subaru e12 start niet

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
liberdude12
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 nov 2013 20:51

subaru e12 start niet

Bericht door liberdude12 »

Hallo,

Hopelijk kan iemand mij helpen. Mijn vriendin is in het bezit van een subaru e12 (libero). Hij wil niet meer starten. Ik vroeg me af of
iemand tips heeft.

De accu werkt en geeft voldoende spanning. Je hoort hem mooi rond draaien, maar de motor slaat niet aan. Een start kabel gebruiken werkt ook
niet. Startmotor zou goed moeten zijn, deze was laatst nog gerepareerd en ik ben al terug gegaan naar de garage voor eventuele garantie.
Ze zeiden dat het waarschijnlijk ook niet aan de bougies ligt, want kleine kans dat ze alle 4 stuk zijn. De garage kon niets doen want ze
weten niet aan welk onderdeel het ligt. Alle een voor een bestellen is geen optie, want ze kunnen de onderdelen niet terug sturen, en er
zou volgens hun te veel man uren in gaan zitten.

Nogal slecht nieuws. Dus probeer ik me te verdiepen met de beperkte autokennis die ik heb. Kan het aan de krukas /nokkenas sensor liggen?
Heeft een subaru e12 (libero) 1.2 SDX uit 1996 deze? Of heeft het enkel een lambdasonde? Zou het aan de ontsteking kunnen liggen? Ja zo,
hoe moeilijk /duur is het om die te vervangen? Zijn er nog andere dingen waar het aan kan liggen?

Beste zou zijn om oude onderdelen te vinden en uit te proberen. Maar libero's zijn nogal zeldzaam. Dus vroeg ik me af.. Weet iemand of deze
auto een justy motor bevat en zo ja welk type? Dan kan ik daar naar op zoek dacht ik.

Alvast super bedankt!
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: subaru e12 start niet

Bericht door SP-Boxer »

Gezien je omschrijving lijkt het alsof hij geen brandstof krijgt.
Lijkt me voor een garage een basischeck.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
liberdude12
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 nov 2013 20:51

Re: subaru e12 start niet

Bericht door liberdude12 »

Vergeten te vermelden: dat hebben ze gedaan, er komt wel brandstof door zeiden ze.
Gebruikersavatar
justyfever
Berichten: 1438
Lid geworden op: 25 mar 2009 11:02

Re: subaru e12 start niet

Bericht door justyfever »

Die busjes komen m'n neus uit :evil:
Vanavond alleen al 3 carburateurs geprobeerd.. Als je brandstof hebt zullen het je vonken zijn.. Heb je die ook al getest?
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
Gebruikersavatar
donald
Berichten: 153
Lid geworden op: 26 jan 2013 20:23

Re: subaru e12 start niet

Bericht door donald »

justyfever schreef:Die busjes komen m'n neus uit :evil:
Vanavond alleen al 3 carburateurs geprobeerd.. Als je brandstof hebt zullen het je vonken zijn.. Heb je die ook al getest?
Die busjes zijn top hoor, echt een leuke hobby vooral met carburateur :D :lol:
...maar het lijkt inderdaad dat je op vonkenpad moet.
E12 LIBERO : Niet snel - wel ruim
Gebruikersavatar
liberdude12
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 nov 2013 20:51

Re: subaru e12 start niet

Bericht door liberdude12 »

Zouden jullie mij iets mee uitleg kunnen geven over de vonken kwestie?

Heb namelijk geen autokennis. Sorry :(

Heeft het te maken met de stroomverdeler? https://nl.wikipedia.org/wiki/Stroomverdeler
Moet ik die proberen te vervangen? Of de bougies? De spanning van de accu die ergens terrecht moet komen? Iets anders?
Als jullie me een richting kunnen geven, zou ik heel erg waarderen.

Bedankt! :)
Gebruikersavatar
Maurice1981
Berichten: 12
Lid geworden op: 23 mei 2013 08:05

Re: subaru e12 start niet

Bericht door Maurice1981 »

Ik ken deze motoren niet, maar kan altijd wel proberen te helpen.

Controleer of de bobine werkt. Deze vormt 12V om naar hoogspanning (voor de vonken). Als hij niet werkt, krijgt de verdeler ook geen spanning om te verdelen. ;) en dus geen vonken.

De bobine kun je vinden door de bougiekabels te volgen vanuit de verdeler. De verdeler heeft in jou geval (3 cylinder) 4 aansluitingen. 3 bougiekabels gaan naar de motor, en 1 naar de bobine.
Alleen verwacht ik van een garage dat ze wel gekeken hebben of hij vonkt.. :roll:

Daarnaast zou het ook een geknapte distributiriem kunnen zijn, zo heb ik ook eens gestaan met een Golf 2...
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 1630
Lid geworden op: 04 jan 2009 21:02

Re: subaru e12 start niet

Bericht door Rene »

Als de riem geknapt is dan heb je ook geen vonk : de verdeler word aangedreven door de nokkenas , tenzij dat electronisch word geregeld..
Je auto remt op alle wielen , waarom zou je ze dan niet allemaal aandrijven..

Grt Rene
Gebruikersavatar
liberdude12
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 nov 2013 20:51

Re: subaru e12 start niet

Bericht door liberdude12 »

Bedankt :)

Als ik back in town ben zal ik de garage vragen of ze hebben gekeken of de bobine werkt. Zo niet, dan laat ik dat nog even nakijken en ook of de distributiriem geknapt is. Ik laat het weten!

Grts
Gebruikersavatar
liberdude12
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 nov 2013 20:51

Re: subaru e12 start niet

Bericht door liberdude12 »

:okeee: gemaakt bij een nieuwe garage: hebben de startmotor opengemaakt en gereviseerd. Andere garage was bagger, ze hadden de startmotor al gereviseerd, daar was ik terug gegaan. Die zeiden dus dat ze niks konden doen. Blijkbaar wel dus. Blijjj
Verzamelaar
Berichten: 831
Lid geworden op: 07 jan 2014 11:04

Re: subaru e12 start niet

Bericht door Verzamelaar »

Mooi zo. Ik voelde al nattigheid bij de opmerking dat niet alle 4 de bougies stuk konden zijn; het is namelijk een 3-pitter :mrgreen:
Gewoon omdat het kan.
Plaats reactie