Plotseling hoog benzine verbruik met een EA82T
Plotseling hoog benzine verbruik met een EA82T
Beste mensen,
Sinds kort heb ik een erg hoog bezine verbruik met mijn Kever/sub, en nee.....ik heb geen zwaardere rechtervoet gekregen....
zijn specifieke sensoren die dit regelen in het blok?
laat aub iets weten!
gr stefan
Sinds kort heb ik een erg hoog bezine verbruik met mijn Kever/sub, en nee.....ik heb geen zwaardere rechtervoet gekregen....
zijn specifieke sensoren die dit regelen in het blok?
laat aub iets weten!
gr stefan
Re: Plotseling hoog benzine verbruik met een EA82T
specifieke problemen met sensoren zouden ook moeten resulteren in foutcode's of een anders lopen van de motor . vermogens verlies e.d. is er van beide sprake???
fozzy time
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
Re: Plotseling hoog benzine verbruik met een EA82T
Nee, van geen van beide is sprake dat is het vreemde...
Re: Plotseling hoog benzine verbruik met een EA82T
Sporing aan de voorzijde gewijzigd?
Of een stoeprandje aangetikt met het voorwiel en daardoor de sporing gewijzigd?
Of een stoeprandje aangetikt met het voorwiel en daardoor de sporing gewijzigd?
"I feel Legacy"
Re: Plotseling hoog benzine verbruik met een EA82T
hoe is je motor temperatuur (defekte thermostaat) of kapoote temperatuur sensor. beide resulteren in een te rijk mengsel en hoger verbruik. kan ook nog zijn dat er een rem blijft hangen , maar dat merk je vanzelf wel. lambda sonde kapot. maar dan weet ik niet of een EA81 dan een foutcode geeft. Voor de rest heb ik niet zoveel kijk op turbo motoren en wellicht dat daar nog een probleem kan zitten. (druk verlies)
Laatst gewijzigd door niksnut op 15 jun 2009 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
fozzy time
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
Re: Plotseling hoog benzine verbruik met een EA82T
Loopt de motor wel verder goed, zou het ook aan de luchtmassa meter kunnen liggen, hier zit ik namelijk bij mijn EA82T mee te rommelen op het moment
groeten
patrick
groeten
patrick
Re: Plotseling hoog benzine verbruik met een EA82T
he HyFly,
doe anders ook even wat zoeken op Nasioc of USMB, daar staat ook heel veel EA82(t) info.
ik kijk anders ook wel even op SubaruXT.com
groet,
Bram
doe anders ook even wat zoeken op Nasioc of USMB, daar staat ook heel veel EA82(t) info.
ik kijk anders ook wel even op SubaruXT.com
groet,
Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Re: Plotseling hoog benzine verbruik met een EA82T
Ik heb wel een set nieuwe banden rondom....en dus ook een andere sporing... (verdubbeld dat het verbruik?)SP-Boxer schreef:Sporing aan de voorzijde gewijzigd?
Of een stoeprandje aangetikt met het voorwiel en daardoor de sporing gewijzigd?
Hij loopt verder normaal, dat vond ik juist het vreemde.
@niksnut
Lambda sonde heb ik niet, en de temperatuur blijft prima....
Re: Plotseling hoog benzine verbruik met een EA82T
De computer heeft naar ik dacht zijn eigen temp. sensor (2 polig op je thermostaathuis).Hyfly schreef:Ik heb wel een set nieuwe banden rondom....en dus ook een andere sporing... (verdubbeld dat het verbruik?)SP-Boxer schreef:Sporing aan de voorzijde gewijzigd?
Of een stoeprandje aangetikt met het voorwiel en daardoor de sporing gewijzigd?
Hij loopt verder normaal, dat vond ik juist het vreemde.
@niksnut
Lambda sonde heb ik niet, en de temperatuur blijft prima....
Voor de temp. op je dash zie je niet de temperatuur die de computer binnen krijgt. Dit is een 1-polige sensor.
Het zou dus kunnen zijn dat je computer telkens in een koude start verrijking ofzo zit.
Maar zoals gezegd, doe maar even wat zoektermen nalopen op de Amerikaanse forums, je zult vast niet de eerste zijn met dit probleem!
Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Re: Plotseling hoog benzine verbruik met een EA82T
okej ik ga het even na kijken, ik ben ook al eens opzoek geweest naar die 2 polige stekker.
Ik heb alleen een 1polige op mn thermostaathuis zitten btw.
grzzz
Ik heb alleen een 1polige op mn thermostaathuis zitten btw.
grzzz
Re: Plotseling hoog benzine verbruik met een EA82T
Met iets te veel sporing aan de voorzijde kun je gemakkelijk van 1 op 10/11 naar 1 op 8/9 gaan. Verdubbeling lijkt me niet.
"I feel Legacy"
Re: Plotseling hoog benzine verbruik met een EA82T
Ik neem aan dat je verbruik omhoog gaat als je wielen verkeerd uitgelijnd zijn, ik ben erbij geweest en dat is verder allemaal goed gegaan.
En dan zouden je banden ook als een gek moeten slijten om die druk te veroorzaken waardoor je verbruik stijgt.
grzzz
En dan zouden je banden ook als een gek moeten slijten om die druk te veroorzaken waardoor je verbruik stijgt.
grzzz
Re: Plotseling hoog benzine verbruik met een EA82T
als je een type I blok hebt, zit er dacht ik op je thermostaat huis een 2 polige stekker.Hyfly schreef:okej ik ga het even na kijken, ik ben ook al eens opzoek geweest naar die 2 polige stekker.
Ik heb alleen een 1polige op mn thermostaathuis zitten btw.
grzzz
zie ook pag. 3 op http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php ... type#p1122
op de foto zie je de twee draadjes bijna zitten omdat een marter ooit eens de isolatie daar heeft weggeknaagd.
zonet nog even gekeken bij mijn 1989 XT, hier zit aan de onderzijde van het thermostaathuis een enkelpolige stekker. Deze is naar ik weet voor de temp.meter op je dash.
Maar niet al te ver afdwalen.
Eerst meten en verder uitzoeken. Als die heel rijk zou lopen moet je ook je uitlaatgassen wel wat zwarter zien worden.
En met een CO meter zou je veels te hoog moeten meten.
Sluit eerst lekkage uit. Laat hem anders even lopen met een stuk karton eronder. Ruik je ook geen benzinelucht?
Succes,
Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Re: Plotseling hoog benzine verbruik met een EA82T
Bij de laatste apk keuring gaf hij wel een belachelijk hoog CO gehalte (wat hij nooit had), met wat gesjoemel is het toen gelukt om hem voor 2 minuten goed te krijgen en hem goed te keuren.
En inderdaad ik weet gelijk over welke stekker je het hebt, ik zal morgen het werkplaats handboek er eens op naslaan en kijken welke waardes hij zou moeten geven.
bedankt voor de info iniedergeval!
grzzz
En inderdaad ik weet gelijk over welke stekker je het hebt, ik zal morgen het werkplaats handboek er eens op naslaan en kijken welke waardes hij zou moeten geven.
bedankt voor de info iniedergeval!
grzzz
Re: Plotseling hoog benzine verbruik met een EA82T
andere suggestie is nog om je brandstofdruk-regelaar te testen op juiste werking.
niet dat er een te hoge druk staat op je injectoren.
Bram
niet dat er een te hoge druk staat op je injectoren.
Bram
...ervaring is datgene wat je hebt, net nadat je het nodig had...
Re: Plotseling hoog benzine verbruik met een EA82T
Maaruuhh hoe test ik die bram? Is mechanisch toch?
gr Stefan
gr Stefan
Re: Plotseling hoog benzine verbruik met een EA82T
okejjjj foutcode.....31....gasklep sensor.... ik denk dat dat het moet zijn, hij zal wel voor de zekerheid extra benz. inspuiten ofzo. zal het na het weekend eens uitzoeken, ga morgen naar limburg met de kever....dan maar een x extra tanken....
grzzzzz
grzzzzz
Re: Plotseling hoog benzine verbruik met een EA82T
Nou mensen....niets meer aan de hand, het verbruik is weer normaal.
Hij geeft nog wel als foutcode de gasklepsensor, maar heb deze nog niet doorgemeten nadat hij gister door de anwb is thuis gebracht....Ja U leest het goed ANWB!!
Mijn accu werdt elke keer kompleet leeg getrokken en mn dynamo leverde ook geen stroom, naar wat ik dacht, maar toen meneer de ANWB er bij was bleek de dynamo op opperbeste stemming en gooide een nette 16v eruit. En inderdaad, als de motor koud is geeft hij op mijn voltmeter een mooie 13,5/14v aan, alleen als hij warm is zakt dit tot 11/12v en wordt de accu niet mee geladen.
Op de terug weg uit budel zakte hij zelfs tot 9v!! (en ik na 1000 schietgebedjes en een stotterende motor op de ring van eindhoven aan het wensen was voor een vluchtstrook of afrit...) en tot overmaat van ramp brandde mijn radiateur-ventilator-kabel ook door...dus kortsluiting en rook uit de kap.....
Maar goed om even verder te gaan op het stroom verhaal....
Conclusie;
- Nieuwe accu zit er in, 2wkn oud 12v/55A
- dynamo levert genoeg (gaf de meter aan...)
- kan een te dunne laadkabel het laden beperken? (door te warm worden)
- Nieuwe startmotor, Hi-torque (die alle stroom naar zich toe trekt...mn voltmeter zakt tot 8v als hij gaat draaien)
nou als iemand iets weet....ik in iedergeval niet meer...
grzzzzz
Hij geeft nog wel als foutcode de gasklepsensor, maar heb deze nog niet doorgemeten nadat hij gister door de anwb is thuis gebracht....Ja U leest het goed ANWB!!
Mijn accu werdt elke keer kompleet leeg getrokken en mn dynamo leverde ook geen stroom, naar wat ik dacht, maar toen meneer de ANWB er bij was bleek de dynamo op opperbeste stemming en gooide een nette 16v eruit. En inderdaad, als de motor koud is geeft hij op mijn voltmeter een mooie 13,5/14v aan, alleen als hij warm is zakt dit tot 11/12v en wordt de accu niet mee geladen.
Op de terug weg uit budel zakte hij zelfs tot 9v!! (en ik na 1000 schietgebedjes en een stotterende motor op de ring van eindhoven aan het wensen was voor een vluchtstrook of afrit...) en tot overmaat van ramp brandde mijn radiateur-ventilator-kabel ook door...dus kortsluiting en rook uit de kap.....
Maar goed om even verder te gaan op het stroom verhaal....
Conclusie;
- Nieuwe accu zit er in, 2wkn oud 12v/55A
- dynamo levert genoeg (gaf de meter aan...)
- kan een te dunne laadkabel het laden beperken? (door te warm worden)
- Nieuwe startmotor, Hi-torque (die alle stroom naar zich toe trekt...mn voltmeter zakt tot 8v als hij gaat draaien)
nou als iemand iets weet....ik in iedergeval niet meer...
grzzzzz
Re: Plotseling hoog benzine verbruik met een EA82T
Een te dunnen kabel zou wel ervoor kunnen zorgen dat de accu niet geheel opgeladen wordt, maar tijdens het rijden wordt er niet al te veel meer uit de accu getrokken en zou volgens mij dan ook niet veel uit mogen maken.
ben net even bij mijn accu wezen kijken, ik heb een vergelijkbare kabel gebruikt, welke standaard in de kever zat.
wat de start motor betreft, ik gebruik een standaard kever startmotor. zou de startmotor misschien meer vermogen vragen dan de accu plotseling kan leveren. probeer een zwaardere accu of zet er eentje parallel naast om te zien of je dan wel meer vermogen hebt.
dat een warme dynamo minder leverd zou een defecte dynamo kunnen wezen. ( deze heb ik van de blokken die ik heb liggen ook niet meer over of extra om te proberen).
waar het stotteren dan vandaan zou kunnen komen, zou ik 123 niet weten.
bij mij was het in ieder geval de luchtmassameter.
ben net even bij mijn accu wezen kijken, ik heb een vergelijkbare kabel gebruikt, welke standaard in de kever zat.
wat de start motor betreft, ik gebruik een standaard kever startmotor. zou de startmotor misschien meer vermogen vragen dan de accu plotseling kan leveren. probeer een zwaardere accu of zet er eentje parallel naast om te zien of je dan wel meer vermogen hebt.
dat een warme dynamo minder leverd zou een defecte dynamo kunnen wezen. ( deze heb ik van de blokken die ik heb liggen ook niet meer over of extra om te proberen).
waar het stotteren dan vandaan zou kunnen komen, zou ik 123 niet weten.
bij mij was het in ieder geval de luchtmassameter.
Re: Plotseling hoog benzine verbruik met een EA82T
Nou het stotteren kwam doordat hij niet genoeg stroom aan de ecu kon geven waardoor de bougies niet vonkten... Heeft iemand enig idee hoe je de dikte van een kabel kan berekenen?
grzzz
grzzz
Re: Plotseling hoog benzine verbruik met een EA82T
volgens mij komen de vonken voor de bougie niet uit de ecu, wel de aansturing ervan maar de opgebouwde spanning komt uit de bobine, als ik met niet vergis
neem voor het uittesten een startkabel en zet deze er even bij. dan zou het probleem als dat het al is, over moeten wezen
neem voor het uittesten een startkabel en zet deze er even bij. dan zou het probleem als dat het al is, over moeten wezen
Re: Plotseling hoog benzine verbruik met een EA82T
Ja ik snap dat je vonk uit de bobine komt, alleen de aansturing vanuit de ecu.....
Ja ik moet gewoon even kijken waarom de accu niet bijlaad, en mn vinnen opnieuw aansluiten (ow ja, en hoeveel A de startmotor nodig heeft)
Ja ik moet gewoon even kijken waarom de accu niet bijlaad, en mn vinnen opnieuw aansluiten (ow ja, en hoeveel A de startmotor nodig heeft)
Re: Plotseling hoog benzine verbruik met een EA82T
Zo dik zijn die kabels niet. Eigenlijk even dik als al die andere draden die aan de kabelboom hangen.Hyfly schreef:Nou het stotteren kwam doordat hij niet genoeg stroom aan de ecu kon geven waardoor de bougies niet vonkten... Heeft iemand enig idee hoe je de dikte van een kabel kan berekenen?
grzzz
Alleen de bedrading vanaf je dynamo naar je accu moet wel dikker zijn en uiteraard die van je accu naar je startmotor.
Als ik het zo lees denk ik eerder dat je misschien ergens sluiting heb.
Re: Plotseling hoog benzine verbruik met een EA82T
of een slechte verbinding. heel vaak de oorzaak van storingen omdat een overgangsweerstand zorgt voor een spannings verlies. Wet van Ohm, Wij zijn er bij de Suzuki training juist erg mee bezig omdat het vaak over het hoofd wordt gezien.
fozzy time
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]
http://www.subaruforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=155[/color][/b]