Raar motorgeluid

Motoren, injectiesystemen etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Viking met Subaru
Berichten: 198
Lid geworden op: 14 nov 2008 15:41

Raar motorgeluid

Bericht door Viking met Subaru »

Beste techneuten ik heb mijn vraag ook al op een ander forum gesteld maar ik heb nog geen echt idee wat mijn probleem zou kunnen zijn.

Ik hoor de laatste tijd bij onze impreza plus uit '99 1.6 gl een raar geluid uit het motor segment. Het geluid is niet iets waar je van schrikt maar het hoort er niet. Het is het best te omschrijven als rauw klinkend en iets ratelend. De volgende optie's zijn al de revu gepasseerd: Drijfriem van dynamo ontspannen(gedaan maar geluid blijft), er zou volgens dealer een scheurtje in het spruitstuk kunnen zitten (die wil alleen maar grof geld verdienen denk ik dan, de volgende kwam ermee dat het wellicht de rollen van de distributie riem zijn. De riem is 70.00km geleden vervangen en is nu 4 jaar oud ik weet niet of de rollen vervangen zijn en of de waterpomp zijn vervangen (dit alles laten vernieuwen maakt mij niet blij aangezien de geschatte kosten van €650,-). Hoor graag van jullie en wellicht is er iemand die wat wil bijverdienen na de tijd, ik heb het helaas niet meer zo breed met een minimumloon en een ww uitkering :cry:
Help ik weet niet meer wat te doen, dit zou wel de eerste grote uitgave worden aan de sub :D

Léon
Een stomme kan meer vragen dan een slimme kan beantwoorden.
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: Raar motorgeluid

Bericht door LeoneTurbo »

Geen geld uitgeven zonder goede diagnose!

Meer info is gewenst: warm, koud, altijd?
Gebruikersavatar
Viking met Subaru
Berichten: 198
Lid geworden op: 14 nov 2008 15:41

Re: Raar motorgeluid

Bericht door Viking met Subaru »

Dat zonder diagnose laten maken was ik toch al niet van plan aangezien die hoge kosten.

Het geluid is voornamelijk te horen bij de eerste start en de eerste rijdende kilometers, als je even wat meer gas geeft wordt het geluid iets harder (roffl geluid)zet je de auto uit en start je de tweede keer is het geluid 9 van de 10 keer weg.

Als ik schrijf geluid moet je niet denken dat ik er doof van wordt, het is meer zoiets van ik hoor wat.

Het onzekere is gewoon dat 3 verschillende monteurs wat anders zeggen zonder echt het geluid te hebben gehoord, ze willen wel graag de distributie riem vervangen omdat er 100.000 km op de teller staat. Ik ga dadelijk eens starten en direct luisteren heb de auto nu toch thuis staan.

;)
Een stomme kan meer vragen dan een slimme kan beantwoorden.
Gebruikersavatar
Subonno
Berichten: 655
Lid geworden op: 13 nov 2008 19:34

Re: Raar motorgeluid

Bericht door Subonno »

Nodig je zwager uit, krik de auto iets op. Laat hem onder de auto luisteren en jij onder de motorkap!
Gebruikersavatar
Viking met Subaru
Berichten: 198
Lid geworden op: 14 nov 2008 15:41

Re: Raar motorgeluid

Bericht door Viking met Subaru »

Gister bij garage gedaan en net als je naar de dokter gaat geluid weg, vanmorgen auto gestart en gaan luisteren en je raad het al geluid is er niet :twisted: .

maar ik ben niet voor 1 gat te vangen we zoeken stug door. :)
Een stomme kan meer vragen dan een slimme kan beantwoorden.
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: Raar motorgeluid

Bericht door LeoneTurbo »

Is het een lichte ratel, vooral koud? Dan kan het de volgende oorzaken hebben:

1. kantelende zuiger - niks aan doen wordt-ie heel oud mee
2. tikkende kleppen - kleppen stellen, ca. 60 Euro
3. dynamo lager overleden - ruildynamo ca. 100 Euro
4. spanner distributieriem overleden - vervangen ca. 100 Euro ex BTW ex arbeid (ex eventueel andere distributiedelen)

Scheur in het spruitstuk lijkt mij erg onwaarschijnlijk, mocht dat het wel zijn heb ik nog een goede voorpijp liggen die voor een paar tientjes weg mag!
Gebruikersavatar
Viking met Subaru
Berichten: 198
Lid geworden op: 14 nov 2008 15:41

Re: Raar motorgeluid

Bericht door Viking met Subaru »

Ik ga eens op onderzoek naar de dynamo, is nm al eens naar gekeken en de riem is minder strak gespannen omdat deze erg strak stond, jullie horen ervan.
Een stomme kan meer vragen dan een slimme kan beantwoorden.
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: Raar motorgeluid

Bericht door LeoneTurbo »

Haal die multiriem er eens af en laat de motor zonder stuurpomp en dynamo lopen om te horen of het geluid dan weg is.
Gebruikersavatar
Viking met Subaru
Berichten: 198
Lid geworden op: 14 nov 2008 15:41

Re: Raar motorgeluid

Bericht door Viking met Subaru »

marnix dat ga ik proberen met iets technischere hulp erbij heb wel vandaag met riem en al de dynamo rond gedraaid met de hand en dat ging vrij soepel dus zonder raar geluid of tegenslag. Maar dat met die riem los ga ik zeker proberen.

Je schreef ook iets over kleppenstellen, nou heb ik begrepen dat deze zich automatisch stellen, klopt dat????? De kleppen lijkt me ook niet te zijn de motor loopt vrij rustig hoort wel een lichte tik bij de kleppen maar dat is niet het geluid wat ik bedoel.
Een stomme kan meer vragen dan een slimme kan beantwoorden.
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: Raar motorgeluid

Bericht door LeoneTurbo »

Zelfstellende kleppen (hydraulisch) is maar tot en met 1996 geleverd!
Gebruikersavatar
Viking met Subaru
Berichten: 198
Lid geworden op: 14 nov 2008 15:41

Re: Raar motorgeluid

Bericht door Viking met Subaru »

weer wat geleerd :okeee:
Een stomme kan meer vragen dan een slimme kan beantwoorden.
Gebruikersavatar
Subonno
Berichten: 655
Lid geworden op: 13 nov 2008 19:34

Re: Raar motorgeluid

Bericht door Subonno »

En weet je al wat het is ?
Gebruikersavatar
Viking met Subaru
Berichten: 198
Lid geworden op: 14 nov 2008 15:41

Re: Raar motorgeluid

Bericht door Viking met Subaru »

Neen weet nog steeds niks. :x

Van het weekend met mijn zwager wat zaken uitgesloten.

Dynamo is het niet.
Riemen zijn nog goed.
Stuurbekrachtiging is het niet.
Luchtfilter is het niet.
Kleppen klinken goed.
Olie is perfect.

Ik ga eens nalopen hoe de uitlaat is, jullie horen verloop.

Ps achterlicht unit vervangen zonder problemen, dus geen visjes meer in het aquarium :P
Een stomme kan meer vragen dan een slimme kan beantwoorden.
Plaats reactie