P0420 catalyst storing, maar zonder motorische problemen.
P0420 catalyst storing, maar zonder motorische problemen.
Ik ben gloednieuw op dit forum (zie kennismaking) en heb gezocht naar eerdere berichten met dit topic.
Die zijn er, maar mijn probleem is iets anders. Ik heb sinds 6 weken de auto en hij rijdt echt geweldig. Er is 1 probleempje: Zo om de 500 km springt het OBD2-lampje aan of uit. Ik heb het uit laten lezen (P0420) bij Subaru specialist Amrit in Amsterdam en die heeft mijn een fles Xenum meegegeven voor motorreiniging en een voorberekening voor evt laten vervangen van sondes en katalysator. Alleen al 1400,- voor onderdelen.
Nu heb ik 3 maanden garantie bedongen op de auto bij de universele garage waar ik hem kocht, maar ik wil de beste man niet meteen op kosten jagen. De auto rijdt dus perfect, verbruikt normaal, heeft waarschijnlijk een tijdje stil gestaan en geeft met regelmaat (zo om de 500 km) de code. De melding verdwijnt vanzelf, maar sprint dus ook vanzelf weer aan na een tijdje. Ik heb nu ca. 3000 km gereden en het is nu 4/5 keer gebeurt.
Ik lees zoveel verschillende dingen op internet over katalysators, sondes en injectoren. Wat zou in dit geval het meest waarschijnlijke kunnen zijn?
Alvast dank,
Merijn
Die zijn er, maar mijn probleem is iets anders. Ik heb sinds 6 weken de auto en hij rijdt echt geweldig. Er is 1 probleempje: Zo om de 500 km springt het OBD2-lampje aan of uit. Ik heb het uit laten lezen (P0420) bij Subaru specialist Amrit in Amsterdam en die heeft mijn een fles Xenum meegegeven voor motorreiniging en een voorberekening voor evt laten vervangen van sondes en katalysator. Alleen al 1400,- voor onderdelen.
Nu heb ik 3 maanden garantie bedongen op de auto bij de universele garage waar ik hem kocht, maar ik wil de beste man niet meteen op kosten jagen. De auto rijdt dus perfect, verbruikt normaal, heeft waarschijnlijk een tijdje stil gestaan en geeft met regelmaat (zo om de 500 km) de code. De melding verdwijnt vanzelf, maar sprint dus ook vanzelf weer aan na een tijdje. Ik heb nu ca. 3000 km gereden en het is nu 4/5 keer gebeurt.
Ik lees zoveel verschillende dingen op internet over katalysators, sondes en injectoren. Wat zou in dit geval het meest waarschijnlijke kunnen zijn?
Alvast dank,
Merijn
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: P0420 catalyst storing, maar zonder motorische problemen
Meest waarschijnlijke is je lambdasonde.
Eric
Eric
Re: P0420 catalyst storing, maar zonder motorische problemen
Ik heb het ook regelmatig. Loopt jouw auto ook anders stAtionair. Bij mij blijft soms het gas hangen, waarna het toerental stapsgewijs terugzakt naar normale stationaire waarden. Korte tijd later springt het lampje aan. Ik merk verder niets aan de auto. Omdat ik een hekel heb aan dat lampje, kocht ik zo'n OBD lezer, waarmee ik het lampje uit kan zetten. Werkt al jaren perfect...
Overig heb ik dezelfde foutcode als jij. Ik heb begrepen dat er niet perse iets kapot is. Het uitlaatsysteem zit ingewikkeld in elkaar bij deze auto's en afwijkingen komen geregeld voor. Bij mij hebben ze een van de sensors iets verzet in de pijp. Dat heeft wel wat geholpen, maar niet veel. Ik heb d'r inmiddels mee leren leven.
Overig heb ik dezelfde foutcode als jij. Ik heb begrepen dat er niet perse iets kapot is. Het uitlaatsysteem zit ingewikkeld in elkaar bij deze auto's en afwijkingen komen geregeld voor. Bij mij hebben ze een van de sensors iets verzet in de pijp. Dat heeft wel wat geholpen, maar niet veel. Ik heb d'r inmiddels mee leren leven.
Re: P0420 catalyst storing, maar zonder motorische problemen
Thx so far!
Antwoord op de laatste post: Wat dat stationair betreft: hij loopt rond de 600 toeren stationair, soms springt hij naar 1000 en loopt dan weer terug naar 600. Kan het er iets mee te maken hebben? Hij start perfect.
De 3x storingen tot nu toe vonden allen plaats bij ca. 110 kmu op de snelweg. Het gekke is dus dat hij na ca. 400/500 km bij een koude start opeens weer uit is.
Ik heb net dit kastje gekocht:
http://www.obd-partner.nl/diagnosecompu ... g-resetten
Ook om zelf meer te weten te komen over de auto. En resetten natuurlijk.
Ben wel benieuwd of rijden met kapotte lamdasensoren en/of katalysator heel schadelijk is voor de motor...?
Antwoord op de laatste post: Wat dat stationair betreft: hij loopt rond de 600 toeren stationair, soms springt hij naar 1000 en loopt dan weer terug naar 600. Kan het er iets mee te maken hebben? Hij start perfect.
De 3x storingen tot nu toe vonden allen plaats bij ca. 110 kmu op de snelweg. Het gekke is dus dat hij na ca. 400/500 km bij een koude start opeens weer uit is.
Ik heb net dit kastje gekocht:
http://www.obd-partner.nl/diagnosecompu ... g-resetten
Ook om zelf meer te weten te komen over de auto. En resetten natuurlijk.
Ben wel benieuwd of rijden met kapotte lamdasensoren en/of katalysator heel schadelijk is voor de motor...?
Re: P0420 catalyst storing, maar zonder motorische problemen
Ja, ik rijd ook zo'n 110 op de snelweg, maar het gebeurt ook wel als ik harder rijdt. Het is overigens niet per se zo dat die sondes stuk zijn. Het schijnt allemaal te maken te hebben met een gevoelig evenwicht tussen de verschillende meetpunten in het uitlaatsysteem. SP-Boxer kan het vast uitleggen, dat komt dus nog wel. Ik rijd er al drie jaar mee en heb tot op heden geen schade aan het katalysatorsysteem. Dat je motor af en toe iets harder stationair loopt kan ook te maken hebben met het aanschakelen van de compressor van de airco. Als ie aan staat loopt de motor iets harder, bij mij tegen de 1000 rpm.
-
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 20 feb 2013 23:14
Re: P0420 catalyst storing, maar zonder motorische problemen
[
Merijn[/quote]
vervang de lambda sonde maar ,dan is het probleem opgelost.deze storing zal steeds weer terugkomen en de intervallen worden steeds korter.
als je 2 sondes hebt zal vermoedelijk de eerste kapot zijn ,dit is ook tevens de duurste.
suc6
Merijn[/quote]
vervang de lambda sonde maar ,dan is het probleem opgelost.deze storing zal steeds weer terugkomen en de intervallen worden steeds korter.
als je 2 sondes hebt zal vermoedelijk de eerste kapot zijn ,dit is ook tevens de duurste.
suc6
-
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 20 feb 2013 23:14
Re: P0420 catalyst storing, maar zonder motorische problemen
[
Merijn[/quote]
vervang de lambda sonde maar ,dan is het probleem opgelost.deze storing zal steeds weer terugkomen en de intervallen worden steeds korter.
als je 2 sondes hebt zal vermoedelijk de eerste kapot zijn ,dit is ook tevens de duurste.
suc6
Merijn[/quote]
vervang de lambda sonde maar ,dan is het probleem opgelost.deze storing zal steeds weer terugkomen en de intervallen worden steeds korter.
als je 2 sondes hebt zal vermoedelijk de eerste kapot zijn ,dit is ook tevens de duurste.
suc6
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: P0420 catalyst storing, maar zonder motorische problemen
69,95.....wat een geld.
Heb zelf FREESSM gedownload en op een oude labtop gezet.
Daarna een OBD2 snoertje van 19 euro gekocht.
Werkt prima, kan resetten en sensor waardes tijdens het
rijden aflezen.
Eric
Heb zelf FREESSM gedownload en op een oude labtop gezet.
Daarna een OBD2 snoertje van 19 euro gekocht.
Werkt prima, kan resetten en sensor waardes tijdens het
rijden aflezen.
Eric
Re: P0420 catalyst storing, maar zonder motorische problemen
Thx heren/dames.
Mijn Subaru heeft volgens mij 2 sondes, zou op zich mooi zijn als het hiermee is opgelost. Ik neem jullie advies mee mijn naar mijn universele garagist waar de Forester nu nog onder garantie staat.
Inderdaad, het is even een klein investeringkje die 69,- euro, maar tis wel een geinig apparaatje. Handig ook om bv mee te nemen op lange ritten, vakantie e.d. Dan heb je niet altijd je laptop bij je...
Als hij niet bevalt kan-ie binnen 15 dagen terug!
Grt Merijn
Mijn Subaru heeft volgens mij 2 sondes, zou op zich mooi zijn als het hiermee is opgelost. Ik neem jullie advies mee mijn naar mijn universele garagist waar de Forester nu nog onder garantie staat.
Inderdaad, het is even een klein investeringkje die 69,- euro, maar tis wel een geinig apparaatje. Handig ook om bv mee te nemen op lange ritten, vakantie e.d. Dan heb je niet altijd je laptop bij je...
Als hij niet bevalt kan-ie binnen 15 dagen terug!
Grt Merijn
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: P0420 catalyst storing, maar zonder motorische problemen
volgens mij zijn de voorste sondes vaak de schuldige.
Maar, wat zegt de dealer bij deze fout code??
geeft hij ook de vervangtip van de voorste sonde aan?
Eric
Maar, wat zegt de dealer bij deze fout code??
geeft hij ook de vervangtip van de voorste sonde aan?
Eric
Re: P0420 catalyst storing, maar zonder motorische problemen
Ik ben bij Subaru-specialist Amrit geweest uit Amsterdam.
Het fabrieksdiagnoseapparaat was kapot, dus hebben ze het met een universele gedaan. Code P0420. Hij schetste het gunstige(injectoren) scenario en het worstcase scenario, vervangen kat+sondes a 1400 euro alleen al onderdelen. Maar dan kon je wel weer een tijdje vooruit! Leek me wat voorbarig.
Ik kreeg ook een fles Xenum mee, daar heb ik nu 2 tanks mee leeg gereden, maar dat helpt niet..vuile injectoren vallen wellicht dus af.
Ik zit dus nog ca 7 weken in de garantie, maar wil zelf weten wat er aan de hand zou kunnen zijn. Daarom ben ik ontzettend blij met jullie input. Ik kan me daardoor niet zomaar af laten schepen, want kan me voorstellen dat de garagist (prima gast trouwens) waar ik hem bij heb gekocht zin heeft in hoge kosten. Ik heb nu min of meer zelf een verhaal wat het zou kunnen zijn. Lamdasonde vervangen zou voor hem meevallen wat kosten aangaat en het probleem is dan wellicht opgelost.
Voor de rest: wat een topauto!!!
Grt Merijn
Het fabrieksdiagnoseapparaat was kapot, dus hebben ze het met een universele gedaan. Code P0420. Hij schetste het gunstige(injectoren) scenario en het worstcase scenario, vervangen kat+sondes a 1400 euro alleen al onderdelen. Maar dan kon je wel weer een tijdje vooruit! Leek me wat voorbarig.
Ik kreeg ook een fles Xenum mee, daar heb ik nu 2 tanks mee leeg gereden, maar dat helpt niet..vuile injectoren vallen wellicht dus af.
Ik zit dus nog ca 7 weken in de garantie, maar wil zelf weten wat er aan de hand zou kunnen zijn. Daarom ben ik ontzettend blij met jullie input. Ik kan me daardoor niet zomaar af laten schepen, want kan me voorstellen dat de garagist (prima gast trouwens) waar ik hem bij heb gekocht zin heeft in hoge kosten. Ik heb nu min of meer zelf een verhaal wat het zou kunnen zijn. Lamdasonde vervangen zou voor hem meevallen wat kosten aangaat en het probleem is dan wellicht opgelost.
Voor de rest: wat een topauto!!!
Grt Merijn
Re: P0420 catalyst storing, maar zonder motorische problemen
Welke versie van Xenum is dat? En is dat duur spul? Altijd het proberen waard als het niet een enorme investering is. Of is dit onzin, heren technici? Wat zijn de kosten voor een lambdasensor eigenlijk...?
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: P0420 catalyst storing, maar zonder motorische problemen
Dat ligt wel een stukkie boven de 200 euro als er een originele
lambdasensor gekocht moet worden.
Eric
lambdasensor gekocht moet worden.
Eric
Re: P0420 catalyst storing, maar zonder motorische problemen
http://www.xenum.be/en/start.asp?c=3&l=en
Dit spul, iets van 15€. Vooralsnog niet m'n storing mee opgelost.
Ik heb nu ook een diagnosecomputer waar ik de lampjes mee uit krijg. Volgens mij kan ik er ook de lamdasensorwaarden mee uitlezen, daar ga ik morgen mee aan de gang na mijn eerstvolgende rijtochtje.
Ding kost 70 pleuroos, maar 1 rondje resetkosten a 35,- zijn alweer bespaard.
Dit spul, iets van 15€. Vooralsnog niet m'n storing mee opgelost.
Ik heb nu ook een diagnosecomputer waar ik de lampjes mee uit krijg. Volgens mij kan ik er ook de lamdasensorwaarden mee uitlezen, daar ga ik morgen mee aan de gang na mijn eerstvolgende rijtochtje.
Ding kost 70 pleuroos, maar 1 rondje resetkosten a 35,- zijn alweer bespaard.
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: P0420 catalyst storing, maar zonder motorische problemen
Zo dacht ik er ook over, alleen heb ik het FREESSM van subaru gedownload van
heet internet en een OBD2 kabeltje van 20 euro gekocht.
Subaru uitlees (FREESSM) programma staat op de laptop.
Kan ook alle codes uitzetten en de data tijdens een rit bekijken.
Als je gaat rijden, meet dan de lambda waarde vanaf de koude start.
Blijft je lambda onder de 0,4 volt of doet hij helemaal niets dan is hij stuk.
Bij accelereren moet hij tot 0,9 volt oplopen en pendelen (tussen +/- 0,3 tot 0,7 volt (?) als je constant met 80 km/u rijdt.
Eric
heet internet en een OBD2 kabeltje van 20 euro gekocht.
Subaru uitlees (FREESSM) programma staat op de laptop.
Kan ook alle codes uitzetten en de data tijdens een rit bekijken.
Als je gaat rijden, meet dan de lambda waarde vanaf de koude start.
Blijft je lambda onder de 0,4 volt of doet hij helemaal niets dan is hij stuk.
Bij accelereren moet hij tot 0,9 volt oplopen en pendelen (tussen +/- 0,3 tot 0,7 volt (?) als je constant met 80 km/u rijdt.
Eric
Re: P0420 catalyst storing, maar zonder motorische problemen
WAAR HEB JIJ DAT OBD KABELTJE GEKOCHT.
M.V.G Frans
M.V.G Frans
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: P0420 catalyst storing, maar zonder motorische problemen
Na uitvoerig meten geeft mijn voorste lambdasonde continu 2.1v!! aan en de achterste pendelt tussen de .2 en .8. Mijn auto heeft 110000 gelopen en de kat is al een keer vervangen, dat is dus aan de vroege kant en heeft waarschijnlijk te maken met dit verhaal. Met andere woorden. Je kunt wel een kat vervangen, maar als het echt probleem int wordt opgelost..
De vraag is; hoe zou het kunnen komen dat die voorste sonde zo'n enorm hoge waarde geeft?
Auto loopt nog steeds al een zonnetje.
Alvast dank! Merijn
De vraag is; hoe zou het kunnen komen dat die voorste sonde zo'n enorm hoge waarde geeft?
Auto loopt nog steeds al een zonnetje.
Alvast dank! Merijn
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: P0420 catalyst storing, maar zonder motorische problemen
Dat is raar, ze vervangen iets zonder te kijken wat de oorzaak is, je
had toch een brandend lampje op je dashboard??
Voorste sensor kan maximaal 0.9 volt afgeven of niets, dan is hij defect.
Goedwerkende lambdasensor pendelt tussen 0.2 tot 0.9 volt.
Bij accelereren staat deze hoog, dus tot max 0.9 volt.
Mijn defecte sensor kwam niet boven de 0.3 volt uit.
Dat hij 2.1 volt geeft is raar, wat geeft hij aan met de stekker los
terwijl de motor stationair loopt.
Dat moet je dan volgens mij op de witte draad meten.
Eric
had toch een brandend lampje op je dashboard??
Voorste sensor kan maximaal 0.9 volt afgeven of niets, dan is hij defect.
Goedwerkende lambdasensor pendelt tussen 0.2 tot 0.9 volt.
Bij accelereren staat deze hoog, dus tot max 0.9 volt.
Mijn defecte sensor kwam niet boven de 0.3 volt uit.
Dat hij 2.1 volt geeft is raar, wat geeft hij aan met de stekker los
terwijl de motor stationair loopt.
Dat moet je dan volgens mij op de witte draad meten.
Eric
Re: P0420 catalyst storing, maar zonder motorische problemen
Hoi Eric. Die kat is al vervangen voordat ik de auto had. Ik vermoed dat dit vage probleem bij de vorige eigenaar al aan de hand was, maar dat 'een garage' klakkeloos de kat heeft vervangen destijds. Daarmee is de storing niet opgelost zo blijkt.
Ik ( en de garageman die vandaag heeft gekeken) vraag me af hoe het kan dat die waarde zo hoog ligt. Hij vroeg zich af wat de standaardwaarde van een voorste lambdasonde van Subaru zou moeten zijn. Vast geen 2.1v..
Volgende week zoeken we weer uitgebreid verder, maar vroeg me dus af wat normaal is. Ik hoop eigenlijk dat het probleem gewoon is opgelost bij vervangen van de sondes, maar we willen zo veel mogelijk uitsluiten. Stel dat dat niet helpt..
Dankje Merijn
Ik ( en de garageman die vandaag heeft gekeken) vraag me af hoe het kan dat die waarde zo hoog ligt. Hij vroeg zich af wat de standaardwaarde van een voorste lambdasonde van Subaru zou moeten zijn. Vast geen 2.1v..
Volgende week zoeken we weer uitgebreid verder, maar vroeg me dus af wat normaal is. Ik hoop eigenlijk dat het probleem gewoon is opgelost bij vervangen van de sondes, maar we willen zo veel mogelijk uitsluiten. Stel dat dat niet helpt..
Dankje Merijn
Re: P0420 catalyst storing, maar zonder motorische problemen
Hey Merijn en Eric,
Als ik het volgende tabelletje bekijk, dan zou juist de voorste Lambdasensor bij de forester 2003 de volgende voltages moeten afgeven:
Front oxygen sensor signal 1 : on Idle 2,05 - 2,25 V
Front oxygen sensor signal 2 : on Idle 1,75 - 1,95 V
dan zou de 2,1V weer binnen het bereik vallen?
https://www.dropbox.com/s/wsddhrsd6jqvn ... Signal.pdf
Als ik het volgende tabelletje bekijk, dan zou juist de voorste Lambdasensor bij de forester 2003 de volgende voltages moeten afgeven:
Front oxygen sensor signal 1 : on Idle 2,05 - 2,25 V
Front oxygen sensor signal 2 : on Idle 1,75 - 1,95 V
dan zou de 2,1V weer binnen het bereik vallen?
https://www.dropbox.com/s/wsddhrsd6jqvn ... Signal.pdf
Re: P0420 catalyst storing, maar zonder motorische problemen
Hee Freeman,
Dit is mooie info. Misschien is toch alleen de achterste sonde kapot, die pendelt. Of de kat. Dan weet ik in ieder geval wat het is.
Heel erg bedankt!!
Dit is mooie info. Misschien is toch alleen de achterste sonde kapot, die pendelt. Of de kat. Dan weet ik in ieder geval wat het is.
Heel erg bedankt!!
Re: P0420 catalyst storing, maar zonder motorische problemen
Had vandaag weer P0420. Ik heb het maar weer uitgezet. merk verder helemaal niks aan de auto.
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: P0420 catalyst storing, maar zonder motorische problemen
De voorste sensor controleert de werking van de motor.
de achterste sensor controleert de werking van de katalysator.
Daarom vind ik de voltages van +2 volt erg hoog.
Eric
de achterste sensor controleert de werking van de katalysator.
Daarom vind ik de voltages van +2 volt erg hoog.
Eric
Re: P0420 catalyst storing, maar zonder motorische problemen
Hi Eric,
In verhouding met andere merken lijkt het mij ook erg hoog, maar dat staatje zal toch niet liegen? Of zouden deze getallen niet over de lambda's gaan? Ik weet het ook niet meer.
We gaan nu de achterste sonde bestellen en die monteren. Kijken wat hij dan gaat doen.
Grt Merijn
In verhouding met andere merken lijkt het mij ook erg hoog, maar dat staatje zal toch niet liegen? Of zouden deze getallen niet over de lambda's gaan? Ik weet het ook niet meer.
We gaan nu de achterste sonde bestellen en die monteren. Kijken wat hij dan gaat doen.
Grt Merijn
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: P0420 catalyst storing, maar zonder motorische problemen
Ik zou nog niks bestellen.
Kost erg duur om zomaar te gokken.
Wat zegt de subaru dealer over deze waardes?
Eric
Kost erg duur om zomaar te gokken.
Wat zegt de subaru dealer over deze waardes?
Eric
Re: P0420 catalyst storing, maar zonder motorische problemen
Ik zou ook nog even wachten met bestellen. Ik moet vanavond de auto van mijn oom uitlezen ( Forester '06) en ik kan daar even kijken wat die sensoren aangeven.
Gr Rick
Gr Rick
Re: P0420 catalyst storing, maar zonder motorische problemen
Die lamda's die besteld worden kunnen evt retour.
Ik laat het door een universele garage doen waar de auto nog onder garantie staat. Ik was waarschijnlijk anders allang naar de dealer gereden.
Ik wacht nog even af wat die '06 Forester heeft voor een waardes. Kan nooit veel verschillen met '03 lijkt me. Ben benieuwd!
Ik hoor het graag,
bedankt,
Merijn
Ik laat het door een universele garage doen waar de auto nog onder garantie staat. Ik was waarschijnlijk anders allang naar de dealer gereden.
Ik wacht nog even af wat die '06 Forester heeft voor een waardes. Kan nooit veel verschillen met '03 lijkt me. Ben benieuwd!
Ik hoor het graag,
bedankt,
Merijn
- erichendri
- Berichten: 5614
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: P0420 catalyst storing, maar zonder motorische problemen
Ben zelf wel benieuwd wat de sensor voor waarde geeft als je direct
op de stekker meet, dus stekker loshalen en meten.
Geld ook voor de tweede lambdasensor.
Eric
op de stekker meet, dus stekker loshalen en meten.
Geld ook voor de tweede lambdasensor.
Eric
Re: P0420 catalyst storing, maar zonder motorische problemen
Moet nog even controleren want ik kon geen front o2 sensor vinden bij mijn oom als meetbare sensor.