P0420 (Catalyst System Efficiency Below Threshold)

Motoren, injectiesystemen etc.
guy-pc
Berichten: 68
Lid geworden op: 29 apr 2013 10:44

P0420 (Catalyst System Efficiency Below Threshold)

Bericht door guy-pc »

Hallo

We hebben een probleem met onze 2002 Legacy 2.0 Wagon AWD op LPG.

Sinds enige tijd rijdt onze auto niet meer zoals het hoort. Voornaamste kenmerken zijn een verminderde power (bijvoorbeeld bij gas geven in vijfde in de lagere toeren duurt het een eeuwigheid vooraleer de auto versnelt, en anders niet). Pas vanaf ongeveer 2200 toeren lijkt de auto ineens zijn normale doen hervonden te hebben. Dit is zowel op LPG als op benzine. Verder geeft de auto ook een kleine schok telkens als ik de gaspedaal een tikkeltje dieper indruk, maar dit gebeurt enkel bij rijen op LPG, niet op benzine. Van dit laatste weet ik niet met zekerheid hoe lang de auto dit al doet.

Ik heb sinds kort via eBay zo'n computertje gekocht waarmee ik de OBD-computer kan uitlezen. (Ik kan dit trouwens iedereen aanraden; voor 17 euro was ik gesteld!) Daarmee kan ik zien dat de foutmelding P0420 (Catalyst System Efficiency Below Threshold) verschijnt. Dit is de enige foutmelding. Wanneer ik deze fout wis, rijdt de auto onmiddellijk daarna weer zoals het hoort. (Alleen de kleine schokjes op LPG bij het telkens dieper indrukken van de gaspedaal blijven, maar daar valt in principe mee te leven.) Enkele dagen verder (meestal 2 of 3 dagen) treedt de fout opnieuw op en rijdt de auto dan weer opnieuw minder goed. Ik kan de fout dan opnieuw wissen etc.

Ik herinner me verder dat, toen we de auto kochten, het oranje motordiagnoselampje geregeld brandde en meestal ook weer vanzelf uitging na een tijdje. Nadat ik hiermee enkele keren terug ben gegaan naar de garagist-verkoper, had hij het "opgelost" (ik heb echter nooit geweten hoe, en zelf weet hij het nu ook niet meer).

Ik heb twee vragen:

1. hoe kan ik met de grootst mogelijke zekerheid en met zo weinig mogelijk kosten weten of het de katalysator is die stuk is of de lambdasonde (dit is toch hetzelfde als O2-sensor, niet)? Alhoewel de computer zegt dat de katalysator in de fout gaat, heeft Google mij laten twijfelen door die keren dat ik las dat het ook aan de O2-sensor (= lambdasonde?) zou kunnen liggen

2. zou het volgende een mogelijkheid kunnen zijn: toen het oranje motordiagnoselampje vroeger al enkele keren gebrand heeft, zou het kunnen dat de garagist, i.p.v. het probleem op dat moment op te lossen, het probleem omzeild heeft door ervoor te zorgen dat het oranje motordiagnoselampje niet meer brandt wanneer de katalysator en/of lambdasonde in de fout ging?

Ik weet dat dit forum door zowel garagisten als niet-garagisten bezocht wordt en ik begrijp dat deze tweede vraag nogal "gedurfd" is, maar dezelfde garagist heeft mij enkele dagen geleden zelf gedemonstreerd hoe hij de originele remblokken van een (als ik het mij goed herinner) Skoda verving door niet originele en daarbij de remsensoren van de wagen, die het signaal naar de autocomputer van de Skoda moeten doorgeven wanneer de remblokken versleten zijn, wegknipte en de kabels doorverbond. Hij deed dat weliswaar in het bijzijn van zijn klant, maar ik ben er quasi zeker van dat die niet goed wist wat er gebeurde. Wat wanneer deze auto daarna doorverkocht wordt... Mijn vertrouwen is niet 100% bij deze garagist, en ik vraag mij af of dergelijke truuk ook mogelijk is met de katalysator en/of lambdasonde in onze legacy, want het motordiagnoselampje heb ik nooit meer zien branden, tenzij wanneer ik het contact opzet. De reden dat we bij de garagist blijven, is zijn ervaring met subaru, de nabijheid en zijn lage prijs... (Ik weet het, dat laatste is niet altijd de beste reden...)

We hebben onze legacy nu sinds zo'n jaar of 3, en de problemen slepen nu al zo'n jaar aan, vooral omdat hij niet echt goed raad weet hoe hiermee om te gaan (eerst weet hij het aan de gasinstallatie) en omdat hij nog niet zo heel lang een computer heeft waarmee hij de autocomputer kan uitlezen).

Bovendien hebben we sinds kort beslist om onze auto te verkopen wegens te klein geworden en verkoop deze graag in volledig werkende staat (gezinsuitbreiding, want anders zouden we hem niet wegdoen; dat de volgende ook een subaru is, verzacht de pijn).

Daarbij komt nog dat de uitlaat, sinds een maand of zo, vlak voor de knalpot een lek gekregen heeft. (Kan dit lek een invloed hebben op deze foutmelding of op de prestaties?)

Graag jullie feedback / diagnose!

Bedankt en groetjes

Guy
Gebruikersavatar
Rudy
Berichten: 288
Lid geworden op: 05 jul 2009 11:04

Re: P0420 (Catalyst System Efficiency Below Threshold)

Bericht door Rudy »

Zijn de kleppen recent nog gesteld?

Grote kans dat het daarmee te maken heeft.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: P0420 (Catalyst System Efficiency Below Threshold)

Bericht door SP-Boxer »

Heel verhaal Guy! Allereerst welkom op dit forum.

Ik denk dat je sowieso te maken hebt met 2 verschillende problemen. Het schokje op LPG lijkt volgens je verhaal los te staan van het andere probleem. Wat onderhoud aan het LPG systeem zal dit waarschijnlijk gewoon oplossen.

De verminderde power lijkt me een mankement waarbij het CEL echt zou moeten gaan branden. Dat klinkt dus inderdaad verdacht.
Ik durf zelf niet direct iets aan te wijzen. Vreemd dat iemand met zoveel Subaru ervaring er niets mee kan.

@Rudy, verlies van power kan aan de kleppen liggen, maar dat kun je niet tijdelijk oplossen met de reset van een storingsmelding. Toch?
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: P0420 (Catalyst System Efficiency Below Threshold)

Bericht door niksnut »

verstopte katalysator ??
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: P0420 (Catalyst System Efficiency Below Threshold)

Bericht door erichendri »

Pingelsensor ooit aan de massa gelegd?
Ik zou eerst de bougies vervangen en de electrode afstand
op 0,9 afstellen.
Bij subaru moet je lage toerentallen vermijden, vind de boxer
Voorin niet fijn.
Constante snelheid kan het wel maar bij accelereren een versnelling
terug schakelen.
Gekke is dat het probleem bij beide brandstoffen zich voordoet.
Maar omdat de LPG kijkt naar de benzine inspuittijd vermoed ik
dat je het in de basis moet zoeken, dus benzinesysteem.
Heeft deze niet al 2 lambdasensoren?
Al het lambda signaal laten meten tijdens het rijden.

Eric
guy-pc
Berichten: 68
Lid geworden op: 29 apr 2013 10:44

Re: P0420 (Catalyst System Efficiency Below Threshold)

Bericht door guy-pc »

Hallo allemaal

Alvast bedankt voor de reacties.

Enkele toevoegingen:
- wanneer de auto in de fout gaat, rijdt hij enkel goed tussen 2200 en 3500 toeren; lager of hoger sputtert hij
- de kleppen zijn zo'n 20.000 km geleden nagekeken; bovendien lijkt het mij niet logisch (maar ik ben een leek, verbeter mij als ik mij vergis) dat het iets met de kleppen zou te maken hebben, want als ik de fout wis, rijdt de auto van het ene moment op het andere perfect!
- bougies zijn recent vervangen door deugdelijke exemplaren (weet niet welk merk); ook de bougiekabels zijn vervangen
- ik weet het, het is misschien een slechte gewoonte, maar ik rijd geregeld op lage toeren; uiteraard probeer ik daar niet snel mee op te trekken (lukt toch niet); maar het verschil in power is op dat moment zeer goed merkbaar: wanneer de fout zich niet voordoet, kan de auto toch nog serieus versnellen; met de fout kan ik quasi alleen maar een constante snelheid aanhouden
- de auto heeft bij mijn weten 2 lambdasensoren
- @erichendri: je schrijft "al het lambdasignaal laten meten tijdens het rijden" ==> ik heb al eens een grafiekje opgevraagd via Torque (OBD-programma). Van de 8 mogelijkheden (O2 Voltage rij 1 sensor 1, r1s2, r1s3, r1s4, r2s1, r2s2, r2s3, r2s4) krijg ik alleen maar info bij rij 1 sensor 2. Ik weet niet hoe ik die waardes moet interpreteren. Of bedoel je iets anders?

Bedankt en groetjes

Guy
Laatst gewijzigd door guy-pc op 24 mei 2013 00:43, 1 keer totaal gewijzigd.
guy-pc
Berichten: 68
Lid geworden op: 29 apr 2013 10:44

Re: P0420 (Catalyst System Efficiency Below Threshold)

Bericht door guy-pc »

En meteen nog een vraag erbij:

hebben jullie suggesties hoe ik de auto goedkoop en toch goed kan laten oplappen met een nieuwe uitlaat voor dit model (origineel vragen ze minstens 700 à 800 euro? Heeft er iemand van jullie nog een uitlaat liggen, en hoe kan ik zeker zijn dat die past?

Wat zou ik eerst proberen te vervangen: de katalysator of de lambdasonde? Zelfde vraag dan: hoe kan ik dit goed en goedkoop laten oplappen, eventueel met een tweedehands kat / lambdasonde? Of is dit onmogelijk?

Groetjes

Guy
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: P0420 (Catalyst System Efficiency Below Threshold)

Bericht door erichendri »

Katalysator is stuk of niet stuk.
Dicht of open.
Weet van mazda dat ze slecht met bosch bougies reden, dus NGK of ND
bougies monteren.
Welke regio woon je.
Bij een defecte lambdasonde gaat je engine lampje branden.
Lambdasignaal kan je meten met een voltmeter, moet dan pendelen
tussen 0,1 en 0,9 volt.
Trek de stekker los, start de motor en kijk of het engine lampje
gaat branden.
Gaat het lampje aan dan is ie heel.
Wat heeft de subaru gelopen, hoeveel km?
Originele bougie kabels laten monteren?
Gas (verdeler?) al een keer laten reinigen?

Eric
Laatst gewijzigd door erichendri op 24 mei 2013 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: P0420 (Catalyst System Efficiency Below Threshold)

Bericht door SP-Boxer »

De uitlaat is vlak voor de knalpot lek zeg je. Wel in de buis die aan de knalpot zit dan?
Want een originele demper kost je ca. €250,- excl. montage
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: P0420 (Catalyst System Efficiency Below Threshold)

Bericht door RJS »

Ik heb hier al heel wat posts staan met de 0420 foutcode. Mijn auto rijdt prima, maar loopt raar stationair: 2000 toeren en dan terugzakken naar normale waarden. Het doet zich met name voor in perioden waarin ik niet hard kan rijden, cq doortrekken tot laten we zeggen 5000 toeren. Ik rijdt soms wel eens te rustig heb ik het gevoel. Te snel opschakelen. Tegenwoordig haal ik op opritten en zo flink door. Het lijkt erop dat dit helpt, want het gebeurt nu minder vaak dan voorheen. Misschien raken de sensoren toch wat vervuild bij een al te rustige rijstijl. Moet er bij zeggen dat de kleppen onlangs door Rudy zijn gesteld. Dat was nog nooit gebeurd en ze stonden te strak. Nu hoor ik ze weer zachtjes ritselen. Misschien heeft het daar ook mee te maken.
guy-pc
Berichten: 68
Lid geworden op: 29 apr 2013 10:44

Re: P0420 (Catalyst System Efficiency Below Threshold)

Bericht door guy-pc »

Hoi allemaal

Vooreerst sorry dat ik zo lang niets meer van mij heb laten horen: ziekte, aankoop van een andere auto, ziekte van de garagist en de geboorte van ons kindje zijn daar de oorzaak van.

Ook bedankt voor jullie reacties allemaal. Jullie hadden nog gevraagd in welke regio ik woon (Belgisch Limburg) en hoeveel km de auto heeft (zo'n 192.000 km; sinds 120.000 km rijdt de auto op gas).

Wat is er verder tot hiertoe gebeurd?
  • De gasinstallateur heeft geen foutmelding van de gasinstallatie teruggevonden en heeft tijdens een proefrit niets speciaals aan de auto gemerkt... totdat ik met hem een proefrit ben gaan maken ;) Hij heeft de auto alleen een beetje rijker afgesteld; verder kon hij niets doen.
  • Op mijn rit terug naar huis merkte ik dat de auto weer slechter begon te rijden. Ik verwachtte dan ook dat ik weer de foutmelding P0420 zou gaan kunnen uitlezen. Tot mijn grote verbazing was dit echter niet het geval.
  • Omdat ik met mijn wantrouwen bleef zitten ten opzichte van de garagist bij wie ik de auto gekocht had en waar deze steeds op onderhoud geweest is, belde ik met een bevriende, gepensioneerde garagist (waarbij ik ooit mijn eerste subaru justy gekocht heb en waar ik voor 100% vertrouwen in heb) en vroeg hem om zijn advies. Tot mijn aangename verbazing stelde hij mij voor om de auto naar hem te brengen.
  • Tijdens de rit van de gasinstallateur naar huis en naar de garagist merkte ik op dat de auto beter en beter begon te rijden (op het kleine schokje na bij het versnellen op LPG, zie verder), meer nog: na zo'n 20 km reed de auto perfect (weerom op het kleine schokje na bij het versnellen op LPG, zie verder).
  • Hij heeft de uitlaat goed en goedkoop hersteld (met een nieuwe knalpot). Het hikken (= kleine schokje, dat volgens hem ook op benzine was, maar dan minder; het was verder ook duidelijk te merken wanneer de auto stationair draaide en er dan gas gegeven werd) heeft hij er quasi uitgekregen met een bepaald soort bougies van Bosch.
  • Wegens zijn ziekte heeft het even stilgelegen, maar hij gaat de kleppen nog afstellen.
Mijn vraag: hoe kan ik met zekerheid weten of er origineel 1 of 2 lambdasondes zouden moeten zijn? Ik stel de vraag omdat het nog steeds niet duidelijk is waarom het CEL niet brandde wanneer de foutmelding P0420 zich voordeed, en ik met het idee blijf zitten dat de vorige garagist dat misschien op een of andere manier omzeild heeft. De garagist nu ziet maar 1 lambdasonde, en ik heb hem voorgesteld dat ik dit via het forum zou proberen uit te zoeken.

Ik weet niet of het helpt om de vraag hierboven te beantwoorden, maar in bijlage vinden jullie enige foto's van de onderkant terug alsook van het motorplaatje (chassis- en motornummer etc.).

Bedankt en groetjes

Guy

motorplaatje:
motorplaatje
motorplaatje
nog enkele foto's van de onderkant (met niet herstelde uitlaat):
nog enkele foto's van de onderkant (met niet herstelde uitlaat)
nog enkele foto's van de onderkant (met niet herstelde uitlaat)
IMAG0183.jpg
IMAG0184.jpg
IMAG0185.jpg
IMAG0186.jpg
IMAG0187.jpg
IMAG0188.jpg
guy-pc
Berichten: 68
Lid geworden op: 29 apr 2013 10:44

Re: P0420 (Catalyst System Efficiency Below Threshold)

Bericht door guy-pc »

Er zijn 2 lambdasondes, waar overigens niets mee aan de hand was, en de kleppen stonden totaal verkeerd. Vermoedelijk heeft de vorige garagist de regeling van inlaat- en uitlaatkleppen omgewisseld... Knalpot is ondertussen ook vernieuwd.

Auto is zo goed als nieuw en klaar om verkocht te worden! Helaas, want zoals hij nu bolt, hebben wij er zelf slechts enkele maanden (ondertussen al 2 jaar geleden...) van kunnen genieten... Het positieve is dan weer dat ik hem met een gerust hart én met garantie kan verkopen! (Behandel de anderen zoals je zelf behandeld wil worden!)

Bedankt en groetjes

Guy
guy-pc
Berichten: 68
Lid geworden op: 29 apr 2013 10:44

P0420 en nu ook P0170!

Bericht door guy-pc »

Hallo allemaal

Onze legacy (waarvan sprake hierboven) hebben we al enige maanden geleden verkocht aan een vriend van ons. So far so good.

We dachten dat alle problemen momenteel van de baan zijn, maar... blijkbaar is dat nog niet helemaal het geval, integendeel!

In eerste instantie zat onze vriend al na een maand door de koppeling uit, maar, toegegeven, dat was ook het enige onderdeel van de auto waar ik twijfel over had, zeker met zijn rijstijl.

Koppeling is vervangen, en daarvoor werd de motor omhooggetild.

Alles leek weer in orde te zijn, maar mijn vriend laat weten dat de motor dikwijls stilvalt. Ik heb de auto uitgelezen, en nu krijgen we de volgende foutmeldingen: P0420 (de oude bekende) en P0170.

Ik heb de fouten gewist, maar na enkele dagen komen ze allebei terug. De auto valt vooral stil op gas, maar toch ook op benzine ('s morgens bij koude motor). Belangrijk detail: hij lijkt niet stil te vallen wanneer hij lange tijd op benzine rijdt: dan doet de auto het perfect.

Ik heb de volgende twee filmpjes gemaakt die het gedrag van de lambdasonde in grafiekvorm laat zien: een op gas met overschakeling op benzine, en een op benzine met overschakeling op gas. Hier vinden jullie ze terug:
https://drive.google.com/file/d/0B4JKD4 ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0B4JKD4 ... sp=sharing

Zouden jullie die eens willen bekijken a.j.b.?

Voor zover ik de code P0170 begrijp, is het mengsel niet goed (of te rijk, of te arm) en vindt de computer er geen logica in, anders zou hij P0171 of P0172 als code geven.

Mijn hypothese en mijn vraag naar jullie toe: zou het kunnen dat de auto op gas te arm (of te rijk) staat ingesteld, de computer van de legacy dit probeert bij te regelen, even tilt slaat wanneer de auto, telkens bij het starten en zeker bij koude start, op benzine rijdt (en dan bijvoorbeeld ook de foutmelding P0170 genereert) en vervolgens opnieuw tilt slaat wanneer de auto op gas rijdt (en daardoor gemakkelijk stilvalt)? Ik hoop dat ik dit in duidelijke taal schrijf.

Verder nog een vraag m.b.t. het CEL: dat brandt nooit! Hoe zat dat nu weer met die zelfdiagnosestekkers onder het dashboard?

En voorts klaagt mijn vriend over moeilijk starten; misschien is dit hier ook aan gerelateerd?!

Ik geloof in de auto en ik ben ervan overtuigd dat er geen zware problemen zijn. Ik denk dat de P0420 niet voor een problemen zorgt, maar gewoon, zoals bij meerdere subaru's van die leeftijd, blijkbaar zeer gevoelig afgesteld is.

Graag jullie reactie; alvast bedankt en groetjes

Guy

Edit: toevallig vandaag de auto nog eens kunnen uitlezen, en nu was er enkel de foutmelding P0170. (P0420 was er (nog) niet!)
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: P0420 (Catalyst System Efficiency Below Threshold)

Bericht door erichendri »

Hoi daar.

De filmpjes zijn een beetje onduidelijk.
Bij mij pendelt het lambda signaal tijdens constant 60 km/u tussen
de 0,2 en 0,7 volt, ook bij hogere constante snelheden pendelt dat signaal.
Bij optrekken staat de voltmeter rond de 0,8 volt of iets hoger.
zowel op benzine als op LPG.

Eric
guy-pc
Berichten: 68
Lid geworden op: 29 apr 2013 10:44

Re: P0420 (Catalyst System Efficiency Below Threshold)

Bericht door guy-pc »

Hallo Eric

De camera heeft het inderdaad niet goed scherpgesteld, maar de waardes die links in het scherm staan, lopen van 0,1 (onderaan) tot 0,9 (bovenaan). Het is allemaal gefilmd terwijl de motor stationair draait. Het interessante lijkt mij het verschil tussen het gedrag op benzine en dat op gas.

Zou je me iets meer info kunnen geven als je jouw auto stationair laat draaien bijvoorbeeld? En is er dan een verschil in gedrag op gas en op benzine (uiteraard niet vlak na het overschakelen)?

Heb je eventueel de mogelijkheid om een filmpje door te mailen?

Bedankt en groetjes

Guy
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: P0420 (Catalyst System Efficiency Below Threshold)

Bericht door erichendri »

Volgens mij pendelt het lambda signaal ook bij stationair.
Ik heb een voltmeter in de auto zitten om dat in de gaten te houden.
Bij mijn auto kijkt de LPG ECU naar de injectie tijden van de benzine ECU.
gevoelsmatig zit er geen verschil tussen gas en benzine.
alleen het verbruik op gas is hoger.

Eric
guy-pc
Berichten: 68
Lid geworden op: 29 apr 2013 10:44

Re: P0420 (Catalyst System Efficiency Below Threshold)

Bericht door guy-pc »

Ik heb geen idee van hoe de gascomputer werkt; wellicht op dezelfde manier als bij jou?!

Welke gasinstallatie heb jij? Bij onze (allez, 't is niet meer de onze :-) ) legacy is het een Prins VSI.

Groetjes

Guy
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: P0420 (Catalyst System Efficiency Below Threshold)

Bericht door erichendri »

In mijn auto zit ook een prins VSI.

Eric
guy-pc
Berichten: 68
Lid geworden op: 29 apr 2013 10:44

Re: P0420 en nu ook P0170!

Bericht door guy-pc »

Even een update:

De auto is (tijdelijk) opnieuw bij ons, dus zorgen we ervoor dat hij opnieuw perfect rijdt. De foutmelding P0420 lijkt opgelost (hout vasthouden); allez, deze fout is toch al zo'n maand of twee niet meer voorgekomen. Dit komt doordat we de tweede lambdasonde met behulp van dit tussenstuk enkele cm uit de uitlaat verwijderd hebben. Hierdoor doet de voormalig overijverige tweede lambdasonde iets minder goed zijn werk en hebben we geen foutmeldingen meer gehad voor dezelfde prestaties. In de Angelsaksische landen noemen ze dit de "5$-fix".

Blijft nog de P0170: ik heb hiervoor een afspraak gemaakt met de gasinstallateur. Ik ga hem nog eens vragen hoe het zit met de gasfilter, maar vermoedelijk zegt hij voor de zoveelste keer dat er niets aan de hand is!

Groetjes

Guy

P.S. Als er iemand nog geïnteresseerd is in dit tussenstuk (idem als hierboven, maar dan met een hoek van 90°), laat me dan maar iets weten. Ik had dit voor de zekerheid mee besteld met het hierboven vermelde tussenstuk, maar heb het uiteindelijk niet nodig gehad.
Laatst gewijzigd door guy-pc op 01 sep 2014 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
guy-pc
Berichten: 68
Lid geworden op: 29 apr 2013 10:44

Re: P0420 en nu ook P0170!

Bericht door guy-pc »

guy-pc schreef:Verder nog een vraag m.b.t. het CEL: dat brandt nooit! Hoe zat dat nu weer met die zelfdiagnosestekkers onder het dashboard?
Is er echt niemand die me hier verder op weg kan helpen: hoe zit dat nu juist? Er zijn wat flarden van het verhaal in mijn geheugen: er zijn twee groene en twee zwarte stekkers onder het dashboard. Maar waar bevinden die zich juist? En moeten die nu kortgesloten zijn of juist niet? En er is een verschil met een testsituatie of zo? Zou dat de reden kunnen zijn dat het CEL nooit gaat branden wanneer we een P0170 of P0420 krijgen/kregen?

Een link naar meer info is ook goed. A.j.b. wil iemand mij op weg zetten?

Alvast bedankt bij voorbaat voor je antwoord.

Guy
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: P0420 (Catalyst System Efficiency Below Threshold)

Bericht door erichendri »

Je hebt een te nieuwe auto.
Wat wil je doen?
Codes wissen of uitlezen.

Eric
guy-pc
Berichten: 68
Lid geworden op: 29 apr 2013 10:44

Re: P0420 (Catalyst System Efficiency Below Threshold)

Bericht door guy-pc »

Neen, Eric, het gaat over de Legacy 2002 stationwagon met Prins VSI gasinstallatie, dus (ongeveer) dezelfde auto als die van jou. Ik wil weten waarom het CEL niet brandt bij de foutmeldingen die we krijgen. Wanneer het contact wordt opgezet en de motor niet draait, brandt het CEL wel!
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: P0420 (Catalyst System Efficiency Below Threshold)

Bericht door erichendri »

Waarschuwingslampjes gaan altijd branden bij contact aan.
Voor lou een controlemogelijkheid om te zien dat ze het doen.
Beetje lullig als de oliedruk wegvalt en het lampje gaat niet branden omdat hij
al een hele tijd stuk is.
Niet elke foutcode geeft een cel, meestal alleen degene die met
het milieu te maken heeft.

Eric
guy-pc
Berichten: 68
Lid geworden op: 29 apr 2013 10:44

Re: P0420 (Catalyst System Efficiency Below Threshold)

Bericht door guy-pc »

P0420 geeft zeker een CEL, en ik vermoed ook P0170 (maar dat laatste weet ik niet zeker).

Vandaar opnieuw mijn vraag: hoe zat dat weer met die zwarte en groene zelfdiagnosestekkers onder het dashboard? Daar ligt misschien de reden dat bij mij de CEL niet brandt.

Is er iemand die het antwoord kent of mij kan doorverwijzen naar het juiste antwoord?

Bedankt en groetjes

Guy
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: P0420 (Catalyst System Efficiency Below Threshold)

Bericht door erichendri »

Trek je lambda los of je knocksensor.
Moet de motor wel warm zijn, als het goed is gaat je cel dan branden.
Bij mij ging de lambda ook pas bij warme motor branden.

Eric
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: P0420 (Catalyst System Efficiency Below Threshold)

Bericht door RJS »

Dit komt doordat we de tweede lambdasonde met behulp van dit tussenstuk enkele cm uit de uitlaat verwijderd hebben. Hierdoor doet de voormalig overijverige tweede lambdasonde iets minder goed zijn werk en hebben we geen foutmeldingen meer gehad voor dezelfde prestaties.
is bij mij ook gebeurd. Nooit meer last gehad van een CEL.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: P0420 (Catalyst System Efficiency Below Threshold)

Bericht door erichendri »

Ik weet het niet zeker maar volgens mij moeten die gewoon los blijven hangen.
Om uit te lezen door middel van een knippercode moet je ze in elkaar klikken.
Maar weet het niet 100% zeker.

Eric
guy-pc
Berichten: 68
Lid geworden op: 29 apr 2013 10:44

Re: P0420 (Catalyst System Efficiency Below Threshold)

Bericht door guy-pc »

Dag Eric

Aangezien we bijna dezelfde auto hebben (op de leeftijd, versnellingen en opties na): zou jij eens willen kijken hoeveel en welke stekkers je onder het dashboard los ziet hangen? Ik zie namelijk enkel twee groene stekkers loshangen; al de rest zit vast!

Ik hoop dat dat niet te moeilijk is voor jou; anders misschien enkele upskirt dashboard foto's :-) ?

Bedankt en groetjes

Guy
guy-pc
Berichten: 68
Lid geworden op: 29 apr 2013 10:44

Re: P0420 (Catalyst System Efficiency Below Threshold)

Bericht door guy-pc »

erichendri schreef:Trek je lambda los of je knocksensor.
Moet de motor wel warm zijn, als het goed is gaat je cel dan branden.
Bij mij ging de lambda ook pas bij warme motor branden.Eric
Ken je misschien een andere manier om een CEL uit te lokken, want ik kan niet onder de auto (heb daar de infrastructuur niet voor)? Iets vanuit de motorkap?
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5614
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: P0420 (Catalyst System Efficiency Below Threshold)

Bericht door erichendri »

Lambdastekker zit naast je peilstok van je voor diff olie.
Knock sensor zit boven op de motor bij je startmotor.
Las in een ander topic dat er 2 groene en 1 zwarte stekker daar moeten zitten.
Kijk daar nooit, heb een laptop met FREE-SSM om uit te lezen.

Eric
Plaats reactie