Bij mijn WRX is (vermoedelijk) een drijfstanglanger kapot gelopen.
Nu heb ik het blok er al uit gehaald.
Vraag is nu of het blok te splitsen is zonder de cilinderkoppen eraf te halen.
Dan zouden de zuigers dus van onderuit in en uit de cilinders geschoven moeten worden.
Ik weet dat dit bij de meeste motoren alleen van bovenuit gaat.
Is dit bij een boxer wel mogelijk?
Wie kan mij helpen?
Groeten
Rima
Drijfstanglagers WRX 2001
Re: Drijfstanglagers WRX 2001
Nee, dit gaat niet. Er zitten bouten langs de cilinderwanden in de koelkanalen. Koppen zullen er dus af moeten als je het blok wilt splitsen.
"I feel Legacy"
Re: Drijfstanglagers WRX 2001
Bedankt voor de reactie.
Dan ga ik de koppen eraf halen.
Mvg
Rima
Dan ga ik de koppen eraf halen.
Mvg
Rima
-
- Berichten: 831
- Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04
Re: Drijfstanglagers WRX 2001
En dan de zuigers eruit voordat je de drijfstangen los maakt van de krukas. Daarvoor zitten er ronde pluggen voorop de motor en achterop de motor twee afdekplaatjes die je los moet halen, dan met een tangetje de borgveertje eruit halen, zuigerpen eruit trekken of tikken en dan de zuigers eruit. Dan de bouten waarmee het blok in elkaar zit losmaken (je hebt o.a. nodig 12 kant dop 12 3/8 duims aansluiting), helften splitsen, krukas met drijfstangen eruit halen en drijfstangen demonteren. Bij lagerschade heb je nieuwe krukas, nieuwe drijfstangen, nieuwe oliepomp en nieuwe warmtewisselaar nodig (of gebruikte onderdelen van een motor ZONDER lagerschade).
En dan op de juiste manier met de juiste (originele) onderdelen/pakkingen weer in elkaar zetten.
Als dat maar goed gaat...
En dan op de juiste manier met de juiste (originele) onderdelen/pakkingen weer in elkaar zetten.
Als dat maar goed gaat...
Gewoon omdat het kan.
Re: Drijfstanglagers WRX 2001
Gewoon uit nieuwsgierigheid : waarom een nieuwe oliepomp en warmtewisselaar??Verzamelaar schreef:En dan de zuigers eruit voordat je de drijfstangen los maakt van de krukas. Daarvoor zitten er ronde pluggen voorop de motor en achterop de motor twee afdekplaatjes die je los moet halen, dan met een tangetje de borgveertje eruit halen, zuigerpen eruit trekken of tikken en dan de zuigers eruit. Dan de bouten waarmee het blok in elkaar zit losmaken (je hebt o.a. nodig 12 kant dop 12 3/8 duims aansluiting), helften splitsen, krukas met drijfstangen eruit halen en drijfstangen demonteren. Bij lagerschade heb je nieuwe krukas, nieuwe drijfstangen, nieuwe oliepomp en nieuwe warmtewisselaar nodig (of gebruikte onderdelen van een motor ZONDER lagerschade).
En dan op de juiste manier met de juiste (originele) onderdelen/pakkingen weer in elkaar zetten.
Als dat maar goed gaat...
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt Rene
Grt Rene
Re: Drijfstanglagers WRX 2001
Bij lagerschade zwerven er lagerdeeltjes/schilfertjes door het blok. Als je de oude oliepomp en warmtewisselaar terugzet, dan komen deze gegarandeerd weer in je vers opgebouwde blok. -> in no-time weer schade!
"I feel Legacy"
Re: Drijfstanglagers WRX 2001
Ok , duidelijk
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..
Grt Rene
Grt Rene