Onze Forester 2.0 S Turbo uit 1999

Motoren, injectiesystemen etc.
SANPAT
Type auto: Subaru Forester 2.0 S Turbo SF 1999 EJ20

Onze Forester 2.0 S Turbo uit 1999

Berichtdoor SANPAT » 16 Feb 2021 14:48

Goedemiddag,

In ons voorstel topic heb ik al wat dingen gezegd over onze Forester en de dingen die we inmiddels hebben gedaan... maar... hij rijdt nog niet goed.

Eerst nog even in het kort de dingen die we inmiddels hebben gedaan:
Oliefilter, luchtfilter, brandstoffilter vervangen;
nieuwe motorolie;
nieuwe remolie en leidingen ontlucht;
pakkingen kleppendeksel vervangen ivm lekkage;
Expansievat vervangen;
Overdrukklep op intercooler vervangen;
Tandriem set vervangen;
Remblokken achter en schijfremmen en remblokken voor;
Bougies vervangen;
Bougiekabels doorgemeten (geen problemen)
MAF sensor doorgemeten (tussen de 1,5 en 2,8 gemeten lijkt dus ook goed)
Brandstof reiniger toegevoegd;
2 nieuwe (2e hands) voorbanden gemonteerd;
Bobine doorgemeten, lijkt in orde.

Wat nog moet:
toch nieuwe bobine en nieuwe bougie kabels besteld
transmissieolie + filter vervangen voor onze automatische versnellingsbak

Maar het probleem blijft nog. De auto start makkelijk, loopt perfect stationair (als een zonnetje). Als de auto stil staat en je geeft gas, reageert hij gelijk en kan je echt toeren maken. Even een klein stukje de garage in of uit rijden, geen probleem. Maar als we dan echt willen gaan rijden, hapert hij. Als je dan gas geeft lijkt hij in te houden. Dan sputtert hij tegen en dan ineens rijdt hij wel door, maar echt makkelijk doorrijden doet hij niet. Omdat we alles qua ontsteking en motorisch wel zo'n beetje hebben gecheckt en gerepareerd/vervangen zijn we op zoek naar andere mogelijke oorzaken. Wie heeft er iets vergelijkbaars mee gemaakt, of heeft nog goeie tips om te checken? Toch ook nog maar een nieuwe MAF sensor?

We hebben een diagnose test geprobeerd, maar het engine lampje gaat dan netjes knipperen. Daar komt niets uit dus. Omdat we zelf de auto niet kunnen uitlezen, want onze Forester heeft een ODB1 en we kunnen alleen een OBD2 uitlezen, gaan we op zoek naar een garage in de buurt die dat wel kan.
Weet iemand een goede Subaru of andere garage in de buurt van Rotterdam, waar dat zou kunnen?

Gelukkig hebben we tot nu toe alles zelf kunnen doen en alleen de onderdelen moeten aanschaffen (thanks mister auto en autodoc!)

Hopelijk is er iemand hier die een goede ingeving heeft, over wat het eventueel zou kunnen zijn.

Groet SANPAT
snoef
Type auto: Forester SH 2011 FB20 H5

Re: Onze Forester 2.0 S Turbo uit 1999

Berichtdoor snoef » 16 Feb 2021 15:20

Heb je al aan de knocksensor gedacht? Als die er bij op op zit natuurlijk. Bel hier anders even over met Rudy van Nuland.
Louis
Type auto: MY00 Subaru Forester S-turbo

Berichtdoor Louis » 16 Feb 2021 15:29

Inhouden en ineens doorrijden? Kan ook een lambdasensor zijn. Vraag hier naar bij Rudy.
Als je Volkel te ver weg vindt, kan je Schalkwijk in Oudewater proberen.
Groeten, Louis

2006-2011: MY98 Legacy II 2.0 GL Touring Wagon
2011-2017: MY06 Forester SG9 Comfort Pack 2.0 lpg
2017-2019: MY00 Legacy III 2.0 LX Touring Wagon
2019-present: MY00 Forester 2.0 S-turbo
sufos
Type auto: Forester 2.0X, Saab 99, Saab 900t16s

Berichtdoor sufos » 16 Feb 2021 15:44

Slangen gecontroleerd? Geen valse lucht ergens.
Ik lees ook dat er 2 andere banden zijn gemonteerd. Kijk daarmee enigszins uit, is de rolomtrek voor en achter wel (nagenoeg) hetzelfde ? En ik bedoel dus niet de bandenmaat, want dat zegt niet alles. Een te groot verschil vind de viscokoppeling namelijk niet fijn.
quikfit
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk AT-Forester Turbo 2005 EJ205 177pk AT-Nissan Pixo 2010 1.0 68pk

Berichtdoor quikfit » 16 Feb 2021 16:40

Monteer eerst maar eens de nieuwe bobine en kabels,je kunt daarna altijd nog de lambdasonde,knocksensor,gasklep positiesensor en MAF sensor laten controleren...ik neem aan dat de bougies op 0,8mm staan?

Gr.Quikfit :mrgreen:
SANPAT

Berichtdoor SANPAT » 16 Feb 2021 17:17

Dank alvast voor jullie reacties!

Rudy van Nuland, even opgezocht op internet, van autobedrijf van Nuland neem ik aan? Volkel is niet naast de deur (± 100km), maar als hij uiteindelijk een oplossing weet...

Knocksensor nog niet aan gedacht, ook even doormeten!

Lambdasensor, ook iets om na te kijken

Slangen zijn ontlucht, voor zover dat nodig was; voordat we de banden hebben vervangen had hij hetzelfde probleem (en de bandmaat is hetzelfde)

Maar we zullen eerst de wijze raad van quikfit volgen, de bobine en bougiekabels zijn onderweg, dus die gaan eerst.
(en de bougies staan allemaal op 8 mm) :)
quikfit
Type auto: Forester 2006 EJ204 158pk AT-Forester Turbo 2005 EJ205 177pk AT-Nissan Pixo 2010 1.0 68pk

Berichtdoor quikfit » 16 Feb 2021 17:27

SANPAT schreef:Slangen zijn ontlucht, voor zover dat nodig was;

Sufos doelde op valse lucht (bijv. vacuümslangen die loshangen of gescheurd zijn of lekke inlaatspruitstuk pakkingen en dergelijke)

Sjoerd_B
Type auto: Forester SG - Volkswagen T3

Berichtdoor Sjoerd_B » 16 Feb 2021 17:31

Ik heb zoiets vergelijkbaars meegemaakt met onze omgebouwde T3, deze had een 2.0 zonder turbo.
3 dagen voordat we naar Frankrijk zouden gaan leek het me een goed idee een koelwater sensor te plaatsen. Na een hoop gerommel lukte het niet echt en heb ik de hele lucht inlaat eraf geschroefd om zo makkelijker bij de waterbrug te komen.
Sensor geplaatst en toen was het wachten op pakkingen om de lucht inlaat weer goed te kunnen monteren, deze kwamen uiteraard pas op de dag van vertrek. Toen maar alles terug geplaatst met de oude pakking en wat vloeibare pakking op de slechte delen. Postbode kwam een uur voor vertrek langs, pakketje in de camper gegooid en vertrokken.

De koelwater sensor werkte mooi, eindelijk een beetje in de gaten houden wat de motor doet. Echter na 50 km snelweg begon het blok een beetje vreemd te doen. Enorm bokken en dan weer prima. Werd ook steeds beroerder, toen toch maar voor de Belgische grens een camping gezocht. 's Avonds alles weer eraf geschroefd en de nieuwe pakking gemonteerd. De volgende dag was dat probleem mooi verholpen. Alleen was de stationair mega beroerd en was ik er klaar mee, dat heeft de ANWB toen nog vakkundig opgelost.

Mocht je nieuwe bobine en kabels niet helpen dan kan dit misschien helpen.
JSE
Type auto: Legacy 3.0 spec B

Berichtdoor JSE » 16 Feb 2021 19:10

Die 1,5 tot 2,8 volt van je mag sensor, bij welke toerentallen en belasting was dat?
Als je zonder turbodruk op 2,8 volt zit haal maar gerust een nieuwe, dan is die echt om zeep. 1,5 stationair is ook veel te hoog.
Sjoerd_B
Type auto: Forester SG - Volkswagen T3

Berichtdoor Sjoerd_B » 16 Feb 2021 20:53

Mocht je deze link nog niet hebben, dan heb je hem nu.
Hier kan je bijna alle service manuals downloaden, maar een forester zonder OBD2 zie ik niet.
Maar misschien heb je er wat aan..

https://sl-i.net/FORUM/showthread.php?18087-Subaru-Factory-Service-Manuals-(FSM)-Every-Model-USDM-EU&highlight=subaru+factory+service+manuals
SANPAT

Berichtdoor SANPAT » 16 Feb 2021 21:25

JSE schreef:Die 1,5 tot 2,8 volt van je mag sensor, bij welke toerentallen en belasting was dat?
Als je zonder turbodruk op 2,8 volt zit haal maar gerust een nieuwe, dan is die echt om zeep. 1,5 stationair is ook veel te hoog.

Even opnieuw getest, stationair op 1,359 V
en kort vol gas geven piekt het naar 2,9V, lang gas geven lukt niet echt.

Je hoort dan een naverbranding in het luchtfilter huis...
SANPAT

Berichtdoor SANPAT » 16 Feb 2021 21:28

Sjoerd_B schreef:Mocht je deze link nog niet hebben, dan heb je hem nu.
Hier kan je bijna alle service manuals downloaden, maar een forester zonder OBD2 zie ik niet.
Maar misschien heb je er wat aan..

https://sl-i.net/FORUM/showthread.php?18087-Subaru-Factory-Service-Manuals-(FSM)-Every-Model-USDM-EU&highlight=subaru+factory+service+manuals

thanks!

Ik heb MY 1998 gedownload. Daar zit ook een ODB2 in, maar heb je Subaru apparatuur voor nodig om uit te lezen zie ik
erichendri
Type auto: Subaru legacy station 2.0 4WD H5 met H/L

Berichtdoor erichendri » 16 Feb 2021 22:33

Klopt, subaru heeft een eigen protocol.
Welk type bougie heb je gemonteerd?
Overigens kunnen elektrische imitatie onderdelen regelmatig problemen geven.
Heeft je forester ook een 17 polige OBD2 stekker?
Hier onder een bericht van mij op de SCN.

Ik ben ook bezig geweest met mijn legacy uit 1999 en lafer 2000.
Werkt niet, zowel een scantool als de elm327 en een android app.
Komt gewoon door hun ssm code / protokol.
De VAG-KKL kabel werkt wel op de laptop, je moet wel FREESSM downloaden
en installeren.
Je kunt er de codes mee uitlezen, wissen en sensor waardes tijdens het rijden aflezen.

Eric
SANPAT

Berichtdoor SANPAT » 17 Feb 2021 09:22

erichendri schreef:Klopt, subaru heeft een eigen protocol.
Welk type bougie heb je gemonteerd?
Overigens kunnen elektrische imitatie onderdelen regelmatig problemen geven.
Heeft je forester ook een 17 polige OBD2 stekker?
Hier onder een bericht van mij op de SCN.

Ik ben ook bezig geweest met mijn legacy uit 1999 en lafer 2000.
Werkt niet, zowel een scantool als de elm327 en een android app.
Komt gewoon door hun ssm code / protokol.
De VAG-KKL kabel werkt wel op de laptop, je moet wel FREESSM downloaden
en installeren.
Je kunt er de codes mee uitlezen, wissen en sensor waardes tijdens het rijden aflezen.

Eric

Gisteren ook nog geprobeerd om met laptop aan te sluiten, FREESSM staat er op. Aansluiten werkt, poort toewijzen, testen werkt ook prima. Alleen als je dan een engine check wilt doen, krijgen we een fout melding. Er staat in het begin een melding voor alle auto vanaf MY 1999. Die van ons is in 1998 gemaakt.
SANPAT

Berichtdoor SANPAT » 26 Feb 2021 14:06

We zijn weer een goede week verder. Helaas is er vertraging van de levering van de bougiekabels en bobine (komen bij Autodoc vandaan).
Wel alvast de knocksensor gecontroleerd. Deze was door een vorige eigenaar waarschijnlijk ook al eens bekeken, de draad is een keer doorgeknipt geweest en verkeerd aan elkaar geplakt. De binnenkern en buitenkern van de draad maakten contact, dus een soort continue sluiting. De kabel los gemaakt, correct hersteld en terug geplaatst. Dit gaf helaas niet het gehoopte effect, het inhouden/stotteren bij vragen van vermogen/gas geven is nog steeds :(

Hier ergens op het forum ook gelezen, dat je kan proberen de knocksensor niet op het motorblok vast te maken, maar "los" te hangen, omdat hij mogelijk verkeerde geluiden opvangt?
Heeft iemand daar ervaring mee? De auto loopt stationair echt prima, geen pingelend geluid. Zou dat een optie zijn, de sensor verplaatsen?
quikfit

Berichtdoor quikfit » 26 Feb 2021 14:29

Hmm,als er aan gerommeld is zou ik de knocksensor vervangen voor een nieuwe...knocksensor heeft niets van doen met stationair draaien alleen onder belasting.
Zaken als kabels,bobine's en sensoren zou ik origineel halen maar ik begrijp dat het aardig in de papieren kan lopen voor een carbage run.
Vergeet je lambdasonde/MAF-sensor niet te checken als de auto na het vervangen van de kabels en bobine nog steeds klote loopt.

Terug naar “Motoren”