knock sensor

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dennis
Berichten: 362
Lid geworden op: 05 dec 2008 20:12

knock sensor

Bericht door Dennis »

Weet iemand of iedere subaru is voorzien van een knock sensor? En dan met name de EJ18 SPFI motor? Volgens het schema zit er nl een in. Ik kan ook de stekker vanaf de computer vinden maar op het blok kan ik hem nergens vinden waar ik heb op moet aansluiten.

Zou dit misschien ook de reden kunnen zijn dat de motor niet wil starten? Ik heb nl wel een vonk en bij de brandstoffilter spuit de brandstof eruit.
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: knock sensor

Bericht door LeoneTurbo »

Zit ook op een 1.8 SPI blok, alleen de EJ20 van 1991-1993 had geen klopsensor. Kan inderdaad een reden zijn dat de motor niet wil starten. Moet een kleine witte enkelpolige stekker zijn achterboven op het blok aan de kant waar ook de startmotor zit.
Gebruikersavatar
Dennis
Berichten: 362
Lid geworden op: 05 dec 2008 20:12

Re: knock sensor

Bericht door Dennis »

Zit deze dan misschien hierzo?

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: knock sensor

Bericht door SP-Boxer »

Je wijst nu een plug aan ;)
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Subonno
Berichten: 655
Lid geworden op: 13 nov 2008 19:34

Re: knock sensor

Bericht door Subonno »

Die witte stekker is het ja! En volgens mij kun je de knock sensor dan op dat punt in het blok schroeven, althans als er schroefdraad in zit. Je knock sensor monteer je ergens op je motorblok.
Laatst gewijzigd door Subonno op 26 apr 2009 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dennis
Berichten: 362
Lid geworden op: 05 dec 2008 20:12

Re: knock sensor

Bericht door Dennis »

SP-Boxer schreef:Je wijst nu een plug aan ;)

Wat bedoel je met een plug?

En als hij daar niet hoort waar moet hij dan zitten?????

Ik weet dat de witte 1 polige stekker voor deze sensor is. Maar waar oh waar zit die sensor :oops:
Gebruikersavatar
Dennis
Berichten: 362
Lid geworden op: 05 dec 2008 20:12

Re: knock sensor

Bericht door Dennis »

Subonno schreef:Die witte stekker is het ja! En volgens mij kun je de knock sensor dan op dat punt in het blok schroeven, althans als er schroefdraad in zit. Je knock sensor monteer je ergens op je morotblok.

Er zit daar inderdaad schroefdraad. Morgen maar even naar Cito toe om een sensor te kopen. Ik denk dat ik hem ben vergeten van het vorige blok eraf te halen :|
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: knock sensor

Bericht door SP-Boxer »

Sorry ik was even in de veronderstelling dat de sensor er al op zat. :oops:

Maar zoals Onno zegt: de sensor gaat OP je blok niet erin. Dus zoek een draadeind zonder functie. Daar kun je je knocksensor volgens mij zo inschroeven. (maar Onno heeft dat zelf gedaan dus hij is de expert ;))
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Subonno
Berichten: 655
Lid geworden op: 13 nov 2008 19:34

Re: knock sensor

Bericht door Subonno »

Ik zal straks even een foto maken van mijn Knock sensor,
Kijk hier eens,

knock sensor
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: knock sensor

Bericht door LeoneTurbo »

SP wat kraam jij nu weer voor onzin uit :o

Dat draadgat, daar moet inderdaad de klopsensor op d.m.v. een bout (M8) en die witte stekker is de aansluiting naar motorkabelboom.

Succes!
Gebruikersavatar
Dennis
Berichten: 362
Lid geworden op: 05 dec 2008 20:12

Re: knock sensor

Bericht door Dennis »

Thanks ik schrok al een plug aan de bovenzijde van het blok ;)

Nu maar hopen dat die sensoren niet al te duur zijn en dat de motor dan wel wil starten.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: knock sensor

Bericht door SP-Boxer »

Sorry maar op die foto ziet het er voor mij toch echt uit als een plug. Op de overzichtsfoto staan er nog meer overigens... Pluggen zitten ook aan de bovenzijde ja...

Met draadeind bedoelde ik natuurlijk draadgat.


Ik zie op de foto een inbusplug en geen draadgat. Maar dat zal aan mij liggen.
"I feel Legacy"
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: knock sensor

Bericht door LeoneTurbo »

22060AA042 PINGELSENSOR LEGACY 1.8
53,93 EUR ex BTW

Ik heb nog wel een gebruikte, 20 Euro incl. verzendkosten.
Gebruikersavatar
Dennis
Berichten: 362
Lid geworden op: 05 dec 2008 20:12

Re: knock sensor

Bericht door Dennis »

Het is inderdaad moeilijk te zien op de foto.

Marnix ik heb je een pb gestuurd ik wil hem graag overnemen van je.

Kan die sensor trouwens ook gemonteerd worden als het inlaatspruitstuk gemonteerd zit?
Gebruikersavatar
Subonno
Berichten: 655
Lid geworden op: 13 nov 2008 19:34

Re: knock sensor

Bericht door Subonno »

Dennis schreef: Kan die sensor trouwens ook gemonteerd worden als het inlaatspruitstuk gemonteerd zit?
Ja makkelijk!
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: knock sensor

Bericht door LeoneTurbo »

Klopt helemaal. Kan je goed bij.
Gebruikersavatar
Dennis
Berichten: 362
Lid geworden op: 05 dec 2008 20:12

Re: knock sensor

Bericht door Dennis »

Dat is mooi dan kan ik hem alvast weer in elkaar zetten en het eea door gaan meten.
Gebruikersavatar
Dennis
Berichten: 362
Lid geworden op: 05 dec 2008 20:12

Re: knock sensor

Bericht door Dennis »

Zo de knock sensor gemonteerd gestart en..... niets. Opnieuw remmenreiniger ingespoten en toen starte hij zowaar 2 seconde. Verder weer niets. Vervolgens het relais (wat overigens wel gewoon werkt) wat tussen de injector is gemonteerd ivm de LPG instalatie er tussen uit gehaald en voila starten en lopen :okeee: Helemaal blij. En nog een mooi geluid uit de uitlaat ook ;)
Nu maar eens langs het LPG station om te vragen hoe ik de brandstof beter kan afsluiten als ik overschakel op LPG.
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: knock sensor

Bericht door LeoneTurbo »

Mooi zo! Ook weer (bijna) opgelost!
DQ81
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 mei 2010 16:46

Re: knock sensor

Bericht door DQ81 »

Om ff een oud topic weer nieuw leven in te blazen.

Ik ben ook Kever rijder met een Suby motor. ERG blij mee.Ik heb nu een EJ20 uit een Legacy erin. Laatst ging deze belast bij lage toeren en bij snel optrekken hikken/inhouden. Opgelost, slechte bougiekabel.

Toen heb ik wel gemerkt dat ik GEEN knock senor aangesloten heb. Ik weet waar hij moet, heb er draadje voor van m'n ECU etc.
LeoneTurbo schreef:Zit ook op een 1.8 SPI blok, alleen de EJ20 van 1991-1993 had geen klopsensor. Kan inderdaad een reden zijn dat de motor niet wil starten. Moet een kleine witte enkelpolige stekker zijn achterboven op het blok aan de kant waar ook de startmotor zit.
Hij start meestal prima, soms duurt het een paar keer voordat hij goed aanslaat en af en toe loopt hij 4 seconden rommelig en dan is alles weer prima. Verder trekt het blok goed en is op de snelweg redelijk zuinig. Maar in de stad is het drama met verbruik. Kan de Knock Sensor hier de boosdoener zijn? Waarom hadden de 91-93 blokken geef fabrieks sensor?

Mijn motorcode is:

470633 (van naast de throttle body rechts...) Is dit een 91-93 motor?

Wie kan mij vertellen uit welk jaar deze motor komt? Ik moet het ook voor het eventuele uitlezen van de ECU weten. Ik vond't maar 2 groene plugs en 1 zwarte. En voor een pre 94-er zouden er 2 zwarte moeten zijn om de boel uit te kunnen lezen.

Ook wil ik wel weten of de pingelsensor voor de EJ16/EJ18/EJ20/EJ22 allemaal hetzelfde zijn? Er staat namelijk op de sloop een EJ16 en ik heb nog een EJ22 liggen.

Volgend jaar komt in deze wagen een Sv4 Sti motor maar voor nu moet deze het goed doen!

Ik hoor het graag,

mvg
Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 988
Lid geworden op: 13 nov 2008 12:47

Re: knock sensor

Bericht door Toon »

Hey ,welkom hier, nog een keverrijder er bij.
Even een voorstelrondje en foto's vinden we leuk

www.mijnalbum.nl/album=djnpc88h
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: knock sensor

Bericht door LeoneTurbo »

DQ81 schreef:Om ff een oud topic weer nieuw leven in te blazen.

Ik ben ook Kever rijder met een Suby motor. ERG blij mee.Ik heb nu een EJ20 uit een Legacy erin. Laatst ging deze belast bij lage toeren en bij snel optrekken hikken/inhouden. Opgelost, slechte bougiekabel.

Toen heb ik wel gemerkt dat ik GEEN knock senor aangesloten heb. Ik weet waar hij moet, heb er draadje voor van m'n ECU etc.
LeoneTurbo schreef:Zit ook op een 1.8 SPI blok, alleen de EJ20 van 1991-1993 had geen klopsensor. Kan inderdaad een reden zijn dat de motor niet wil starten. Moet een kleine witte enkelpolige stekker zijn achterboven op het blok aan de kant waar ook de startmotor zit.
Hij start meestal prima, soms duurt het een paar keer voordat hij goed aanslaat en af en toe loopt hij 4 seconden rommelig en dan is alles weer prima. Verder trekt het blok goed en is op de snelweg redelijk zuinig. Maar in de stad is het drama met verbruik. Kan de Knock Sensor hier de boosdoener zijn? Waarom hadden de 91-93 blokken geef fabrieks sensor?

Mijn motorcode is:

470633 (van naast de throttle body rechts...) Is dit een 91-93 motor?

Wie kan mij vertellen uit welk jaar deze motor komt? Ik moet het ook voor het eventuele uitlezen van de ECU weten. Ik vond't maar 2 groene plugs en 1 zwarte. En voor een pre 94-er zouden er 2 zwarte moeten zijn om de boel uit te kunnen lezen.

Ook wil ik wel weten of de pingelsensor voor de EJ16/EJ18/EJ20/EJ22 allemaal hetzelfde zijn? Er staat namelijk op de sloop een EJ16 en ik heb nog een EJ22 liggen.

Volgend jaar komt in deze wagen een Sv4 Sti motor maar voor nu moet deze het goed doen!

Ik hoor het graag,

mvg
Een EJ20 ECU van 1991-1993 heeft geen functie voor klopsensor dus aansluiten heeft geen zin.
DQ81
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 mei 2010 16:46

Re: knock sensor

Bericht door DQ81 »

LeoneTurbo schreef:
DQ81 schreef:Om ff een oud topic weer nieuw leven in te blazen.

Ik ben ook Kever rijder met een Suby motor. ERG blij mee.Ik heb nu een EJ20 uit een Legacy erin. Laatst ging deze belast bij lage toeren en bij snel optrekken hikken/inhouden. Opgelost, slechte bougiekabel.

Toen heb ik wel gemerkt dat ik GEEN knock senor aangesloten heb. Ik weet waar hij moet, heb er draadje voor van m'n ECU etc.
LeoneTurbo schreef:Zit ook op een 1.8 SPI blok, alleen de EJ20 van 1991-1993 had geen klopsensor. Kan inderdaad een reden zijn dat de motor niet wil starten. Moet een kleine witte enkelpolige stekker zijn achterboven op het blok aan de kant waar ook de startmotor zit.
Hij start meestal prima, soms duurt het een paar keer voordat hij goed aanslaat en af en toe loopt hij 4 seconden rommelig en dan is alles weer prima. Verder trekt het blok goed en is op de snelweg redelijk zuinig. Maar in de stad is het drama met verbruik. Kan de Knock Sensor hier de boosdoener zijn? Waarom hadden de 91-93 blokken geef fabrieks sensor?

Mijn motorcode is:

470633 (van naast de throttle body rechts...) Is dit een 91-93 motor?

Wie kan mij vertellen uit welk jaar deze motor komt? Ik moet het ook voor het eventuele uitlezen van de ECU weten. Ik vond't maar 2 groene plugs en 1 zwarte. En voor een pre 94-er zouden er 2 zwarte moeten zijn om de boel uit te kunnen lezen.

Ook wil ik wel weten of de pingelsensor voor de EJ16/EJ18/EJ20/EJ22 allemaal hetzelfde zijn? Er staat namelijk op de sloop een EJ16 en ik heb nog een EJ22 liggen.

Volgend jaar komt in deze wagen een Sv4 Sti motor maar voor nu moet deze het goed doen!

Ik hoor het graag,

mvg
Een EJ20 ECU van 1991-1993 heeft geen functie voor klopsensor dus aansluiten heeft geen zin.
Ook al zit de bedrading er wel? (die overigens viezig is, alsin gebruikt...)

Ik moet er ECHT achterkomen uit welk jaar dit ding komt....
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: knock sensor

Bericht door SP-Boxer »

Foto van de ECU en Marnix kan het je vertellen :)
"I feel Legacy"
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: knock sensor

Bericht door LeoneTurbo »

Ik gok 1991-1993, de kabelboom is hetzelfde als van een 2.2 die wel de klopsensor heeft maar een andere ECU. Met de ECU van een 2.2 kan je wel de klopsensor aansluiten maar heel merk je er niet van.
DQ81
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 mei 2010 16:46

Re: knock sensor

Bericht door DQ81 »

LeoneTurbo schreef:Ik gok 1991-1993, de kabelboom is hetzelfde als van een 2.2 die wel de klopsensor heeft maar een andere ECU. Met de ECU van een 2.2 kan je wel de klopsensor aansluiten maar heel merk je er niet van.
Ok, thanks voor de info.

Enig idee waarom ze geen klopsensor die jaren hebben gebruikt?

Ik ga eens kijken of het bij het stadsrijden niet een verschil zuinigheid maakt. Lijkt me sterk.

Marnix als ik een foto van de ECU post en je het motor nummer geef kan jij aan de hand daarvan zeggen uit welk jaar de motor komt?

Motornummer:

470633 (in het blok gegoten rechts van de inlaat)
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: knock sensor

Bericht door LeoneTurbo »

Motornummer zegt niets helaas.

Nummer van de ECU wel, is 5 cijfers 2 letters 3 cijfers.

Uit kosterbesparing had de 2L het niet.
Plaats reactie