Forester op LPG: hikken, inhouden en knallen. Advies!

Motoren, injectiesystemen etc.
Danneman
Berichten: 53
Lid geworden op: 05 mar 2013 09:37

Forester op LPG: hikken, inhouden en knallen. Advies!

Bericht door Danneman »

Ik heb een probleem. Mijn Forester heeft last van inhouden, hikken en (soms) bij het doortrekken zelfs “knallen”.

De Forester (2.0 AWD) is van 2000 en door mij gekocht met 150k km. In 2 jaar heb ik deze (als prive auto naast mijn leaseauto) naar de 200k km gestuurd. Sinds afgelopen januari gebruik ik de auto voor dagelijks vervoer en ik rij er +/- 1200 km per week mee. Begin januari heb ik er een Prins LPG installatie in laten bouwen.

Na een paar duizend km kreeg de auto steeds meer last van inhouden. Met optrekken moet ik op toeren met een slippende koppeling weg rijden. Wanneer ik wat schakellui rij en een rotonde in de derde versnelling neem en ik weer gas geef dan hikt en stoot de Forester. Het valt me op de het stationair toerental dan ver terug zakt naar iets van 400 toeren en dan hikken en stoten is tot 2200 toeren en dan is het verdwenen. Wanneer ik een tijdje rustig aan rij (wat ik eigenlijk altijd doe) en flink door wil trekken om een auto in te halen dan gebeurt het (af en toe) dan de motor zelfs “knalt”. Dit hoor ik achter me, dus uit de uitlaat.

Verder rijdt de auto heerlijk en ook het verbruik is normaal. Ik merk geen vermogensafname. De problemen zijn minder merkbaar bij het rijden op benzine, echter voordat er andere bougies in gingen waren de klachten bij het rijden op bezine gelijk aan LPG. De auto start op benzine en tijdens de eerste minuten rijden zijn er geen problemen merkbaar.

Ik heb de auto teruggebracht naar de LPG boer. Zij hebben de Gasklep (?) opnieuw afgesteld en zij gaven aan dat het niet aan de LPG installatie ligt maar vermoedelijk aan de bougies, boegiekabels en/of bobine.
Ik heb de auto toen voor onderhoud bij mijn (universele) garage gezet met bovenstaande klachten en opmerkingen van de LPG installateur. De garage heeft als eerste er andere bougies ingezet (afstand 1,1 mm, staandaard bougies) en proefgereden. Het probleem was direct verholpen. Iedereen blij...
Maar...! Nu inmiddels weer 3000 km verder begint het weer van voor af aan. Echter is het (nog) niet zo erg als voorheen.

Ik zou graag van de techneuten onder ons wat advies hebben voordat ik verdere stappen onderneem.

Alvast bedankt voor jullie reacties! :okeee:
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Forester op LPG: hikken, inhouden en knallen. Advies!

Bericht door SP-Boxer »

Bij mijn Vivio had ik deze klachten door slechte bougiekabels.

Klonk af en toe alsof het mengsel niet goed was. Niet elke cilinder wilde altijd meedoen. Bij een beetje gas niets aan de hand, maar bij meer gas kwam het op zetten. Bij een echt koude motor was er ook niets aan de hand.

Kabels vervangen en alle klachten waren over.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Rudy
Berichten: 288
Lid geworden op: 05 jul 2009 11:04

Re: Forester op LPG: hikken, inhouden en knallen. Advies!

Bericht door Rudy »

Kleppen stellen zou ik adviseren.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Forester op LPG: hikken, inhouden en knallen. Advies!

Bericht door SP-Boxer »

Dat dacht ik destijds inderdaad ook. Ik had het alleen nog niet zo lang terug gedaan, dus moest verder zoeken.

Ben wel benieuwd wat dit nu zal zijn.
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Rudy
Berichten: 288
Lid geworden op: 05 jul 2009 11:04

Re: Forester op LPG: hikken, inhouden en knallen. Advies!

Bericht door Rudy »

Wanneer er begonnen wordt met rijden op LPG, slijten de klepzittingen van met name de uitlaatkleppen heel snel in. Dit kan zelfs binnen de 20.000 km al optreden. Belangrijk hierbij is om te weten te komen of en wanneer de kleppen voor het laatst gesteld zijn. Wanneer dat nooit is gebeurd is het aannemelijk dat deze problemen al zo snel na de LPG inbouw zich voordoen.

Probeer anders ook eens Bosch super bougies met 4 elektrodes en zonodig 4 nieuwe originele bougiekabels.

Hier is een foefje voor: Maak met draaiende motor in het donker de motorkap maar eens los en let op de bougiekabels als er plotseling gasgegeven wordt. De mate van oplichten bepalen vaak de overgangsweerstand en daarmee ook de conditie.

Tenslotte kan Flashlube het klepinslijtproces danig terugdringen.
adele1953me
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 feb 2013 23:14

Re: Forester op LPG: hikken, inhouden en knallen. Advies!

Bericht door adele1953me »

Rudy schreef:Wanneer er begonnen wordt met rijden op LPG, slijten de klepzittingen van met name de uitlaatkleppen heel snel in. Dit kan zelfs binnen de 20.000 km al optreden. Belangrijk hierbij is om te weten te komen of en wanneer de kleppen voor het laatst gesteld zijn. Wanneer dat nooit is gebeurd is het aannemelijk dat deze problemen al zo snel na de LPG inbouw zich voordoen.

Probeer anders ook eens Bosch super bougies met 4 elektrodes en zonodig 4 nieuwe originele bougiekabels.

Hier is een foefje voor: Maak met draaiende motor in het donker de motorkap maar eens los en let op de bougiekabels als er plotseling gasgegeven wordt. De mate van oplichten bepalen vaak de overgangsweerstand en daarmee ook de conditie.

Tenslotte kan Flashlube het klepinslijtproces danig terugdringen.
Hoi Rudi.
heb jij ervaring met het inbouwen van flashlube bij een subaru ,ik zou graag willen weten waar ik de inlaatnippel zou kunnen monteren cq boren.
gr Frans
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Forester op LPG: hikken, inhouden en knallen. Advies!

Bericht door SP-Boxer »

De LPG installatie maakt het inderdaad wel verdacht :)
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Forester op LPG: hikken, inhouden en knallen. Advies!

Bericht door erichendri »

Nieuwe bougiekabels monteren en persoonlijk vind ik die 1.1 mm van
de electrode afstand te ruim.
Hoe hoger de afstand hoe hoger de vonkweerstand en dus eerder
dooorslaande bougiekabels.
LPG motoren creëren zo wie so al een hogere vonkweerstand.
Zet ze zelf, ook bij mijn motor op 0.9 mm, schroef ze dus niet vanuit
het doosje in mijn motor.
Setje originele bougiekabels kan evengoed geen kwaad na 200000 km.

Eric
Danneman
Berichten: 53
Lid geworden op: 05 mar 2013 09:37

Re: Forester op LPG: hikken, inhouden en knallen. Advies!

Bericht door Danneman »

Bedankt allen voor jullie reacties. Ik ga (opnieuw) beginnen bij de bougies. Ik heb 4 bougies besteld die geschikt zijn voor LPG en een afstand hebben van 0,9 mm.

Komend weekend ga ik dit doen, even een vriend om hulp vragen. Ik zit met m'n hand in het gips en dat is lastig sleutelen... :D

Zijn bougiekabels optisch te beoordelen of ze nog goed zijn? Zijn deze kabels gemakkelijk zelf te vervangen of is dat echt automonteur werk?

Ik ga eens nakijken wanneer er kleppen gesteld zijn. Ik heb de auto nu 60.000 km in m'n bezit en het staat me bij dat dit bij een grote beurt samen met de vervanging van de distributieriem is gedaan. Weet het niet zeker, even nakijken.

groet, Danny
Laatst gewijzigd door Danneman op 06 mar 2013 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Forester op LPG: hikken, inhouden en knallen. Advies!

Bericht door SP-Boxer »

Vervangen van de kabels is nog makkelijker dan de bougies zelf.

Aan de huidige bougies zal het niet liggen (mits juiste type).
"I feel Legacy"
Danneman
Berichten: 53
Lid geworden op: 05 mar 2013 09:37

Re: Forester op LPG: hikken, inhouden en knallen. Advies!

Bericht door Danneman »

SP-Boxer schreef: Aan de huidige bougies zal het niet liggen (mits juiste type).
Dat wil ik toch even uitsluiten. Het blijft vreemd dat de klachten volledig verdwenen waren na het monteren van nieuwe bougies en dat het sindsdien wel terug is gekomen, maar nooit meer zo heftig als eerder.

Zondag even bougies monteren!

Ga ook wel even uitzoeken waar ik nieuwe bougiekabels op de kop kan tikken...
Danneman
Berichten: 53
Lid geworden op: 05 mar 2013 09:37

Re: Forester op LPG: hikken, inhouden en knallen. Advies!

Bericht door Danneman »

Heb inmiddels behoorlijk wat op het forum gelezen. Ik begrijp dat het stellen van kleppen een dure bedoeling is doordat vrijwel de gehele motor gedemonteerd moet worden bij de DOHC motoren.

Mijn vraag: Heeft mijn Forester een DOHC motor...?
Gebruikersavatar
justyfever
Berichten: 1438
Lid geworden op: 25 mar 2009 11:02

Re: Forester op LPG: hikken, inhouden en knallen. Advies!

Bericht door justyfever »

Danneman schreef:Mijn vraag: Heeft mijn Forester een DOHC motor...?
Nee!
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
Danneman
Berichten: 53
Lid geworden op: 05 mar 2013 09:37

Re: Forester op LPG: hikken, inhouden en knallen. Advies!

Bericht door Danneman »

justyfever schreef:
Danneman schreef:Mijn vraag: Heeft mijn Forester een DOHC motor...?
Nee!

Gelukkig! Dan kan ik weer rustig slapen... :D

Straks even de bougies vervangen en even naar de kabels kijken.

Trouwens, ik heb ook een Flashlube systeem later installeren tijdens de inbouw. Was ik vergeten te vermelden bij de eerste post. :oops:
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Forester op LPG: hikken, inhouden en knallen. Advies!

Bericht door SP-Boxer »

Gewoon stelboutjes volgens mij. Op een buurforum werd afgelopen week nog geschreven dat het dan ca. 3 uur arbeidsloon mag kosten...
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Forester op LPG: hikken, inhouden en knallen. Advies!

Bericht door RJS »

Ik dacht dat ie wel DOHC was. 16 kleppen toch? Die kun je natuurlijk met een enkele nokkenas bedienen... :?:
Gebruikersavatar
justyfever
Berichten: 1438
Lid geworden op: 25 mar 2009 11:02

Re: Forester op LPG: hikken, inhouden en knallen. Advies!

Bericht door justyfever »

RJS schreef:Ik dacht dat ie wel DOHC was.
Nee
RJS schreef:16 kleppen toch?
Ja
RJS schreef:Die kun je natuurlijk met een enkele nokkenas bedienen... :?:
Ja

;)
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
Danneman
Berichten: 53
Lid geworden op: 05 mar 2013 09:37

Re: Forester op LPG: hikken, inhouden en knallen. Advies!

Bericht door Danneman »

Nieuwe bougies zitten erin. Vooralsnog zijn de problemen weg maar dat was vorige keer ook. Ik heb er nu nog maar 20 km mee gereden. Komende week maak ik er weer +/- 1250 km dus we zullen het snel merken. Het viel me op dat er behoorlijk wat olie aan de stekkers van de bougies zaten. Is dat normaal...?
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: Forester op LPG: hikken, inhouden en knallen. Advies!

Bericht door the dude »

Trouwens, ik heb ook een Flashlube systeem later installeren tijdens de inbouw. Was ik vergeten te vermelden bij de eerste post.

Waar is de aansluiting op gemaakt, dan weet men dat ook weer? :)


Voor de rest; fingers crossed.
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Danneman
Berichten: 53
Lid geworden op: 05 mar 2013 09:37

Re: Forester op LPG: hikken, inhouden en knallen. Advies!

Bericht door Danneman »

the dude schreef:Trouwens, ik heb ook een Flashlube systeem later installeren tijdens de inbouw. Was ik vergeten te vermelden bij de eerste post.

Waar is de aansluiting op gemaakt, dan weet men dat ook weer? :)


Voor de rest; fingers crossed.
Eh. Ik heb onvoldoende kennis om daar een zinnige reactie op te geven. Heb je wat aan een foto...?
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Forester op LPG: hikken, inhouden en knallen. Advies!

Bericht door erichendri »

Als je olie op je bougiedoppen hebt zitten komt dat door de pakking
van je klepdeksel, die zal dan wel iets zweten.
Maar als je een afspraak maakt voor kleppen stellen kunnen
ze deze meteen vervangen.
Wel doorgeven dat deze ringen/ pakkingen zweten.

Eric
Gebruikersavatar
RJS
Berichten: 1276
Lid geworden op: 18 mar 2011 09:48

Re: Forester op LPG: hikken, inhouden en knallen. Advies!

Bericht door RJS »

Het viel me op dat er behoorlijk wat olie aan de stekkers van de bougies zaten.
Is bij mij bij de vorige grote beurt vervangen. Ik had geen klachten, maar het zal toch wel niet voor niets zijn...
Danneman
Berichten: 53
Lid geworden op: 05 mar 2013 09:37

Re: Forester op LPG: hikken, inhouden en knallen. Advies!

Bericht door Danneman »

erichendri schreef:Als je olie op je bougiedoppen hebt zitten komt dat door de pakking
van je klepdeksel, die zal dan wel iets zweten.
Maar als je een afspraak maakt voor kleppen stellen kunnen
ze deze meteen vervangen.
Wel doorgeven dat deze ringen/ pakkingen zweten.

Eric
Ga ik doorgeven. Ik rij er nog even wat kilometers bij en dan is het tijd voor een grote onderhoudsbeurt en een verse APK.

De problemen zijn ook met de nieuwe bougies niet weg. Er moet dus wat anders aan de hand zijn...
JKoehorst
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 mar 2013 13:18

Re: Forester op LPG: hikken, inhouden en knallen. Advies!

Bericht door JKoehorst »

Klinkt bekend, bij mij was het de boubine en die is toen onder garantie door de garage vervangen (een impreza 2.0 uit 2000 op LPG). Heel veel stotteren en stoten bij rijden op LPG. En volgas was het alleen maar een knalfeest.

Doordat je op LPG rijd moet de boubine wat harder werken en gaat deze blijkbaar eerder kapot. Grotere electrodeafstand zou ik zeker niet doen, maakt het probleem alleen maar erger. Sterkere boubine zou mooi zijn maar ik heb geen idee welke (iemand?).

Het gasverbruik ligt bij mij eigenlijk altijd op 1:10. Met constant 90 tuffen kun je met geluk ook 1:11 halen.


EDIT: Ander kwaaltje is de late gasreactie bij gas loslaten als je op LPG rijd, soms ook afslaan daardoor.
Danneman
Berichten: 53
Lid geworden op: 05 mar 2013 09:37

Re: Forester op LPG: hikken, inhouden en knallen. Advies!

Bericht door Danneman »

JKoehorst schreef:Klinkt bekend, bij mij was het de boubine en die is toen onder garantie door de garage vervangen (een impreza 2.0 uit 2000 op LPG). Heel veel stotteren en stoten bij rijden op LPG. En volgas was het alleen maar een knalfeest.

Doordat je op LPG rijd moet de boubine wat harder werken en gaat deze blijkbaar eerder kapot. Grotere electrodeafstand zou ik zeker niet doen, maakt het probleem alleen maar erger. Sterkere boubine zou mooi zijn maar ik heb geen idee welke (iemand?).

Het gasverbruik ligt bij mij eigenlijk altijd op 1:10. Met constant 90 tuffen kun je met geluk ook 1:11 halen.


EDIT: Ander kwaaltje is de late gasreactie bij gas loslaten als je op LPG rijd, soms ook afslaan daardoor.
Dank voor je reactie. Dit is inderdaad hetgeen wat ik ook ervaar!
Danneman
Berichten: 53
Lid geworden op: 05 mar 2013 09:37

Re: Forester op LPG: hikken, inhouden en knallen. Advies!

Bericht door Danneman »

Maandag gaan er nieuwe bougiekabels in... Setje is niet goedkoop, begrijp ik.

Ik heb het gevoel dat de klachten vaker voorkomen bij vochtig weer.
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Forester op LPG: hikken, inhouden en knallen. Advies!

Bericht door erichendri »

Ga wel voor origineel als je niet bij de volgend keer als je je
bougies vernieuwd je deze imitatiekabels stuk trekt.

eric
Danneman
Berichten: 53
Lid geworden op: 05 mar 2013 09:37

Re: Forester op LPG: hikken, inhouden en knallen. Advies!

Bericht door Danneman »

erichendri schreef:Ga wel voor origineel als je niet bij de volgend keer als je je
bougies vernieuwd je deze imitatiekabels stuk trekt.

eric

Kan je dat uitleggen...? Dan geef ik het morgen even door aan de garage...

Thnx!
Gebruikersavatar
erichendri
Berichten: 5622
Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02

Re: Forester op LPG: hikken, inhouden en knallen. Advies!

Bericht door erichendri »

Gewoon de originele rode bougiekabels van Subaru bestellen.
Kosten wat meer maar gaan ontzettend lang mee.

Eric
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Forester op LPG: hikken, inhouden en knallen. Advies!

Bericht door SP-Boxer »

Eric heeft wel gelijk, origineel is kwalitatief echt heel goed.

Toch zou ik ea. een beetje van de prijs laten afhangen. Ik heb voor de Vivio (OK, deze kabels trek je ook iets makkelijker los) een setje van Bosch gekocht, want deze kostte ca. 30% van de prijs voor origineel.
Ea. hangt natuurlijk ook af van hoelang je met de auto wilt gaan doen. Voor mijn Legacy's zou ik bijvoorbeeld altijd voor origineel of beter gaan.
"I feel Legacy"
Plaats reactie