Drijfstanglagers WRX 2001

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
rima
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 mei 2014 22:57

Drijfstanglagers WRX 2001

Bericht door rima »

Bij mijn WRX is (vermoedelijk) een drijfstanglanger kapot gelopen.
Nu heb ik het blok er al uit gehaald.
Vraag is nu of het blok te splitsen is zonder de cilinderkoppen eraf te halen.
Dan zouden de zuigers dus van onderuit in en uit de cilinders geschoven moeten worden.
Ik weet dat dit bij de meeste motoren alleen van bovenuit gaat.
Is dit bij een boxer wel mogelijk?
Wie kan mij helpen?

Groeten

Rima
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Drijfstanglagers WRX 2001

Bericht door SP-Boxer »

Nee, dit gaat niet. Er zitten bouten langs de cilinderwanden in de koelkanalen. Koppen zullen er dus af moeten als je het blok wilt splitsen.
"I feel Legacy"
rima
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 mei 2014 22:57

Re: Drijfstanglagers WRX 2001

Bericht door rima »

Bedankt voor de reactie.
Dan ga ik de koppen eraf halen.

Mvg

Rima
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: Drijfstanglagers WRX 2001

Bericht door Verzamelaar »

En dan de zuigers eruit voordat je de drijfstangen los maakt van de krukas. Daarvoor zitten er ronde pluggen voorop de motor en achterop de motor twee afdekplaatjes die je los moet halen, dan met een tangetje de borgveertje eruit halen, zuigerpen eruit trekken of tikken en dan de zuigers eruit. Dan de bouten waarmee het blok in elkaar zit losmaken (je hebt o.a. nodig 12 kant dop 12 3/8 duims aansluiting), helften splitsen, krukas met drijfstangen eruit halen en drijfstangen demonteren. Bij lagerschade heb je nieuwe krukas, nieuwe drijfstangen, nieuwe oliepomp en nieuwe warmtewisselaar nodig (of gebruikte onderdelen van een motor ZONDER lagerschade).

En dan op de juiste manier met de juiste (originele) onderdelen/pakkingen weer in elkaar zetten.

Als dat maar goed gaat...
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1634
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Drijfstanglagers WRX 2001

Bericht door Rene »

Verzamelaar schreef:En dan de zuigers eruit voordat je de drijfstangen los maakt van de krukas. Daarvoor zitten er ronde pluggen voorop de motor en achterop de motor twee afdekplaatjes die je los moet halen, dan met een tangetje de borgveertje eruit halen, zuigerpen eruit trekken of tikken en dan de zuigers eruit. Dan de bouten waarmee het blok in elkaar zit losmaken (je hebt o.a. nodig 12 kant dop 12 3/8 duims aansluiting), helften splitsen, krukas met drijfstangen eruit halen en drijfstangen demonteren. Bij lagerschade heb je nieuwe krukas, nieuwe drijfstangen, nieuwe oliepomp en nieuwe warmtewisselaar nodig (of gebruikte onderdelen van een motor ZONDER lagerschade).

En dan op de juiste manier met de juiste (originele) onderdelen/pakkingen weer in elkaar zetten.

Als dat maar goed gaat...
Gewoon uit nieuwsgierigheid : waarom een nieuwe oliepomp en warmtewisselaar??
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Drijfstanglagers WRX 2001

Bericht door SP-Boxer »

Bij lagerschade zwerven er lagerdeeltjes/schilfertjes door het blok. Als je de oude oliepomp en warmtewisselaar terugzet, dan komen deze gegarandeerd weer in je vers opgebouwde blok. -> in no-time weer schade!
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1634
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: Drijfstanglagers WRX 2001

Bericht door Rene »

Ok , duidelijk :okeee:
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Plaats reactie