar.

De auto had dit niet toen de motor eruit was geweest.

Dus ik vermoed eigenlijk geen los stekkertje, wat wel frappant was dat de toerentallen wel goed bleven. En na verloop van tijd dat dit weer op begon te spelen.

Net alsof de ECU weer geleerd had ipv statische waarden en daarom ging schommelen ofzo. Een collega had dit met zijn Peugeot, die trok eens in het half jaar zijn accu pool eraf voor een half uur en zette hem daarna weer terug dan was het weer een tijdje weg.

Maar ik ben absoluut niet van plan om dit soort ongein uit te voeren. Het moet gewoon goed.

Wie tips heeft hoor ik graag.

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 182
Lid geworden op: 02 mar 2014 14:37

Re: euhm, barst heb ik dit.....

Bericht door Mark »

Zelfde probleem, geen codes. MAF sensor...

http://www.subaruforester.org/vbulletin ... eed-75644/

Ik vermoed dat ik dus hetzelfde heb. Ik ga toch eens even kijken. Heb immers tijd zat.... NOT.
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: euhm, barst heb ik dit.....

Bericht door Louis »

Gooi anders gewoon even de accu los. Met wat geluk haalt-ie het tot vrijdag.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 182
Lid geworden op: 02 mar 2014 14:37

Re: euhm, barst heb ik dit.....

Bericht door Mark »

Even naar de MAF sensor gekeken. Heel maf maar die is brandschoon.

Maar wel raar dat hij in ene dit heeft nadat de update geweest is. Je rijdt een km of 50 per uur en dan in ene poef uit....
Gebruikersavatar
freeman
Berichten: 179
Lid geworden op: 29 aug 2012 14:34

Re: euhm, barst heb ik dit..... tijdens rijden valt motor ui

Bericht door freeman »

Gebeurd dit nu als je vol in de toeren zit?? Of al je je gas loslaat (bijv bij schakelen) en dat dan de toeren dalen onder stationair waarna de motor uitvalt?

Gr Rick
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 182
Lid geworden op: 02 mar 2014 14:37

Re: euhm, barst heb ik dit..... tijdens rijden valt motor ui

Bericht door Mark »

ik heb de oplossing gevonden.

Op benzine is alles OK.

Het betreft de verdamper van de gas installatie.

Deze wordt aankomende week vervangen. Ook nemen ze dan het gasfilter mee.

Hopelijk is het dan allemaal beter met de fos
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: euhm, barst heb ik dit..... tijdens rijden valt motor ui

Bericht door Louis »

Zijn de lpg injectoren nog goed? Uit ervaring weet ik dat die ook niet het eeuwige leven hebben.
Ik vind het trouwens wel vreemd zoniet gevaarlijk dat jouw auto stil valt met een defect in de gas installatie. Zal je maar gebeuren op de snelweg tijdens een snelle invoeg- of inhaal actie... :twisted:
Vorig jaar heb ik dit ook meegemaakt (injectoren stuk) maar mijn auto reed naadloos en zonder haperen verder op benzine. Een paar dagen CEL gehad maar die ging vanzelf weer uit. De auto reed met geen mogelijkheid meer op gas maar prima op benzine. Nieuwe installatie erin en het probleem was opgelost. Laat ze aub ervoor zorgen dat jouw auto niet stil valt met een defect in de gas installatie.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 182
Lid geworden op: 02 mar 2014 14:37

Re: euhm, barst heb ik dit..... tijdens rijden valt motor ui

Bericht door Mark »

ze hebben hem bekeken met de computer.

De waarden zijn verder goed, de injectoren ook. Ze noemden het daar de beste injectoren die je krijgen kon ;-).

Er zit nog niet zo heel lang een nieuwe LPG set in. Zowel injectoren als computer. Maar de verdamper is toen niet meegenomen.

Deze slaat door en dan wordt het mengsel te rijk waardoor deze af slaat. Slaat deze af kun je hem direct weer starten.

Ook slaat het gas af en toe uit als je het pedaal te diep in trapt.

Voor de rest zijn alle waarden prima in orde. Kan wel wat afstelling getweaked worden naar nog beter. Maar de monteur was zelf wel redelijk tevreden.

Na alle diagnose kwam hij op de verdamper.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: euhm, barst heb ik dit..... tijdens rijden valt motor ui

Bericht door SP-Boxer »

Kan het niet zijn dat het gas bewust uitschakelt als je het gas ver in trapt? Al zou ik het dan wel logisch vinden als dat alleen bij een kickdown is.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
freeman
Berichten: 179
Lid geworden op: 29 aug 2012 14:34

Re: euhm, barst heb ik dit..... tijdens rijden valt motor ui

Bericht door freeman »

Lijkt mij dan nog steeds logisch dat hij dan altijd overspringt naar benzine en niet zomaar uitvalt. Bij mij schakelt hij meteen over naar benzine als er iets mis is met de LPG. Ook als ik in 1x teveel vraag van de LPG ( limiet van de injectoren en/of verdamper) schakelt hij direkt over.
Laatst gewijzigd door freeman op 06 jun 2014 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: euhm, barst heb ik dit..... tijdens rijden valt motor ui

Bericht door SP-Boxer »

Bij het te diep intrappen staat niet dat de motor ook afslaat. Enkel dat het gas afslaat ;)
Maar het kan inderdaad zijn dat bedoeld wordt wat jij zegt.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
freeman
Berichten: 179
Lid geworden op: 29 aug 2012 14:34

Re: euhm, barst heb ik dit..... tijdens rijden valt motor ui

Bericht door freeman »

SP-Boxer schreef:Bij het te diep intrappen staat niet dat de motor ook afslaat. Enkel dat het gas afslaat ;)
Maar het kan inderdaad zijn dat bedoeld wordt wat jij zegt.
je hebt gelijk :D
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: euhm, barst heb ik dit..... tijdens rijden valt motor ui

Bericht door Louis »

freeman schreef:
SP-Boxer schreef:Bij het te diep intrappen staat niet dat de motor ook afslaat. Enkel dat het gas afslaat ;)
Maar het kan inderdaad zijn dat bedoeld wordt wat jij zegt.
je hebt gelijk :D
Dit gebeurt bij mijn auto ook wel eens maar alleen als er minder dan 25% gas in de tank zit (het laatste ledje) en ik stevig doortrek. Maar zelfs dan valt mijn auto niet stil, hoogstens een heel klein hikje en een luide pieptoon. Inmiddels is er dan automatisch overgeschakeld op benzine. Effe de gas installatie uit en weer aan en ik kan weer verder op gas.
Beetje gekke vraag misschien maar zou de transmissie er iets mee te maken kunnen hebben? Ik heb een handgeschakelde 5-bak en Mark heeft een automaat.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 182
Lid geworden op: 02 mar 2014 14:37

Re: euhm, barst heb ik dit..... tijdens rijden valt motor ui

Bericht door Mark »

Heb ik ook gedacht dat de bak er wellicht iets mee van doen had. Maar dat is echt niet zo.

Bak is goed, is ook nagekeken ;-). Binnenkort nog even olie wisselen voor de 2e keer en dan is de olie voor 75% schoon. Heb castral Transmax Multivehicle gekocht, dit heeft de J erin zitten voor Subaru. Voorheen heette dit Castral Transmax J. De bak schakelt al wel een eind beter. Maar het kan nog net ff mooier naar mijn idee dus dat gaan we beleven.

De injectoren en computer zijn nog niet zo oud.

De uitleg was dat als de verdamper niet meer goed is dat deze doorslaat en dat er daardoor een te rijk mengsel ontstaat en dat deze daarom dus afslaat.

Maar a.s. woensdag wordt het gefixed en dan is alles weer goed.
Gebruikersavatar
Louis
Berichten: 667
Lid geworden op: 18 nov 2011 11:19

Re: euhm, barst heb ik dit..... tijdens rijden valt motor ui

Bericht door Louis »

OK transmissie maakt dus niet uit.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
Gebruikersavatar
freeman
Berichten: 179
Lid geworden op: 29 aug 2012 14:34

Re: euhm, barst heb ik dit..... tijdens rijden valt motor ui

Bericht door freeman »

Louis schreef:
freeman schreef:
SP-Boxer schreef:Bij het te diep intrappen staat niet dat de motor ook afslaat. Enkel dat het gas afslaat ;)
Maar het kan inderdaad zijn dat bedoeld wordt wat jij zegt.
je hebt gelijk :D
Dit gebeurt bij mijn auto ook wel eens maar alleen als er minder dan 25% gas in de tank zit (het laatste ledje) en ik stevig doortrek. Maar zelfs dan valt mijn auto niet stil, hoogstens een heel klein hikje en een luide pieptoon. Inmiddels is er dan automatisch overgeschakeld op benzine. Effe de gas installatie uit en weer aan en ik kan weer verder op gas.

Klopt, dat heb ik ook.
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: euhm, barst heb ik dit..... tijdens rijden valt motor ui

Bericht door Verzamelaar »

Lijkt mij dan toch in de afstelling te zitten van de gasinstallatie, ik kan mijn tank helemaal leegrijden en schakelt nooit over op benzine. De laatste 5 km voordat de tank leeg raakt merk je wel af en toe een hikje. Ik heb een 90L cilindertank, misschien dat een ringtank gevoeliger is?
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 182
Lid geworden op: 02 mar 2014 14:37

Re: euhm, barst heb ik dit..... tijdens rijden valt motor ui

Bericht door Mark »

zo vandaag auto opgehaald.

met een nieuwe verdampert kosten a 356 euro. Gaan door naar de garage waar de auto vandaan komt.

Het is super ingebouwd en afgesteld op de auto.

Wat ik alleen wel moet doen is andere bougies erin zetten. Maar dat komt na de vakantie wel.

Qua rijden, tering wat een verschil. Overschakelen op gas is echt super. Rijden ook, zo rustig als het nu is. Zo is het nog nooit en te nimmer geweest.

De verdamper is even op de testbank geweest. Deze was lek aan 2 zijden, ook inwendig was deze zwaar gehandicapt. Zo erg dat het zelfs buiten de auto heeft moeten stinken.

Kortom ik ben heel blij met mijn als nieuw rijdende Forester.
Plaats reactie