secundaire lucht
secundaire lucht
Ik heb op dit moment de volgende storingen: P 2444 en P 2433. Die hebben te maken net een storing in het secundaire luchtsysteem. Daardoor licht het motormanagement op en de cruisecontrol. Ik plaats van een dure reparatie wil ik de obd -computer instelling veranderen en wie heeft hier ervaring mee? Of heb je een andere suggestie?
Forester 2005 2.0 l met EJ204
Forester 2005 2.0 l met EJ204
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: secundaire lucht
Google deze codes maar.
Er is wat op te vinden zag ik net.
Secundair, dan denk ik aan een stationaire regeling.
In de ECU zal je niet kunnen komen.
Eric
Er is wat op te vinden zag ik net.
Secundair, dan denk ik aan een stationaire regeling.
In de ECU zal je niet kunnen komen.
Eric
Re: secundaire lucht
Beste Sub,
Deze melding komt mij bekend voor.
Wat is de kilometerstand van jouw Forester? Mogelijk zit er een prijzige klepstelbeurt aan te komen.
Voorlopig kan je de computer resetten door een half uur lang de accu af te koppelen. Anders even naar een merkdealer om de meldingen te laten verwijderen.
Als je motormanagement lampje gaat branden wordt automatisch de cruise control uitgeschakeld, is voor de veiligheid.
Succes ermee.
Groeten, Louis.
Deze melding komt mij bekend voor.
Wat is de kilometerstand van jouw Forester? Mogelijk zit er een prijzige klepstelbeurt aan te komen.
Voorlopig kan je de computer resetten door een half uur lang de accu af te koppelen. Anders even naar een merkdealer om de meldingen te laten verwijderen.
Als je motormanagement lampje gaat branden wordt automatisch de cruise control uitgeschakeld, is voor de veiligheid.
Succes ermee.
Groeten, Louis.
Groeten, Louis
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: secundaire lucht
Auto inderdaad uit laten lezen bij de subaru dealert.
Zij kunnen dit onderdeel misschien via de uitleesaperatuur aansturen of
meten wat het signaal doet.
Toevallig nog garantie op deze auto???
Eric
Zij kunnen dit onderdeel misschien via de uitleesaperatuur aansturen of
meten wat het signaal doet.
Toevallig nog garantie op deze auto???
Eric
Re: secundaire lucht
Ik heb 100000 gereden met de Forester, deels op lpg.
Hierbij het resultaat van uitlezen:
P 2444 Secundair luchtsysteem pomp bank 1 blijft aan
P 2433 Sensor circuit luchtstroom /druk bank 1 hoog
Iemand ervaring met het "veranderen van de instellingen" van de obd / Fuji-computer?
Hierbij het resultaat van uitlezen:
P 2444 Secundair luchtsysteem pomp bank 1 blijft aan
P 2433 Sensor circuit luchtstroom /druk bank 1 hoog
Iemand ervaring met het "veranderen van de instellingen" van de obd / Fuji-computer?
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: secundaire lucht
Al wel een keer de kleppen laten stellen??
Zelf gas laten inbouwen?
Ga in ieder geval toch een keer naar de subarudealer.
Vraag om uitlezen en hun mening.
Eric
Zelf gas laten inbouwen?
Ga in ieder geval toch een keer naar de subarudealer.
Vraag om uitlezen en hun mening.
Eric
Re: secundaire lucht
Ben bang dat de kleppen aan de beurt zijn, zeker gezien de km-stand.
Sterkte ermee...
Groeten, Louis (die zelf pas de kleppen heeft laten stellen).
Sterkte ermee...
Groeten, Louis (die zelf pas de kleppen heeft laten stellen).
Groeten, Louis
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: secundaire lucht
Ik kreeg nog een ingeving van de week.
Volgens mij regelt die secunaire luchtklep je stationaire toerental bij koude motor, als je een electrische verbruiker inschakeld (airco b.v.) en als je je stuurbekrachtiging gebruikt.
Ik meen dat de subaru dealer deze onderdelen ook kan aansturen met hun subaru uitlees aperatuur.
Eric
Volgens mij regelt die secunaire luchtklep je stationaire toerental bij koude motor, als je een electrische verbruiker inschakeld (airco b.v.) en als je je stuurbekrachtiging gebruikt.
Ik meen dat de subaru dealer deze onderdelen ook kan aansturen met hun subaru uitlees aperatuur.
Eric
Re: secundaire lucht
Het toevoegen van secundaire lucht bij koude start, heeft te maken met het verlagen van de emissie. Minder vervuiling dus. Om dat te bereiken draait het pompje 90 sec. en dan is het klaar. De kleppen die dat regelen vervuilen en oxideren. Vervangen is duur, net zo als het kleppen stellen bij dit type motor. Ik kan niemand vinden die de Fuji computer kan bewerken, dus ga ik de klep maar vervangen in de hoop dat die weer een paar jaar mee gaat
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: secundaire lucht
Loopt hij nog wel stationaire als de motor koud is??
Eric.
Eric.
Re: secundaire lucht
Het is opgelost. Een nieuwe klep er in ( 1 van de 2) en alles werkt weer na het gangbaar maken van de secundaire luchtpomp. Al met al een zeer zwak punt, deze ingreep om de emissie eisen te kunne halen. Ook op de Amerikaanse sites van Subaru lees je veel problemen met dit systeem. Lees goed uit waar de storing zit in het systeem. Voor je het weel vervangen ze de twee kleppen en de pomp. Dan zit je heel snel boven de 1000 Euro. Succes.
- erichendri
- Berichten: 5622
- Lid geworden op: 14 nov 2010 21:02
Re: secundaire lucht
Volgens mij hebben deze kleppen niks met het milieu te maken of anders indirect.
Meer voor de regeling stationair toerental bij koude motor en de
regeling ervan als er een electrische verbruiker ingeschakeld wordt.
Word er niet geregeld dan slaat de motor (of bijna) af.
Bij mazda zaten er ook 2 regel kleppjes op.
Eric
Meer voor de regeling stationair toerental bij koude motor en de
regeling ervan als er een electrische verbruiker ingeschakeld wordt.
Word er niet geregeld dan slaat de motor (of bijna) af.
Bij mazda zaten er ook 2 regel kleppjes op.
Eric