Distributie vervangen Forester Turbo-s 2002

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
bushman
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 nov 2013 23:34

Distributie vervangen Forester Turbo-s 2002

Bericht door bushman »

Hallo medestrijders,
Hieronder mijn bevindingen over het vervangen van de complete distributie+waterpomp. Doe er je voordeel mee.
Het kán, maar je moet wel beschikken over een brug en wat creativiteit.
Bijlagen
Vervangen distributieriem Subaru Forester turbo.docx
(806.84 KiB) 1151 keer gedownload
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: Distributie vervangen Forester Turbo-s 2002

Bericht door the dude »

Ik denk dat als ik een andere Subaru zou kopen, dan toch maar zo'n Forester zou doen.

Heb iig een prima handleiding voor de distr.riemwissel :okeee:



Prima verslag :!:
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Distributie vervangen Forester Turbo-s 2002

Bericht door erichendri »

Willem, mooi verslag maar de krukasbout zit niet met 40 Nm vast.
Volgens mij moet die veeel vaster.
Airco loshalen zou ik niet doen, je zit met afdichtingen en het
weer moeten afvullen en dat kost ook weer extra.
Radiateur hoeft er ook niet uit zag ik bij mijn subaru specialist.
Wel eventueel de koelvans.

Eric
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: Distributie vervangen Forester Turbo-s 2002

Bericht door Verzamelaar »

Aangezien de koelfans meestal vastgeroest zitten is het makkelijker om de radiateur eruit te halen. Bovendien is riemwissel een goed moment om de koelvloeistof ook te vervangen, en als je een nieuwe waterpomp in de distributieset hebt kan die ook meteen mee.

De beschrijving is aardig maar een griptang op een riem vind ik geen goed idee en foto's maken hoeft niet want alles is duidelijk gemarkeerd op tandwielen en andere referentiedelen.
Gewoon omdat het kan.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Distributie vervangen Forester Turbo-s 2002

Bericht door erichendri »

Vorig jaar oktober geen probleen gehad om de boutjes van de vinnetjes los te draaien, gewoon alles wat draaid van te voren inspuiten met WD40.
En bij monteren een klein likje vet op de boutjes doen.
Raiateur van mij was 14 jaar oud.

Eric
bushman
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 nov 2013 23:34

Re: Distributie vervangen Forester Turbo-s 2002

Bericht door bushman »

erichendri schreef:Willem, mooi verslag maar de krukasbout zit niet met 40 Nm vast.
Volgens mij moet die veeel vaster.
Airco loshalen zou ik niet doen, je zit met afdichtingen en het
weer moeten afvullen en dat kost ook weer extra.
Radiateur hoeft er ook niet uit zag ik bij mijn subaru specialist.
Wel eventueel de koelvans.

Eric
Beste Eric, bedankt voor je reactie. Mogelijk heb ik het verkeerd gezien, maar hij moet volgens de boeken ongeveer vastgezet worden met een waarde gelijk aan waarmee je wielmoeren vastzet met een momentsleutel. Zal straks even kijken of ik dit goed heb gezien. Blijkbaar werken de diverse specialisten anders, dat kan, want bij ons hoor je dat ze én de radiateur eruit halen, én de airco radiateur om zodoende met een zware luchtsleutel de bouten los te kunnen krijgen. Zonder dat weg te halen kun je er nooit tussen met zo'n sleutel. Verder maakt het denk ik ook verschil of je de waterpomp vervangt. Wij hebben dat voor de zekerheid maar wel gedaan, maar het hoeft idd niet. Dan hoeven ook de rechter tandwielen er niet af natuurlijk. Dat scheelt een berg. Bedankt voor je feedback!, Groeten, Willem.
Beste Eric, het is inderdaad tussen 110 en 114 Nm voor de krukasbout.
Laatst gewijzigd door bushman op 03 feb 2014 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
bushman
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 nov 2013 23:34

Re: Distributie vervangen Forester Turbo-s 2002

Bericht door bushman »

Verzamelaar schreef:Aangezien de koelfans meestal vastgeroest zitten is het makkelijker om de radiateur eruit te halen. Bovendien is riemwissel een goed moment om de koelvloeistof ook te vervangen, en als je een nieuwe waterpomp in de distributieset hebt kan die ook meteen mee.

De beschrijving is aardig maar een griptang op een riem vind ik geen goed idee en foto's maken hoeft niet want alles is duidelijk gemarkeerd op tandwielen en andere referentiedelen.
Beste verzamelaar, het voorwerp wat je een griptang noemt, is slechts een oude klem van een startkabelset, alleen om de riem even op zijn plaats te houden. Uiteraard beschadigen we de distributieriem daarbij niet! Daar kijken we wel voor uit. Daar kost het teveel voor. De foto's maken het met momenten gemakkelijker werken. Je zegt dat alles goed is gemerkt, maar dat is niet altijd even duidelijk. Bovendien had ik de distributie van een boxer met dubbele nokkenas nog nooit gedaan. Zekerheid is beter. De Subaru dealer organisatie blaakt ook niet echt van medewerking, is mij gebleken, en ik ben toch een echte Subaru man hoor!
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Distributie vervangen Forester Turbo-s 2002

Bericht door erichendri »

Krukasbout is volgens mij 110 Nm.
En volgens mij hoeven er geen tandwielen af.
tenminste niet bij mijn legacy enkel nokker.

Eric
bushman
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 nov 2013 23:34

Re: Distributie vervangen Forester Turbo-s 2002

Bericht door bushman »

the dude schreef:Ik denk dat als ik een andere Subaru zou kopen, dan toch maar zo'n Forester zou doen.

Heb iig een prima handleiding voor de distr.riemwissel :okeee:



Prima verslag :!:
Bedankt voor de feedback, en het is inderdaad 110 tot 114 Nm waarmee de krukasbout mee vastgezet moet worden. Overigens adviseert men bij vervanging toch ook de waterpomp te vervangen, zeker bij een turbo-s met dubbele nokkenas. Bovendien is dit verslag bedoelt voor hobbyisten, niet voor profi's die in een Subaru gagare werken :lol:
Plaats reactie