Prestaties

Motoren, injectiesystemen etc.
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: Prestaties

Bericht door LeoneTurbo »

Aangezien niemand anders metingen post, heb ik nog maar eens mijn eigen Legacy op 1 onderdeel getest om het effect van een setje nieuwe bougies te beoordelen:

100-160 km/h
in IV op gas: 23,2s (was 25,3s)

:lol:
Gebruikersavatar
Subonno
Berichten: 655
Lid geworden op: 13 nov 2008 19:34

Re: Prestaties

Bericht door Subonno »

Nou super, of was de stopwatch vorige keer niet accuraat ?
:D
Gebruikersavatar
the chief
Berichten: 251
Lid geworden op: 07 dec 2008 19:36

Re: Prestaties

Bericht door the chief »

dan komen nu hier mijn gegevens over de tijden.
auto: Impreza WRX MY06.
met open midden pipe en magnex eindemper.
op orginele 17 innch velgen met de maat 205-50-17 (winterbanden).
het heeft even geduurt maar dan heb je ook wat. hahaha :lol:


marnix:----------------------the chief

80-120 km/h

in III: 6,1s....................4,58
in IV: 8,0s....................5,97
in V: 11,7s....................9.09


100-160 km/h

in III en IV: 13,3s..........9,34....begin in III met 4750 toeren met de WRX.
in IV: 13,8s...................8,47
in V: 17,8s...................12,91


100-180 km/h

in V: 27,4s...................18,24


100-200 km/h
in V: ????....................24,55

je ziet dat mijn tijd van 100-160 km/h in III en IV langzamer is als alleen in IV.
mijn toeren tal is te hoog in III bij 100km/h.
dus doet mijn auto dan niks meer en doet het beter meteen in IV.
100-200 tijd zelf even toe gevoegd.
Groeten Ruud.



Black Power (Subaru Power)
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: Prestaties

Bericht door LeoneTurbo »

Zit weer een paar dagen in Italie voor mijn werk dus heb de Legacy weer even lekker de benen laten strekken op benzine :) (werkgever betaalt de brandstof).

100-160 in V doet de DOHC ca. 6s sneller dan de SOHC, substantieel maar niet wereldschokkend.

Verder de hele weg 140-160 gereden met af en toe een uithaal naar de 180 - dan zit de motor in een gunstig(er) toerengebied dus dat gaat lekker vlot - en het verbruik op benzine blijft me verbazen, een tank op tank rond de 1 op 10, erg netjes dus gezien de omstandigheden.

Ik moest 1275 km rijden gisteren en ben om 09:00 thuis vertrokken, toen een kwartier verloren met file bij knooppunt A15/A50 maar al met al was ik om precies 20:00 uur in het hotel, uitstekend gemiddelde dus. Legacy's blijven erg fijne auto's om zulke ritten mee te doen!
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Prestaties

Bericht door SP-Boxer »

Zit die 2.5 er nu nog in, of de 2.15 die je een tijd terug gebouwd hebt?
"I feel Legacy"
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: Prestaties

Bericht door LeoneTurbo »

2.0 DOHC, want de 2.5 zit nu nog in de auto van mijn vrouw maar die moet eruit omdat 'iemand' de koppen verwacht; bovendien komt daar dan (tijdelijk) de 2.15L in :)
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Prestaties

Bericht door SP-Boxer »

Iemand? :mrgreen:
"I feel Legacy"
LeoneTurbo
Berichten: 745
Lid geworden op: 11 nov 2008 21:15

Re: Prestaties

Bericht door LeoneTurbo »

De 2.5 is eruit, de 2.15 zit er nu in. Open deck tweeliter EJ20 Phase II cilinderhuis, krukas van een 2.5 Phase II, STI drijfstangen en JDM STI zuigers. Koppen JDM met shims i.p.v. hydraulische stoters en een kleinere oliepomp (met 9mm rotor van een SOHC i.p.v. 10mm roto van de DOHC) om inwendige verliezen te verkleinen.

Was vanmorgen om half tien begonnen en om half drie klaar. Ik moest nog een waterpomp wisselen omdat de radiateurslangaansluiting niet paste met de equal length uitlaat - op de 2.5 zat een DOHC waterpomp (thermostaathuis aan de voorzijde van de pomp), op de 2.15 in eerste instantie een SOHC omp (thermostaathuis onder de pomp) anders was ik wel sneller klaar geweest.

Heb daarna de koppen van de 2.5 gehaald zodat Marcel ze een dezer dagen op kan komen halen.

Ik neem de auto in week 52 waarschijnlijk een keer mee naar Zuid-Duitsland om in te rijden, dan zal ik ook wel wat acceleratiecijfers posten.
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: Prestaties

Bericht door niksnut »

kan t zondag toch wel even zien ??? :D :)
Gebruikersavatar
Rudy
Berichten: 288
Lid geworden op: 05 jul 2009 11:04

Re: Prestaties

Bericht door Rudy »

Wellicht een idee om de prestaties van de Brat te meten? Mist alleen de vijfde versnelling.

.....of de metingen doen met volledig open en gesloten chokeklep dan maar.....???? :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
the dude
Berichten: 1800
Lid geworden op: 21 dec 2008 12:43

Re: Prestaties

Bericht door the dude »

Marnix schreef:
Was vanmorgen om half tien begonnen en om half drie klaar. Ik moest nog een waterpomp wisselen anders was ik wel sneller klaar geweest.
Aahhhhhh.....Ik vond het al zo'n lange tijd :!:








:mrgreen:
XT: 2 COOL 2 B 4GOTTEN
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Prestaties

Bericht door SP-Boxer »

Ben wel een beetje benieuwd naar die tijden Rudy!
Weet je meteen wat je vooruit gaat als je er een EA82T in hangt ;)
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
niksnut
Berichten: 1638
Lid geworden op: 13 mar 2009 23:19

Re: Prestaties

Bericht door niksnut »

niksnut schreef:kan t zondag toch wel even zien ??? :D :)
was wel een vluggertje maar spruitstuk ligt eindelijk in Landsmeer.
Gebruikersavatar
Rudy
Berichten: 288
Lid geworden op: 05 jul 2009 11:04

Re: Prestaties

Bericht door Rudy »

SP-Boxer schreef:Ben wel een beetje benieuwd naar die tijden Rudy!
Weet je meteen wat je vooruit gaat als je er een EA82T in hangt ;)
Nou ja, het heeft lang geduurd, maar belofte maakt schuld. Ik zou nog altijd de prestaties meten van de pickup en die heb ik nu alvast gemeten met een MY '81 EA81 in het vooronder.

Ik heb de metingen van Autovisie nr 14, 1981 er naast gezet.


80 - 100km/h: pickup: 6,51s, Autovisie: 6,2 s.
100 - 120km/h: pickup: 9,27s, Autovisie: 8,8 s.

Topsnelheid, gemiddeld na meting in 2 richtingen: pickup: 145 km/h, Autovisie: 144km/h

Notitie:

Pickup is voorzien van bandenmaat 205/55R15,ledig gewicht 1043 kg; testauto Autovisie(1800 4wd hatchback): 155R13, ledig gewicht: 970 kg. De overbrengverhoudingen zijn gelijk.

Gemelde snelheden zijn geijkt.

De bedoeling is om hierna eerst een EA81 MY'84 (met grotere inlaatkleppen) te gaan meten op dezelfde prestaties, daarna wellicht nog wat constructieve verbeteringen aanbrengen aan de motor.
Uiteindelijk komt er dan waarschijnlijk een EA82T in te hangen. dus nog werk zat.
Gebruikersavatar
justyfever
Berichten: 1438
Lid geworden op: 25 mar 2009 11:02

Re: Prestaties

Bericht door justyfever »

Nou Rudy dan ben ik de volgende om dat ook te gaan meten,
moet ik eerst alleen even een pakking hebben ;) ;) ;)

(en tijd :mrgreen: )
Proud (and only) member of the Dutch Justy Fan Club!
Gebruikersavatar
Rudy
Berichten: 288
Lid geworden op: 05 jul 2009 11:04

Re: Prestaties

Bericht door Rudy »

justyfever schreef:Nou Rudy dan ben ik de volgende om dat ook te gaan meten,
moet ik eerst alleen even een pakking hebben ;) ;) ;)

(en tijd :mrgreen: )
Ik vind dit wel een "pakkende" opmerking.

Zoals beloofd stuur ik je dit backorder onderdeel z.s.m. op.

Ben benieuwd naar de prestaties!
Gebruikersavatar
SP-Boxer
Berichten: 5506
Lid geworden op: 10 nov 2008 22:52

Re: Prestaties

Bericht door SP-Boxer »

Mooi dat je dit topic weer uit het stof hebt getrokken!
"I feel Legacy"
Gebruikersavatar
Rudy
Berichten: 288
Lid geworden op: 05 jul 2009 11:04

Re: Prestaties

Bericht door Rudy »

SP-Boxer schreef:Mooi dat je dit topic weer uit het stof hebt getrokken!
Ja, dit komt omdat met name de EA 81 motoren volgens officiële berichten nu niet bepaald uitblinken qua prestaties, terwijl de fabrikant toch altijd positief zo'n 82 pk opgaf. Tijdens rollenbank metingen blijkt daar maar slechts 52 pk aan de wielen van over te blijven.

Ik heb me altijd afgevraagd waar die pk's gebleven zijn en of ze weer op één of andere manier tot leven te wekken.

Er is her en der wel eens gesproken van topsnelheden (op de teller) van tegen de 180km/h voor de latere EA81 motoren, dus dat zou met een echte top van zo'n 165 km/h al voor aanzienlijke verbeteringen gezorgd hebben.

Dat wil ik hiermee dus gaan uitzoeken als ook verbeteringen met een Weber carburateur en aangepast inlaatspruitstuk.
Plaats reactie